Pyöräily

Kävin tänään sillä vuoden ekalla maantielenkillä. Meni vähän maisemien katseluksi, 113km 26km/h keskarilla. Kyllä se tästä lähtee, ihan hyvin jaksoi kuitenkin.

JPO1512: Ota iisimmin niitä lenkkejä välillä, vähän niin kuin ajanvietteenä. Fillaroinnissa on helppo rakentaa peruskuntoa, kun sitä voi käytännössä tehdä vaikka joka päivä muutaman tunnin. Ajaa vaan vähän hitaammin, katselee maisemia ja pyörittelee. Tällaiselle perheelliselle keski-ikää lähestyvälle sehän on harrastuksena parasta mitä voi olla: hyvällä syyllä tuntikausia pois kotoa syömässä karkkia ja pullaa ja voi väittää vielä liikunnaksikin vaimolle. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran vielä noista treeneistä palautumiseen että pitää muistaa syöminen ja lepo. Jos taustalla on syömishäiriöitä niin varsinkin syömisiin tulee panostaa. Laadukasta ravintoa riittävän usein. Samoin kuin lepo.

Kokonaisrasitus ja siitä palautuminen ei tule pelkästä treenien määrästä vaan myös (tai ehkä jopa enemmän) siitä mitä tekee treenien välissä. Pyöräily pitempinä suorituksina kuluttaa uskomattoman määrän energiaa ja tämä pitää ottaa huomioon syömisissä.
 
Olipa kiva keli käydä lyhyellä ilta-ajelulla. Heitin nappularenkaat takas alle ja rullas omaan makuun paremmin ja paaaaaljon paljon pehmeemmin. Keskinopeuskin oli taas siellä 27km/h tuntumassa käymättä dropeilla ollenkaan. Sovittiin, että meen huomenna käymään tossa paikallisessa kivijalkaliikkeessä noiden Schwalbe Spicereiden kanssa ja katotaan niiden kuntoa(12km testilenkki siis takana) ja mahollisesti vaihetaan parempiin (tod.näk. Conti GP4000s mahdollisimman leveenä). Toisaalta harmi, että möivät tommoset rimpulat aloittelijalle, mutta oon myös tyytyväinen, jos suostuvat vaihtamaan sopivampiin testin jälkeen.

Sen verran huutelen vieraisiin pöytiin että suosittelen Contin GatorHardShellejä (tai GatorSkinnejä). Emännän pyörään laitoin 32mm versiot, näyttävät rullaavan hyvin ja ovat melko mukavat. Ja ennen kaikkea huolettomat kun ei tarvitse olla paranoidi puhkeamisten kanssa.
 
Jees, eli palauttavia treenejä enemmän. Mulla on paha tapa vaan ajatella, että ei oo hyötyä jos ei tee ''täysillä''. Pitää malttaa, maltti on valttia näämmä, ihan kuin vanha kansa sanoi.

Mun treenauksen tavoitteena on kehittää omia voimatasoja, lihasmassaa sekä aerobista kuntoa. Tykkään myös urheilusta, enkä oikein osaa olla tekemättä sitä. Paljon mielummin teen itse jotain, kuin istun sohvalla jne. Ei vain osaa olla tuntia-paria pidempään paikallaan kunnolla.

Harjoittelussa on syytä ottaa huomioon periodisointi, progressiivisuus ja kärsivällisyys. Jos pääsisin ajassa taaksepäin neuvomaan itseäni teininä niin vakuuttaisin, että vanhoja patuja kannattaa kuunnella tässä asiassa. Nuorena sitä kuvitteli, että kovuudella voitetaan kaikki esteet ja kehitys ansaitaan hullulla treenaamisella. Nyt 20 vuotta myöhemmin lopulta ymmärtää, että kaikkea ei voi saada. Eikä varsinkaan heti.
Sun tavoitteilla jakaisin vuoden kahtia. Voimakauteen ja aerobiseen kauteen. Talvella pääpaino puntissa. Siihen lisäksi aerobista kuntoa ylläpitävää treeniä aerobisella kynnyksellä ts. hiton kevyesti. Kun aurinko alkaa lämmittää niin vaihdetaan voimatreeni ylläpitäväksi ja aletaan hiljalleen lisätä aerobista volyymiä. Kokonaiskehitystä kannattaa suunnitella esim. 10 vuoden aikajänteellä. Kiire ei ole, kunhan tekeminen on johdonmukaista ja progressiivista. Palauttava treeni on hyvästä, kunhan malttaa pitää sen oikeasti tarpeeksi kevyenä. Itselleni on vielä tälläkin ikää todella vaikeaa tehdä tarpeeksi helppoa pyörittelyä. Tämän vuoksi arkipuuhastelu toimii paremmin, kuin ohjelmoitu palautuminen. Parhaiten tuntuu kulkevan silloin, kun arki pitää niin kiireisenä, ettei ehdi ajamaan toivomiaan määriä. :D
 
Noh, niinhän siinä sitten kävi noiden renkaitten kanssa, ettei Pyörä-Expert Lappeenranta niitä suostunut ottamaan vaihdossa takaisin. Lisäksi tosin tarjottiin Schwalbe Ultremo ZX -renkaita. Renkaat ovat siis edelleen uuden veroiset ja pestyt, sekä pakkauksetkin ovat edelleen ehjät. Jäi sen verran kusetuksen maku, että tein asiasta kuluttajaviranomaiselle kantelun. Katsotaan nyt mihin asia johtaa, mutta tulen kyllä 100% varmuudella ostamaan tulevaisuudessa renkaani halvemmalla netistä. Snadisti tyhmää liiketoimintaa kusettaa aloittelevaa harrastajaa, joka todennäköisesti on asiakasryhmänä pitkäikäisin ja tuottavin.

Tosiaan, chainreactionissa näyttäis olevan noi Ultremo ZX:t 33e/kpl, kun Pyörä-Expert Lappeenrannassa huokeat 59e/kpl (jonka olisin kuitenki maksanu, jos kaupankäynti olis ollu reilua).
 
Trek X-Caliber 9 2014 | Nummen Pyörä
Tuommoinen pyörä on nyt himottanut! Kävin testaamassa ja tuntui kyllä hyvältä.
Tarkoitus lähinnä siirtyä paikasta A paikkaan B ympäri vuoden. Pärjäisin varmaan vähän halvemmallakin, mutta oishan se kiva että olisi kunnon pyörä :) ja varmaan tulisi joskus vaikeammassakin maastossa mentyä, kun siihen olisi edellytykset.

Nykyisin polkenut kapearenkaisilla fixeillä ja myös hybridillä, jolla ainakin pääsee kovaa. Varmaan kuitenkin tuollakin pääsee kun on isot ja rullaavat renkaat, vai putoaakohan nopeus paljon?

Mielipiteitä tuosta :)
 
Pyörä on kuin nainen, jos himoitsee sitä vielä koeajonkin jälkeen niin ota se, sama mitä muut sanoo :)

Oikeat gummit alla ei trekillä nopeudet ainakaan tipu, hyvä ettei kasva. Sitä paitsi tykkään trekin runko geometriasta.
 
Harjoittelussa on syytä ottaa huomioon periodisointi, progressiivisuus ja kärsivällisyys. Jos pääsisin ajassa taaksepäin neuvomaan itseäni teininä niin vakuuttaisin, että vanhoja patuja kannattaa kuunnella tässä asiassa. Nuorena sitä kuvitteli, että kovuudella voitetaan kaikki esteet ja kehitys ansaitaan hullulla treenaamisella. Nyt 20 vuotta myöhemmin lopulta ymmärtää, että kaikkea ei voi saada. Eikä varsinkaan heti.
Sun tavoitteilla jakaisin vuoden kahtia. Voimakauteen ja aerobiseen kauteen. Talvella pääpaino puntissa. Siihen lisäksi aerobista kuntoa ylläpitävää treeniä aerobisella kynnyksellä ts. hiton kevyesti. Kun aurinko alkaa lämmittää niin vaihdetaan voimatreeni ylläpitäväksi ja aletaan hiljalleen lisätä aerobista volyymiä. Kokonaiskehitystä kannattaa suunnitella esim. 10 vuoden aikajänteellä. Kiire ei ole, kunhan tekeminen on johdonmukaista ja progressiivista. Palauttava treeni on hyvästä, kunhan malttaa pitää sen oikeasti tarpeeksi kevyenä. Itselleni on vielä tälläkin ikää todella vaikeaa tehdä tarpeeksi helppoa pyörittelyä. Tämän vuoksi arkipuuhastelu toimii paremmin, kuin ohjelmoitu palautuminen. Parhaiten tuntuu kulkevan silloin, kun arki pitää niin kiireisenä, ettei ehdi ajamaan toivomiaan määriä. :D

Tää vuoden kahtia jakaminen on varmaankin fiksuinta joo, vaikka tuntuukin tosiaan todella ''pitkältä'' tavotteiden saavuttaminen, mutta on se parempi, kuin paskasti tekemällä/palautumalla tavotteiden saavuttamattomuus. :D

Olisikohan syytä sitten viikossa, kun olen tehnyt nyt suurimman osan ajasta 2-jakoista 4 kertaa viikossa, sekä toisinaan 1+2 jakoisia viikkoja, jos salille on vain 3 kertaa ehtinyt, niin tiputtaa salikerrat vaikka kahteen kertaan viikossa, jolloin tekisi koko kropan kerralla? Pitäisikö kalorit pitää ylläpito-tasolla, vai vaikkapa salipäivinä ja salipäivien jälkeisinä päivinä pienillä plussilla? Sarjat ja toistot jotain 4x6 tai 5x5 ja isoja liikkeitä tottakai. Eristävistä ehkä takaolkapäät ja sivuolat?
 
Trek X-Caliber 9 2014 | Nummen Pyörä
Tuommoinen pyörä on nyt himottanut! Kävin testaamassa ja tuntui kyllä hyvältä.
Tarkoitus lähinnä siirtyä paikasta A paikkaan B ympäri vuoden. Pärjäisin varmaan vähän halvemmallakin, mutta oishan se kiva että olisi kunnon pyörä :) ja varmaan tulisi joskus vaikeammassakin maastossa mentyä, kun siihen olisi edellytykset.
Miettisin vielä tuota Deore voimansiirtoa, jos tarkoitus on tosiaan ympäri vuoden ajaa ja maastossakin käydä. No, toisaalta itsellänikin oli Deore-palikat alunperin edellisessä maasturissa (työmatkaa vuoden ympäri) ja ne vaihtuivat pala kerrallaan XT:ksi, kun eivät todellakaan kauaa kestäneet. Ketjut ja takapakka ovat tuossa sarjassa sananmukaisesti kulutustavaraa, seuraavaksi alkaa tehdä mieli parempaa takavaihtajaa. Etuvaihtaja ja vaihdevivut menevät uusiksi viimeisenä, mutta nekin jouduin uusimaan - taisivat 5 vuodessa väsähtää.

Sen vuoksi vain neuvon, että aika noista laatupalikoista saa maksaa erillään aika paljon enemmän, kuin mitä maksavat valmistajan pyörään pulttaamina, vaikkei omalle aherrukselle kädet rasvassa mitään hintaa laskisikaan ja vaikka tilaisi ketjureaktiosta tai Saksan nettikaupoista.
 
Juu, saako udella, että minkälaisella ohjelmalla olet tehnyt?

Hyvin simppeli. Joka treenissä rinta, yläselkä, alaselkä/keskivartalo, jalat. 2-3 kertaa viikossa, viikon treeneissä pikkuisen eri liikkeitä vaurioiden esim penkki/vinopenkki. Kaikki isoja koko kropan liikkeitä, unohda kaikenlaiset eristävät pikku liikkeet. Ohjelma on mulle tehty joten en sitä sen tarkemmin voi alkaa levittelemään.

Tuolta kun otat jonku yksi jakoisen ohjelman, mielellään matalan volyymin, tarkoittaa 5-6 liikettä, 2-3 työsarjaa, 6-10 toistoa per treeni , niin et pahasti mene metsään. Rytmityksellä 3+1 eli 3 viikkoa koventuen niin että 3 viikolla ei jää yhtään toistoa varastoon ja sen jälkeen kevyt viikko joka on oikeesti tosi kevyt. Ja sitten sama alusta pikkaisen isommilla painoilla.
 
Pitäisikö kalorit pitää ylläpito-tasolla, vai vaikkapa salipäivinä ja salipäivien jälkeisinä päivinä pienillä plussilla?

Jos yhtenä tavoitteista on lihasmassan hankkiminen ja rasvat varmaankin on noilla mitoilla jo luokkaa <10%, niin...
 
Jos yhtenä tavoitteista on lihasmassan hankkiminen ja rasvat varmaankin on noilla mitoilla jo luokkaa <10%, niin...

Juu, aika tyhmä kysymys näin kun järjellä miettii.... Ei sitä rasvaa varmaan hirveästi ole. Kaikki ''vatsapalikat'' (Ne siis mitä on...) näkyy jännittämättä ja jännittämällä saa kaikki 8 selkeästi näkyviin, että varmaan sit on ~10% rasvat, eli voi kerätä massaa, eikä tarvi heti olla dietilläkään. Urheillessa suonetkin näkyy vähän joka paikasta, alhaiset verenpaineet kun omaan, niin heti kun ne nousee, niin on suonia kyllä näkyvissä. Emmä kyllä kamalan hyvä oo rasvaprosenttiani arvioimaan.
 
Tuohon rengasasiaan vielä palatakseni. Kuluttajasuoja-asiamies otti tänään yhteyttä ja sanoi, että hänen nähdäkseen asia kannattaa viedä kuluttajariitalautakuntaan käsiteltäväksi, koska kyseessä on ollut ns. erikoistuote, jossa asiakkaan on voitava luottaa myyjän ammattitaitoon. Ratkaisuehdotukseksi ehdotti, että kauppa purettaisiin ja koko 45e palautettaisiin, koska oon jo tilannut uudet renkaat(GP 4000s II) netistä. En oo aiemmin edes harkinnu tekeväni moista kantelua, mutta nyt meinaan viedä asian loppuun asti, koska suoraan sanoen vituttaa tommonen kusettaminen ja haluun, että myyjää näpäytetään asian tiimoilta.

Todella kärjistetysti tilannetta voisi kuvailla sellaiseksi, että tietämätön asiakas haluaa ostaa tehokkaan auton ja tälle myydään Micra. Ensiajon perusteella asiakas huomaa, ettei Micra mikään tehokas auto ole, mutta koska auto on jo käytetty, niin ei sitä enää oteta takaisin. Lisäksi yritetään myydä Porschea.
 
... En oo aiemmin edes harkinnu tekeväni moista kantelua, mutta nyt meinaan viedä asian loppuun asti, koska suoraan sanoen vituttaa tommonen kusettaminen ja haluun, että myyjää näpäytetään asian tiimoilta.

Ihan oikein teet, mitä pirun virkaa on kivijalkakaupalla ja kivijalkakaupan hinnoilla jos ei tietämys ja palvelu pelaa? Vie vaan juttu loppuun asti.
 
Samsung S4 mini -puhelin pitäis saada kiinni pyörän tankoon jollain tavalla. Amazonissa on jonkinverran noita tuotteita, mutta onko kenelläkään mitään kokemuksia?
 
Samsung S4 mini -puhelin pitäis saada kiinni pyörän tankoon jollain tavalla. Amazonissa on jonkinverran noita tuotteita, mutta onko kenelläkään mitään kokemuksia?

Ainakin normaali kokoisen älypuhelimen saa kiinni stemmiin kivasti normaalilla käteen tulevalla urheilu kotelolla. Maksaa tuossa halpamarketissa alle viis euroa.
 
Edelliskesänä kävi surku seurakamua, kun iPhone tipahti stemmiin kiinnitetystä telineestä sellaisessa reilussa 50 km//h -vauhdissa alamäessä. Mittarit mittareina, puhelimet puhelimina IMO. Itsellä luuri Aquapakissa selkätaskussa (varsinkin yksin lenkillä ollessa puhelin on ehdoton). Kerran ajoin kasaan ja nurin, mutta luuri säilyi ehjänä selkätaskussa - onneksi.
 
Edelliskesänä kävi surku seurakamua, kun iPhone tipahti stemmiin kiinnitetystä telineestä sellaisessa reilussa 50 km//h -vauhdissa alamäessä. Mittarit mittareina, puhelimet puhelimina IMO. Itsellä luuri Aquapakissa selkätaskussa (varsinkin yksin lenkillä ollessa puhelin on ehdoton). Kerran ajoin kasaan ja nurin, mutta luuri säilyi ehjänä selkätaskussa - onneksi.

Miulla on lenkkipuhelimet on kulkenu taskussa ja kamelissa. Muutaman kerran taisin pitää jopa minigrip-pussissa sen jälkeen, kun tipahdin Saimaaseen :D Puhelin toimi pari vuotta ihan hyvin, kunhan oli saanut vesipisarat kuivateltua näyttöelementin päältä..
iPhone pitäis laittaa kyllä kunnon suojakoteloon, mutta noi satasen nokiat tuntuu kestävän melkein mitä vaan. Ant+ tuella vois luurille olla enemmänkin käyttöä, lähinnä tehomittareiden kanssa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom