Pyöräily

Onko täällä paljon maastopyörämiehiä?

On alkanut vähän himottamaan maastopyörän hommaaminen tulevalle talvikaudelle, mutta en suoraan sanottuna tiedä mitään maastopyöristä. Minkälainen fillari kannattaa ottaa kiikariin jos haluaa ihan perus maastopyörän, jolla tulisi ajeltua metsissä, poluilla ja ehkä talvella vähän teilläkin? Minkälaisia jarruja, vaihteita, jousitusta, rengaskokoa jne. kannattaa ensisijaisesti suosia? Mitkä merkit ovat yleisesti suosituimpia ja pidetyimpiä?

Budjetti on sellainen, että ensisijaisesti varmaan koittaisin löytää kätettynä, niin pääsisi sitten edes jonkinlaiseen laatuun käsiksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos käyttö on pääasiassa suht helppoja polkuja, pururataa ja tietä niin 29'' jäykkäperämaasturi on varmaan nykyään se perusvalinta. Jos uuden haluaa niin radonin pyörät ovat käsittääkseni hyviä hintalaatusuhteeltaan ja käytettyjä kannattaa katsella fillaritorilta. Noissa edullisissa jäykkäperissä tosin hinnanalennus käytetyssä on niin pientä että melkeen pistäisin pennit riviin ja harkitsisin jotain tuollaista --> Radon ZR Race 29 6.0 SRAM | Hardtail 29"

Jos budjetti on paljon alle tuhannen euron niin sitten täytyy melkeen niitä käytettyjä varmaan zuumailla. Niissä tosin käyttökulut rullaavat usein alusta asti vähän korkeampana kuin uudella pyörällä, mutta säästää siinä silti aika hyvin jos vaan itse viitsii tehdä perushuollot. Täysjousto pyöriä ei kannata varmaan alle 1500€ haaveilla edes käytettyjä.
 
Ihan hyvän perushuolletun täysjouston saa alle tonnilla. Oman pyörän (Cube AMS pro) käypähinta on varmaan luokkaa 850-900€ täysin huollettuna. Mutta jos ei ole käsitystä eikä taitoa varmistaa että pyörä on oikeasti huollettu, niin kaikkiin kulutusosiin saa menemään sen 200-300 euroa (jos tilaa osat ulkomailta) jos ne joutuu heti vaihtamaan ja työ tietenkin päälle. Suosittelen kuitenkin opettelemaan huoltamaan pyörän itse. Ei ole vaikeaa, vaikka aikamoisia alkuvaikeuksia oli täälläkin. Lopulta se kuitenkin palkitsee. Itselläni esim. takavaihtajan saumaton toiminta tietyllä vaihdevälillä vaati vaihdevivun? vaihtamisen, eli se oli kulunut. Sitä ennen oli vaihdettu ja huollettu lähes kaikki muut osat.
 
Nyt on taas purassu DH/Enduro-kärpänen. Pitemmän aikaa tässä nyt miettiny, että pitäiskö hommata taas kulkupeli alle, jolla pääsis ryskään mäkee ja polkua.

Voin kertoa, että pitäis.
Enska ja DH vielä erikseen, niin ei tarvi tehdä kompromisseja.
Sit vaan rakentamaan sitä reikää päähän :D
 
Juhannuksena tuli poljettua 90 kilsaa.. Tarkoituksena oli poljeskella 300km totaali to-pe-la-su aikana, mutta kelit oli niin paskat, että jäi vain tuohon perjantai aamun lenkkiin. Älyttömän kylmä keli ja 5 tunnin yöunet + edellis illan viinit verotti kulkuja. Ekat 50km meni ihan mukavasti 29-30km/h keskarilla, mutta sitten alko näkyyn kropassa tankkauksen puute. Perse kramppaili ja alko puutua. Loput 40km mentiinkin aika hiljalleen ja loppu keskari jäi karvan alle 26km/h.

Jos nää kelit tästä paranis, niin vois alkaa nosteleen tuota kuntoa ylöspäin.
 
Tuosta maastopyörästä. Ehdottomasti kannattaa hankkia, hyvää vaihtelua maantiepyöräilylle ja pystyy tekemään myös talvella.

Itse jos olisin maastopyörää ostamassa niin hankkisin 29" jäykkäperän. Se olisi varmasti hyvä lenkki pyörä. Oman kokemuksen mukaan maasto pitää olla melko teknistä tai alamäki painotteista ennen kuin täysjoustolle tulee tarvetta. Mutta toki tällaiset on maku asioita.

Emännälle ostin Radonin pyörän keväällä ja laatu yllätti positiivisesti. Voin kyllä suositella ko merkkiä jos ei valmis ole maksamaan brändistä (vrt joku spessu).
 
Maastopyörä tulisi juuri oheisharjoitteluun ja ihan vaan ulko-/luontofiilistelyyn. Varmaan ajelisin silloin tällöin kovaakin, mutta uskoisin suurimman osan tunneista tulevan sellaisesta maisemien ja reittien nautiskeluista, joissa voisi vaikka kahvitermaria kantaa repussa. Maantiepyörällä painaisin edelleen suuren osan lenkeistä hyvillä kesäkeleillä, mutta maastopyörällä kauden saisi kestämään ympäri vuoden. Sisäpyöräily on sen verran tylsää hommaa, että sen vaihtaisi ilomielin maastopyöräilyyn, oli keli millainen tahansa.

Ajelisin pyörällä varmaan lähinnä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen metsissä, poluilla ja reiteillä. Toki paljon varmaan tulisi myös erilaisia metsä-, mökki- ja pikkuteitä. Mitään suurempia mäkimaastojahan näillä seuduilla ei ole. Joskushan voisi myös retkeillä hienompia maisemia katsomaan esim. Pohjois-Suomeen, mutta sen perusteella en ala kyllä pyörään ominaisuuksia haalimaan.

Pyörän huoltaminen onnistuu pääasiassa ihan omatoimisesti, mutta tietysti huoltokulut olisi kiva saada mieluiten melko siedettäviksi. Pyörän hintahaitari voisi olla 500-1000 euroa ja jos käytettynä pääsee kiinni parempiin osiin, niin pyörän ei tarvi olla suoraan kaupan hyllyltä. Onko merkki-/malliehdotuksia? Tai ehkä enemmänkin mitä merkkejä ja malleja kannattaa välttää ja esimerkiksi mitkä jousitukset, jarrut tai vaihteistot on sellaisia, jotka kannattaa heti sulkea ostoslistan ulkopuolelle?
 
Oman kokemuksen mukaan simpan deore osasarjaksi riittää jo hyvin. Keulaksi joku minkä saa lukkoon.

Jos hyvän ja halvan pyörän haluaa niin ostaa Trekin 4500. Uutenakin saa tarjouksesta jollain 600 eurolla. Oma ensimmäinen maastopyörä jonka ostin käytettynä jotain kymmenen vuotta sitten ja vieläkin heitän lenkkiä sillä silloin tällöin ihan mielelläni :)
 
Itse ostaisin tuossa hintaluokassa käytettynä jonkun ihan perus XC/Trail-fillarin,Jäykkäperäinen 29'' maasturi olisi varmasti tuollaiseen ajeluun passeli laite, esim. Fillaritori sivustolta.
Ostin itse sieltä käytettynä fillarin talvella ja sain puoleen hintaan uudesta 2013 mallin, joka ei oikeasti uudelle häpeillyt yhtään, päinvastoin, siihen oli vaihdettu parempaa osaa kiinni, mutta edellisellä omistajalla ei ollut kys.fillarille aikaa, kun kuulemma talodesta löytyi jo useampi kulkupeli. Joten tosiaan käytetyissäkin on myytävänä helmiäkin välillä, tarkistaa vain aina, että pyörä on tosiaan siinä kunnossa kuin on sovittu kauppoja tehdessä.
 
Olis huomenna tai pe, miten keli sallii, tarkoitus vetää elämäni ensimmäinen 50km pyörälenkki. 25-30km lenkkejä vedetty aijemmin ja kunto noussu siitä rapapaskasta sen verran et toi 50 pitäis mennä omalla vauhdilla ihan ok. Lähinnä mietin tuota aamu syömistä, kun tarkoitus lähteä liikenteeseen siinä 6-8 välillä. Eli vedänkö nopeita hiiluja tyyliin 1h ennen vai miten kannattas tehä.? Ja mun kunnolla keskivauhti siinä 20km/h, eli varmaan joutuu välilläkin jotain patukkaa syömään.?
 
Illalla varmaan kannattaa jo aloittaa tankkaus ja aamusta sitten jotain nopsaan/hyvin sulavaa/imeytyvää hiilaria napaan just joku tunti ennen suoritusta. Lenkin aikana ottaisin hiilarit nestemäisenä imeytymisen kannalta ajateltuna.
 
Olis huomenna tai pe, miten keli sallii, tarkoitus vetää elämäni ensimmäinen 50km pyörälenkki. 25-30km lenkkejä vedetty aijemmin ja kunto noussu siitä rapapaskasta sen verran et toi 50 pitäis mennä omalla vauhdilla ihan ok. Lähinnä mietin tuota aamu syömistä, kun tarkoitus lähteä liikenteeseen siinä 6-8 välillä. Eli vedänkö nopeita hiiluja tyyliin 1h ennen vai miten kannattas tehä.? Ja mun kunnolla keskivauhti siinä 20km/h, eli varmaan joutuu välilläkin jotain patukkaa syömään.?
Mä vedän yleensä pitkille aamulenkeille tai aamupäivän kisoihin ison aamupalan, joka voi koostua ruokahalun mukaan leivästä, leikkeleistä, juustosta, salaateista, puurosta, kananmunasta, pekonista, mehusta, kahvista, banaanista, vedestä, rahkasta, marjoista jne. Jos ajo on kovavauhtinen, niin pyrin pitämään 3 tuntia aamupalan ja pyörän selkään nousemisen välillä sekä painottamaan kevyempiä ruoka-aineita. Jos taas lähden yksin kevyelle, mutta pitkälle höntsäajolle, niin saatan syödä melko tuhdisti vielä tuntia ennen ajelun aloittamista.

Jos maha kestää ja lenkkitehot on maltilliset, niin mukaan voi ottaa vaikka vettä ja banaania. Jos taas haluaa herkutella, niin energiapatukka ja energiajuomat sopivat mainiosti. Kovavauhtisille tehotreeneille sitten mieluusti nestemäistä ravintoa energiajuomien ja geelien muodossa.

Jo edellisenä päivänä tosiaan kannattaa pitää huolta siitä, että syö vähintään normaalin määrä sapuskaa ja pitää juomistahdin hiukan normaalia reilumpana. Aamulla ennen lenkkiä voi ottaa vähän normaalia suuremman vesituopin, ettei kroppa ole ihan kuiva yön jäljiltä.

Lähden tästä ite kohta maantiepyöräilemään 90-100 kilometrin lenkin (3-4 tuntia ja keskisyke ehkä ~135). Alle olen syönyt ihan normaalia kotiruokaa reilu tunti ennen lenkkiä ja mukaan otan pullon energiajuomaa, pullon vettä, pari geeliä ja yhden protskupatukan.
 
Mä vedän yleensä pitkille aamulenkeille tai aamupäivän kisoihin ison aamupalan, joka voi koostua ruokahalun mukaan leivästä, leikkeleistä, juustosta, salaateista, puurosta, kananmunasta, pekonista, mehusta, kahvista, banaanista, vedestä, rahkasta, marjoista jne. Jos ajo on kovavauhtinen, niin pyrin pitämään 3 tuntia aamupalan ja pyörän selkään nousemisen välillä sekä painottamaan kevyempiä ruoka-aineita. Jos taas lähden yksin kevyelle, mutta pitkälle höntsäajolle, niin saatan syödä melko tuhdisti vielä tuntia ennen ajelun aloittamista.

Jos maha kestää ja lenkkitehot on maltilliset, niin mukaan voi ottaa vaikka vettä ja banaania. Jos taas haluaa herkutella, niin energiapatukka ja energiajuomat sopivat mainiosti. Kovavauhtisille tehotreeneille sitten mieluusti nestemäistä ravintoa energiajuomien ja geelien muodossa.

Jo edellisenä päivänä tosiaan kannattaa pitää huolta siitä, että syö vähintään normaalin määrä sapuskaa ja pitää juomistahdin hiukan normaalia reilumpana. Aamulla ennen lenkkiä voi ottaa vähän normaalia suuremman vesituopin, ettei kroppa ole ihan kuiva yön jäljiltä.

Lähden tästä ite kohta maantiepyöräilemään 90-100 kilometrin lenkin (3-4 tuntia ja keskisyke ehkä ~135). Alle olen syönyt ihan normaalia kotiruokaa reilu tunti ennen lenkkiä ja mukaan otan pullon energiajuomaa, pullon vettä, pari geeliä ja yhden protskupatukan.

Tämän kun luki niin tuli mieleen, että pitää itse terävöitttää tankkaamista. Olen aatellut että se on "ammattilaisten" hommaa ja kaikki kesän lenkit (5 kpl, noin 45km/2h per lenkki) olen polkenut pelkällä veden voimalla :jahas:
 
Kiitoksia kaikille neuvoista. Pitää siis tankata hyvin. Vauhtia on ihan kunnon mukaan eli ei kauhean kovaa, vaan pyrin pitämään sillai ettei hengästy missään vaiheessa. mutta pitää jotain pientä ottaa mukaan juomisen lisäks.:) Onko muuten tietoa mikä pyörä olis mulle hyvä jatkoa ajatellen. Tällä hetkellä hexagon v5 21 vaihteinen alla(maasturi), mutta ens kesäks joku hybridi vois olla ihan jees. ja pituut on sen 181,5 jalan mittaa en oo ottanu mutta normialueella mennään. hintaa joku 500-1000e
 
Tämän kun luki niin tuli mieleen, että pitää itse terävöitttää tankkaamista. Olen aatellut että se on "ammattilaisten" hommaa ja kaikki kesän lenkit (5 kpl, noin 45km/2h per lenkki) olen polkenut pelkällä veden voimalla :jahas:



Mun mielestä parin tunnin lenkeille ei kyllä muuta tarvikkaan kuin vettä. Jos siis kyseessä on ihan vaan lenkkeily pk-sykkeilä tai vähän kovemmillakin. Sitten jos se 2 tuntia mennään tehoilla, niin alkaa jotain energiaa jo tarvimaan. Sitten edellisten päivien tankkauksesta taitaa ruveta olemaan hyötyä vasta noissa vähintään 2 tuntia kestävissä kisoissa.

E: tietysti jos on epävarma jaksamisestaan, niin onhan se hyvä vaikka yks geelipussi heittää varuiks taskuun.
 
Mun mielestä parin tunnin lenkeille ei kyllä muuta tarvikkaan kuin vettä. Jos siis kyseessä on ihan vaan lenkkeily pk-sykkeilä tai vähän kovemmillakin. Sitten jos se 2 tuntia mennään tehoilla, niin alkaa jotain energiaa jo tarvimaan. Sitten edellisten päivien tankkauksesta taitaa ruveta olemaan hyötyä vasta noissa vähintään 2 tuntia kestävissä kisoissa.

E: tietysti jos on epävarma jaksamisestaan, niin onhan se hyvä vaikka yks geelipussi heittää varuiks taskuun.

Olisin aika lailla samoilla linjoilla. Pidemmillekään lenkeille ei välttämättä tarvi juuri mitään, jos tehot pysyy alhaalla.
Yksilöiden välillä on tietysti eroja ja keskimäärin parempikuntoiset selviää kaiketi paremmin ilman lisäenergiaa. Ainakin itte selvisin aikoinaan, nyt tarvii geeliä suoneen 45min jälkeen ja 3h lenkin päätteeksi voi soittaa ambulanssin lisäksi pizzataksin :D
 
Joo, kyllä toi 2h on aika hyvä raja, tosin aika henk koht miten alkaa tuntua. Mulla o yleensä aina mukana myslipatukka + geeli repussa jos tulee fiilis että tahtoo jotai syyä. Lauantaina ois tahkon lenkki luvassa, niin pitää huomenna alottaa syömään vähä enempi safkaa ja nestettä. La aamuna sit kun herää niin kunnolla ruoka naamaan ja vajaa tunti ennen startti banaania, jotai patukkaa tms. Onneks siellä o huoltopisteillä hyvät ruuat ja kun fiilismielessä menee, niin ei hätää :p
 
Tunnin jälkeen alkaa meno hyytymään itsellä jos ei ole nopeaa energiaa mukana. Ennen vetelin geelejä tai maltoa juoman seassa, nykyään syön kylmän viileästi irtokarkkeja :D Kulkee muuten ihan yhtä hyvin kuin geelillä, maistuu paremmalta ja maksaa neljäsosa hinnan. Juhannuksena meni noin 700g karkkia tuossa 272km matkalla :D
 
Kyllähän sitä useammankin tunnin ajelee pelkällä vedellä, mutta kyllä meno on ihan erilaista jos pitää energiansaannista parempaa huolta. Jo tunnin jälkeen alkaa tankatustakin kropasta olla hiilihydraatit vähissä ja se vaikuttaa kyllä menopuoleen, paljonkin. Huomaatte sen, kun teette eri mittaisia lenkkejä erilaisilla tankkauksilla.

Itse vedän energiaa myös sen vuoksi, että haluan totuttaa kroppaa ottamaan vastaan rasituksenaikaista energiaa mahdollisimman hyvin. Näin kilpailuissa ei sitten tule yllätyksiä. Jos treenaisin kisoihin, joissa pitää olla ilman energiatankkausta, niin totuttaisin toki kroppaa tulemaan lenkeilläkin toimeen ilman lisäenergiaa.

Energiaksi suurimmalle osalle lenkeistä on valikoitunut geelit, juomat ja patukat siitä syystä, että niitä käytän myös kilpailuissa. Kauempana kilpailukaudesta vetelen itsekin lenkin aikaisia hiilareita ihan mistä sattuu. Joskus olen polkenut olohuoneessa traineria vedellen samalla juustosnackseja pussista. :)

Eli tankkaaminen jokaiselle oman tarpeen ja tavoitteiden mukaan.

Edit:
Näiden lisäksi sitten kilpailun aikainen tankkaaminen on vielä aikalailla eri sfääreissä. Tässä lainaus triathlonpuolen guruilta Jarmo Hastilta sekä Tom Söderdahlilta:

Uintiosuuden jälkeen pyöräilyosuudelle siirryttäessä on melko nopeasti hyvä aloittaa juominen ja
energian nauttiminen. Kilpailupäivän lämpötila, henkilön koko ja hikoamisaste vaikuttavat kilpailijan
nesteen kulutukseen. Tunnin aikana tulisi juoda 0,7–1,2 litraa nestettä, jotta nestetasapaino pysyisi
hyvänä. Paras juoma suorituksen aikana on urheilujuoma (esim. Fast Sport Drink), joka sisältää suoloja
sekä pitkäketjuisia hiilihydraatteja. Tällainen juoma imeytyy paremmin kuin pelkkä vesi ja sen avulla
pystytään nestetasapainon ylläpidon lisäksi huolehtimaan myös energiatasapainosta. Nestetasapainon
ylläpidon kannalta on tärkeää, että nestettä juodaan tasaisesti koko suorituksen ajan. Paras tapa on
juoda usein (8–12 min välein) ja kohtuullisia määriä kerralla, näin neste imeytyy parhaiten.

Hiilihydraattitankkauksella on varmistettu, että energiaa riittää kovatehoisen suorituksen ylläpitoon yli
kahden tunnin ajaksi. Siitä huolimatta lisäenergiaa tulee alkaa nauttimaan heti pyöräilyosuuden alusta
lähtien. Hiilihydraatti on paras polttoaine lisäenergiaksi triathlonsuorituksen aikana ja sitä on hyvä
nauttia 0,8–1,2 g/painokilo/tunti suorituksen loppuun asti. Urheilujuomasta hiilihydraattia saa 40–60 g/
litra, juoman vahvuudesta riippuen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom