Pyöräily

Tuo keula lienee se tärkein. Ajoni on kuitenkin vaihteiden kannalta aika helppoa eikä fillaria muutenkaan tule röykytettyä. Vanha fillarikin oli keskiluokkaa ja ihan ok se on vieläkin.

En oikein tajua mikä noissa keulissa on niin ihmeellistä. Autoissa on jousi ja perus öljy-/kaasudampperi ja hyvin pelittää 140km/h nopeuksissa ja 2000kg painolla. Mutta polkupyörissä on vaikka mitä erilaista viritelmää ja halvimmat kai pohjaa samantien. Miksi ole normaalia jousta ja perus kaasuiskaria halvalla?

Mutta pitänee kai alkaa tsekkailemaan bikediscounttia yms. vaikka periaatteessa olisin halunnut ostaa paikalliselta. Yleensä vaan fillariliikkeissä kaikki mallit on parasta eikä myyjäkään mitään pyöristä tajua. Ei edes itse omista sellaista, kun autolla pääsee näppärämmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Emmä tosta pohjaamisesta niinkään tiedä, lähinnä vaan se että kuinka hyödellinen se keula on, herkkyys jne tulee ehkä ennemminki kyseeseen kun noita kattelee. Kyllä ne halvemmatkin keulat menee edestakas ja käy vaikkapa verkon painona. Kaikenlisäks noissa halvimmissa keuloissa ei pysty ilman jousto/palautuspuolta säätelemään lisäämällä tai vähentämällä ilmaa, tääkin vaikuttaa jo pirusti jos säädöt kohillaan et kuinka hyvin tai huonosti se keula toimii.
 
Ettet nyt vaan provosoituisi? Lienee latella nyt jonkin sortin häiriö tuossa lukemisen ymmärtämisessä. Missään kohtaan en ole sanonut että 32km/h keskari on minulle kaksinen. On myös hieman eri asia ajaa 8000km ~ 5kk:n sisään kuin vastaavasti sinä 12kk:n sisään. Tämä asia lienee loppuunkäsitelty.

PS. en ota minkääsortin haasteita vastaan hybridi/sunnuntaipyöräilijältä.

ei ollu provo, mutta nuo sinun juttus kyllä siltä haiskahtaa.. kirjoitit hyvin selkeästi että vuosittain ajat noin 8000km. viiteen kk en usko että sitä ajat. no kyllä se tuntui aika kaksiselta sulle kun piti niin sitä kyseenalaistaa.:D ja mulle ihan turha tulla esittään huippukilpailijaa ettei ota "sunnuntaipyöräilijältä" haasteita. en ole sanonut olevani sunnuntai kuski mutta sinä tunnut kyllä olevan. että se siitä. nyt voit mennä pätemään muualle.;)
Mistä näitä urpoja tänne syntyy kuin sieniä sateella. pitää heti toisten juttuja päästä pätemään ja sitten ruvetaan juttujaan muuttelemaan. tämäkin sankari taitaa olla alle 20v joka vartavasten rekisteröitynyt että pääsee tähän osioon päteen. nyt sitten voit tähän tekstiin seuraavaksi itkeä jos siltä tuntuu.:D
 
Hei tappelijat, hölmö kymysys tähän väliin.

Sain tänään polkastua pitkäaikasen tavotteeni, yli 100km rajan olevan päiväreissun. Hapottaa hunajaisesti, eikä siinä mitään. Mut laitoin sykemittarin reissulle, ja se uhoaa 5382 kcal kulutusta :wtf: Menihän tuossa aikaa ja lihavalla laiskalla sykkeetkin oli korkealla, mutta ei KAUHEAN luotettavalta kuulosta?
 
Hei tappelijat, hölmö kymysys tähän väliin.

Sain tänään polkastua pitkäaikasen tavotteeni, yli 100km rajan olevan päiväreissun. Hapottaa hunajaisesti, eikä siinä mitään. Mut laitoin sykemittarin reissulle, ja se uhoaa 5382 kcal kulutusta :wtf: Menihän tuossa aikaa ja lihavalla laiskalla sykkeetkin oli korkealla, mutta ei KAUHEAN luotettavalta kuulosta?

Mites pitkään tuossa kesti?
Viime viikolla ajelin 140km 149 keskisykkeillä, 150W tehoilla 5h ja polari laskeskelee tuolle 2245kcal kulutusta. Ei tullut katottua tehomittarista, minkä verran meni pyörän liikuttamiseen tarkalleen, mutta oletettavasti jonkin verran vähemmän. Jos suurin osa matkasta ei oo ollu rankkaa vastatuulta ja ylämäkeä, hieman epäilen lukeman olevan yläkanttiin.

Näille ketjun vääntäjille vinkki, kisoihin ajamaan ja sitten tulokset tänne, niin ei tarvitse spekuloida mututuntumalla, miten kovaa kelläkin "kulkisi".
Pakkiksella kaikki ajaa 40 keskareilla 250km sunnuntailenkit ja päälle penkkaa 200 raakana, vetää 400 ja kyykkää kolmellasadalla helpon kympin, pn-tyylillä tietysti :D
 
Mites pitkään tuossa kesti?
Viime viikolla ajelin 140km 149 keskisykkeillä, 150W tehoilla 5h ja polari laskeskelee tuolle 2245kcal kulutusta. Ei tullut katottua tehomittarista, minkä verran meni pyörän liikuttamiseen tarkalleen, mutta oletettavasti jonkin verran vähemmän. Jos suurin osa matkasta ei oo ollu rankkaa vastatuulta ja ylämäkeä, hieman epäilen lukeman olevan yläkanttiin.

Taukoineen (useita, kahvin ja riisipiirakoitten kera) yli 7 tuntia :) Melko tyyni keli, mutta aivan *tusti ylämäkiä täällä keskisuomessa. ja 20 km matka oli karkeaa soratietä, joka sekin varmaan söi hieman.

Millä noita tehoja mittaillaan oikein? En ihmettelis yhtään, jos mulla lämmöntuotto on 1 kW luokkaa ja pyörän liikutukseen menee 70 W :D
 
Taukoineen (useita, kahvin ja riisipiirakoitten kera) yli 7 tuntia :) Melko tyyni keli, mutta aivan *tusti ylämäkiä täällä keskisuomessa. ja 20 km matka oli karkeaa soratietä, joka sekin varmaan söi hieman.

Millä noita tehoja mittaillaan oikein? En ihmettelis yhtään, jos mulla lämmöntuotto on 1 kW luokkaa ja pyörän liikutukseen menee 70 W :D

Laskennallisesti tuo energiamäärä on kyllä mahdollinen >7h suorituksella, jos syke on ollu korkeella. (syke)Mittari ei yleensä osaa paljoa muuta arvioida kuin aikaa ja sykkeen mukaan pääteltyä rasitus- ja sitä kautta tehotasoa (+edit. kattoohan noi tietysti käyttäjän painoakin...). Mitä sitten oikeesti on menny, hieman vaikeempi sanoa.

Tehoja mittaillaan yleensä jollain tapaa venymäliuskojen ja kierrosluvun avulla. Muunlaisiakin tapoja on, mutta toi on kaikkein yleisin ja ilmeisesti myös luotettavin (tai kustannuksiltaan sopiva kuluttajakäyttöön..)
Reilu 25 vuotta noita mittareita on ollut ja kehitelty, uusia on tullut lähiaikona paljon markkinoille. Hinnat on vielä hieman suolaisella tasolla, jotain 500 eur joutuu kai halvimmistakin maksamaan. Käytettynä saa edullisesti vanhoja malleja, itse ostin kiekkosatsin, jossa on takanavassa powertapin tehomittari, 450 eur hintaan jenkkilän ebaystä.
Todella laadukkaita arvioita mittareista löytyy esim. Power Meters | DC Rainmaker
 
Paikallinen liike tarjosi tätä 999€ hintaan. Oliskos ok?
X-Caliber 9 ? Trek

Nääh, ostin tuon sitten kuitenkin. 1000€ ja sopiva kypärä kaupan päälle. Ensihuolto 35€ syksymmällä ja ostin vielä 30€ hintaan iskaripumpun.

Canoyonin fillarit oli joko loppu tai tuotannossa vasta syksyllä. Muuten en jaksanut lähteä tilaamaan, koska sitten on se takuu, odottelu ym. tekosyytä. Ja on se kai hyvä ostaa joskus paikallisestakin. Sen verran katsoin, ettei Suomesta saanut mistään tuota paljoa halvemmalla, eikä oikeastaan tainnut ulkomaillakaan olla samaa merkkiä/mallia. Katsotaan mihin päädytään. Ei tuo kuitenkaan mikään markettifillari ollut.

Oli muuten kaikki 29" myyty käytännössä loppuun meidän kirkolta. Pari kpl oli pienempää kokoa. Into on ollut siis kova alkukesästä. Koulujen alkaessa ehkä myydään enemmän sitten jopoa ja muuta teinipyörää.
 
Wop, Täältä löytyy innokas pyöräilijä! Siitä asti kun apupyörät lähti niin kaikista mieluiten on poljettu jos pystynyt. Tällä hetkellä alla tuollainen FELTin Q220-series, tuliteränä ostin, nyt vähän vanhahko mut jarrut laitettu uusiks ja vanteet, ei oo enää semmoset solmut ku tuli vähä mettässäkin mentyä. Joka päivä salilla poljen sen 2km suuntaansa, lepopäivinä tommosia lepposia pyörälenkkei muuten vaan ja viileemmillä ilmoilla sitten pidempiä matkoja mm. papalle ja takaisin, matkaa n. 21km suunta. C: pyöräily on loistavaa hyötyliikuntaa!
 
Onko kuvan pyörän geometriassa eroa verrattuna perinteisiin maantiepyöriin? Musta tuntuu että istun hiukan takana eli välimatka tangon ja satulan välillä on pitkä. Painopistekin satulalla istuttaessa tuntuu olevan keskiön takana. Koon pitäisi kuitenkin olla oikea, kun valitsin kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta pienemmän (52).
Tietty satulaa saa vielä hiukan siirrettyä eteenpäin.
Merida_Cyclo_Cross_Carbon_4_Bike_2013_geometry.jpg
 
Onko kuvan pyörän geometriassa eroa verrattuna perinteisiin maantiepyöriin? Musta tuntuu että istun hiukan takana eli välimatka tangon ja satulan välillä on pitkä. Painopistekin satulalla istuttaessa tuntuu olevan keskiön takana. Koon pitäisi kuitenkin olla oikea, kun valitsin kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta pienemmän (52).
Tietty satulaa saa vielä hiukan siirrettyä eteenpäin.
Merida_Cyclo_Cross_Carbon_4_Bike_2013_geometry.jpg

No ''kilpapyörä''-tyylisissähän tietenkin kuuluu istua takana kasvot tangossa ilmanvastuksen vähentämiseksi, toki satulaa saa eteenpäin, mutta sehän on mielipidekysymys, miten tykkää ajaa.
 
Onko kuvan pyörän geometriassa eroa verrattuna perinteisiin maantiepyöriin? Musta tuntuu että istun hiukan takana eli välimatka tangon ja satulan välillä on pitkä. Painopistekin satulalla istuttaessa tuntuu olevan keskiön takana. Koon pitäisi kuitenkin olla oikea, kun valitsin kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta pienemmän (52).
Tietty satulaa saa vielä hiukan siirrettyä eteenpäin.
Merida_Cyclo_Cross_Carbon_4_Bike_2013_geometry.jpg

Satulaa vain eteenpäin ja tarvittaessa voi vaihtaa stemmin lyhyempään jos tuntuu vielä pitkältä. Minkäs mittainen olet ?
 
Satulaa vain eteenpäin ja tarvittaessa voi vaihtaa stemmin lyhyempään jos tuntuu vielä pitkältä. Minkäs mittainen olet ?

Niinkuin edellisestä postista terävimmät varmaan jo huomasivat, olen aika aloittelija pyöräilyn suhteen. Kysymys juonsi juurensa siitä kun katsoin Ranskan ympäriajoa ja vaikutti että polkijat ovat enemmän tangon ja keskiön päällä (vaikea selittää, mutta ajoasento näyttää etupainoisemmalta kuin omani). Ajattelin että jos noissa maantiepyörissä esim. tuo satulaputken kulma ois ollu poikkeava verrattuna cyclocrossariin.

Olen 174 cm. Lähden liikuttamaan satulaa eteenpäin ja pidän mielessä että stemmikin on mahdollista vaihtaa.
 
^Eikö se nyt kuitenkin ole niin, että satulan ja keskiön välimatka on rungosta riippumatta aina sama, sehän riippuu ihan reiden pituudesta? Itse olen sillä KOPS -säännöllä päässyt ihan kohtalaiseen lopputulokseen. Keskiön ja tangon etäisyyttä (reach) sitten säädellään säätämällä stemmin pituutta ja tangon reachia. Eli jos satula on oikeassa paikassa keskiöön nähden, niin sitä ei kannata liikuttaa kompensoidakseen ohjaamon pituutta.

Pro-jätkien pyöristä ei välttämättä kannata ottaa mallia, voivat ajaa aika pienellä rungolla jotta saavat tarpeeksi droppia.
 
Ajattelin että jos noissa maantiepyörissä esim. tuo satulaputken kulma ois ollu poikkeava verrattuna cyclocrossariin.

Mun pyörässä tuntuu ainakin olevan joko polkimet liian edessä tai satula takana. :) Ei muuten risoisi mutta kun loppuu lantiosta liikevara ja sitten selkä joustaa mutkalle ja ottaa osumaa, ellei polje kärjistetyn pystyssä asennossa.
 
Nääh, ostin tuon sitten kuitenkin. 1000€ ja sopiva kypärä kaupan päälle. Ensihuolto 35€ syksymmällä ja ostin vielä 30€ hintaan iskaripumpun.

Kyä sää tuolla hyvään alkuun pääset ja ainahan niitä osia voi vaihtaa jos alkaa jokin tympäsemään. Itselläni on ollut Trekin täpäri (Fuel 90) vuodesta 2003 ja hyvin sillä on kyntänyt metsässä ja kyä se eteenpäin kulkee tietäkin pitkin. Ei muuta kö kovaa ajoa! :)
 
Intuitiivisesti tuntuis siltä, että "kuopaisu" on sitä vaikeampi tehdä, mitä taaempana satula on suhteessa keskiöön. Itse huomaan ainakin hivuttavani satulaa milli kerrallaan eteenpäin aina sen jälkeen, kun on olen koittanut mennä vähän lujempaa.
 
Ohjeita säätöihin löytyy vaikka miten, tuossa ihan perus ja näyttäs olevan suht ok tietoa
BikeFit - Road Bikes

Edit. tuolla lopussa alkaa olemaan jalan asennon korjausta ja tuosta voi kyllä olla sitten montaa mieltä, korjataanko korokkeilla tms. vai yritetäänkö mieluummin etsiä syy virheasennolle ja korjata se...

Omat mieltymykset, erot kropassa jne. vaikuttavat tietysti myös. Ensin perussäädöt kohilleen, sitten vaikka just milli tai joku muu pieni yksikkö kerrallaan johonkin suuntaan ja arviota parin-kolmen lenkin jälkeen, mikä muuttui ja miten.
 
Intuitiivisesti tuntuis siltä, että "kuopaisu" on sitä vaikeampi tehdä, mitä taaempana satula on suhteessa keskiöön. Itse huomaan ainakin hivuttavani satulaa milli kerrallaan eteenpäin aina sen jälkeen, kun on olen koittanut mennä vähän lujempaa.

Mulla oli ihan vastaava tunne, siksi aloin asiaa pohtimaan.

- - - Updated - - -

Ohjeita säätöihin löytyy vaikka miten, tuossa ihan perus ja näyttäs olevan suht ok tietoa
BikeFit - Road Bikes

Edit. tuolla lopussa alkaa olemaan jalan asennon korjausta ja tuosta voi kyllä olla sitten montaa mieltä, korjataanko korokkeilla tms. vai yritetäänkö mieluummin etsiä syy virheasennolle ja korjata se...

Omat mieltymykset, erot kropassa jne. vaikuttavat tietysti myös. Ensin perussäädöt kohilleen, sitten vaikka just milli tai joku muu pieni yksikkö kerrallaan johonkin suuntaan ja arviota parin-kolmen lenkin jälkeen, mikä muuttui ja miten.

Eiköhän tällä pääse hyvin alkuun.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom