Pyöräily

Sama. Yli kahden tunnin kun menee niin jotain pikku purtavaa ja yli satkun lenkeissä ehkä parikin patukkaa. Olen tosin siirtynyt käyttämään tuplaa tai vastaavaa pähkinä suklaa patukkaa koska hinta on neljänneksen ja mitään eroa toiminnassa ei ole kalliisiin verrattuna.

Tärkeintä on että on jotain pientä purtavaa jos alkaa hiukomaan, nälkäisenä urheilu ei ole kivaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Geelejä mukana yleensä yli satkun lenkeillä. Patukka mukana varmuuden vuoksi yli 70 km:n lenkeillä. Monesti jäävät syömättä, mutta hätävarana kulkevat. Yleensä riittää kaffetauko pidemmillä (yli 80 km) lenkeillä. Kaffe+Snikcers sekä vesipullojen täyttö ja takaisin baanalle.

Juu, tämä selvä. Osaatko tuohon aikaisempaan sanoa mitään?

Juu, tämä selvä. Osaatko tuohon aikaisempaan sanoa mitään?

Toihan on tuolla nopeudella ja matkalla melkein neljä tuntia veivaamista että ihan helposti voi kalorit pitää paikkaansa. Tarkempaan pohdintaan toki pitäisi tietää ikäsi ja painosi, missä sykkeet on pyörineet jne...

Itellä satasen lenkkiin menee about neljä tuntia maantiepyörällä ja kalorit taitaa pyöriä 2500 kcal kieppeillä kun hr avg on jotain 145. Painoa about 76 kg ja ikä näkyy tuossa vieressä...

Omakohtainen kokemus eri mittareiden kalorilukemiin: Polarin mittari näytti lähes kolmanneksen enemmän kuin Garmin. Kyseessä oli sama reitti, sama ka-vauhti ja samankaltaiset sääolosuhteet sekä sama fillari + kuski. Jostain netin syövereistä olen joskus lukenut, että Polar ja Suunto käyttävät eri laskentakaavaa kuin Garmin kalorikulutukseen. Tiedä sitten.... Kalorikulutus on itselle aika "turha tieto". Enemmänkin tuijottelen watteja, sykkeitä ja vauhteja. Riippuu lenkin tarkoituksesta (tempo, mäkiveto, pitkä porukkalenkki, voima-ajo yms).

Juu, voi ne sitten pitää kait paikkansa. 173cm/57kg on mitat ja ikää 20v, 120 oli keskisyke, että aika retkivauhtia ajoin, kun palauttavana oli tarkoitus ajaa. Aika painava rinkka oli selässä tosin.

Kalorit kertoo ihan hyvin treenin kokonais raskaudesta, tosin tykkäisin enemmän että mittarit näyttäisivät watteja eikä kaloria. Watit kertoisi jo yksikkönä paremmin että kyseessä on paljonko tehoa on tunnissa käytetty.

Mutta koska luku on nimenomaan laskennallinen, ei sillä pelkällä luvulla tee mitään vaan vasta kun harjoituksia kertyy samalle mittarille paljon, alkaa luvusta saamaan irti millaisia tehoja harjoituksessa on irti kropasta ottanut jne. Kuinka paljolla työllä on päästy kuinkakin pitkään ja lujaa...

Vähän kuin paino. Ei pelkällä painolla mitään tee jos ei tiedä mitä se yleensä itsellä on jne...

E: 1000 W = n 860 kcal/h jos oikein katsoin

E2: M1nd3 tarkoittanee wateilla ihan oikeaa watti mittaria mikä mittaa watit polkimelta...

Tähän liittyen lisäksi vielä kysymys, että millasilla välimatkoilla/kestolla porukka tankkaa geelejä/patukoita jne?

Mulla on pari myslipatukkaa mukana aina kahden tunnin yli menevillä lenkeillä, mutta käytännössä niitä tulee syötyä vain yli kolmen tunnin eli n. 90km lenkeillä, patukka tunnissa. Mukana on myös kulkenut ruisleipää metukalla, kuivattuja taateleita tms. Pidemmillä lenkeillä 110-130km pidän aina tauon, kahvia ja leipää tulee tankattua. Jos on oikein hyvä keli, niin jäätelökin maistuu. Vähän riippuu siitä, miten on tullut päivän aikana syötyä. Geelejä en syö, mun mielestä ne on ällön makuisia.

Asiallista lenkkiä heität sinkulalla, mulla ei tulisi ilman vaihteita hommasta varmaan mitään....

Huomenna on suunnitelmissa kauden eka maantielenkki, laitoin fillarin ajokuntoon, vaihdoin vähän vaijereita ja laitoin uudet teipit. Kiva päästä taas maantien laitaan talven jälkeen :). Ohessa kännyräpsy.

Contin 4000S en voi liiaksi kehua. Itse tykkään tosi paljon renkaasta, rullaa hyvin ja eikä vielä yli tuhannen kilometrin jälkeenkään yhtään rengasrikkoa. Vaikka välille mahtuu soraa, tietyötä ja huonoa asfalttia ja leveyttäkin on vain 22mm.

Paljon noita kehutaan, mutta itellä ei ole kyllä hyviä kokemuksia.. Tai pistokestävyys on ok, mutta mulla nuo on aina halkeilleet tosi äkkiä ikävän näköiseksi. Nyt muutaman kauden oon jo ajellu Schwalben Ultermo ZX:llä, ja niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Tämäkin vuosi toistaiseksi ilman rengasrikkoja.

Kohtuu kaposia nuo ratapyörät.:D Ei paljon putkissa ja renkaanleveyksissä keulita.

Robert+Forstemann+Olympics+Day+8+Cycling+Track+FyDd5z3JI0Sl.jpg

Nätti BMC..:thumbs: Mutta katkaise nyt kuitenkin tuo etuhaarukan putki sopivan mittaseks..

Onhan se vähän tyylirikko, mut ajattelin että jos sen joskus myy niin onpahan ostajalla mahdollisuus saada ajoasento kohdalleen jos on jäykempi kaveri kyseessä...

Minäpä häiriköin tähän ketjuun vielä lisää asiaa, sitä varten tää varmaan on, että pyöräilystä keskustellaan :D
Eli mua alkoi mietityttämään, että kuinka usein ajatte pidempiä lenkkejä ja kuinka paljon? Myös kevyt/kova jaksotus kiinnostaa. Oon tähän mennessä ajanut aina oikeastaan omanmielen mukaan, tässä tapauksessa ilmeisesti liian kovaa, kun talvella ja nyt keväällä ollut pientä ylikuntoa, ja vajaa kuukausi takaperin pumppu sanoi vähän ikävästi, niin että tuli parin viikon totaalilepoa pakon edestä, kun ei mitään voinut tehdä ilman, että olisi syke ollut pilvissä, sekä heikotus/huimaus aika kovaa. Myös rintaan pisti/kiristi, jos syke nousi.
Onko liian rankkaa jos tänään heittää vielä pidempää lenkkiä, kun tällä viikolla on ollut liikunnat seuraavanlaiset.
Ma: Kendo ~1h
Ti: Koko kroppa salilla (Voimatreeniä)
Ke: Lepo/venyttely
To: Maastopyörällä enduroa ~2.5-3h
Pe: Kevyt/pitkä pyörälenkki ~4h/83km (120 keskisyke) (Rinkka selässä sinkulalla, tuskin tosin vaikuttaa lenkin raskauteen aivan älyttömästi?)
La:lepo
Su (tänään): Aamulla lyhyt nopea lenkki ~30min hieman kovempivauhtista ajoa.

Meneekö palautuminen ja kunnon kohotus nihkeäksi, jos tänään ajaisi vielä ~1.5-2h lenkin?

Minäpä häiriköin tähän ketjuun vielä lisää asiaa, sitä varten tää varmaan on, että pyöräilystä keskustellaan :D
Eli mua alkoi mietityttämään, että kuinka usein ajatte pidempiä lenkkejä ja kuinka paljon? Myös kevyt/kova jaksotus kiinnostaa. Oon tähän mennessä ajanut aina oikeastaan omanmielen mukaan, tässä tapauksessa ilmeisesti liian kovaa, kun talvella ja nyt keväällä ollut pientä ylikuntoa, ja vajaa kuukausi takaperin pumppu sanoi vähän ikävästi, niin että tuli parin viikon totaalilepoa pakon edestä, kun ei mitään voinut tehdä ilman, että olisi syke ollut pilvissä, sekä heikotus/huimaus aika kovaa. Myös rintaan pisti/kiristi, jos syke nousi.
Onko liian rankkaa jos tänään heittää vielä pidempää lenkkiä, kun tällä viikolla on ollut liikunnat seuraavanlaiset.
Pe: Kevyt/pitkä pyörälenkki ~4h/83km (120 keskisyke) (Rinkka selässä sinkulalla, tuskin tosin vaikuttaa lenkin raskauteen aivan älyttömästi?)

Meneekö palautuminen ja kunnon kohotus nihkeäksi, jos tänään ajaisi vielä ~1.5-2h lenkin?

Ei voi enään muokata viestiä, mutta kirjoitan sit tähän.
Muokkaus ylempään, että vetelin leukoja ja tein dippejä, sekä käsillä seisontaa yms kehonpaino harjoitteita Lauantaina ihan totaalilevon sijasta, eli mikään lepopäivä se sitten ollutkaan

Ei voi enään muokata viestiä, mutta kirjoitan sit tähän.
Muokkaus ylempään, että vetelin leukoja ja tein dippejä, sekä käsillä seisontaa yms kehonpaino harjoitteita Lauantaina ihan totaalilevon sijasta, eli mikään lepopäivä se sitten ollutkaan

No ihan hyvin voi käydä palauttavan lenkin rullailemassa. Tärkeintä näissä kuinka usein jutuissa on kuunnella omaa kroppaa imo.

Muutenkin treenata voi (mun mielestä ) vaikka joka päivä kunhan on vaihtelua lajeissa ja rasituksessa. Yläkropan treenit on pitkälti lepoa jaloille ja toisin päin.

e: sulla kun on se sykemittari niin voit vaikka siitä katella ja pitää sykkeet palauttelu lenkillä matalalla..

...liian kovaa... ...ylikuntoa, ja vajaa kuukausi takaperin pumppu sanoi vähän ikävästi, niin että tuli parin viikon totaalilepoa pakon edestä, kun ei mitään voinut tehdä ilman, että olisi syke ollut pilvissä, sekä heikotus/huimaus aika kovaa. Myös rintaan pisti/kiristi, jos syke nousi.

Tossa on ~9h kasassa liikuntaa. Kendon ja salitreenin kuormitusta on vaikea arvioida, mutta 3h enskaa on kyllä jo rankemman puoleinen treeni.
Sun pitää oppia nyt kuuntelemaan oman kropan viestejä ja sen lisäksi ottaa käyttöön jotain "kättä pitempää", koska aikaisemman perusteella nimenomaa tässä on ollut suuria ongelmia.
Google ortostaattisen sykkeen mittaaminen, arvot päivittäin taulukkoon. Sen lisäksi joku helposti toistettava testi hermoston kuormitustilan ja yleisen vireystilan mittaamiseen joka aamu, esim. 2-tassu pituus, max. pomppu tms.

Yläkropan treenit on pitkälti lepoa jaloille ja toisin päin.

Kaikki treeni lisää kuitenkin kokonaisrasitusta, jolla taas vaikutusta palautumiseen.
Aktiivinen palauttava treeni taas toimii päinvastoin. Itse yllätyin jonkin aikaa sitten, kuinka tehokasta palauttava treeni on. Jos tulee kovempia treenikausia, niin jatkossa teen palauttavaa huomattavasti enemmän, kuin aikaisemmin.

Tossa on ~9h kasassa liikuntaa. Kendon ja salitreenin kuormitusta on vaikea arvioida, mutta 3h enskaa on kyllä jo rankemman puoleinen treeni.
Sun pitää oppia nyt kuuntelemaan oman kropan viestejä ja sen lisäksi ottaa käyttöön jotain "kättä pitempää", koska aikaisemman perusteella nimenomaa tässä on ollut suuria ongelmia.
Google ortostaattisen sykkeen mittaaminen, arvot päivittäin taulukkoon. Sen lisäksi joku helposti toistettava testi hermoston kuormitustilan ja yleisen vireystilan mittaamiseen, esim. 2-tassu pituus, max. pomppu tms.

Varmaan auttais jos tietäis vähän treenitaustoja
- jos on aikaisemmin tehnyt 3...5 hvko tai 12..15 h/vko treenejä niin toi 9h/vko suhtautuu niihin eri tavoin
- samoi 1 krt / vko - koko kroppa salilla ei oikein kerro mitään: se voi olla muuta treeniä tukevaa kohtalaisen kevyttä treeeniä tai sitten kaikki paikat tukkivaa rankkaa lihassmassan kasvatukseen pyrkivää ohjelmaa
- mikä on treenin tavoite ? ja missä nyt mennään tavoioitteeseen nähden ?

( tai sitten tää on kunnon trolli ja kaveri hihittelee sohvan pohjalla nettineuvoille.. )

Kaikki treeni lisää kuitenkin kokonaisrasitusta, jolla taas vaikutusta palautumiseen.
Aktiivinen palauttava treeni taas toimii päinvastoin. Itse yllätyin jonkin aikaa sitten, kuinka tehokasta palauttava treeni on. Jos tulee kovempia treenikausia, niin jatkossa teen palauttavaa huomattavasti enemmän, kuin aikaisemmin.

Nimenomaan. Itellä ainakin juuri pyöräily on sellaisia lajeja jossa on hyvä pitää mukana ihan selkeästi palauttavia lenkkejä. Pitkät maantiepyöräilyt tai kovat lenkit vetää jalkoja aika huolella jumiin ja paljon parempaan lopputulokseen palautumis kannalta pääsee jos seuraavana päivänä käy kevyesti rullailemassa.

Jees, eli palauttavia treenejä enemmän. Mulla on paha tapa vaan ajatella, että ei oo hyötyä jos ei tee ''täysillä''. Pitää malttaa, maltti on valttia näämmä, ihan kuin vanha kansa sanoi.

Mun treenauksen tavoitteena on kehittää omia voimatasoja, lihasmassaa sekä aerobista kuntoa. Tykkään myös urheilusta, enkä oikein osaa olla tekemättä sitä. Paljon mielummin teen itse jotain, kuin istun sohvalla jne. Ei vain osaa olla tuntia-paria pidempään paikallaan kunnolla.

TR8. En ikävä kyllä ole trolli. Olen nuori mies, joka kaipaa kokeneempien neuvoja, sillä aikaisemmin väkisin vääntämällä kun väsytti jne, itsensä piiskaamisella, mentiin perse edellä puuhun ja kovaa. Syömishäiriötä taustalla myös, joten joskus vaikea saada riittävästi kaloreita, joten palautuminen kärsinyt myös siitä.

Oon syksystä asti koittanut treenata viikossa ainakin 7-10h ja välillä sitten tuota enemmän. Tällä hetkellä salilla voimatasot on kyykky ~1.5x omapaino. Penkki 115% omapaino ja mave 225% omapaino. Aerobisen mittaria en oikein osaa sanoa, coopperin juossut 4 vuotta sitten (2850m). Mutta tällä hetkellä kyllä aerobinen kunto noussut paljon, ja ainakin kestävyys on lisääntynyt viime vuodesta aivan selkeästi. Että jotain kehitystä tullut, mutta nyt ehkä vähän takapakkia ton sydämmen ja pienen ''ylikunnon/ylirasituksen'' takia. Huomannut, että jaksaminen ja voimatasot laskeneet hieman, sekä levottomuutta yms tullut välillä.

Ps. Toivon, että ei ihan trollina otettaisi. Mä vaan oon vähän hukassa näitten juttujen kanssa ja tosiaan apua kaipailen. Ja täältä kyllä saanut todella hyviä neuvoja, kiitoksia teille Jami2003, TR8, gaf ja muutkin oikein paljon.

Olipa kiva keli käydä lyhyellä ilta-ajelulla. Heitin nappularenkaat takas alle ja rullas omaan makuun paremmin ja paaaaaljon paljon pehmeemmin. Keskinopeuskin oli taas siellä 27km/h tuntumassa käymättä dropeilla ollenkaan. Sovittiin, että meen huomenna käymään tossa paikallisessa kivijalkaliikkeessä noiden Schwalbe Spicereiden kanssa ja katotaan niiden kuntoa(12km testilenkki siis takana) ja mahollisesti vaihetaan parempiin (tod.näk. Conti GP4000s mahdollisimman leveenä). Toisaalta harmi, että möivät tommoset rimpulat aloittelijalle, mutta oon myös tyytyväinen, jos suostuvat vaihtamaan sopivampiin testin jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom