Pyöräily

Onko muuten kamalasti haittaa jos yhden oluen juo lenkin jälkeen?

Eikös Radler ole varsinaista pyöräilijöiden juomaa, siis jo nimestä lähtien.

Foster%27s%20Radler.png
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä se voi ollakkin, mutta eipä itselle ainakaan uppoa kovinkaan hyvin radlerit. Olut ihan oluena voittaa kyllä maussa omasta mielestä 10x parempana vähintään.

Mites muuten noi alkoholittomat oluet, niinkuin lenkin päällä juotuna (jos pitää jonkun tauon pidemmillä) tai sitten niitä palauttavina tms? Olisi jonkin verran hiilareita ja elektrolyyttejä ilmeisesti myös, eikä alkoholia sotkemassa palautumista. Jotkut alkoholittomat, kun ovat myös ihan juotavan makuisia?
 
Itse ostin tälläisen jonku ~1000e Feltin muutama vuosi sitten, kun tarkoitus oli vain päästä pyörällä eteenpäin. Tälläistä perus jantteria, joka ei pyöristä paljoa tiedä on palvellut hyvin. Varmasti halvemmalla ja parempaakin löytäisi, mutta oli sen verran helppo hakea pyöräkaupasta, joten ei jaksanut sen enempää aikaa käyttää.

Nojuu ei se välineistä oo kiinni. Itekki leivoin viime kesällä ja syksyllä lähemmäs 3000 km vanhalla naisten cityfillarilla, jossa oli 7 vaihdetta. Sama olis menny millä tahansa fillarilla joka vaan pysyy ehjänä ja eteenpäin pääsee.

Komia tuo radon r1.
 
Mites muuten noi alkoholittomat oluet, niinkuin lenkin päällä juotuna (jos pitää jonkun tauon pidemmillä) tai sitten niitä palauttavina tms? Olisi jonkin verran hiilareita ja elektrolyyttejä ilmeisesti myös, eikä alkoholia sotkemassa palautumista. Jotkut alkoholittomat, kun ovat myös ihan juotavan makuisia?

Kannattaa kokeilla mikä itselle sopii. Mun lempparijuomaa pitkillä lenkeillä on jääkylmä kokis. Siihen kylkeen vielä 75g pussi Taffeleita niin kampi pyörii reippaasti. Kotona odottaa sitten jääkaapissa olutta, joka tuskin suorituskykyä edistää, mutta maistuu taivaalliselta. :D
 
Ehdottomasti ääni oluelle. Eikös pyöräilyn yksi parhaista puolista juuri ole se että lenkin aikana saa syödä pikku suolaista ja karkkia sekä päälle voi ottaa oluen eikä tunnu extra kalorit missään vaikka kuinka olisi dietillä.
 
Rai rai, tulipas ilmoittauduttua Pirkan pyöräilyyn klassikolle, eli 134km. Pyöräilytaustaahan ei juurikaan ole, joten mielenkiinnolla odotan tätä alle 2 viikon päästä tapahtuvaa elämäni koitosta! Alla siis appiukon kasaripösö uusilla kiekoilla ja 22mm contin jollain race-kumeilla. Perjantaina piti olla 80km totuttelulenkki, mutta orkkisketjut meni ylämäessä poikki siinä 30km kohdalla, joten eipä siitä paljoa käteen jäänyt. No se ehkä, että se 30km oli kyllä erittäin mukavaa polkea.

Ainiin, ja lisänä pösöön vielä se, että kyseessä on sinkula. Noilla gear ratio-laskureilla sain muistaakseni arvoksi 2,58, joten maantielle pitäisi olla ihan ok peli.

Kyssärinä ehkä olisi juurikin noista tankkauksista: jos mulla menisi 4-5h tuohon 134km matkaan, niin mitä siinä kannattaisi juoda/syödä matkalla? Kannattaisiko olla pari vesiploa, johon ainakin toiseen laittaisi valmiiksi hieman merisuolaa? Noista geeleistä en niin välitä, mutta perus prode-/myslipatukat varmaan vois olla näppäriä?

Toisekseen, millä pirulla noi hartiat sais totutettua noihin kippurasarviin? Puutuu aika nopsaan hartiat, onkohan ajoasento kuinka kohdillaan...
 
Rai rai, tulipas ilmoittauduttua Pirkan pyöräilyyn klassikolle, eli 134km. Pyöräilytaustaahan ei juurikaan ole, joten mielenkiinnolla odotan tätä alle 2 viikon päästä tapahtuvaa elämäni koitosta! Alla siis appiukon kasaripösö uusilla kiekoilla ja 22mm contin jollain race-kumeilla. Perjantaina piti olla 80km totuttelulenkki, mutta orkkisketjut meni ylämäessä poikki siinä 30km kohdalla, joten eipä siitä paljoa käteen jäänyt. No se ehkä, että se 30km oli kyllä erittäin mukavaa polkea.

Ainiin, ja lisänä pösöön vielä se, että kyseessä on sinkula. Noilla gear ratio-laskureilla sain muistaakseni arvoksi 2,58, joten maantielle pitäisi olla ihan ok peli.

Kyssärinä ehkä olisi juurikin noista tankkauksista: jos mulla menisi 4-5h tuohon 134km matkaan, niin mitä siinä kannattaisi juoda/syödä matkalla? Kannattaisiko olla pari vesiploa, johon ainakin toiseen laittaisi valmiiksi hieman merisuolaa? Noista geeleistä en niin välitä, mutta perus prode-/myslipatukat varmaan vois olla näppäriä?

Toisekseen, millä pirulla noi hartiat sais totutettua noihin kippurasarviin? Puutuu aika nopsaan hartiat, onkohan ajoasento kuinka kohdillaan...

Sinkulalla on moni muukin ajanut pirkan, joten ihan varmasti soiva peli. Parissa ylämäessä ennen muroleen taukopaikkaa joutuu ehkä ajamaan putkelta :D Tiedät sitten tapahtuman jälkeen mistä puhuin.

Matkalle kannattaa ottaa kaksi juomapulloa, jos pyörässä on telineet niille. Ajopaidan takataskuunkin saa toisen pullon jos rungossa on vain yksi paikka. Hyvä yhdistelmä on esimerkiksi toiseen urkkajuomaa ja toiseen vettä.
Takataskuun voi ottaa patukan tai kaksi. Kuumalla ilmalla suklaapintaiset menee aika mössöksi. Taukopaikoilla on tarjolla taukopaikasta riippuen keittoa, suolakurkkua, suolakurkkuleipää, urheilujuomaa yms.
Tapahtuman nettisivulla oli ainakin viimevuonna määritelty melko tarkkaan mitä mistäkin löytyy.
"Taktisia" vaihtoehtoja matkan taittamiseksi ehdottaisin seuraavia:
1. Yksi tauko muroleen taukopaikalla noin matkan puolessa välissä.
2. Kaksi taukoa, joista toinen muroleessa ja toinen tarpeen vaatiessa aitolahdessa.
3. Kaksi taukoa, joista toinen kurussa ja toinen terälahdessa tai aitolahdessa.
Katso vaikka kurun kohdalla miltä ajo maistuu ja päätät vasta sitten.

Suosittelen siis pitämään ainakin yhden tauon jo pelkästään tarjoilujen perusteella. Tauko kannattaa pitää lyhyenä, jotta jalat ei mene juntturaan. Taukopaikalta jatkaminen ottaa muutaman kilometrin kunnes jalat taas tottuu.

Linkki taukopaikkoihin:
http://www.kuvasivu.com/pirkan/images/pk-images/Pp-netti2013.JPG
Seuraa myös pirkankierroksen sivuja, koska sieltä löytyy paljon tietoa ja kokoajan tulee lisää.
Toki pärjäät myös näillä ohjeilla tai ilman ohjeitakin ;)

Hartiat tottuu maantiepyörän ajoasentoon ajan kanssa. Myös hartioiden venyttely ja olkapäiden pyörittely ennen pyöräilyä auttaa jonkun verran. Samoin riittävän usea ajoasennon vaihtaminen, maantietangossa kun on monta otevaihtoehtoa.
Matkan aikana kannattaa myös nousta välillä "ajamaan putkelta" ja samalla venytellä hieman alaselkää vääntämällä selkää kouruun (munat ohjainkannatinta kohti), ainakin jos selkä tuntuu puutuvan. Myös käsiä kannattaa irrottaa tangosta vuorokäsin ja pyöritellä hartioita/olkapäitä. Tätä kannattaa tehdä jo alkumatkasta säännöllisin väliajoin, koska siinä vaiheessa kun hartiat vetää jumiin on jo todennäköisesti myöhäistä.
Vielä yksi tärkeä havainto hartioihin, josta olen täällä aikaisemminkin puhunut löytyy postista #1403
"Perse tottuu muutaman viikon sisään, jos muistaa ajella säännöllisesti. Saattaa tosin olla, ettei satula ja perse tee sopimusta missään vaiheessa, jolloin voi harkita satulan vaihtoa.
Hartioissa muistaa pitää kyynärpäät ihan hivenen koukussa ja käännettynä alaspäin, ei sivulle. Samoin muistaa pitää hartioita alhaalla, eli pari lenkkiä voi panostaa siihen, että painaa olkapäitä ja kyynärpäitä hieman alaspäin, jotta paikat tottuu oikeaan asentoon.
Itselläni ja näkemäni perusteella todella monella maantiekuskilla on kyynärpäät lukossa, jollon hartiat alkaa pitkillä lenkeillä väkisinkin nousemaan ylöspäin (jännittämään) vaikka sitä ei ajona aikana tietoisesti huomaakkaan.
"
 
Kattava paketti, tänks. Mulla ainakin on aina kyynärpäät lukossa :D Täytyy niistellä tää lenssu alta pois ja lähtee tykitteleen pidempiä lenkkejä että perse ja hartiat tottuisi. Täytyy kiinnittää huomioo noihin kyynärpäiden/hartioiden alhaallapitoon.

Kurun ja Muroleen tietämillä on kyllä aika pahaa nousua, täytyy toivoa ettei kaikki paukut mene reisistä niissä.
 
Kymysys ohimennen, mistäpäin porukka tilailee varaosia ja virityspaloja fillariin? Tyyliin ohjaustanko, vaihteiden ja jarrujen vaijerit, vanteen kehät, yms. mitä ei ihan Motonetistä löydä? Paikalliselta korjaamolta kysyttynä hinnat oli jotain uuden fillarin ja keskisuuren timanttisormuksen välimaastossa. Pienemmät työt on itse ihan nätti suorittaa, uusi kehä voi tosin olla vähän työläämpi asetella.
 
Kymysys ohimennen, mistäpäin porukka tilailee varaosia ja virityspaloja fillariin? Tyyliin ohjaustanko, vaihteiden ja jarrujen vaijerit, vanteen kehät, yms. mitä ei ihan Motonetistä löydä? Paikalliselta korjaamolta kysyttynä hinnat oli jotain uuden fillarin ja keskisuuren timanttisormuksen välimaastossa. Pienemmät työt on itse ihan nätti suorittaa, uusi kehä voi tosin olla vähän työläämpi asetella.

Oon aika paljon tota chainreactioncyclesiä käyttänyt. Gummit oli n. 30-50% halvempia kun mistään Suomesta.
 
^^Mä olen tilaillut Saksasta, lähinnä bike-discountista (suppeampi valikoima osia, mutta halvemmat postikulut) ja bike-componentsilta (täällä paras valikoima). Yleensä hinnat alemmat kuin briteissä, mutta alennuksia on aika harvoin. Pikkuosatkin kannattaa yleensä tilata, esim. ketjutkin tulee postikuluineenkin halvemmaksi kuin paikallisesta ostamalla. Briteistä olen tilaillut lähinnä vaatteita.
 
Hi5bikes on hyvä nettikauppa suomessa:

- Etusivu

Hinnat ovat toki jonkin verran kalliimpia kuin saksanmaalla, mutta välillä on tosi hyviä tarjouksia. Toimitusajat ja asiakaspalvelu on huippua.
 
Onkos raadilla suosituksia halvoista tuubirenkaista?

Lupasin naiselle lähteä tänä kesänä mukaan lenkille ja ainoa maantiepyörä varastossa on kivikautinen Rossin yhtävanhoilla tuubirenkailla. Muistini mukaan olen tuolla samalla eturenkaalla ajanut jo joskus 19-vuotiaana, eli eiköhän niiden vaihtaminen ole jo suotavaa :D

Jos on lisäksi neuvoja noiden liimaamisesta, niin niitäkin otetaan kiitollisuudella vastaan.
 
Onko oulujokiajoon menijöitä? Ajattelin lähteä tekemään 55km matkalle "pohjat" josta sitten voisi koittaa tulevina vuosina parantaa kun kilometrejä alkaa tässä vasta kertymään harrastuksen alkutaipaleella. Ajot siis tulevana sunnuntaina 1.6. Oulun uimahallilta.
 
Pitäs testata kuntoo. Tavoitteena ois polkee 100km alle 4h ihan lähiaikoina. Kelit ei vaan oikein ole suotusat. Tosin se sais esteenä olla..
Mites porukka tekee intervalleja vai tekeekö ollenkaa?
 
Onko oulujokiajoon menijöitä? Ajattelin lähteä tekemään 55km matkalle "pohjat" josta sitten voisi koittaa tulevina vuosina parantaa kun kilometrejä alkaa tässä vasta kertymään harrastuksen alkutaipaleella. Ajot siis tulevana sunnuntaina 1.6. Oulun uimahallilta.

Nyt tuli ensimmäinen "kisa" ajettua. Kelloa vastaan periaatteella menin ja tavoite tuli juurikin täyteen, keskinopeuden näyttäessä 30,05 km/h ja matka oli se 55 km. Mää oon siis veivannut maantiepyörälläni nyt vasta ~500 km ja tämänpäiväinen oli pisin rykäsy tähän mennessä. Oon kyllä tosi mielissäni että tuli lähdettyä, nyt ei ole enää kynnystä lähteä muihinkin kuntoajotapahtumiin :). Sijoituskin oli kelvollinen ensimmäiseksi koitokseksi, vaikka itseäni vastaan kävin ajelemassa.

Heti alkumatkasta missattiin pääjoukon häntä, mutta matkalla oli myötätuuli ja vaihteleva 3-6 ajajan juna veti 35-40 km/h nopeutta vetovuoron vaihtuessa tasaseen tahtiin. Vetoa ei kuitenkaan ollut kenelläkään riittävästi että olisi saatu pääjoukko kiinni alkukilometreillä, vaikka näköetäisyydellä pysyttiin pitkään. Reilu puolet matkasta, kääntöpaikalle asti, mentiin myötätuuleen. Kääntöpaikan jälkeen alkoi sitten vastatuuli jota kesti loppuun saakka. Tiputettiin kääntöpaikan jälkeen letkasta muut ja jatkoin kahdestaan jonkun hepun kanssa, jolla sitten riitti kuntoa enemmän kuin minulla, ja jäin ajamaan melkein 15km omin nokkineni. Kaksi kuskia meni jossain vaiheessa ohi, mutta ajoin itseni liian puhki yksin kun ei ollut yhtään vetoapuja. Niiden peesiin en sitten jaksanut polkea riittävän lujaa. Kunnes ihan loppumatkasta tuli sopiva letka takaa jonka mukana ajoin loppumatkan pari kilometriä.

Salitausta varmaan auttaa kun sain omalla vetovuorolla tiukkaan ylämäkeen pidettyä semmoista vauhtia että useampi kuski putosi kyydistä. Tasaseen veivaukseen ei vaan kestävyysominaisuudet ole kovin hyvät vielä. Jos olisi sopivaan junaan päässyt mukaan koko matkaksi niin olisi varmaan saanut puristettua keskaria kohtuu helposti paremmaksi. Vauhdinjako oli kuitenkin niin erilainen eri porukoilla, ettei alkumatkasta uskaltanut jäädä perälle himmailemaan.

Ensikosketuksen perusteella suosittelen kaikille pyöräilystä kiinnostuneille näitä kuntoajotapahtumia. Ainakin Oulujokiajoon tulee lähdettyä ensi vuonnakin.
 
Huh, aika kova keskinopeus! Itsellä oli juuri eilen ensimmäinen täysi lenkki. Täysi siis tarkoittaen sitä, ettei mitään mennyt pyörästä rikki lenkin aikana. Keskinopeus oli endomondon mukaan 22,5km/h. Jokunen liikennevalostoppi oli, en tiedä osaako endomondo oletusasetuksilla pysäyttää trackingiä kun vauhti putoo nollaan. Lisäksi kun vaihteita ei ole, niin jyrkemmät nousut oli aika matelua.

Täytyy kyllä polkea nyt paljon tämä kesä ja katsoo sitten vaikka talvella, että jos kiinnostusta riittää niin sitten investoisi tuollaiseen vaihteelliseen maantiekiituriin. Siinä kun ammattimaisen näköistä kuskia meni lenkin aikana ohi, niin monilla kyllä se polkimien "polkutahti" oli paljon nopeampi kuin itsellä, joten veikkaisin että vaihteista olisi hyötyä :)

Ainiin, keskinopeuteen vielä sellainen selittävä tekijä, että aerobista kuntoa (saati lihaskuntoakaan) ei kyllä löydy nimeksikään :D Salitreenin ohella ei ole tullut tehtyä mitään liikunnallista pariin - kolmeen vuoteen. Hapenottokyky on ihan nollissa ja puuskuttaa jo pelkkä rappusten nousu yläkertaan.
 
Ryhmäajossa saa keskinopeuden helposti ylös, on se vetoapu niin iso, varsinkin jos kuskeja on 3 tai enemmän. Yksin ajellessa mulla on keskinopeus 28-30, yli 30 vauhdit ei kyllä ole tällä kunnolla mikään ongelma ryhmäajossa, ja peesissä saa välillä lepuutettuakin ihan hyvin. Ensimmäistä kertaa ajoin nyt ryhmäajoa.
 
Huh, aika kova keskinopeus! Itsellä oli juuri eilen ensimmäinen täysi lenkki. Täysi siis tarkoittaen sitä, ettei mitään mennyt pyörästä rikki lenkin aikana. Keskinopeus oli endomondon mukaan 22,5km/h.

Lauantaina elämäni toinen "pitkä" pyörälenkki 48 kilometriä, keskinopeus 23 km/h. Sports trackerilla mitattu, ei taukoja. Alla cyclocrossari nappularenkailla.
Edelliseen lenkkiin verrattuna olin saanut lukkopolkimet ja pyöräilyhousut, näillä ei ollut huomattavaa vaikutusta keskinopeuteen.
Pääasia että oli kivaa ja maisemat vaihtuivat :)
 
Sain eilen ensimmäisen satasen lenkin ajettua! Tätä ennen pisin lenkki oli 80 km. Matkaa tuli 102 km ja keskariksi tuli tasan 30 km/h. Lenkin ajoin 29" maasturilla. Täällä pohjanmaan lakeuksilla pystyy pitämään aika hyvää kyytiä, kun ei ole juuri mäkiä matkaa hidastamassa. Kunto tuntuu kyllä muutenkin olevan aika mukavasti nousussa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom