Pyöräily

Vähän on alkanut mielessä polttelemaan että polkisi juhannuksen kunniaksi yön yli. Jos keli olis kohdallaan niin joku ilta kymmeneltä lähtö ja aamu kuudeksi kotona kauneimpia reittejä ajaen saattaisi olla aika ikimuistoinen lenkki :)

Siinä ehtis ihan hyvän lenkin polkea ja vois olla melko siisti pitää evästaukoa jossain järven rannalla auringon nousua katsellen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jami kyl kiskas aika kuolemattoman idiksen. Tänää lähdin tekee lenkkiä kun kelit yhtäkkiä selkeni pilvisestä ja kovasta tuulesta -> täyskirkas taivas ja täysin tuulettomaksi. Oli kyllä helvetin kiva ilta-auringon peittämäs miljöössä ajella. Vähän oli ehkä varustus pikkasen kepuli, käsiin ja sisäreisiin otti viima aika pahasti mutta karvan vajaa 23 keskarilla iltalenkki, kelpas. Ja tämä siis edelleen mun satasen hybridillä :D
 
Pirkan yöpyöräily olisi ylihuomenna. Sama lenkki kuin Pirkassa, lähtö klo 21 ja maali sulkeutuu 06. Itse en ole siis menossa.

Mites täällä on tietoa noista vanhoista fillareista? Pösö on tosiaan jostain kasarimeiningeistä ja Pirkalla sen keskiö alko nariseen. Putsasin sen ja laitoin uudet vassut toissa kesänä, eli alle 300km sitten. Ei luulisi kuiva olevan. Kuulat ja ne fakin kiekot missä ne kuulat menee (ei muistu nimi nyt mieleen) oli kyllä aika kuluneet. Saakohan tuohon pösöön uutta keskiötä jostain järkevään hintaan? Pyörään nyt mennyt rahaa alle 200€ joten ei viitsisi tuplata sitä pelkän keskiön takia.

Oon ymmärtänyt, että ranskalaisilla on noihin aikoihin ollut omat standardit mittojen suhteen?
 
Vähän on alkanut mielessä polttelemaan että polkisi juhannuksen kunniaksi yön yli. Jos keli olis kohdallaan niin joku ilta kymmeneltä lähtö ja aamu kuudeksi kotona kauneimpia reittejä ajaen saattaisi olla aika ikimuistoinen lenkki :)

Kova idea! Olen pitkään katsellut yhtä parinsadan korpilenkkiä sillä silmällä. Tänä juhannuksena suunnittelin sen polkevani. Yöllähän se pitää luonnollisesti hoitaa. Ihme kun ei aiemmin tullut mieleen.
 
Pakkiksen pyöräily-asiantuntijat ohoi! Ostin itselleni käytetyn pyörän, joka oli seissyt pari vuotta myyjän tallissa. Muu huolto oli tehty, mutta vaihteita piti kuulema hieman säätää. Äsken tuossa katselin netistä ohjeita, ja sainkin vaihteet nyt toimimaan mielestäni melko hyvin. Etuvaihtaja vaihtaa todella hyvin ja oikeaan kohtaan, mutta ongelmaksi jäi, että jokaisen "pykälän" pienimmillä kahdella vaihteella kuuluu rutinaa/kolinaa. Onko ongelmana vaijerin kireys/löysyys vai säätöruuvien väärä asento/asetus?

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen, jos tuosta selityksestä nyt mitään selvää sai!
 
Yllä olevaan sen verran korjausta, että etuvaihtajassa onkin sittenkin jotain häikkää,sillä ketjut eivät pysy rattailla (varsinkaan isoimmalla) vaan hyppii pienemmälle kokoajan. Milläs tuota pitäisi säätää?
 
Vaihteet teki sellaista että aina välillä ikäänkuin polkaisee tyhjää hetken aikaa, vähän kun oisi vaihtamassa vaihdetta niin on sellanen pikku pätkä ettei ole vastusta. Katselin että takavaihtajan vieressä joku muovipalanen paskana, on varmaan siinä vaan joku suoja? Revin vittuun kun oli jo paskana muutenkin. Nyt tekee tuota pikaisen testin jälkeen enää ihan parilla vaihteella että välillä polkaisee tyhjää. Mikä miehelle avuksi? Muutenkin ottaisin vastaan vinkkiä josko ois hyviä youtubepätkiä, foorumeita tai jotain sivuja missä olisi yleisesti fillarin huollosta asiaa. Ois tosta kiva tietää jotain perusjuttuja ettei sitten hölmöile ominpäin liikaa. Joku renkaan kiinnityskin vähän hirvittää kun en tiedä pitäiskö vääntää kunnolla tiukkaan vai ei, vituttaa jos 40 vauhdista irtoaa joku eturengas :D Alla kuvat siitä muovihärpäkkeestä mikä oli paskana, onko sillä joku nimi?
16i8v1d.jpg

242v8ub.jpg
 
Vapaaratas kaipaa Jannella huoltoa (purku, puhdistus, rasvaus) tai on tullut vaihtoikään.

Tai sitten jos ongelma on vain pienillä rattailla ajettaessa niin takavaihtajassa oleva kiristin ei kiristä ketjua (kuoleutunut jousi/liian pitkä ketju/kulunut ketju/kuluneet rattaat) ja ketju hyppää yhden/useamman hampaan yli.
 
Puuhastelin sitten pyörän itselleni.
2hdr8gl.jpg

Kyseessä siis muotipoliisin kammotus: Kiinan kuiturunko jossa bullhorn tanko Dura-Ace tangonpäävaihtajilla sekä Avidin levyjarruissa kiinni olevat "wanhanmalliset" kahvat. Syynä se että kädessäni on sen verran häikkää että normikippurasarven jarru/vaihtajakahvojen käyttö on lähes mahdonta. Kaikki kaapelit, myös nopeus ja kadenssianturin piuhat, menevät rungon sisässä. Näppärää pyörää raahaillessa.
212s39f.jpg


Pyörän teko ei muuten ollut kaksisen monimutkainen juttu. Lähinnä kärsivällisyyden harjoitusta ja uskomista omiin taitoihin. Monimutkaisinta koko hommassa oli loputon speksaaminen. Pirulauta, pelkästään ohjainlaakereita on sen miljoona erilaista tyyppiä.

Samalla tuli testattua sekä nettikauppoja että kivijalkaputiikkeja. Wiggle on ylivoimaisesti paras - nopeat toimitukset ja kohtuullisen nopeat vastaukset sähköposteihin. Bike-discount on kanssa hyvä, hiukan Wiggleä hitaampi, erityisesti asiakaspalvelun suhteen. Chainreactioncycles on huonoin, suorastaan hillittömän hidas (tosin osin brittipostin syytä).

Tampereen kivijalkaliikkeissä kaikissa palvelu oli hyvää, jopa erinomaista. Mutta hyllyvalikoimat luonnollisesti nettikauppoja hiukan heikommat. Nippeli, RTechsuspension ja SUP olivat osien suhteen parhaat. Mutta nettisivut on jokaisella täysin kelvottomat - ei juurikaan tuotteita, eikä hintojakaan missään. Ei oikein houkuttele ostoksille. Lisäksi yhdessäkään pyöräkaupassa ei ole pyörätelinettä pihassa!

No mutta jokatapauksesta pyörästä tuli yllättävän hyvä varsinkin kun ottaa huomioon olemattomat mekaanikon taidot.
 
Sportia-Pekasta Lielahdesta asiantuntevaa palvelua ja kyllä pistivät hinnoissa kampoihin saksalaisille. Lopulta tarttui kyytiin tuo Meridan CC 4-D.

10469213_10202803092053262_1335613792658047007_n.jpg


Aivan huikee fiilis, vaikka vesisateessa joutu rykäsee 5km kun en jaksanut alkaa autoon taittelemaan. Vaikkei Sportiaa mielletä usein pyöräliikkeeksi, niin kyllä sieltä eritoten nuorempi miesmyyjä anto hyvää palautetta ja ei tuputtanut mulle niitä kaikista kalleimpia tavaroita vaan kuunteli et mikä on tarve ja suositteli sen mukaan. Hinnat tosiaan olivat karvan yli saksalaisten, mutta nyt päästiin niin minimaalisiin eroihin että postikulujen kanssa ois sakut ollu kalliimpi. Kyllä nuo kivijalkapuodit näemmä tulee ihan oikeasti vastapalloon kun rupeet niitten kans oikeasti hieroon kauppaa etkä renkaita potkiin. Eli ei kyllä mitään paskaa sanottavaa Sportian touhusta, ja ei muuta kuin helvetin kovaa ajoa nyt! :)
 
Tuli heitettyä eka reissu pyöräilykengillä, enkä edes pannuttanut kertaakaan. Ajankohdaksi valkkasin myöhäisen ajan jotta liikennettä ei ole, ja saa rauhassa sotkea ja kokeilla vähän kuivaharjoittelua lukkojen aukomisessa. Paikalliselle ABC:lle ja takas, vajaa 5km tuli vaan testailtua. Helpostihan nuo tuntuvat paikallee menevän ja nilkkaa pyöräyttämällä lähtee irti, nou problems. Varmaan se pannutus tulee sitten kun olet jo vähän tottunut ja unohdat että kengät on tiukasti kiinni polkimissa :D
 
Tuli heitettyä eka reissu pyöräilykengillä, enkä edes pannuttanut kertaakaan. Ajankohdaksi valkkasin myöhäisen ajan jotta liikennettä ei ole, ja saa rauhassa sotkea ja kokeilla vähän kuivaharjoittelua lukkojen aukomisessa. Paikalliselle ABC:lle ja takas, vajaa 5km tuli vaan testailtua. Helpostihan nuo tuntuvat paikallee menevän ja nilkkaa pyöräyttämällä lähtee irti, nou problems. Varmaan se pannutus tulee sitten kun olet jo vähän tottunut ja unohdat että kengät on tiukasti kiinni polkimissa :D

Kannattaa treenata irrottautumista jossain vaikeahkossa ja pehmeässä hidaskulkuisessa maastossa. Alussa se tilanne tulee hieman yllättäen, kun pitäis päästä irti. Viikon jälkeen noi on kuin toinen luonto ja lähtee ilman eri ajatusta irti.
Itse olen vielä tänäkin vuonna onnistunu lukkojen takia maastossa ottamaan kylkiasennon, oisko tässä ~20v vasta noiden kanssa ajeltu :D
 
Tuli heitettyä eka reissu pyöräilykengillä, enkä edes pannuttanut kertaakaan. ...

Mulla meni vuoden verran ennen kuin pannutin. Kävi joku aivopieru ruuhkaiseen valoristeykseen tullessa ja rämpsähdin paikoiltani katuun. Kyllä hävetti ja nauratti yhtä aikaa. Noh, sitä sattuu. Pitäisi varmaan harjoitella kaatumistakin, tuntui olevan ranteen luut kovilla.

Asiasta kukkaruukkuun; mitkähän olisi Tampereen parhaat koivenkasvatusmäet? Lukonmäki on aika hyvä, mutta vähän pitkän sutjakka. Pispalan Mäkikatu (vai olikohan se Rinnekatu?) on hyvä. Mitä muita?
 
Näin tumman, vihreäsävytteisen meridan ylöjärvellä vkl, sattuiko invisus oleen sun?

Pirkan pyöräilyssä näytti monet ottavan toisen jalan 50m ennen stoppia irti polkimesta. Voisin kuvitella tekeväni niin jos lukkopolkimet joskus hankin. Moni myös jätti näin tekemättä: joka stoppipaikalla joku aina kaatui lukkojen takia.
 
Mulla meni vuoden verran ennen kuin pannutin. Kävi joku aivopieru ruuhkaiseen valoristeykseen tullessa ja rämpsähdin paikoiltani katuun. Kyllä hävetti ja nauratti yhtä aikaa. Noh, sitä sattuu. Pitäisi varmaan harjoitella kaatumistakin, tuntui olevan ranteen luut kovilla.

Asiasta kukkaruukkuun; mitkähän olisi Tampereen parhaat koivenkasvatusmäet? Lukonmäki on aika hyvä, mutta vähän pitkän sutjakka. Pispalan Mäkikatu (vai olikohan se Rinnekatu?) on hyvä. Mitä muita?

Lukonmäki on ihan kiva. Siinä voi tehdä erilaisia harjoituksia vaikka kuinka.
Polje vaikka 20 kertaa ylös vaihtamalla joka nousulla yhden vaihteen raskaammaksi.

Toinen ihan jees on perus rosendahl gp-reitti (nyk. FUJI-Peloton gp).

Tossa sun pyörässä näyttää olevan stemmi väärinpäin ;) Nyt se on vähän niinku maastopyörissä eikä niinku maantiepyörissä. Vai onko selässäkin jotain häikkää?
 
Tossa sun pyörässä näyttää olevan stemmi väärinpäin ;) Nyt se on vähän niinku maastopyörissä eikä niinku maantiepyörissä. Vai onko selässäkin jotain häikkää?

Siinä on vielä säädöt hakusessa :) ja ompa toi selkäkin pikkasen jäykän oloinen. Toisaalta ajoasennon saa aika kireäksi jo noinkin kun tarraa kiinni tangon päästä.
 
Mulla meni vuoden verran ennen kuin pannutin. Kävi joku aivopieru ruuhkaiseen valoristeykseen tullessa ja rämpsähdin paikoiltani katuun. Kyllä hävetti ja nauratti yhtä aikaa. Noh, sitä sattuu. Pitäisi varmaan harjoitella kaatumistakin, tuntui olevan ranteen luut kovilla.
Varmaan nuo ekat kerrat onkin sinänsä helppoa, koska kokoajan keskityt siihen että "jos tulee stoppi, muista lukot!" Mutta sitten kun niihin ehtii tottua niin saattaa se kaatuminen tapahtua. Noh, ajan kanssa eikä pidä itteensä ruoskia liikaa jos vähän humahtaa kylellee :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom