Pyöräily

Ok, eli jos hommaan ne iskarit niin rahaa peliin. Halvat tässäkin huonot.
Lukittavat - Kuitti. Kiitos.

Matkat ei varmaan tosiharrastajille ole paljoa mutta nimenomaan vituttaa talvella se rynkytys. Tuntuu että hartiat ihan lukossa muutaman päivän jälkeen.

Klossit sain hommattua viimevuonna. En kyllä uskalla talvella käyttää. No, siksi kaksipuoliset polkimet.

Muutenkin oudon vähän hyötyä ollu niistä lukkopolkimista. Huomasinkin että oma ajotyyli oli jostain syystä muutenkin sellainen että
vedän ja työnnän poljinta. Ja pumpatessakin tulee ylöspäin aina kevennettyä.

Hyötyjä oli ehdottomasti rustojen rauhoittuminen kun voi välillä polkea vain "vetämällä" ja reisilihojen tasaisempi väsyminen.

Ei se talvella mitään rynkytä ku laitat vaan tarpeeks alhaiset paineet renkaisiin. Et tee etujousituksella yhtään mitään työmatka-ajossa.

Itseasiassa. Hommaappa tämmönen fatbike. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike

Lyömätön talvella. Ei enää kapeat renkaat luikertele sohjossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se talvella mitään rynkytä ku laitat vaan tarpeeks alhaiset paineet renkaisiin. Et tee etujousituksella yhtään mitään työmatka-ajossa.
Eri mieltä. Oletko joskus ajanut vaikka -20 asteen pakkasessa fillaria tai jäätyneitä traktorirenkaan uria pitkin?
 
Itseasiassa. Hommaappa tämmönen fatbike. On-One 'Fatty' Fat Bike | On - One
Lyömätön talvella. Ei enää kapeat renkaat luikertele sohjossa.

Läskihän toimii myös kesällä ja sillä on mukava kumipallofiilis ajella kunnon enskapolkua :D
Pari lisäkiloa ja huonompi rullaavuus unohtuu ainakin talvella todella nopeasti, >4" rengas kantaa yllättävän hyvin lumella.
Etujousitus alkaa tulemaan läskeihin ja kohta myös takajousitus... kaikki ei varmasti tarvii, mutta itsekin ottaisin maastoajeluun täysjousitetun.

Etujousitus työmatkalla lienee mielipidekysymys. Itse ajelen etujousitetulla 26" maasturilla perusajelut, olkoon työ-, kauppa- tai muuta ajelua. Menis varmaan ilman etujousitustakin, koska ajan käytännössä pelkästään silloin, kun ei ole lunta.
 
Onko täällä fillaroivat kokeilleet hihnavetoista pyörää? Ajan työmatkat lähes ympäri vuoden (noin 16km per päivä työmatkoja + muu ajelu). Ulkoiset rattaat on vähän huonot, varsinkin syksyllä kun sataa jatkuvasti, eli ovat lian ja moskan kyllästämiä jatkuvasti, jonka takia olen miettinyt että seuraava pyörä on missä on napavaihteet, mutta sitten kuulin että on myös tarjolla hihnavetoisia pyöriä. Ei tartte öljytä tai muuta huoltoa hihnalle. Tässä esimerkki mitä olen katsellut: Larunpyora.com

Focus Planet TR 2.0 Belt-Drive 2014

- Focus Planet kolmoisohennettu alumiinirunko
- Focus alumiinihaarukka
- 8 vaihdetta
- Shimano Alfine 8-Speed takanapa
- Shimano Alfine vaihdevipu
- Truvativ FireX BeltDrive kampisarja
- Tektro HDC-300 nestelevyjarrut
- Concept EX ohjaustanko
- Concept EX ohjainkannatin
- Concept EX satulatolppa
- Concept EX satula
- Navat: Shimano Alfine-8/ Concept SL, Concept Superlight kehät
- Continental Urban Focus 35-622
- Väri: Mattamusta
- Paino: 11,3 kg

Onko tuollaiset mistäänkotoisin eli kannattaako edes harkita?
 
Ainakin mitä olen lukenut niin hihnaveto on raskaampi (hyötysuhde heikompi) ja hihna kerää moskaa vs. ketju. Jos hihnavedossa olisi jotain hyviä puolia, kai isot valmistajat toisivat versioita ihan harrastus käyttöönkin (vrt sähkövaihteet ja levyjarrut).
 
Hihnojakin on monia, ja ilmeisesti high endiä edustava Gates Carbon Drive on häviöiltään jo liikuttavan lähellä ketjun vastaavaa ja käytännössä huoltovapaa. Olen vähän haaveillut tuolla varustetusta kaupunkipyörästä.

Varoitus: polkupyöräpornoa - http://www.schindelhauerbikes.com
 
Fat bike olis tosiaan talveksi cool, mutta ne maksaa aivan liikaa. Kateelliselle köyhälle 2000 e on aavistuksen liikaa ;)
 
Fat bike olis tosiaan talveksi cool, mutta ne maksaa aivan liikaa. Kateelliselle köyhälle 2000 e on aavistuksen liikaa ;)

Käytettyjen markkinoilla liikkuu jo alle tonnin. Sellaisella hypellä niitä ostettu että epäilemättä muutama jää nurkkiinkin.

Pesin tänään pyörän ja heitin alle contin Gp 4000 s II 25mm kumit. Äsken kävin heittämässä vajaan 40 km testilenkin josta reilusti yli puolet soratietä, välillä todella soraista. Kyllä toimii ja kestää mahtavasti noi kumit. Aiemmat oli 23 mm ja vaihdoin nämä vähän leveämmät juuri soran ja huonojen asfaltien takia. On noissa 25 mm pikkasen pehmeämpi kyyti, ehkä, asfaltilla.

Kyllä varmaan täytyy laittaa cyclocrossi alle syksyn tullen, niin paljon olisi sorateitä ja veri vetäisi sinne. Maastopyörällä en kuitenkaan tykkää tuollaisia nopeahkoja sorateitä yhtään ajaa. No ajellaan siihen asti maantiepyörällä.
 
Siitäkin huolimatta nuo hihna versiot mitä olen nähnyt ovat sellaisia että hihna on suojaamaton ja mun logiikalla hihna kerää paskaa huomattavasti enemmän kuin ketju joka on rakenteeltaan avoin.
 
...Pesin tänään pyörän ja heitin alle contin Gp 4000 s II 25mm kumit. Äsken kävin heittämässä vajaan 40 km testilenkin josta reilusti yli puolet soratietä, välillä todella soraista. Kyllä toimii ja kestää mahtavasti noi kumit. Aiemmat oli 23 mm ja vaihdoin nämä vähän leveämmät juuri soran ja huonojen asfaltien takia. On noissa 25 mm pikkasen pehmeämpi kyyti, ehkä, asfaltilla.

Samanlaiset odottaa toivottavasti maanantaina postissa, nykyiset on ekaa mallia ja 23mm. Misukoita harkitsin, mutta renkaanvaihto ei oikein kiinnosta, joten contit alle. Tubelessina tekis mieli kokeilla, saisko vähän vielä pehmeempää kyytiä ja parempaa rullaavuutta. Latekseja ei viitti laittaa, kun on laiska muutenkin pumppailemaan renkaita. Vaikka melko tyhjänähän noi pitäis säilyttää..
 
Samanlaiset odottaa toivottavasti maanantaina postissa, nykyiset on ekaa mallia ja 23mm. Misukoita harkitsin, mutta renkaanvaihto ei oikein kiinnosta, joten contit alle. Tubelessina tekis mieli kokeilla, saisko vähän vielä pehmeempää kyytiä ja parempaa rullaavuutta. Latekseja ei viitti laittaa, kun on laiska muutenkin pumppailemaan renkaita. Vaikka melko tyhjänähän noi pitäis säilyttää..

Joo siis ekaa mallia oli munkin 23 mm. Itse en kyllä vaihda merkkiä ja mallia jos ei nyt sitten jotain ihan poikkeuksellista tapahdu. Nuo Contin GP:t on kyllä mun mielestä aivan tajuttoman hyvät, varsinkin tänne paskan asfaltin ja sorateiden maaseudulle. Rullaa mulle riittävästi ja pito ja tuntuma just mieleen. Ainut oli tosiaan tuo että halusin huonojen alustojen takia leveämmän renkaan alle. Laittaisin 28 mm jos mahtuisi ja nyt kun katsoin niin saattais jopa mahtua mutta sitten ei ole kyllä enää väliä juuri yhtään. Pitäis päästä kokeileen...
 
Fat bike olis tosiaan talveksi cool, mutta ne maksaa aivan liikaa. Kateelliselle köyhälle 2000 e on aavistuksen liikaa ;)

Eikös On-Onen Fatty ole ihan kohtuuhintainen, vähän reilu 1200€? Itseäkin kutkuttaisi, mutta mun fillarien määrän n on saavutettu, eikä ole kuin kolme pyörää nyttenkään.

Kävin tänään mökkimaastossa ajelemassa 75km lenkin sorateillä kaksysi maasturilla. Ei mitään ennalta speksattua reittiä, ajoin vaan eteenpäin aina niin kauan kuin tie loppui. Sitten vaan takaisin edelliseen risteykseen, ja seuraavaa tietä pitkin. Oli ihan vapauttavaa vaan ajella.Yleensä maantielenkit on tarkasti speksattuja reittien ja taukojen yms . suhteen, nyt ei ollut mitään suunnitelmaa muuten kuin että takaisin on käännyttävä, kun juotavat alkaa loppumaan. Taidan ottaa huomenna uusiksi.
 
Mitäs arvon polkijoilla on mukana pidemmillä lenkeillä? Itselläni on jatkossa mukana ainakin paikkasarja ja pumppu. Kävi niin, että 20 kilsaa kaupungista pois päin poljettuani koin ensimmäisen rengasrikon. Eipä siinä muuta voinut tehdä kun soittaa vaimolle, että tulee noukkimaan minut tien laidasta.

Vaihtoehtosesti vois myös ottaa varasisärenkaan matkaan, mut luotan nyt tuohon paikkasarjaa, se kun on kevempi ja mnee pienempään tilaan. Muuten mukana on vesipullo, energiapatukka, avaimet, seteliraha ja puhelin. Pidättekö henkkareita mukana, jos vaikka pitäs henkilöllisyys tunnistaa?
 
20e rahaa, kännykkä, kotiavain ja juomapullo. Rusinoita meinasin mättää taskut täyteen seuraavalle vähän reippaammalle pitkälle lenkille. Hiilarit tais loppua kesken noin viikko sitten ja kotimatka oli kuin tervassa ajoa. Meinasin luovuttaa, vaikka matkaa oli enää onneksi vajaa kaksi kilometriä.

Henkkareiden mukana pitäminen olis muuten erittäin hyvä idea, jos vaikka tulee auton kolhaisemaks, tai ajelee muutenvaan pitkin pöpelikköä niin että tuntuu ja äly pakenee. Henkkareiden tarpeellisuus vaan korostuu, jos on jotain lääkitystä / muita mahdollisesti hoitoon vaikuttavia terveydellisiä seikkoja.
 
Mukana kulkee yleensä aina lompakko (sen verran pieni, että menee hyvin paidan taskussa) ja kännykkä sekä renkaan puhkeamisen varalta sisuri ja pieni pumppu. Sitten tietty juomaa ja ehkä evästä, jos on vähän pidempi lenkki.
 
Vaihtoehtosesti vois myös ottaa varasisärenkaan matkaan, mut luotan nyt tuohon paikkasarjaa, se kun on kevempi ja mnee pienempään tilaan.
Mulla on tällainen, ei paina paljoa satulan alla: Sachoche Continental avec Chambre à Air et Démontes Pneus | Chain Reaction Cycles. Pussiin mahtuu paikkasarjakin, venttiiliadapteri ja pari ketjulinkkiä. Minipumppu tietysti rungossa kiinni, ei paljon sisäkumi auta ilman. Vakaasti uskon, että sisäkumin mukana kuljettaminen ennaltaehkäisee puhkeamisia.

Muut mukana olevat riippuu täysin matkan pituudesta. Parin tunnin lenkeillä riittää vesipullo ja avaimet, pidemmillä geelipusseja ja ehkä sen verran rahaa, että voi pysähtyä jäätelölle. Kännykkä on stemmissä kiinni ja loggaa pulssia ja kadenssia Sports Trackeriin. Jos oikein pitkälle lähden, otan ulkoisen akun mukaan, jolla voi ladata tauolla iPhonea.
 
1-2 Sisuria, minipumppu sekä co2 kaasupumppu, monitoimityökalu ja rengasmuovit. Henkilöllisyyden kertoo kädessä oleva road-ID jokunen geei tai pari patukkaa, puhelin ja 20,- rahaa.
 
Mulla kans satula pussukassa sisuskumi ja avainsarja. Nykyään pumppu toisinaan selkä taskussa ja puhelin. Pitemmällä lenkeillä pankkikortti tai joku parikymppinen.

Tienpäällä en ole muuta korjannut kun kiristynyt jotain stemmiä. Jos olen yhtään lähi etäisyydellä ja järjelliseen aikaan, soitan emännän evakoimaan (2 krt tapahtunut).

Itsekkin uskon tuohon sisuskumin ja pumpun ennalta ehkäisevään voimaan. Sen jälkeen kun olen niitä kantanut ei ole tullut yhtään rengasrikkoa.

Niin ja juotavaa ja syötävää lenkin mukaan. Pari tuntia tai alle yhdellä pullolla, pitemmät kahdella ja tarvittaessa lisäksi jotain patukkaa tai vaikka banaani.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom