Pyöräily

maastoa

mietin tuossa, että ensi kesänä voisin vallata alaa ja mennä reilusti metikköön. olen pari kesää ajellut uskollisella vaeltajallani pitkin poikin useita tuhansia kilometrejä teitä pitkin, mutta extreme-urheilu kiinnostaisi ja vetäisi ajatuksia maastopyöräilyn suuntaan. tulipa tutustuttua tuossa free ride-lajiin, mutta siitä ei liikaa tietoa löydy. perusteet sentään. kuitenkin, maastopyöräkaupoille varmaan pitäisi mennä. pitäisiköhän suosia suomalaista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon jo tossa pidemmän aikaa miettinyt uuden pyörän hankkimista. Lähinnä työmatkapyöräilyyn ja olis sillä tarkotus muutama pidempikin lenkki viikossa heittää. Cyclocrossaria oon nyt lähinnä aatellu ja vastaan tuli tällainen. CRC:stä irtoaisi vähän alle 1200 eskoon (sis.rahti).
Lähinnä nuo runkokoot askarruttaa hieman. Mikäköhän olis sopiva koko tällaselle 180cm pitkälle ihmiselle?

56 tai pykälää isompi riippuen vähän miehestä ja pyörästä. Maantielläkö meinasit lenkkiä heittää vai kuinka?

edit. laitat vielä tosta ton kalliimman mallin niin saat kevyemmän ja paremmilla osilla.
 
mietin tuossa, että ensi kesänä voisin vallata alaa ja mennä reilusti metikköön. olen pari kesää ajellut uskollisella vaeltajallani pitkin poikin useita tuhansia kilometrejä teitä pitkin, mutta extreme-urheilu kiinnostaisi ja vetäisi ajatuksia maastopyöräilyn suuntaan. tulipa tutustuttua tuossa free ride-lajiin, mutta siitä ei liikaa tietoa löydy. perusteet sentään. kuitenkin, maastopyöräkaupoille varmaan pitäisi mennä. pitäisiköhän suosia suomalaista.

Hmm, oot varmaankin käyny fillarin ja ridefreen keskustelufoorumeilla? Sieltä saa ainakin kyselemällä tietoa, jos ei muuten löydy. Tietysti ensin kannattaa etsiä ja lukea niitä vanhoja viestejä.

Meinasitko tuolla suosimisella sitä, että ostat pyörän Suomesta? Jos ei työkalut pysy kädessä kunnolla tai säätäminen ei juurikaan kiinnosta, niin tuo on varmasti paras vaihtoehto. Muuten pääset halvimmalla tilaamalla Saksasta/Kiinasta tms. tai sitten helmiä löytyy välillä myös ebaysta (.de).
Ei muuta kun 10cm+ joustoa molempiin päihin ja enskakisoihin, sieltä löytyy extremeä ja tilanteita joka lähtöön, ajosta riippuen :)
 
Treenaatteko muuten jalkoja salilla pyöräilyn ohella? Itse olen nyt pyöräillyt 40km (20+20) lenkin duuniin ja takas 2-3 kertaa viikossa talven aikana. En itse ainakaan tunne tarvetta lisätreenille, paitsi joskus pohkeita. Mites te muut?
 
Treenaatteko muuten jalkoja salilla pyöräilyn ohella? Itse olen nyt pyöräillyt 40km (20+20) lenkin duuniin ja takas 2-3 kertaa viikossa talven aikana. En itse ainakaan tunne tarvetta lisätreenille, paitsi joskus pohkeita. Mites te muut?

Ookkona aina ollut noin ahkera pyöräilemään? Kuinka kuluttavaa moinen on noin henkisesti ja fyysisesti?
Itse haaveilen kanssa suunilleen 19km suuntaan työmatkan ajamisesta mutta tosta tulee helvetin rankkaa aluksi varsinkin kun on raskas työkin. 2003 olin paremmassa kunnossa ja silloin 3 kerta viikossa alkoi tuntua jo raskaalta, toki mulla tota painoa oli silloinkin yli 100kg.
 
Ookkona aina ollut noin ahkera pyöräilemään? Kuinka kuluttavaa moinen on noin henkisesti ja fyysisesti?
Itse haaveilen kanssa suunilleen 19km suuntaan työmatkan ajamisesta mutta tosta tulee helvetin rankkaa aluksi varsinkin kun on raskas työkin. 2003 olin paremmassa kunnossa ja silloin 3 kerta viikossa alkoi tuntua jo raskaalta, toki mulla tota painoa oli silloinkin yli 100kg.

Ihan salamana taivaalta toi tuli. Viime kesänä ekaa kertaa pyöräilin pari pitkää keikkaa (80-100km) ja tykästyin. Syksyllä sitten päätin alkaa pyöräilemaan uuteen duuniin. Matka on mukavahko kun on pyörätiet ja välillä jopa auratut. Lisäki toki on kohtuullinen pyörä alla niin rullaa hyvin (ei kuitenkaan mikään öky, tollanen vajaa 1000€ hybridi). Varusteina ollut nyt talvella reilusti vaatetta ja nastat. Enkä pyri ajamaan mitään ranskan ympäriajo vauhtii. Riippuen kelistä ja fiiliksestä niin matkaan menee 40-60min.

Tähän matkaan on tottunut melko hyvin. Tänäänkin olin melkein iloinen kun pääsin töihin. Tätä ei ikinä tapahdu kun kuljen bussilla. Väittäisin että parempi polkea töihin, saa heti vireystason ylös. Mutta onhan tämä aika rankkaa, varsinkin jos harrastaa jotain muuta lisäksi. Pitää nukkua ja syödä hyvin. Meen säännöllisesti 22-23 nukkumaan ja herään 07.15.

Mutta tiivistäen. Kaksi kertaa viikossa ei ole liian rankkaa. Kolme kertaa jo tuntuu. Neljää en ole vielä kokeillut, mutta heti kun kelit paranee niin pyrin vetämään 5x viikon..
 
se etta "treenaatteko muuten jalkoja salilla pyöräilyn ohella" riippuu kullakin tavoitteista, omasta puolesta en voi oikeastaan olla ilman punttijalkatreenia pyorailyn ponkittamiseksi. Visioissa olisi kuitenkin se henk. koht. paras ironman-triathlon aika viela tekematta ja olen huomannut etta pelkalla pyorailylla raja tulee jossain vaiheessa vastaan, voimat ei kehity ja pyorailyosuusajat kaantyvat jopa laskuun ja/tai tuntuvat vain tahmeilta. :whip:

Menneilta vuosilta loytyy omalla skaalalla hyvia pyorailyita vaikkakin puntit jaloille olivat silloin enemman tai vahemman spontaania touhua. Se oli silloin nyt on nyt. Kuitenkin punttitreeni tuo jaloille lisavoimareservia minka voi muokata kayttoon seka lyhyen etta pitkanmatkan pyorailyyn, mutta, mutta, kuten sanottu, riippuu tavoitteista.
 
Mitä liikkeitä suositte jaloille puntilla jos ajatellaan treeniä fillaroinnin kannalta? Onko ohjelmassa lähinnä raskaat perusliikkeet vai enemmän eristäviä liikkeitä, entä sarjat, meneekö enemmän kestävyys- vai voimapainotteiseksi?

Meikäläisellä kans uusi fillari (Crescent MTB 114, ihan peruspyörä ilman kaikenmaailman hienouksia) tulossa lenkkeilyä varten, sellainen jolla voi metsäpolkujakin ajella. Tiedän että nälkä kasvaa syödessä, mutta rahallinen panostus ei tällä hetkellä onnistu fillaria ajatellen ja sain hyvän tarjouksen, niin eiköhän näillä eväillä alkuun päästä. Harkitsen sitten kaluston päivitystä parempaan jos fillaroinnista muodostuu se ykkösharrastus ja lenkillä alkaa viihtyä enemmänkin, siis useammin kuin 2x viikossa ;)
 
Ihan perusliikkeilla, ts. kyykky (taka-/etu-) seka maastaveto on parhaat, takakyykkya silloin kun on vain lyhyt/kevyt pyoraily (tai muuten vaan kevyempi aerobinen paiva) ja etukkyykkya silloin kun ohjelmassa on muutenkin pitka pyora. noin karkeasti.

Jossa jollakulla on hyvaa toistoskaalaa, niin olisi kiva kuulla, kylla taa munkin systeemi on tulosta tuonut, ts. per vko yksi perusvoimakyykkypauva, taa oli ennen 3x5 mutta on nykyisin 15x1 tyylilla, ykkosia 1-min lahdoilla, samana paivana raskas maastaveto, joko 1x5 ja nyt olen kokeillut 8x1 tyylilla myos 45-sec lahdoilla, mulla kaksi raskasta samalla paivalla niin saa palauduttua kertaheitolla molemmista, yleensa paiva valissa riittaa.

Seka kyykyssa etta maastavedossa teen back-off setit, jotka nyt enemman menee sinne kestavyyteen, koska voimarasitus on jo alla, esim. n. 1/4-painoista pois ja jatketaan viela se 3-5x5 kyykyssa, ja maastavedossa teen back-offit putkeen 1x15 tai vahan rest-paussia sekaan jos tarvii.

Sitten kevyempina paivina (2 kpl) teen etukyykkya, seka rinnallevetoja, jalkimmainen ei ehka aivan valttamaton pyorailyyn, enemman minusta irrottaa juoksun kimmoisuutta.

Viela takaisin kyykkyyn, off-seasonilla kun ei voi juuri ollenkaan "kunnolla" pyorailla niin olen simuloinut sita tyyliin 5x15 agressiivisilla palautuksilla, esim. 60-sec, tata voisi kutsua kestavyyspainotteiseksi ja happojen sietoa nostavaksi, toisaalta itse kauden aikana tama ei minusta enaa palvele tarkoitustaan jos pyorailyihin sisaltyy makiharjoittelua, mika on tietysti lajinomaisempaa. ;)
 
Itse olen street- ja dirtpyöräilijä. Käyn myös välillä alamäkiajoa ajamassa. On kyllä jees touhua.
Ongelmana on varsinkin kesällä kun tulee pyöräiltyä lähes joka päivä melkein 30 km ja tuolloin on palautuminen aika vaikeaa.
 
Pyöräilyä olen harrastanut pienemmässä määrin ja välillä suuremmissa määrin koko pienen ikäni.

Maalla kun asustaa niin kavereita kun piti päästä näkemään ja hengaamaan niin nopeiten matka hoitui juuri fillaroimalla. Pyöräily on oikein mukavaa, itse ainakin nautin.

Pyöräilya en aio lopettaa. Se on mukavaa ja hyödyllistä. Nykyään ajan kesäsisin muutaman kerran viikossa iltaisin pyörällä, välillä pitempiäkin lenkkejä.
 
56 tai pykälää isompi riippuen vähän miehestä ja pyörästä. Maantielläkö meinasit lenkkiä heittää vai kuinka?

edit. laitat vielä tosta ton kalliimman mallin niin saat kevyemmän ja paremmilla osilla.

Tilasin tuon X-Race Compin 59 runkokoolla. Tänään kävin nopean lenkin heittämässä ekaa kertaa ja tosi hyvältä tuntui. Maanteitä tulee varmasti tolla eniten ajettua, mutta hiekkateilläkin tulee varmasti jonkunverran poikettua.

Mulle toi 9.6 kiloa on kevyt. Toinen pyörä painaa tuplasti enemmän. Sillä ajetaan sitten rappusia yms. :)
 
Itselläni on halppistrekki (4300) ollut jo monet vuodet ja pelkästään asvaltilla ollaan menty. Nyt kuitenkin on iskenyt maastopyöräilykärpänen ja mielelläni lähtisin sitä maastoonkin kokeilemaan. Pyörä nyt ei varmasti ole paras mahdollinen, mutta kait tuollakin alkuun pääsee? Onko yleisiä vinkkejä aloitukseen, mistä kannattaa polkuja lähteä etsimään ja pitääkö huomioida jotain erikoista? Aluksi kannattaa varmaan ottaa tuntumaa ihan pururadalla?

Turun seudulle olen muuttamassa nyt kuukauden päästä ja siellä olisi tarkoitus tuolla pyörällä kurmuuttaa...
 
Trek 4300 on ihan ok pyörä aloitella maastopyöräilyharrastusta. Maastossa pyörän kanssa ajaminen vaatii toki enemmän, sekä kuskilta ja pyörältä. Ensiksikin kypärä päähän. Kokeneimmankaan kuskin nuppi ei ota osumaa sen pehmeämmin vastaan kuin aloittelijan. Ei maksa paljoa ja antaa suojaa paremmin kuin lippis. Kannattaa aluksi tosiaan etsiä helppoa polkua, pururataa yms ja sitä kautta alkaa kehittämään ajotuntumaa. Sadekelillä varsinkin kannattaa suosiolla kiertää juurakkoiset polut, koska ne on pirun liukkaita sateella.

Maastossa ajon jälkeen kannattaa panostaa myös pyörän huoltoon entistä tarkemmin. Normaalit pesut, putsaukset ja voitelut. Rattaiden väleistä kökkäreet veks, ketjuihin rasvaa, sekä vaijereiden huolto. Pyörä kestää näin ajokunnossa huomattavasti pidempään. Tarkastelun kohteeksi kannattaa entistä useammin ottaa myös jarrut, koska osat kuluu maastoajossa myös nopeammin.
 
Hyviä neuvoja kyllä Oskarilta. Varmaan nappaan tuon vaimokkeen pölyttyneen kypärän, ainakin se näyttää ihan hommansa hoitavalta. Tuossa huoltopuolessa on kyllä paljon opeteltavaa, löytyneeköhän jonkinasteisia oppaita netistä? Helpommalla pääsisi kyllä, jos löytyisi osaava kaveri näyttämään kädestä pitäen (ja varmaan löytyykin).
 
Hyviä neuvoja kyllä Oskarilta. Varmaan nappaan tuon vaimokkeen pölyttyneen kypärän, ainakin se näyttää ihan hommansa hoitavalta. Tuossa huoltopuolessa on kyllä paljon opeteltavaa, löytyneeköhän jonkinasteisia oppaita netistä? Helpommalla pääsisi kyllä, jos löytyisi osaava kaveri näyttämään kädestä pitäen (ja varmaan löytyykin).

Tällainen opas löytyy Fillari-lehden sivuilta.
 
Tuossa -Kaakun- postaaman linkin neuvoilla on helppo tehdä perushuollot omaan sykkeliin. Moni tappelee noiden maastofillarin vaihteiden säätöjen kanssa, mutta tuolla oli sekin homma neuvottu selkeästi.

Ei muuta kuin fillari kuosiin ja parempia fillarikelejä odottamaan! :)
 
Hyviä neuvoja kyllä Oskarilta. Varmaan nappaan tuon vaimokkeen pölyttyneen kypärän, ainakin se näyttää ihan hommansa hoitavalta. Tuossa huoltopuolessa on kyllä paljon opeteltavaa, löytyneeköhän jonkinasteisia oppaita netistä? Helpommalla pääsisi kyllä, jos löytyisi osaava kaveri näyttämään kädestä pitäen (ja varmaan löytyykin).

Tätä nyt ei voi liikaa painottaa, joten metsään poluille jos lähdet, niin kypärä on aivan pakollinen varuste. Itsekkin pari kertaa nähneenä tilanteen missä olisi voinut käydä todella huonosti ilman kypärää. Itsekkään en kovin innokas kypärän käyttäjä ole, mutta maastoon en lähde ilman kypärää. Mielummin sitten jätän reissun väliin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom