Pyöräily

Menee täysin OT:ksi, mutta pakko arvostaa kun nelikymppisen kaverin nimen alla lukee Bukkake Fighter!

Kasva isoksi älä aikuiseksi toimii :D

- - - Updated - - -

Niinkuin edellisestä postista terävimmät varmaan jo huomasivat, olen aika aloittelija pyöräilyn suhteen. Kysymys juonsi juurensa siitä kun katsoin Ranskan ympäriajoa ja vaikutti että polkijat ovat enemmän tangon ja keskiön päällä (vaikea selittää, mutta ajoasento näyttää etupainoisemmalta kuin omani). Ajattelin että jos noissa maantiepyörissä esim. tuo satulaputken kulma ois ollu poikkeava verrattuna cyclocrossariin.

Olen 174 cm. Lähden liikuttamaan satulaa eteenpäin ja pidän mielessä että stemmikin on mahdollista vaihtaa.

Satulan kanssa kannattaa tehdä niin että mittaa keskiölinjan, eli keskiöstä suora linja ylöspäin. Laitat pyörän vaikka avointa ovea vasten niin että oven reuna on siinä tasalla. Tämä toki siis jos ei ole luotinarua tms.

Sitten säädät satulan kohdan niin että satulan kärki on 5cm keskiölinjan takana. Näin siksi että tottuu sitten siihen missä se saa olla. Jos joskus mielii ajaa kilpaa niin ton edemmäksi satulaa ei saa tuoda poislukien triathlon.

Sitten loput kikkailet stemmin kanssa. Mutta jos olet 174 ja pyörä on 52 kokoinen niin koko ei ole pielessä, väittäisin että on vain tottumiskysymys miksi se tuntuu oudolta. Samoin sillä miten ylhäällä sarvet on tekee ison muutoksen ajoasentoon. Taas jos ajatus on ajaa pitkiä siivuja niin sarvet vain niin alas kuin mahdollista, pitkässä matkassa hyöty tuntuu jos selkä kestää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaas tietäjät, että kun olette kokeilleet noita bilteman lukkopolkimia/ -kenkiä, niin tuleeko sen poljinsetin mukana ne kenkään kiinnitettävät vastakappaleet (klossitko ne on nimeltään)? Käykö ne klossit sitten kaikkiin standardin mukasiin kenkiin, vaikka lidlissä myytäviin pyöräilykenkiin? Tekisi mieli kokeille lukkopolkimia, mutta ei viitsisi hirveästi investoida...
 
Minulla on juurikin Biltema/Lidl-kombinaatio ja toimii ihan hyvin. Lidlin kenkä on aloittelijalle siitäkin hyvä, että niillä pystyy kävelemään toisin kuin normaaleilla maantiekengillä. Klossit tulee Bilteman polkimien mukana. Lidlin kenkään klossin asennus on aika tiukka, joten saa olla tarkkana että saa kengän polkimen kiinni ja pois. Hintansa väärtejä ovat.
 
^ Jos noita tarkoitetaan, niin näyttäisivät olevan kopiot Shimanon polkimista. Lienevät siis SPD-yhteensopivat.

SPD on Shimanon maastokenkien lukkojärjestelmä, eli "ne kengät, joilla voi kävellä normaalisti". Maantiekenkiä varten Shimanolla on SPD-SL, joka on aaaaaivan erilainen. Siis, maastokenkiin sopii vain maastoklossit ja maantiekenkiin vain maantieklossit. Lidlin kengät ovat maastokengät ja biltsun polkimet maastopolkimet. Match made in heaven.
 
Mulla on Bilteman polkimet ja kengät, hyvin ovat omassa käytössä toimineet.
Polkimet jalkakiinnikkeillä, 2 kpl - Biltema

Lidlistä kävin hakemassa pyöräilypaidan (vetoketjulla), pyöräilyhousut ja pyöräilyhanskat yhteensä 26 euroa. Ei ainakaan olleet kalliit :)

- - - Updated - - -

Satulan kanssa kannattaa tehdä niin että mittaa keskiölinjan, eli keskiöstä suora linja ylöspäin. Laitat pyörän vaikka avointa ovea vasten niin että oven reuna on siinä tasalla. Tämä toki siis jos ei ole luotinarua tms.

Sitten säädät satulan kohdan niin että satulan kärki on 5cm keskiölinjan takana. Näin siksi että tottuu sitten siihen missä se saa olla. Jos joskus mielii ajaa kilpaa niin ton edemmäksi satulaa ei saa tuoda poislukien triathlon.

Sitten loput kikkailet stemmin kanssa. Mutta jos olet 174 ja pyörä on 52 kokoinen niin koko ei ole pielessä, väittäisin että on vain tottumiskysymys miksi se tuntuu oudolta. Samoin sillä miten ylhäällä sarvet on tekee ison muutoksen ajoasentoon. Taas jos ajatus on ajaa pitkiä siivuja niin sarvet vain niin alas kuin mahdollista, pitkässä matkassa hyöty tuntuu jos selkä kestää.

Kiitos vinkeistä.
 
...Lidlistä kävin hakemassa pyöräilypaidan (vetoketjulla), pyöräilyhousut ja pyöräilyhanskat yhteensä 26 euroa. Ei ainakaan olleet kalliit :)

Itte ostin kanssa joskus läpällä lidlistä fillaripaidan.. kerran kokeilin lenkillä, sen jälkeen käytin vielä pari kertaa ... ketjujen puhdistukseen :D
Kuten yleensä, ei sattunu halpa ja hyvä samaan pakettiin.
 
Itte ostin kanssa joskus läpällä lidlistä fillaripaidan.. kerran kokeilin lenkillä, sen jälkeen käytin vielä pari kertaa ... ketjujen puhdistukseen :D
Kuten yleensä, ei sattunu halpa ja hyvä samaan pakettiin.

Jaa musta nuo lidlin kamppeet on erinomaisia, varsinkin hintaan nähden mutta ilman sitäkin ihan ok laatuisia. Kaikki tämän kesän lenkit oon polkenut lidlin housuilla ja takilla silloin kun takkia tarvitsee. Nyt tosin ostin tarjouksesta uudet pitkät housut (ei lidl) kun lidlin pitkät housut antautui pehmusteen saumoista parin tuhannen kilometrin jälkeen. Mikä on ihan ok minusta kun joka lenkin jälkeen kuitenkin housut pestäänkin.
 
Jaa musta nuo lidlin kamppeet on erinomaisia, varsinkin hintaan nähden mutta ilman sitäkin ihan ok laatuisia. Kaikki tämän kesän lenkit oon polkenut lidlin housuilla ja takilla silloin kun takkia tarvitsee. Nyt tosin ostin tarjouksesta uudet pitkät housut (ei lidl) kun lidlin pitkät housut antautui pehmusteen saumoista parin tuhannen kilometrin jälkeen. Mikä on ihan ok minusta kun joka lenkin jälkeen kuitenkin housut pestäänkin.

Joo ei se hinta laadun tae ole missään tuotteessa, mutta keskimäärin nostaa todennäköisyyttä aika merkittävästi.
Sikäli kun ihan inhimilliseen hintaan saa varmasti laatukamaa tilailtua ympäri maailmaa, jätän noi Lidlin ajokamat jonkun muun käyttöön. Ajomukavuudesta ja hyvin istuvista kamoista maksan mielelläni extraa, vaikka osa siinä on tietysti pelkästään merkkilisää markkinoinnista jne.
 
Joo ei se hinta laadun tae ole missään tuotteessa, mutta keskimäärin nostaa todennäköisyyttä aika merkittävästi.
Sikäli kun ihan inhimilliseen hintaan saa varmasti laatukamaa tilailtua ympäri maailmaa, jätän noi Lidlin ajokamat jonkun muun käyttöön. Ajomukavuudesta ja hyvin istuvista kamoista maksan mielelläni extraa, vaikka osa siinä on tietysti pelkästään merkkilisää markkinoinnista jne.

Lidlin voluumeilla ja saksalaisella taustalla laatu on vaan monesti parempi kuin halvimman hintaryhmän verkkokauppa kamoilla. Toki jos housuista on valmis maksamaan satasen, tuskin lidlin 14,90 housut pärjää. No kohta mulle selviää, satkun housut ostin neljällä kympillä. Kunhan kelit kylmenee että pääsee käyttämään.

Sillä vaan väännän kun ärsyttää varsinkin fillarifoorumilla vallalla oleva asenne että jos ei ole varaa laittaa tonneja kalustoon, ei kannata aloittaa koko hommaa. Lidlin ja jopa bilteman ajokamat voittaa 6-0 tavalliset verkkarit ja t-paidan :)
 
Lidlin voluumeilla ja saksalaisella taustalla laatu on vaan monesti parempi kuin halvimman hintaryhmän verkkokauppa kamoilla. Toki jos housuista on valmis maksamaan satasen, tuskin lidlin 14,90 housut pärjää. No kohta mulle selviää, satkun housut ostin neljällä kympillä. Kunhan kelit kylmenee että pääsee käyttämään.

Sillä vaan väännän kun ärsyttää varsinkin fillarifoorumilla vallalla oleva asenne että jos ei ole varaa laittaa tonneja kalustoon, ei kannata aloittaa koko hommaa. Lidlin ja jopa bilteman ajokamat voittaa 6-0 tavalliset verkkarit ja t-paidan :)

Oon ajellu aika monta sataa tuntia aikoinaan ihan perusverkkareissa ja t-paidassa enkä ollut yhtään pahoillani parempien ajokamojen puutteesta, koska en moisista juurikaan tiennyt ja toisaalta asennekin oli vähän se, että näillä pärjää hyvin. Ja pärjäsikin.
Ajaa voi vaikka mummun vanhalla pyörällä deehoota, mutta kyllä kunnon fillari tekee siitäkin vaan paljon mukavamman kokemuksen.

Ja vielä, kun ei pärjää vauhdissa tai taidoissa, niin aina voi ostaa yhtä hyvät vehkeet ja ajokamat kuin huipuilla :D
 
Oleellisinta ainakin mulle maantiellä on ettei lahkeet ja paita lepata tuulessa ja persaus kestää housujen kanssa - kaikki muu on vaan extraa.

Kävipä muuten tuuri äsken, lähin ajaan lenkkiä sateen uhalla. Matkalla tuli tietyö vastaan, käännyin ja ajelin samaa matkaa takasin. Jos olisin päässyt suunnitellun lenkin niin olisin nyt tuolla jumalattoman ukkosen ja sateen alla polkemassa vielä parin kympin verran. Ehdin siis justiin myräkän alta kotio.
 
Mitä ihmettä te selitätte?

Maantiellä kuitupyörällä käytetään sormista varpaisiin ihonmyötäistä Assosta, Castellia tai Sportfullia. Jos alla on retrompi teräsrunko, niin silloin yllä on esim. jotakin Campagnolon heritage-malliston vaatetta.
 
Mulla on kans kamaa Lidlistä ja Stadiumista, mutta sitten myös parempaa laatua mm. Bioracerilta. Ei niissä isompaa eroa huomaa. Bioracerin bibsit on kyllä aivan helvetin hyvät verrattuna Lidlin pyöräilyshortseihin, mutta sitten taas Lidlin kevyesti topatut henkselihousut on ehkä mun hinta-laatu-suhteelta parhaat pyörävaatteet. Myös Lidlin ajolasit, ajopaidat ja pyöräilysukat on ajanu asiansa. Komppaan Jamia siinä, että kyllä Lidlin kamat ne halvimmat verkkokauppa-tuotteet pesee melkolailla mennen tullen. Kaupan päälle saa pientä huumoria, kun lenkillä vastaan tulee muita Lidl-varustautuneita miehiä, joiden kanssa voi veljellisesti hymyillä tervehdyksen merkiksi ja ajatella "Saman tallin miehiä". :)
 
Hyvin on Bilteman pyöräily-paitakin päällä pysynyt, vaikka ei ehkä niin laadukkaalta äkkisältään vaikuta. Lidlin kamat on menny aikalailla ohi, kun tulee muutenkin niin harvoin koko kaupassa käytyä. Pitäs varmaan koittaa joskus käydä varusteita sieltä metsästelemässä.
 
Olisko kokemuksia.

Olen ajellu Marin Muirwoodsilla monta vuotta 5-15km duunimatkoja enemmän ja vähemmän vuoden ympäri.

Fillariin on jo vaihdettu niin paljon osia että runko varmaan enää originelli. Hyvä on kuiteski ollu.

Talvella rynkyttää niin saakelisti ja olen alkanu ajatteleen sellaista fillaria missä olis edessä iskarit.

A) Onko hyötyä vai tuleeko haittoja mukana?
B) Kannattako samatien ostaa sellainen runkon keskeltä joustettu?
 
Olisko kokemuksia.

Olen ajellu Marin Muirwoodsilla monta vuotta 5-15km duunimatkoja enemmän ja vähemmän vuoden ympäri.

Fillariin on jo vaihdettu niin paljon osia että runko varmaan enää originelli. Hyvä on kuiteski ollu.

Talvella rynkyttää niin saakelisti ja olen alkanu ajatteleen sellaista fillaria missä olis edessä iskarit.

A) Onko hyötyä vai tuleeko haittoja mukana?
B) Kannattako samatien ostaa sellainen runkon keskeltä joustettu?

16km päivittäisen työmatka-ajon kokemuksella:
A) Ei hyötyä työmatka-ajoon. Jos ostat jousitetun niin hyvästä etuiskarista saat kuitenkin maksaa pyörän hinnassa jonnin verran. Jos kuitenkin ostat etujousitetun niin tasaseen ajoon ehdottomasti lukittava keula, työmatkalla et tarvii joustoa. Ja huono keula jota et saa lukittua pistää vaan vituttamaan.
B) Noilla tiedoilla ei täysjoustoa, työmatkalla et sitä tarvitse.

Pitäisin parhaana ympärivuoden työmatkapyöränä 29" täysjäykkää maasturia hydraulisilla levyjarruilla. Mun oma maasturi on etujousitettu mutta sillä tulee rytkytettyä maastossakin työmatkan lisäksi.
 
Mikäli vaan mahdollista, niin rynkytyspyörä erikseen ia matkapyörä erikseen. Mikäli päädyt kuitenkin vain yhteen pyörään, niin joustokeula lukituksella niin kuin edellä jo mainittiinkin.

Halvoissa "maastopyörissä" on niin luokattoman huonot jouset ja keulat, että mikäli budjetti ei salli kunnon vehkeitä, niin sitten vaan täysjäykkis.
Hydraulilevarit on mielestäni ehdottomat, mukavuus ja tarkkuus paranee huomattavasti verrattuna vaijeritoimisiin.
 
16km päivittäisen työmatka-ajon kokemuksella:
A) Ei hyötyä työmatka-ajoon. Jos ostat jousitetun niin hyvästä etuiskarista saat kuitenkin maksaa pyörän hinnassa jonnin verran. Jos kuitenkin ostat etujousitetun niin tasaseen ajoon ehdottomasti lukittava keula, työmatkalla et tarvii joustoa. Ja huono keula jota et saa lukittua pistää vaan vituttamaan.
B) Noilla tiedoilla ei täysjoustoa, työmatkalla et sitä tarvitse.

Pitäisin parhaana ympärivuoden työmatkapyöränä 29" täysjäykkää maasturia hydraulisilla levyjarruilla. Mun oma maasturi on etujousitettu mutta sillä tulee rytkytettyä maastossakin työmatkan lisäksi.

Mikäli vaan mahdollista, niin rynkytyspyörä erikseen ia matkapyörä erikseen. Mikäli päädyt kuitenkin vain yhteen pyörään, niin joustokeula lukituksella niin kuin edellä jo mainittiinkin.

Halvoissa "maastopyörissä" on niin luokattoman huonot jouset ja keulat, että mikäli budjetti ei salli kunnon vehkeitä, niin sitten vaan täysjäykkis.
Hydraulilevarit on mielestäni ehdottomat, mukavuus ja tarkkuus paranee huomattavasti verrattuna vaijeritoimisiin.

Hintaa tuossa alkuperäisessä kysymyksessä ei kaiketi mainittu (vai menikö ohi multa), joten olettamat halvoista keuloista tulee jostain muualta?

Työmatkoilla joustoista on eniten hyötyä talvella ja talvella toimii parhaiten jousikeula, kierrejoisella siis. Iso osa keuloista on ilmajousella, mutta ne ei vaan toimi yhtä hyvin talvella. Lukitukset on vähän siinä ja tässä, mutta nykykeuloista taitaa löytyä about kaikista.
29" lienee oikea koko jos haetaan uutta ja jos kuski ei ole ihan mahdoton kääpiö. 26" tosin saa halvemmalla etenkin käytettyjä ja itse ottaisin 26".
 
Ok, eli jos hommaan ne iskarit niin rahaa peliin. Halvat tässäkin huonot.
Lukittavat - Kuitti. Kiitos.

Matkat ei varmaan tosiharrastajille ole paljoa mutta nimenomaan vituttaa talvella se rynkytys. Tuntuu että hartiat ihan lukossa muutaman päivän jälkeen.

Klossit sain hommattua viimevuonna. En kyllä uskalla talvella käyttää. No, siksi kaksipuoliset polkimet.

Muutenkin oudon vähän hyötyä ollu niistä lukkopolkimista. Huomasinkin että oma ajotyyli oli jostain syystä muutenkin sellainen että
vedän ja työnnän poljinta. Ja pumpatessakin tulee ylöspäin aina kevennettyä.

Hyötyjä oli ehdottomasti rustojen rauhoittuminen kun voi välillä polkea vain "vetämällä" ja reisilihojen tasaisempi väsyminen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom