Pyöräily

Olen aloittelemassa pyöräilyä yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Itse pyöristä olen saanut jo hyviä neuvoja, mutta oheislaitteista/tarvikkeista olis kysyttävää. Oon sen verran neuroottinen merkkihuora, että mun pitää tietää kunkin aihepiirin yleisesti tunnustetut bemarit ja mersut. :jahas:

Ekana pitäis löytää laadukas pumppu; Mitä pakkislaiset suosii? Haussa olis pitkäikäinen tavara. Entä ajotietokoneet ja valaisimet? Google antaa melko ympäripyöreitä suosituksia ja liikkeet tietty tarjoavat vain omia edustuksiaan. Lukoista käsitin, että Abuksen tai Kryptoniten U-lukot on hyviksi todettuja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen aloittelemassa pyöräilyä yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Itse pyöristä olen saanut jo hyviä neuvoja, mutta oheislaitteista/tarvikkeista olis kysyttävää. Oon sen verran neuroottinen merkkihuora, että mun pitää tietää kunkin aihepiirin yleisesti tunnustetut bemarit ja mersut. :jahas:

Ekana pitäis löytää laadukas pumppu; Mitä pakkislaiset suosii? Haussa olis pitkäikäinen tavara. Entä ajotietokoneet ja valaisimet? Google antaa melko ympäripyöreitä suosituksia ja liikkeet tietty tarjoavat vain omia edustuksiaan. Lukoista käsitin, että Abuksen tai Kryptoniten U-lukot on hyviksi todettuja.

Tarjoiluehdotus:

Pumppu: SKS Rennkompressor
Valaisin: Lupine Piko
Ajotietokone: Garmin Edge 510
Lukko: Kryptonite Evolution Standard
 
Bilteman kalliimpi U-lukko on ihan yhtä murtovarma kuin "kalliimmat merkit". Toki siinä lukee Biltema mikä voi laskea statusta.
 
Bilteman kalliimpi U-lukko on ihan yhtä murtovarma kuin "kalliimmat merkit". Toki siinä lukee Biltema mikä voi laskea statusta.

Ja Bilteman pumpulla saa renkaisiin ilmaa, valolla täyttää lakipykälät jne... Hifistely on sitten kokonaan toinen juttu. Esim. Kryptonite lukon mukana saa avaimen, jossa on ledivalo. Harva sitä tarvitsee, mutta onhan se hieno. :lol2:
 
Tarjoiluehdotus:

Pumppu: SKS Rennkompressor
Valaisin: Lupine Piko
Ajotietokone: Garmin Edge 510
Lukko: Kryptonite Evolution Standard

Hyviä tuotteita kaikki, ei siinä mitään. Sanoisin kuitenkin, että jos ~10v ei ole pahemmin tullut pyöräiltyä, niin ajele nyt ainakin eka kesä niillä biltematarvikkeilla ja mieti tuleeko ajeltua niin paljon että kannattaa lyödä +500EUR tarvikkeisiin.

Osta mielummin ekaksi (siis fillarin jälkeen) vaikka kunnon pyöräilyhousut.
 
Hyviä tuotteita kaikki, ei siinä mitään. Sanoisin kuitenkin, että jos ~10v ei ole pahemmin tullut pyöräiltyä, niin ajele nyt ainakin eka kesä niillä biltematarvikkeilla ja mieti tuleeko ajeltua niin paljon että kannattaa lyödä +500EUR tarvikkeisiin.
True dat. Pyöräily kyllä kiinnostaa ja on osaltaan (terve) pakkokin, koska myin auton persaukisuuttani. :lol2: Tietty haluan myös päästä parempaan kuntoon. Anyways, en mä nyt mitään äärimmäisen kalliita kuitenkaan ala ostamaan.
 
Meillä on varmaan 3 kappaletta noita bilteman u-lukkoja käytössä ja itse en löydä noista kyllä mitään moitittavaa. Mistään murtovarmuudesta en osaa sanoa mutta veikkaan, että ihan samaa rautaa ovat kuin muutkin lukot. Eli rälläkällä aukeaa mutta sahalla tulee hiki. Eivät myöskään juutu ajan myötä vaan aukeavat aina yhtä helposti.

Pumppuun sen sijaan kannattaa panostaa jos joutuu pumppaamaan maantiepyörän kumeja. Jotkin halvemmista liittimistä ovat tosi jäykkiä iroittaa paineen alaisina mistä seuraa ennen myötä rengasrikko. Itsellä on cuben pumppu mikä päästää paineet pois suutin osasta kun pumpun vapauttaa, jolloin se lähtee todella kevyesti irti.

Lamppu kannattaa valita käytön mukaan jos ajelee lähinnä kadulla niin se fenixin perus lamppu on varmasti ihan riittävä, joku varmaan osaa sanoa mallin ja hinnan kuitenkin jotain luokkaa 800 lumenia ja 100 euroa. Jos ajelee ihan pimeässä metsässä niin itse suosittelen katsomaan ebaysta valikoimaa muuten tulee hintaa sille muutaman tuhannen lumenin tuikulle aika reilusti.

Ajotietokoneista en osaa muuta sanoa kuin, että jos on älykännykkä jo valmiina niin siittä saa halvalla erittäin monipuolisen kun ostaa sportstrackkerin sykevyön ja kadenssinanturin, tai vähemmän monipuolisen mutta ilmaisen kun asentaa vaan sen trakkerin.

Jos noissa tulee itse vähän nuukailtua niin renkaat kannattaa ostaa niin hyvät kuin suinkin mahdollista ja ennen kaikkea käyttöön sopivat, niin ja käyttäjälle sopivat. Täälläkin varmaa on paljon niitä ei niin kevyitä polkijoita niin kannatta maantiepyörään taakse se 25mm kumi. Rullaa meinaan varsinkin raskaan kaverin alla paljon paremmin.
 
Saapui juuri äskettäin talouteen ensimmäinen fiksi/sinkula/laite joka ei ole tarkoitettu maastoon/skeittiparkille jne. Ns Bikesin Analog tuli laitettua juuri ajokuntoon ja polte kokeilemaan miten fillari liikkuu asfaltilla verrattuna maasturiin mörkökumeilla on kova. :D

Olisi menoa Jyväskylästä Keuruun lähettyville, jonne matkaa tulisi kämpiltä ~85km. Alkuun ajattelin mennä moottoripyörällä, mutta nyt pälkähti ajatus, että miksipä ei tuutata tuolla sinkulalla sinne? Pari yötä siellä kuitenkin olen, niin vaihtovaatteet jne. reppuun ja menoksi. Onko tuollainen matka kuinka paha vetää kapeakumisella fillarilla? Maasturilla olen pisimmilläni ajanut 96km, sekin asfalttia pääosin. Ja yleensä sitten mun maastolenkit on ollut sellaisia 1-2h kivikko/juurakkojumppia. Eli jonkun verran löytyy kyllä kuntotaustaa, ihan OK peruskunto kait. Mahtaako olla ihan tuhoontuomittu ajatus, ajattelin matkalla kuitenkin kahvilla varmaan pysähtyä ja vauhti olisi leppoisaa matkavauhtia todennnäköisesti.
 
Saapui juuri äskettäin talouteen ensimmäinen fiksi/sinkula/laite joka ei ole tarkoitettu maastoon/skeittiparkille jne. Ns Bikesin Analog tuli laitettua juuri ajokuntoon ja polte kokeilemaan miten fillari liikkuu asfaltilla verrattuna maasturiin mörkökumeilla on kova. :D

Olisi menoa Jyväskylästä Keuruun lähettyville, jonne matkaa tulisi kämpiltä ~85km. Alkuun ajattelin mennä moottoripyörällä, mutta nyt pälkähti ajatus, että miksipä ei tuutata tuolla sinkulalla sinne? Pari yötä siellä kuitenkin olen, niin vaihtovaatteet jne. reppuun ja menoksi. Onko tuollainen matka kuinka paha vetää kapeakumisella fillarilla? Maasturilla olen pisimmilläni ajanut 96km, sekin asfalttia pääosin. Ja yleensä sitten mun maastolenkit on ollut sellaisia 1-2h kivikko/juurakkojumppia. Eli jonkun verran löytyy kyllä kuntotaustaa, ihan OK peruskunto kait. Mahtaako olla ihan tuhoontuomittu ajatus, ajattelin matkalla kuitenkin kahvilla varmaan pysähtyä ja vauhti olisi leppoisaa matkavauhtia todennnäköisesti.

Jos on asvalttia, niin paremminhan ne kapeammat kumit siinä kulkee. Ja ilman muuta tommonen onnistuu. Ei lähe täysiä liikkeelle, niin ei väsähdä matkalla ja jos pitää jonkun kahvitauon, niin saa lisää virtaa eikä satulassa istuminen käy niin puuduttavaksi.

E: laitetaanpas tännekin tämä kuva moitivoimaan. Ei muuta kuin ahkeraa polkemista, niin lähtee ylimääränen rasva kivasti jaloista. Ja ei, ei ole omat jalat :D

Näyttökuva 2014-5-15 kello 22.25.43.jpg
 
Joo hienoa! Meikäläinen lähtee heti kun sade hieman taukoaa, ja on kyllä vedenpitävät kamatkin olemassa, että ei pienet tihkut/sateet haittaa mitään. Ja rauhallisesti kuunnellen omaa jaksamista mennään, eilen tuli melkein ~2.5-3h mentyä maasturilla metsässä, että ei tarvi hirveitä spurtteja ottaa. :D

Aika tykissä kunnossa on koivet! :hyper:
 
Kävin eilen testaamassa noita uusia renkaita(Schwalbe Spicer 700x30), jotka ostin paikallisesta kivijalkaliikkeestä "paremmin rullaavana, kuin noi cyclon Schwalbe CX compit(700x35)". No epämukavammat olivat, mutta tais rullata jopa huonommin. Lyhyt lenkki ja keskinopeudet oli alle normaalin.

Mitenkä näissä on normaalisti toimittu, onko liikkeessä suostuttu reilu 10km ajettuja renkaita ottamaan takas ja vaihtamaan parempiin? Ilmeisesti Continentalin GP 4000S olis melko varma valinta mahdollisimman leveänä? Jos hiekalle haluan, niin voin hyvin kietasta noi CX compit takas vanteille, eli asfalttirengas on hakusessa.
 
Pahaa pelkään että renkaat on myyty koska on sattunut hyllystä löytymään ja kyllähän ne voi olla hankalat vähänkin käytettyinä palauttaa.

Contin 4000S en voi liiaksi kehua. Itse tykkään tosi paljon renkaasta, rullaa hyvin ja eikä vielä yli tuhannen kilometrin jälkeenkään yhtään rengasrikkoa. Vaikka välille mahtuu soraa, tietyötä ja huonoa asfalttia ja leveyttäkin on vain 22mm.
 
Noniin, nyt on eka lenkki heitetty sinkulalla ~83km 21.7km/h keskarilla, huomasi kyllä ajossa, että oli eilen ajellut lähemmäksi 3 tuntia enskaa maastossa. :'D
Ehkä mä vielä joskus oon edes ihan semi-ok kunnossa, pitää vaan ajaa. Olis varmaan päässyt kovempaa jos ei olisi ollut rinkkaa selässä ja siellä vaihtovaatteita yms ja olisi levänneenä lähtenyt, mutta ei voi mitään. Toivottavasti toi keskari ei ihan luokattoman huono ollut tolle matkalle. Välityksenä oli 42-16, mäissä olisi saanut olla kyllä kevyempi...

Kummastutti vain, että vaikka ajoi hiljempaa vauhtia, niin sykemittari antoi kulutukseksi ~1400kcal, voiko pitää paikkansa tollasella matkalla?
 
Noniin, nyt on eka lenkki heitetty sinkulalla ~83km 21.7km/h keskarilla, huomasi kyllä ajossa, että oli eilen ajellut lähemmäksi 3 tuntia enskaa maastossa. :'D
Ehkä mä vielä joskus oon edes ihan semi-ok kunnossa, pitää vaan ajaa. Olis varmaan päässyt kovempaa jos ei olisi ollut rinkkaa selässä ja siellä vaihtovaatteita yms ja olisi levänneenä lähtenyt, mutta ei voi mitään. Toivottavasti toi keskari ei ihan luokattoman huono ollut tolle matkalle. Välityksenä oli 42-16, mäissä olisi saanut olla kyllä kevyempi...

Kummastutti vain, että vaikka ajoi hiljempaa vauhtia, niin sykemittari antoi kulutukseksi ~1400kcal, voiko pitää paikkansa tollasella matkalla?

Tähän liittyen lisäksi vielä kysymys, että millasilla välimatkoilla/kestolla porukka tankkaa geelejä/patukoita jne?
 
Tarviin ulkopuolista näkemystä taas. :jahas:

Hankinko pienen käsipumpun runkoon vai CO2-systeemin? CO2 on tietty rajallista, kun taas pumpulla voi ikuisesti täytellä (kunnes olkapää hajoo), jos jostain syystä vuoto jatkuisi. Toisaalta en varmaan ole edes ajamassa pk-seudun ulkopuolella, niin ainahan voi soittaa jollekin, jos ei enää matka onnistu. CO2 olis kompaktimpi ja menis johonki superminiin satulalaukkuun sisäkumin kanssa.

Ja mikä on yleensä käytäntö; otetaanko pieni käsipumppukin pyörästä irti, kun se jätetään julkiselle paikalle? Lähteekö semmosetkin kävelee päiväsaikaan? :face:
 
Tähän liittyen lisäksi vielä kysymys, että millasilla välimatkoilla/kestolla porukka tankkaa geelejä/patukoita jne?

Geelejä mukana yleensä yli satkun lenkeillä. Patukka mukana varmuuden vuoksi yli 70 km:n lenkeillä. Monesti jäävät syömättä, mutta hätävarana kulkevat. Yleensä riittää kaffetauko pidemmillä (yli 80 km) lenkeillä. Kaffe+Snikcers sekä vesipullojen täyttö ja takaisin baanalle.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom