Pyöräily

Keskinopeus oli endomondon mukaan 22,5km/h. Jokunen liikennevalostoppi oli, en tiedä osaako endomondo oletusasetuksilla pysäyttää trackingiä kun vauhti putoo nollaan. Lisäksi kun vaihteita ei ole, niin jyrkemmät nousut oli aika matelua.
Endomondon asetuksista löytyy kyllä optio että tauottaa treenin jos vauhti putoaa nollaan, mutta ainakin omalla kohdalla se piti mennä manuaalisesti laittaa päälle, että alkoi toimimaan.

-

Mä olen nyt jotenkin hurahtanut ajatukseen fillaroinnista, vaikka en siltikään pidä aerobisesta treenistä hirveästi. Aika ristiriitainen fiilis mutta toisaalta, olis nyt kiva laittaa maantiekumit alle ja harrastaa hieman enemmän tuota fillarointia. Nyt eritoten kun on olemassa luuriin kaikkea mahdollista softaa ja appia millä seurata suoritusta ja myös sen datan perusteella parantaa, niin mikä ettei. Ehkä se lisää juuri sitä mielenkiintoa, kun nyt fillarointi on ollut se pakollinen paha matkalla salille. Ehkäpä se kunnon pyöräilykuume iskee nyt kesän mittaan, eipä tässä tosin ole vasta kuin vajaa 500km ajettu tälle keväälle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain eilen ensimmäisen satasen lenkin ajettua! Tätä ennen pisin lenkki oli 80 km. Matkaa tuli 102 km ja keskariksi tuli tasan 30 km/h. Lenkin ajoin 29" maasturilla. Täällä pohjanmaan lakeuksilla pystyy pitämään aika hyvää kyytiä, kun ei ole juuri mäkiä matkaa hidastamassa. Kunto tuntuu kyllä muutenkin olevan aika mukavasti nousussa.

4h@~200W alkaa olemaan jo sitä tasoa, että jos säännöllistä treeniä (ja ikää..) on takana suht vähän, kannattaa harkita suurempaakin panostamista lajiin. Onko sulla millanen kuntoilutausta?
 
Huh, työmatka takana pösöllä, 24km keskinopeuden ollessa 26km/h. Pääosin laskua, joten siitä varmaankin tuo keskarin nousu. Töiden jälkeen tarkoitus polkaista kaverin kanssa ~40km lenkki ja siitä vielä sitten keskenään kotiin ~20km. Saas nähdä mitä kroppa tuumaa.

Reidet semijumissa atm, mitään vinkkejä tähän työpäivän ajaksi pikkupalautteluun?
 
Reidet semijumissa atm, mitään vinkkejä tähän työpäivän ajaksi pikkupalautteluun?

Kannattaa ajaa aamulla ihan iisisti pyöritellen. Töiden jälkeen paluumatkalla tai lenkillä ennättää kyllä kiskoa ketjun kireälle ja mittailla keskareita. Jos reidet on jäkissä jo aamusta niin vedit vaan liian kovaa. Sopiva aamutreeni valmistaa jalkoja mukavasti illan koitoksiin.
 
Kannattaa ajaa aamulla ihan iisisti pyöritellen. Töiden jälkeen paluumatkalla tai lenkillä ennättää kyllä kiskoa ketjun kireälle ja mittailla keskareita. Jos reidet on jäkissä jo aamusta niin vedit vaan liian kovaa. Sopiva aamutreeni valmistaa jalkoja mukavasti illan koitoksiin.
Toisaalta jos haluaa vetää esimerkiksi kovan vauhtikestävyys-treenin, niin sitten aamulla tuoreilla jaloilla kovaa töihin ja illalla kotimatka todella rauhallisesti palautellen. Muutenkin suosittelisin tekemään aika selvän eron erilaisissa treenitehoissa. Jos tarkoitus on ottaa kova/reipas lenkki, niin sitten otetaan sellainen ja kevyet lenkit pidetään ihan oikeasti kevyinä. Useimpien syntinä on vetää kevyet lenkit liian kovaa, jolloin ne kehittävimmät ja kovimmat treenit joudutaan ottamaan väsyneellä kropalla.

Kannattaa kevyillä lenkeillä laittaa nopeusmittari piiloon ja tarkkailla mieluummin vaikka sykettä tai lintujen laulua.
 
Toisaalta jos haluaa vetää esimerkiksi kovan vauhtikestävyys-treenin, niin sitten aamulla tuoreilla jaloilla kovaa töihin ja illalla kotimatka todella rauhallisesti palautellen. Muutenkin suosittelisin tekemään aika selvän eron erilaisissa treenitehoissa.

Oma kroppa toimii paljon paremmin niin päin, että aamulla kevyttä ja illalla kovaa. VK suoraan sängystä ilman lämmittelyä olis lähinnä murhaa. Pääasia kuitenkin, että erottelee kovat ja kevyet jollain systeemillä.
 
Oma kroppa toimii paljon paremmin niin päin, että aamulla kevyttä ja illalla kovaa. VK suoraan sängystä ilman lämmittelyä olis lähinnä murhaa. Pääasia kuitenkin, että erottelee kovat ja kevyet jollain systeemillä.
Totta. Tässä kannattaa tosiaan kuunnella omaa kroppaansa. Mulla on myös taipumusta olla aika laiskassa kunnossa varhaisaamun treeneissä, mutta mikäli on mahdollista ottaa päivän ensimmäinen treeni vasta kunnon heräämisen jälkeen, niin silloin sijoitan tehotreenit aamupäivälle ja illalle kevyempää. Tämä siis jos on mahdollista treenata kahdesti päivän aikana.
 
4h@~200W alkaa olemaan jo sitä tasoa, että jos säännöllistä treeniä (ja ikää..) on takana suht vähän, kannattaa harkita suurempaakin panostamista lajiin. Onko sulla millanen kuntoilutausta?

Taustaa toki löytyy, ja yli kolmekymppisiä tässä jo ollaan. Aloitin maastopyöräilyn 2010, sitä ennen olin harrastanut juoksua ja hiihtoa. Kiersin aktiivisesti suomen maastokisoja (xc- ja maratoncupia) 2010 ja 2011 ja pärjäsinkin kohtuullisesti, sen jälkeen pyöräily jäi ja nyt keväällä aloitin uudestaan. Parhaat kisat taitaa olla jo takanapäin, kun nyt perheellisenä treeniaikaa ei vaan meinaa löytyä kuten aikaisemmin. Ihan kohtuulliseen kuntoon tässä kuitenkin näyttää pääsevän pienilläkin ajomäärillä.
 
Taustaa toki löytyy, ja yli kolmekymppisiä tässä jo ollaan. Aloitin maastopyöräilyn 2010, sitä ennen olin harrastanut juoksua ja hiihtoa. Kiersin aktiivisesti suomen maastokisoja (xc- ja maratoncupia) 2010 ja 2011 ja pärjäsinkin kohtuullisesti, sen jälkeen pyöräily jäi ja nyt keväällä aloitin uudestaan. Parhaat kisat taitaa olla jo takanapäin, kun nyt perheellisenä treeniaikaa ei vaan meinaa löytyä kuten aikaisemmin. Ihan kohtuulliseen kuntoon tässä kuitenkin näyttää pääsevän pienilläkin ajomäärillä.
Nyt kun on (entinen) aktiiviajaja kyseessä, niin en malta olla kysymättä esimerkkitreenejä ja -treeniviikkoja? Millaisia ohjelmia siellä oikein tahkottiin aikanaan ja millaisella treenirungolla sitten nykypäivänä sotketaan?
 
Mulla on kyllä alkanut lähteä tää hurahdus ihan lapasesta, mutta kysytääs nyt järkevämpien kommenttia; tuo fillarointi kun oikeasti kiinnostaa ja haluaisin kulkemisesta ehdottoman energiataloudellista/nopeaa nykyisellä pyörällä, niin kannattaisiko ostaa testiin Bilteman lukkopolkimet + kengät niihin? Valuuttatilanne on sen verran niukka että hintataso ei saisi sen isompi olla, ja mitä nyt googlauksella löysin niin kyllä porukalla on ollut noita Bilteman polkimia ihan toisen tonnin pyörissäkin kiinni. Jos taas löytyy ehdottaa jotain (esim Shimanoa?) parempaa, edullista vaihtoehtoa niin kuunnellaan mielipiteitä.

e. Näyttäs olevan noi polkimet Wellgon perussettiä, joten eiköhän nuo ainakin alkuun kelvanne varsin mainiosti. Pakkohan se on käydä nuo poistamassa mahdollisimman pikaisesti, toivottavasti Saksasta kajahtaa ja DHL kuskaa renkaat viikonlopuksi :D
 
Uskoisin että pärjäät niillä varsin mainiosti ja ero shimanon halvemman pään osiin on lähinnä korvien välissä. Ja jos kengät natsaa hyvin jalkaan niin mitä väliä sillä merkillä on harrastuskäytössä. Fillarifoorumia lukiessa huvittaa harrastajien älytön hifistely noiden kamppeittensa kanssa. Enemmän merkitystä on varmasti sillä kuinka lukkopolkimia osaa käyttää ja kehittää polkutekniikkaa mahdollisimman hyväksi. Tietenkin paljon polkevalla niillä asioilla on merkitystä mutta polkimet ja kengät on kulutustavaroita ja kokeilemallahan sitä oppii mikä itselle sopii ja noiden bilteman vehkeitten kanssa ei ainakaan tarvii konkurssia tehdä.
 
Näin uumoilinkin, oma tavoitteeni olisi lisätä hyötyliikuntaa fillaroinnin kautta ja samalla harrastaa vähän lenkkeilyä, mutta mitään kisaamista ei ole suunnitelmissa. Jos niin hyvin kävisi että se koulupaikka lohkeaa niin olisi kiva ainakin ensilumiin asti painaa menemään fillarilla koululle, jossa tulis sitten sen 27km edestakaisin ajoa per päivä. Eihän nuo hurjia matkoja ole mutta tällaiselle pullasorsalle enemmän kuin tarpeeksi, ja se ajomukavuus sekä polkutekniikka ois tottakai miellyttävä saada sille tasolle ettei pyöräily ole tuskaa.
 
Olipas lenkki töistä kotiin. 56km tuli matkaa keskarin ollessa 23km/h. Huomasi kyllä eron vauhdissa tuohon aamun ajoon kun ajoin itsekseni. Monesti jälkimmäisellä lenkillä teki mieli nostaa vauhtia, mutta onneksi takaraivossa muistui mieleen, että mitenkähän ne reidet jaksaa vaikka 40km jälkeen jos nyt pitää kovaa vauhtia yllä.

Kilsojen "lap-timeista" huomasi hyvin viimeisen 7km, kun alkoi vettä tulla oikein kunnolla: nopeimmat kilsat koko matkalla :D

Jos nyt ajatellaan tuota pirkan pyöräilyä, niin millaista tankkausta tekisitte ennen sitä? Nesteitä varmaan kannattaa alkaa juomaan enempi vuorokautta aikaisemmin, ja varmaan aika kova hiilaritankkauskin. Mistä ne hiilarit kannattaa ottaa? Täysjyvistä vai esim. valkoisesta riisistä? Mites noi hivenaineet, kandeisko esim. magnesiumia alkaa ottaan jo vähän isompina annoksina?
 
Jos et ole aiemmin tankannut niin kannattaa olla tankkaamisen kanssa hyvin maltillinen. Saa nimittäin helposti mahan sekaisin ja turvonneen olon lähtöön. Ei kovin häävi lähteä jos mikään ei jo valmiiksi imeydy.
 
Mulla on kyllä alkanut lähteä tää hurahdus ihan lapasesta, mutta kysytääs nyt järkevämpien kommenttia; tuo fillarointi kun oikeasti kiinnostaa ja haluaisin kulkemisesta ehdottoman energiataloudellista/nopeaa nykyisellä pyörällä, niin kannattaisiko ostaa testiin Bilteman lukkopolkimet + kengät niihin?

e. Näyttäs olevan noi polkimet Wellgon perussettiä, joten eiköhän nuo ainakin alkuun kelvanne varsin mainiosti. Pakkohan se on käydä nuo poistamassa mahdollisimman pikaisesti, toivottavasti Saksasta kajahtaa ja DHL kuskaa renkaat viikonlopuksi :D

Mähän aloitin tämän jalon harrastuksen nyt keväällä ja ostin lukkopolkimet ja kengät Biltemasta, juurikin sillä perusteella että luin netistä positiivisia kokemuksia niistä. Hyvinhän nuo on toimineet, mutta kun ei ole kokemusta muista kengistä tai polkimista, niin on paha lähteä vertailemaan muun merkkisiin tuotteisiin.
 
Välillä kuulee aika ylimitoitettuja tankkaamisia porukalta. Lueskelin jostain, että hyvä tapa olisi pari-kolme päivää ennen kisaa tehdä sellainen suht lyhyt treeni, missä hyvän matalasykkeisen alkulämmittelyn jälkeen seuraisi muutamia n. 3 min mittaisia vetoja kisavauhtia ja loppuverraa 10min vielä sitten. Tämän pitäisi avata tankkaukselle hyvä tila ja tuon treenin perään tulisi palautusjuoman olla heti saatavilla ja muutenkin treenin jälkeen syödä pian hyvin. Palkkarissa saisi olla nopeitakin hiilareita mielestäni, jos kestävyyssuoritusta tankataan.

Päivä tai pari ennen kisaa sitten vain normaalit ruuat naamaan tai siis siten kuin normaalina treenipäivänä söisi, vaikka kyseisinä päivinä ei teekään enää treeniä. Kisan aikainen juominen ja ravinnon nauttiminen on mielestäni tärkeämmässä roolissa. Itselle tuo on ainakin toiminut hyvin. Ehkä sitä tulee syötyä banaania ja lakritsaa ihan vain herkutellakseen ja suolatasojen ainakin mentaalisen parannuksen takia. Noidenkin kanssa kalorit kuitenkin normaalin treenipäivän tasolla.
 
Sepä se, kun itsellä ei ole "normaaleja" treenipäiviä alla laisinkaan. Pösöllä taitettu matkaa tällä haavaa alle 200km. Yhden kevyen lenkin voisin vielä vetäistä ennen suurta koitosta, mutta ärsyttää jyrkät nousut, niissä kun täytyy voimaa käyttää aika paljon. Eilenkin oli pari nousua, jossa piti oikein hitaita ja voimakkaita polkaisuja seisten tehdä ettei joutunut talutteleen. Siinä kun täysiä koittaa polkea nousuun ja nopeus on kävelyvauhtia tai alle, niin rupee hapot nouseen :)

Mutta hyviä vinkkejä, pitää maltilla tankkailla edeltävät päivät.
 
Juu, unohda nuo tankkailut kokonaan. Kunhan vaan edellisinä päivinä syöt normaalisti ja riittävästi.

Paljon oleellisempaa on, että siinä Pirkan pyöräilyssä muistat juoda(/syödä) riittävän usein heti alusta lähtien.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom