Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, käsittääkseni 23 päivää on vielä ihan normaali kierto. Jännä vain kun kierto on ollut tasainen 14-vuotiaasta 31-vuotiaaksi, jopa lasten saannin jälkeenkin.

Pitänee kysyä omalta äidiltä, oliko hänelläkin sama juttu kolmikymppisenä. Kiitos Nadesha. :)

Heips. Pitkästä aikaa tätä ketjua kurkkimassa ja olipa yllätys, että meitä estrogeeniongelmaisia on näin paljon!? Minäkin kehotan ottamaan asian vakavasti, koska sitten jos esim. vauvatoiveet tulee ajankohtaiseksi, niin tämä ei ole yhtään mukavaa. Tilannetta ei korjannut mulla mikään, siis ei MIKÄÄN muu kuin aika, treenin vähentäminen ja se, että olen antanut painon nousta jonkin verran. Mulle lääkärit sanoi, että se "kohtuus" treenissä tarkoittaa niin eri asioita eri naisille, eli kukaan muu ei sitä pysty sanomaan. Aikaa nämä asiat vie, kuten todettua niin mullakin on kestänyt reilut kolme vuotta pillerien lopetuksesta, että hormonitoiminta alkaa pikkuhiljaa käynnistyä (ja siis ties miten pitkään pillerien aikana on ollut tilanne periaatteessa jo päällä, mutta pillerit on vaan peittänyt sen...)

Nostoa tälle ketjulle.

Oli tultava kertomaan kuulumiset kun omissa asioissa on edetty parempaan suuntaan eli aloittelin silloin vapulta täyslevon liikunnasta ja jatkoin sitä sinnikkäästi yli suunnitellun 2-3 viikon eli nyt sitä on jatkunut jo 2kk ja ekat luomumenkat melkein puolentoista vuoden odottelun jälkeen alkoi eilen :hyper:

Ihan uskomattoman iloinen fiilis nyt päällä ja vaikka tuossa joku viikko takaperin meinas usko loppua ettei tämä lepääminenkään auta tähän ongelmaan niin maltti oli taas valttia :thumbs:

Nostoa tälle ketjulle.

Oli tultava kertomaan kuulumiset kun omissa asioissa on edetty parempaan suuntaan eli aloittelin silloin vapulta täyslevon liikunnasta ja jatkoin sitä sinnikkäästi yli suunnitellun 2-3 viikon eli nyt sitä on jatkunut jo 2kk ja ekat luomumenkat melkein puolentoista vuoden odottelun jälkeen alkoi eilen :hyper:

Ihan uskomattoman iloinen fiilis nyt päällä ja vaikka tuossa joku viikko takaperin meinas usko loppua ettei tämä lepääminenkään auta tähän ongelmaan niin maltti oli taas valttia :thumbs:

Hienoa Hille, onnee! hyvä nosto, itsekin olin asiaa ajatellut. Mulle ei tässä tilanteessa mitään uutta. Femostoneja syön nyt 5kk menossa, sivuoireet siedettäviä. Joitain erikoisia vatsakipukouristuksia ollut, kertaalleen jo ensiavun ovella kävin kääntymässä:(.

nyt jäin miettimään että mitä toi sun täyslepo tarkoittaa? mikä oli lähtötilanne? ja miten levossa olit? omasta aloitteesta vai lääkärin suositus? en nyt ennättänyt tätä ketjua paremmin selata tässä töiden lomassa, varmaan tuolta selviis... jatketaan tästä ja vielä kerran :thumbs::D

Moi Soja, milläs mallilla sulla se osteoposoosin hoito nyt on? Mun täyslepo meinaa etten ole liikkunut ollenkaan nyt 9 viikon aikana. Tietysti hyötyliikunta on ollut sallittua mutta eipä konttorirotalle joka kulkee autolla töihin paljon sitäkään viikossa tule :) Lähtötilanne oli liikunnan suhteen 3krt sali, 1krt bodycombat + kuntopyöräilyä ja juoksulenkkejä. Liikkunut oon aina joten minusta tuo oli ihan ok määrä mutta kait se kohtuumäärä liikuntaa mun tapauksessa sitten on jotain tuota vähempää. Omasta aloitteesta aloitin tämän lepäämisen sen jälkeen kun olin lueskellut täältä noita muiden kokemuksia ja kaikki muut keinot oli jo tullu kokeiltua tai checkattu (mm. verikoearvot ok). Kävin myös toukokuussa gynekontrollissa ja hän suositteli myös jatkamaan lepäämistä. Työ/arkiasioista ei stressiä mulla ole ollut joten kait se kroppa voi vaan olla fyysisessä stressitilasta josta seuraa sitten nuo hormoonitoiminnan heikkenemiset. Myös hyvien rasvojen käyttöä olen lisännyt tietoisesti ja kala+helokkiöljykapseleita on tullut nyt syötyä noin 3kk ajan. Nähtäväksi jää että onko tämä vain kerran ilo vai alkaako mun hormoonitoiminta nyt pikkuhiljaa palautua. Suosittelen tätä kokeilua muillekin joilla puolukkapäivät ovat kadoksissa :thumbs:

mullakin on ollu menkat poissa monia vuosia anoreksian takia, joka alko jotain 13v. ja nyt oon 25 v., en ees muista milloin tuli viimeks ja silloinkin keltarauhas+ estrogeenihormoneilla...ne alko 14 v. ja ekojen menkkojen jälkeen ne (anoreksia sai siitä vain lisää vettä myllyyn..) sit jäi pois...tietty seurauksena on osteoporoosia, mikä todettiin syksyllä ja vieläkin paino alakantissa (vaik on jo noususuuntanen) 162cm/46kg. alotin 1,5 v:n jälkeen rankan treenauksen salilla + lenkit päälle ja pitäis mennä lekuriin pyytään hormonit takas ja muutenkin kysellä mitä muita hoitoja on (ja onko tarpeen) kalkin ja D-vitamiinin saannin lisäks ja katotaan mitä ne sanoo, mut koen tulleeni hoitosysteemin hylkimäksi, kun anoreksiapoli ei suostu ottaan mua asiantuntevaan hoitoon vaan saan pärjätä tk-lääkärin avulla ja ominpäin pitkälti...:jahas:... et hyvällä mallilla hoitosysteemit suomenmaassa...

mun tarina on vaan esimerkki, joten älkää hyvät siskot pilatko terveyttänne minkään takia, sillä meille on vain tämä yksi keho annttu, joten pidetään siitä niin hyvää huolta kuin vain voidaan!!!:thumbs:

Hille: joo no mulla nyt hoidetaan sitä osteoporoosia femostoneilla ja lisäkalkilla ja D-vitamiinilla, 5kk menny, 2kk päästä ois uusi dexa kuvaus. että eipä tässä auta kun ootella. mites teillä nyt sit ne lapsen saanti toiveet? hoitojahan jo kokeilitte? menkkojen alkaminen varmasti jatkon suhteen tosi hyvä juttu. Itsekin oon miettiny että mitä tässä tekisi.... osteoporoosia on pakkohoitaa, joten hormoneja en voi ainakaan suoraan lopettaa, vaikka luomuna olo kiinnostaisi. ootan nyt sen 2kk ja kyselen sitten lääkäriltä, voisko luomuna oloa kokeilla jos yhdistäsin siihen levon ja pienen painon lisäyksen. (vaikka mulle kyllä ovat lääkärit viimeks sanoneet että ei tää liikunnasta johdu... mut jokuhan tän vyyhden on joskus laittanu liikkeelle:()

Marion: kattelin sun kirjotteluja noista muistakin ketjuista, ja suosittelen että hakeudut gynelle Pikapikaa, kyllä sun pitää saada hormonit kuntoon ja osteoporoosi hoitoon. ja jos vaikka saisit sieltä tukea anoreksian kanssakin. Hienoa että olet parantumaan päin, mutta tiedätkin varmasti että se on pitkä tie, älä hätäile reenauksen kanssa. Ihan hyvällä :) ja tuolta ravintoketjuista oot kyllä saanu hyviä vinkkejä ruokailuun ja reeniin. muista että maltti on valttia.

ja itsenikin olisi se hyvä muistaa :nolo: mutta kyllähän sitä välillä saa kaikki maailman murheet vallan ja epätoivo yrittää vallata mielen... nää on kuitenkin melko vakavia terveysjuttuja ja kysyyvät puolisoltakin aika paljon hermoja kun toinen vatvoo vaan samoja asioita... pitäskö liikkua, olla liikkumatta, miten syödä, olla stressaamatta (mikä stressaa..) Eli siis ihan toisaaltaan normaalia naisen elämää :hyper:

Halauksia ja jaksamista

Heissan kohtalotoverit! Ja onnea Hillelle menkoista! Minuakin kiinnostaisi tietää miten nuo lapsiasiat teillä jatkossa menee? Väistämättä sitä nimittäin alkaa miettiä, ettei meillä ilman hoitoja taida onnistua. Kierto on vieläkin minulla sekaisin, kaikkea mahdollista kahdesta viikosta ja kahteen kuukauteen. Uusimpien lääkäritutkimusten mukaan minussa ei ole mitään fyysistä vikaa, estrogeenitaso normaali, ovulaatio tapahtuu ja mieli on muuten hyvä, paitsi tämä menkka-asia ahdistaa.

Taisin tehdä pahan mokan keväällä, aloitin treenaamisen maratonille. Ei varmaan tässä tilanteessa ole ihan paras mahdollinen tavoite, pakko kai luopua siitä haaveesta. Välillä tulee ihan epätoivoinen olo, että miksi ihmeessä mun, joka rakastan liikuntaa yli kaiken, kroppa ei kestä treeniä, kun kerran muiden kestää. Tiedän, pitäisi tyytyä vähempään ja treenailla vaan ilman tavoitteita ja kevyemmin, mutta miten ihmeessä se sitten onnistuu.

Soja, varmasti lohduttavaa kuulla, ettei tuo tilanteesi ole itse aiheutettua. Jaksuja kaikille!

Välillä tulee ihan epätoivoinen olo, että miksi ihmeessä mun, joka rakastan liikuntaa yli kaiken, kroppa ei kestä treeniä, kun kerran muiden kestää. Tiedän, pitäisi tyytyä vähempään ja treenailla vaan ilman tavoitteita ja kevyemmin, mutta miten ihmeessä se sitten onnistuu.

tuttu tunne Minzku, tuntuu epäreilulta kun rakastaa liikuntaa ja vaikka liikunkin vain omaksi iloksi ilman suurempia tavoitteita ahdistaa takaraivossa pelko että jos se onkin mulle ja terveydelle haitaksi vaikka näin ei kaiken järjen (ja lääkärin) mielestä pitäis olla. :wall:Koitan aina aatella että saahan huippu-urheilija naisetkin lapsia, joten ei paljo liikunta aiheuta lapsettomuutta sinällään. No, eipä tässä auta kun elellä eteenpäin ja koittaa olla stressaamatta, se nyt ei ainakaan auta asiaa. Jaksamista Minzku ja voi tosiaan olla että kandee miettii sitä maratonia, tai ainakin aika leppoisilla tavoitteilla :)

ja jos jotain hyvää omaan tilanteeseeni pitää keksiä, onhan hyvä että oon hyvässä kunnossa kuhan niitä vauvoja alkaa ilmaantua, oon sit hyvä kuntoinen äippä, vaikka ikää jo kertyykin :lol2:

Olen tässä miettinyt pitäisköhän mennä lääkärille, sillä menkat ovat taas nykyisin erittäin epäsäännölliset! Niin ei pitäisi kuitenkaan olla, sillä menkat on mulla olleet jo jotakin 8 vuotta.. Oikeastaan missään vaiheessa ne ei ole olleet monenkaan kierron aikaa säännölliset. Pillereitä söin joskus muutamia vuosia sitten, jolla ne toki säännöllisiksi saa.

Mietinkin, että saisinkohan järkättyä menkat pillereillä normaaleiksi (pillerit pitäisi muutenkin hankkia). Esim. toukokuussa tuli menkat, siitä alkoi hyvin runsaat ja kivuliaat menkat seuraavan kerran 2vkon päästä, ja sitten meni viisi viikkoa kun tuli seuraavat, kesti oikeastaan vain päivän - hyvä kun edes huomasi..

Nykyinen epäsäännöllisyys saattanee johtua suuresta liikunnan määrästä.. mutta olen kuitenkin jo 5 vuotta treenannut määrällisesti melko paljon, joten ei liikunta ole mitenkään yllätyksenä kropalle tullut..

Luin nopeesti läpi kaikki ed. kommentit, mutta on löytänyt keneltäkään seuraavaa: Onko jollain kohtalon toverillani menkat jääneet pois vaikka syö pillereitä??

Itse nelisen vuotta pillereitä syöneelle ja säännölliset menkat omaavalle asia on täysin uusi. Raskaustestejä on tehty että vauvaa ei siis ole ainakaan tulossa. Reenaamisen aloitin tammikuussa ja omasta mielestä en reenaa mitään hirmu määriä (kuten monet edellä :eek:) tällä hetkellä 3xvkossa. Lenkkiä silloin tällöin. Olen 162/49. Siis, tiedän, alipainoinen, mutta reenaminen on ainoa tapa nostaa painoani. siis laihdutella ei ole tarvinnut! aloittamisen jälkeen olen saanut muutaman kilon painoa lisää.HYVÄ MINÄ! Omegaa syön ja oliiviöljykin tullut mukaan ruokavalioon. Suosittelen lämpimästi muillekin. Muutenkin olen ruokavalioon, rasvojenkin osalta, kiinnittänyt alusta asti huomiota.Mut menkat olis kivat.

reenaamista kun ei haluais jättää pois.nimimerkki Koukussa! sali on ensimmäinen urheiluun liittyvä jota olen jaksanut harjoittaa kuukautta pidempään;)

Tässä siis minun, ensimmäistä kertaa tänne kirjoittavan tarina.

Vastatkoon ken jaksaa/tietää asiasta.

No niin, tässä sitä ollaan. Noin vuosi pillereitä takana, lopetin nappailun kesäkuussa, ja nyt ovat jokakuukautiset viikon myöhässä. Harmittaa. Uutta ehkäisyä ei pääse aloittamaan, ja mikä ikävintä, ei tiedä ollenkaan kauanko nyt aikovat viipyä poissa. :(

Mitä pillereitä käytät Miippe?
Mulla on jääny pariinkin otteeseen menkat pois minipillereillä (toinen oli Excluton, toista en muista) ja satunnaisesti näin on käyny myös matalahormonisten yhdistelmäpillerien kanssa (esim. Mercilon).

Tää nyt menee vähän off, mutta menkkoihin kuitenkin :) Onko joku muu(kin) huomannut, että pillerimerkin vaihto toiseen merkkiin tai toiseen hormoniehkäisyyn (kierukka, rengas) olisi tuonut mukanaan myös valtavat mielialavaihtelut? Itse vaihdoin renkaaseen tuossa kaksi kuukautta sitten ja voi veljet, että on itketty viimeiset kaksi viikkoa melkein mistä tahansa aiheesta.

Tää nyt menee vähän off, mutta menkkoihin kuitenkin :) Onko joku muu(kin) huomannut, että pillerimerkin vaihto toiseen merkkiin tai toiseen hormoniehkäisyyn (kierukka, rengas) olisi tuonut mukanaan myös valtavat mielialavaihtelut? Itse vaihdoin renkaaseen tuossa kaksi kuukautta sitten ja voi veljet, että on itketty viimeiset kaksi viikkoa melkein mistä tahansa aiheesta.

Äh, enpä huomannut että toisaalla on asiasta jo keskusteltu :)

Pomppis,

Käytän Cypretyl-pillereitä (Diane Novan ratiofarm l. halppisversio). Niissä on antiandrogeeniä mikä estää testosteronin toimintaa, aknelääke siis. Finnit kaikkosivat heti kun aloitin nuo pillerit 03. Ei tarvinnut enää antibiootteja popsia, joten aivan täydelliset pillerit meitsille. Ei ole myöskään ole ollut mitään haittavaikutuksia kuten mielialavaihtelut ym.

Mutta siis nyt on naamakin alkanut reagoida ja niin menkat jääneet ainakin kerran väliin ja vaikka huomenna pitäisi taas vuoto alkaa, ei kyllä ole minkäänlaisia "oireita". (yleensä hieman väsyttää ja vatsaan painaa) että saas nähdä.

On jotenkin niin mielikin maassa, kun kerrankin löytää oman lajin ja nauttii reenistä, niin tähänkö tää nyt sit tyssää! Ja kun sen verran kunnianhimoinen olen ei kiinnosta mikään kerran viikossa salilla pyörähtäminen. Jos ei voi kunnolla reenata niin miksi vaivautua, haluan tietty tuloksia.

Voisiko siis pillerimerkin vaihto auttaa? Pelottaa vaan et sen jälkeen naama on sit taas ku petolinnun persaus..

Soja ja Minzku, kyselitte niistä hoidoista eli meillehän yritettiin tehdä viime talvena 3 inseminaatio hoitoa mutta vain kerran päästiin tekeen hoito loppuun asti ja pari kertaa jäi hoito kesken kun munarakkulat eivät lähteneet kasvamaan hormoonilääkityksestä huolimatta :( Nyt jonotetaan julkisen puolen IVF hoitoihin ja arvio on että hoidot aloitetaan joskus loppuvuodesta. Oliko niin että sulla Soja hoidot on suunniteltu jonnekin lähitulevaisuuteen? Onko Minzku harkinnut tosissaan lapsettomuusgynellä käyntiä? Jos sulla se kierto pelaa edes jotenkin niin voi olla että pelkät clomi tabletit vois auttaa eli rohkeesti aikaa varaamaan.

Nämä luomumenkat on varmasti hyvä juttu kaikin puolin. Oman mielenrauhani ja tulevien hoitojenkin suhteen. Nyt pitäis vain malttaa ottaa rennosti ja ootella tuleeko toiset ajallaan vai odotetaanko niitäkin taas x kuukautta. Niin ja se on myös mahtava asia että mun nukkuminen on palautunut normaaliksi eli nyt lomallakin oon nukkunut 9-10 tunnin yöunet ilman aamuyön heräilyjä joten sekin kertoo paremmasta :hyper:

Pomppis,

Käytän Cypretyl-pillereitä (Diane Novan ratiofarm l. halppisversio). Niissä on antiandrogeeniä mikä estää testosteronin toimintaa, aknelääke siis. Finnit kaikkosivat heti kun aloitin nuo pillerit 03. Ei tarvinnut enää antibiootteja popsia, joten aivan täydelliset pillerit meitsille. Ei ole myöskään ole ollut mitään haittavaikutuksia kuten mielialavaihtelut ym.

Mutta siis nyt on naamakin alkanut reagoida ja niin menkat jääneet ainakin kerran väliin ja vaikka huomenna pitäisi taas vuoto alkaa, ei kyllä ole minkäänlaisia "oireita". (yleensä hieman väsyttää ja vatsaan painaa) että saas nähdä.

On jotenkin niin mielikin maassa, kun kerrankin löytää oman lajin ja nauttii reenistä, niin tähänkö tää nyt sit tyssää! Ja kun sen verran kunnianhimoinen olen ei kiinnosta mikään kerran viikossa salilla pyörähtäminen. Jos ei voi kunnolla reenata niin miksi vaivautua, haluan tietty tuloksia.

Voisiko siis pillerimerkin vaihto auttaa? Pelottaa vaan et sen jälkeen naama on sit taas ku petolinnun persaus..

Jos sulla on vasta kerran jääny menkat väliin niin en usko, et on syytä sen suurempaan huoleen. Ehkä sun kroppa vaan on ihmeissään lisääntyneestä reenimäärästä ja hormonitkin voi sen myötä olla vähän sekasin. Mun mielestä voit vielä muutaman kuukauden kattella ja jos niitä ei ala kuuluun niin vasta sit harkita pillereitten vaihtoo. Tietääkseni noi pillerit ei oo kovin matalahormoniset, pikemminkin sieltä korkeimmasta päästä (ainakin Diane Novat on aika korkeehormoniset).

Enkä missään nimessä usko, et sun tarvii alkaa reenaamisesta luopuun, jos muuten voit hyvin, et oo ylikunnossa tms. Mulla ainakin kroppa reagoi tosi helposti rasitukseen (sekä fyysiseen että henkiseen) ja menkkojen väliin jääminen on niin tuttua, etten siitä edes pahemmin huolestu nykyään. Tietty se raskauden mahdollisuus aina kummittelee mielessä, ja jos alkaa tuleen muitakin ikäviä oireita (kuten akne), niin ei niistä tietty kannatta määräänsä kauempaa kärsiä.

Toivottavasti saat hormontoimintas pian kuntoon ja ne aina niin "ihanat", mutta tarpeelliset puolukkapäivät takas. Joskus jo pelkkä stressaamisen lopettaminen voi auttaa:)

Soja ja Minzku, kyselitte niistä hoidoista eli meillehän yritettiin tehdä viime talvena 3 inseminaatio hoitoa mutta vain kerran päästiin tekeen hoito loppuun asti ja pari kertaa jäi hoito kesken kun munarakkulat eivät lähteneet kasvamaan hormoonilääkityksestä huolimatta :( Nyt jonotetaan julkisen puolen IVF hoitoihin ja arvio on että hoidot aloitetaan joskus loppuvuodesta. Oliko niin että sulla Soja hoidot on suunniteltu jonnekin lähitulevaisuuteen? Onko Minzku harkinnut tosissaan lapsettomuusgynellä käyntiä? Jos sulla se kierto pelaa edes jotenkin niin voi olla että pelkät clomi tabletit vois auttaa eli rohkeesti aikaa varaamaan.

Nämä luomumenkat on varmasti hyvä juttu kaikin puolin. Oman mielenrauhani ja tulevien hoitojenkin suhteen. Nyt pitäis vain malttaa ottaa rennosti ja ootella tuleeko toiset ajallaan vai odotetaanko niitäkin taas x kuukautta. Niin ja se on myös mahtava asia että mun nukkuminen on palautunut normaaliksi eli nyt lomallakin oon nukkunut 9-10 tunnin yöunet ilman aamuyön heräilyjä joten sekin kertoo paremmasta :hyper:

moi. tuo sun tilanne kyllä kuullostaa nyt kaikkiaan hyvältä, vaikka joudutte IVF:ää oottamaan joitain kuukausia. Itse vaan haaveilen vielä hoidoista, jos nyt koskaan hoitoihin uskalla lähteäkään. Ja tollasia yöunia,aah :worship: voi kun sais itekkin joskus nukuttua ees yli 2 tuntii kerrallaan....:( no, loma on nyt ihanasti alussa ja eiköhän tässä ala stressi helpottamaan.

siis noista hoidoista, että tarkotus oli alunperin aloitella clomeilla ( ja ehkä yhdistettynä jotain piikittelyä?) heti elo-syyskuussa kun fertipoli aukee, mutta miehen simpoissa oli jotain ongelmaa, että voi olla että inssiin suoraan. Mutta kaikki on vielä aika auki, keväällä ei sit keritty enää mitään aloittaa ja asia jäi meillä harkintaan, kun tuli kaikki niin nopeesti ja itselläni ainakin asian hyväksyminen on aika kesken vielä. ja miehen simpatkin pitää uusiks tutkia. ja toisaalta meillä tulossa häät ja häämatka ens talvena, että sekin pitää ottaa aikatauluja tehdessä huomioon. seuraava konkreettinen toimenpide mun tilanteessa on syyskuun alussa dexakuvaus osteoporoosin takia ja sit käynti siellä polilla, jolloin tarkoitus tehdä suunnitelmat jatkosta. välillä aikalailla ahdistaa tälläinen epätietoisuus ja odottaminen :( kun olis kiva aloittaa hoidot heti, jos mahdollisuudet on vaikka huonot, mutta kun jos heti tärppää niin sekin ois nyt vähän huono.... tai mietin, (huonoina hetkinä) että jos ei onnistu kuitenkaan, ei kannata ees alottaa raskaita hoitoja.:itku:

no, tällästä vuodatusta tällä kertaa, toivottavasti teillä muilla onnistuu paremmin.

nostellaan tätä, mitä teille kuuluu puolukkapäivät hukanneet? täällä ei mitään uutta, välillä valosampi mieli, välillä pimeempi.

Back
Ylös Bottom