Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Minun tarinani on lähes sama kuin Hipulla. Tosin menkkojen normalisoitumista olen odottanut "vasta" vuoden. Perjantai sentään, kun en ottanut asiaa ajoissa vakavasti, nyt on jatkuva pelko siitä tuleeko meille koskaan lapsia...

Päälle puoli vuotta pysytelleet itselläni poissa, ja lääkäri ei ollut mitenkään huolissaan. Sanoi, että kuukautisten pois jäänti normaalia paljon liikkuvilla, ja koska painoni on täysin normaaleissa rajoissa (158cm/52kg), ei syytä kuulemma huoleen ole. Eli hän ei ottanut millään tavalla kantaa minkäänlaisiin kokeisiiin, ei ole tarvetta. Nyt kun olen lukenut muita viestejä alkaa epäillys herätä lääkärini puolesta,tai hänen välinpitämättömyydestään. Hän on tähän asti ollut hoitavista lääkäreistäni kaikkein huomaavaisin, joten "usko" hänen arvioonsa on itselläni ehkä liiankin voimakas..:jahas:
Onko mimmit, joilla todettu olemattomia estrogeeniarvoja huomanneet muuten käytöksessään muutoksia? Haluttomuutta, masentuneisuutta, kiukkuisuutta..?

Onko kuukautiskiertojen häiriintyminen kehonrakennuksen tai rankan urheilun myötä kuinka yleistä?

No en tiedä että kuinka yleistä, mutta ainakin melko yleistä kuitenkin eikä mitenkään vaarallista - jos ei kauan kestä. Mutta puoli vuotta on jo melko pitkä aika.

Itselläni on joskus jäänyt melkein tuoksi ajaksi kuukautiset pois; toisella kertaa tiukka dieetti ja treenaminen sekoitti kierron niin että kuukautiset tulivat kahden viikon välein :curs: . Se kesti kai jotain 2-3 kuukautta ja normalisoitui sitten, kun aloin saada itseäni parempaan kuntoon (ylikunnostahan tuossa oli kyse). Painoluokkalajissa on ainakin parin kaverin kanssa puhuttu, että kisastressi ja painonvedot sun muut sekoittaa jotenkin epäloogisesti joskus kiertoa.

Olen kuullut, että tuollainen puolisen vuotta olisi jo raja, jonka takia asiaan kannattaa suhtautua hieman vakavammin. Ja onhan kierron epänormaalius tietenkin aina merkki siitä, että jossain on vähän jottain häikkää.

Edit. Hitto kun inhoan tuota sanaa 'puolukkapäivät', melkein jäi vastaamatta sen vuoksi koko trediin.

Itselläni oli menkat tulematta lähes vuoden (muutama vuosi sitten), enkä pitänyt sitä silloin mitenkään huonona asiana.. kunnes luin jonkun lehtijutun, jossa puhuttiin urheilevista naisista, joilla on suurempi osteoporoosiriski menkattomuuden takia! Poisjääntiin oli syynä varmaankin fyysisen työn aloittaminen ja sitä myötä muutaman kilon painonpudotus.. Sitten kun sain itseni lääkäriin, sain pari kuuria Terolutia, ja menkat saatiin niillä tulemaan, mutta muuten ne pysyi edelleen poissa. Sitten aloin seurustella ja samalla käyttää pillereitä, jotka saikin aikaan sen, että "mensut" (oikeesti joku vuotohäiriö kai) kesti kuukauden putkeen... Nyt oon käyttäny hormonaalista ehkäisyä kohta 3v putkeen (laastaria tällä hetkellä). Olis tietty kiva tietää, millä tolalla omat hormonitasot sitten on, että voinko esim. tulla raskaaksi joskus vai...

Itselläni jäi kuukautiset aikoinaan pois vaihtarivuoden aikana (ei tullut kertaakaan vuoden aikana enkä todellakaan ollut ainoa jolla näin kävi siellä, en tiedä sitten mikä siinä on), eikä niitä kuulunut yli 1,5 vuoteen edes Suomeen palattuani. Tyhmänä en tehnyt mitään asialle, koska sehän oli vain helppoa, ettei menkkoja tullut. Lopulta menin lääkäriin ja sain e-pillerit, joilla kuukautiset käynnistettiin. Mulla oli vissiin hormonitoiminta aika sekaisin ja ihan mitätöntä.

Tässä nyt on vähän alkanut miettiin, että tuleekohan ne enää koskaan luonnollisesti. Lopetin 3vk sitten pillerit ja jännityksellä odotan alkaako ens viikolla kuulua tai ylipäänsä ollenkaan. Alan sitten käyttään ehkäisyrengasta ja sain jo valmiiksi reseptin johonkin kuuriin, joka sitten käynnistää menkat ellei muuten tuu ja voin alkaa käyttään sitä rengasta. Vähän vaan mietityttää, et pitäsköhän koittaa vaan odottaa jonkin aikaa ennen kun syön ton kuurin, on vähän tosiaan alkanut vaivaan et toimiiko mulla mikään enää itsestään.

Moi naiset, täällä kans yksi käsi pystyssä ilmoittaa kärsivänsä samoista oireista eli kuukautiset katos 14 kk sitten kun lopetin e-pillerit :itku:
Paino indeksi noin 22.5 joten alipainosta ei ole mulla kyse. Söin noin 15 vuotta putkeen e-pillereitä. Joo, tiedän että hullua hommaa mutta koska pillereistä ei tullut koskaan mitään sivuoireita ja takana on pitkiä seurustelusuhteita niin eipä ollut tarvetta (tai älyä) välillä taukoilla. Eli nyt mulla ei ole mitään käsitystä siitä että oisko esim 5 vuotta sitten menkat tulleet jos olisin jättänyt pillerit kaapinhyllylle.

Nyt olen funtsinut tätä liikunnan ja estrogeenin välistä suhdetta täällä. Esim terveyskirjasto.fi sanoo että amenorrea saattaa tulla liiallisesta liikunnasta ja että liikuntaa pitää harrastaa kohtuudella mutta mikä on kohtuus ja mikä liiallisuus????? Itse olen ihan pienestä likasta asti harrastanut urheilua säännöllisesti ja tottunut elämään niin että usea liikuntatreeni per viikko on normaalia elämää mutta missä se kohtuuden raja kulkee? Tietysti sekin on yksilökohtaista mutta kuitenkin...

Pitäiskö tehdä gallup paljonko esim me kaikki tällähetkellä amenorreasta kärsivät harrastetaan liikuntaa per viikko niin katsotaan onko siinä meillä yhtäläisyyksiä?

niin ja moi soja taas. Sun kanssa näitä ajatuksia jo vaihdettiinkin tuolla "estrogeenitasot" ketjussa :)

Mielenkiintoinen keskustelu.
Mulla alkoi menkat siinä 15-v. ja oli tosi epäsäännölliset vielä 20-v. Kierron väli on ollut 35-45pv ENNEN kuin aloitin ehkäisyn käytön. Ja sen aloitin vasta 2,5 vuotta sitten (vähän aikaa ehkäisyneuvolan täti katto mua ku sanoin ettei oo aiemmin ollu ehkäisyä meikällä ja olin sentään yli 26-v.)). Rasvaa meikän kehossa on aina ollut runsaasti, ja vaikka laihdutin yo-vuonna 15kg 3kk:ssa niin muistelisin että kierto pysyi samana 35-45pv tai joskus 60pv, ja vuodot oli runsaita.
Nyt on siis tää ehkäisy ollut 2,5 vuotta ja nyt vasta menkat tulee ja menee säännöllisesti. Joskin vähensin rasvaa tuossa viime vuonna niin rajusti, että menkat niukkenivat ihan olemattomiin; oli kyllä jonkunnäköistä vuotoa.
Nyt aloin lisätä rasvaa (nyt jopa karppaan), ja HUPS tuli oikein runsaat vuodot viime kierrosta. Olin ihan iloinen vaikkakaan en ehkä olis välttämättä halunnut. Mutta tiedän ainakin ettei ole hormoonit ihan sekaisin tästä dieettailusta tai punttailusta. :)

Päälle puoli vuotta pysytelleet itselläni poissa, ja lääkäri ei ollut mitenkään huolissaan. Sanoi, että kuukautisten pois jäänti normaalia paljon liikkuvilla, ja koska painoni on täysin normaaleissa rajoissa (158cm/52kg), ei syytä kuulemma huoleen ole. Eli hän ei ottanut millään tavalla kantaa minkäänlaisiin kokeisiiin, ei ole tarvetta. Nyt kun olen lukenut muita viestejä alkaa epäillys herätä lääkärini puolesta,tai hänen välinpitämättömyydestään. Hän on tähän asti ollut hoitavista lääkäreistäni kaikkein huomaavaisin, joten "usko" hänen arvioonsa on itselläni ehkä liiankin voimakas..:jahas:
Onko mimmit, joilla todettu olemattomia estrogeeniarvoja huomanneet muuten käytöksessään muutoksia? Haluttomuutta, masentuneisuutta, kiukkuisuutta..?

Jepulis Kukkis, kaikkia noita löytyi. Olin tosi ihmeissäni, kun olin kuvitellut oireiden johtuneen pillereistä ja parantuvan ajan kanssa. Kaikki tietämäni ihmiset hekuttivat, että pillereiden jälkeen tekee koko ajan mieli ja maailma on niiiin valoisa, mikä tietty masensi entisestään. Nykyisin tilanne on korjaantunut tuolta osin vaikka menkat vielä sekoilevatkin. Rakkauselämä siis kukoistaa ja olen vihdoinkin oma iloinen ja positiivinen itseni.

Mulla tuo estrogeenitasojen lasku ja menkkojen sekoaminen johtui ylikunnosta, jonka takia olin saikullakin pari kuukautta. Treenasin 10-12 tuntia viikossa ja koko ikäni olen liikkunut keskivertoihmistä enemmän. Siksi ylikunto tulikin täytenä yllätyksenä. Asiaan liittyi vielä laihtuminen, vaikka mitenkään alipainoinen en missään vaiheessa ole ollut (painoindeksi alimmillaan 20). Nyt vaan hartaasti toivon, etten ole aiheuttanut itselleni mitään vakavampaa...

Minzku, lueskelin eilen uudestaan tuota Estrogeenitasot threadiä ja mainittit siellä että sulla alkoi vuoto aika yllättäen (joskus alkuvuonna?). Oliko tuo vain yhden kerran ilo? Miten tuo ylikunto muuten todetaan? Verikoe vai vaan tilanneanalyysi?

Minä olen nyt lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon ja omega-3 + helokkiöljykapselit on myös käytössä. Olen yrittänyt nipistää vastaavasti vähän hiilihydraattien syönnistä joten paino on pysynyt samoissa. Kun ennen otin lounaalla kaksi ruisleipää ilman rasvaa niin nyt otan vain yhden ja rasvan kanssa :D Yksi näkyvä muutos on tapahtunut just lähipäivinä eli tullut pari kolme finniä leukaperiin. Ja voin todeta ettei ole juuri finnejä näkynyt viimeiseen vuoteen joten olisiko kyseessä hormooninäpyt ja tämä olisi merkki paremmasta??:hyper: Ja jopa tästä tulee iloinen olo... vähästä se nykyään voi irrota!!

Minzku, lueskelin eilen uudestaan tuota Estrogeenitasot threadiä ja mainittit siellä että sulla alkoi vuoto aika yllättäen (joskus alkuvuonna?). Oliko tuo vain yhden kerran ilo? Miten tuo ylikunto muuten todetaan? Verikoe vai vaan tilanneanalyysi?

Minä olen nyt lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon ja omega-3 + helokkiöljykapselit on myös käytössä. Olen yrittänyt nipistää vastaavasti vähän hiilihydraattien syönnistä joten paino on pysynyt samoissa. Kun ennen otin lounaalla kaksi ruisleipää ilman rasvaa niin nyt otan vain yhden ja rasvan kanssa :D Yksi näkyvä muutos on tapahtunut just lähipäivinä eli tullut pari kolme finniä leukaperiin. Ja voin todeta ettei ole juuri finnejä näkynyt viimeiseen vuoteen joten olisiko kyseessä hormooninäpyt ja tämä olisi merkki paremmasta??:hyper: Ja jopa tästä tulee iloinen olo... vähästä se nykyään voi irrota!!

Juu, yhtäkkiä alkoi helmikuussa. Sen jälkeen tuli vielä kerran ihan suht normaalin tuntuisella kierrolla (36pv) ja sitten ei mitään. :curs: Olen menossa lääkäriin viikon päästä, eli sitten tilanne toivon mukaan selviää. Voihan se olla, että kroppani vaan reagoi poikkeuksellisen herkästi stressiin. Menin naimisiin hiljattain ja ehkä elimistö vielä koittaa palautua siitä rytäkästä. :lol2:

En tiedä miten ylikunto virallisesti todetaan. Virallinen diagnoosi mun kohdallani oli työperäinen uupumus, mutta koska työni ei ole mitenkään erityisen rankkaa tai henkisesti stressaavaa ja pidän siitä kovasti, en oikein missään vaiheessa ole uskonut, että se yksistään olisi riittänyt ajamaan mut siihen pisteeseen jossa olin.

Diagnosoin itse tuon ylikunnon luettuani artikkelin siitä. Lukemani jutun mukaan ylikunto voidaan todeta verikokeilla siitä, että estrogeenitaso on matala ja stressihormoonitaso todella korkea. Nämä olivat ainoat poikkeavat veriarvot, jotka multa lukuisissa verikokeissa löydettiin. Kaikki muut arvot olivat lääkärin mukaan "loistavat, melkein liiankin hyvät". Niimpä... Lisäksi artikkelissa sanottiin, että liikatreenaamisen yksi tyypillinen merkki on juuri kuukautisten puuttuminen (alhaisesta estrogeenitasosta johtuen). Minun lääkärini oli pitkään ihmeissään mikä mulla on, kun verikokeissa ei mitään löydy enkä psykiatrin haastattelujen perusteella ole masentunut vaan vain pohjattoman väsynyt.

Toivottavasti sulla hille näpyt merkitsee jotain positiivista, mulla niitä tuli jonkin verran välillä silloinkin, kun menkkoja ei ollut. (Hyvän) rasvan lisääminen ruokavalioon on varmasti yksi parhaista jutuista jonka voit itsellesi tehdä! Ja syödä kannattaa tarpeeksi. Tätä ei kai voi koskaan liikaa korostaa. Ruualla ei oikeasti kannata alkaa pelleillä. Tsemppiä!

Minzku, korjattiinko asia kohdallasi lääkityksellä vai paraniko asia itsestään?
Omalla kohdallani lähinnä stressaa kaikki psyykkiset oireet: totaalinen haluttomuus, joka väkisinkin on aiheuttanut ongelmia parisuhteelle. Yleinen innottomuus: en ikinä enää käy muualla, kuin puntilla, työssä, koulussa. Vapaa-ajan kulutan yksin liikunnan parissa tai kotona siivousrätin kanssa nyhjäämässä. Kavereihin en pidä mitään yhteyttä, enkä vietä vapaa-aikaani missään, missä on paljon ihmisiä. Ärjyn ja kiukuttelen kaikille läheisilleni, niin että kaikki ovat ottaneet minuun etäisyyttä.
Toisaalta fyysisesti voin tällä hetkellä prahaiten kuin koskaan: harrastan liikuntaa 5-6 x punttia+ 5-7x aerobista viikossa, syön paljon ja terveellisesti ja tuloksia syntyy hitaasti mutta varmasti.Mutta jotenkin elämä vain pyörii liikunnan ja ruuan ympärillä, niin että maailmaani ei mahdu mitään muuta.

Mistä kautta kannattaisi estrogeenimittaukseen hakeutua ja tehdänkö niitä kuinka herkästi? Kuten todettu omat lääkärini eivät tahdo pitää asiaa huomionarvoisena..

Voi Kukkis, kuulostaa tosi tutulta. Mullakin elämä pyöri lähinnä ruuan ja treenin ympärillä. Haluttomuudesta olin hirveän huolissani, vaikka mies olikin tosi ymmärtäväinen. Se puoli kuitenkin saatiin kuntoon estrogeenilääkityksellä, eikä se ehkä ollut mulla se suurin ongelma kuitenkaan.

Minäkin lähinnä treenasin ja kävin töissä. Parhaina päivinä aamulla lenkille, töiden jälkeen salille ja illalla olinkin niin poikki, että hyvä jos jaksoin puhua. Mihinkään lähtö ei innostanut, ihmiset alkoivat ärsyttää. Mikään muu kuin treenaaminen ei enää ollut kivaa. Mies sanoi välillä tiukastikin, että nyt lopetat ja aina lupasin vähentää. Oikeastaan mä olin lopulta kuin alkoholisti, salailin todellista treenimäärää läheisiltäni, jotka ihme kyllä jaksoivat katsella minua. Pysäyttävintä ehkä oli, kun saikulle joutuessani paras ystäväni kertoi itkien näkevänsä unia, joissa treenaan itseni hengiltä. Fyysisesti koin kuitenkin pitkään olevani elämäni kunnossa, treenitulokset paranivat huimaa vauhtia. Vielä siinäkin vaiheessa, kun nukuin yössä enää pari tuntia, kävin salilla tekemässä monen tunnin treenejä töiden jälkeen.

Hassuinta kaikessa on, että mä oikeasti olen tajunnut nämä asiat vasta pikkuhiljaa ja jälkikäteen. Koko ajan ymmärrän lisää kun luen muiden kokemuksia ja faktatietoa aiheesta. Pitkään en myöntänyt edes itselleni, että vika oli liiassa treenissä. En pitänyt itseäni pakkotreenaajana, olen aina rakastanut urheilua. Terveyskeskuslääkäri kysyi multa vuosi sitten, kun olin lopettanut pillerit ja ihmettelin missä menkat, että onko mulla liikuntapakkomielle. Loukkaannuin ja asia jäi siihen.

Mutta siis kysymykseesi vastaus, minä menin yksityiselle gynelle ja suosittelen sitä sinullekin. Julkisella puolella kaikkia testejä määrätään kokemukseni mukaan nihkeästi. Kävin verikokeissa ja mulle aloitettiin estrogeenikuuri, jonka myötä seksielmä elpyi ja limakalvot palautuivat normaaleiksi (kohdallani haluttomuutta aiheutti pitkälti myös se, että seksi sattui olemattomien limakalvojen takia). Kuurista tuli kuitenkin kurjia sivuvaikutuksia kuten unettomuutta, joten lopetin sen vajaan kahden kuukauden kuluttua aloittamisesta. Sen jälkeen en ole syönyt mitään hormooneja ja menkat palautuivat itsestään (kunnes siis nyt taas katosivat). Tai siis palautuivat ilman hormooneja, mutta eivät suinkaan itsestään, treeni on vähentynyt radikaalisti ja painoakin on tullut lisää. Nyt menen taas yksityiselle tutkittavaksi. Pelottaa pirusti.

Kukkis, ota tilanteesi vakavasti, jookos. Toivon niin kovin, ettei kenenkään muun tarvitsisi käydä läpi samaa kuin minun.

Minzku, mikä se stressihormonin verikoe on nimeltään?

Mulla ei nyt ihan Kukkiksen määriin yllä nämä treenit mutta tuo holisoituminen liikuntaan kuulostaa tutulta. Siitä tulee itelle vaan niin hyvä olo aina treenin jälkeen ettei sitä mistään muusta tekemisestä saa. Kun on kunnolla saanut imettyä itsestä mehut pois... Ja välillä tuo asian salaaminenkin muilta tai kertomatta jättäminen. Nukkuminen. Hmm... herään viikonloppuisinkin 5-7 aikaan vaikka sais nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Unet loppuu kesken ja ajattelen että ei mulla vaan ole mitään univelkaa jäänyt viikolta. On aamuisin yli touhukas olo. Nyt oon parina viikonloppuna yrittänyt olla viikonloppuisin nousematta sängystä ennen kasia. Käykö sitä jotenkin ylikierroksilla???

Mullakin on varattuna yksityiseltä gyne aika tuossa muutaman viikon päästä ja tarkoitus ottaa papa ja pyytää lekurilta jotain näkökulmaa asiaan. Toivottavasti otettais verikokeita sillä multa on viimeksi otettu verikokeet viime kesän aikana kun tätä asiaa alettiin ekaa kertaa tutkia. Kun sais nyt jonku selityksen tähän niin pysyis kuulakin kasassa. En valehtele jos sanon miettiväni tätä juttua noin 10 krt päivässä joten kait se jonku stressin nakkaa jo tästä miettimisestäkin :(

Mutta nyt Hyvää Vappua teille kohtalotoverit!!! Polkasin tuossa just 75minsaa kuntopyörää ja nyt avasin siiderin :D Tarkoitus mennä tuttujen luokse saunomaan ja grillaamaan. Ja rentoutumaan muutama bissen ja sidun kera (ja tässähän tämä taas tulee eli tuli sitten liikuttua ennen hauskanpitoa ettei tule niin huono omatunto eli hohhoijaa ja kysymys muille: Onko tuttua toimintaa?)

En muista, mutta voin tsekata kotona papereista.

Tuttua toimintaa on tuo ennen bileitä urheilu. Tosin mä lasken sen kuitenkin aika normaaliksi touhuksi, pahempihan se olisi sitten seuraavana päivänä krapulapäissään treenata. Tänään oli "pakko" käydä aamulenkillä riehakkaan vapun jälkeen, mutta muuten olen aika hyvin onnistunut pääsemään eroon treenaamisesta treenaamisen takia, eli nykyisin useimmiten urheilen vain ja ainoastaan silloin kun hyvältä tuntuu, en väkisin. Tosin tässähän on välillä kyllä ongelmana sitten se, että treenit maistuisi liiankin hyvin...

Hei Minzku, Hille ja muut kohtalotoverit!:) kiva ollu kuulla teistä ja edelleen asioista joista jo jutetltiinkin tuolla estrogeeni osiossa. Itselläni menee nyt periaatteessa ihan hyvin, femoston lääkitys menossa ja lisäksi syön kalkkia ja d-vitamiinia. Kovasti koitan jaksaa, vaikka välillä mielialat on kyllä ihan hullut... ei tunnu mikään huvittavan...:( oon kuiteskin päättäny jaksaa, ja tiijän että en ole oikeesti aina väsynyt ja alakuloinen vaan noi vahvat hormonit sen tekee. Kuitenkin mun on pakko saada toi osteoporoosin eteneminen loppumaan. ja tällä lääkityksellä nyt pysyy sitten kuukautiskiertokin yllä, vaikka se ei mun tapauksessa "oikee" ookkaan.

kovasti olen itsekin tuota liikunnan vaikutusta miettinyt... mullekin ekaks lääkärit alotti siitä puhumaan ja tietenkin loukkaannuin ja pahoitin mieleni. Kun asiaa on selvitelty, ei kai voi ihan suoraan vetää johtopäätöksiä noinkaan, kun paino ja rasva% on hyvät.... tiedä nyt sit mikä on totta, mutta itse mieluummin uskon siihen että tää sairaus vaan on miussa, enkä oo sitä ite aiheuttanu.... suurin huoleni kuitenkin on lapsettomuus... mutta sitäkin asiaa nykyisin pystytään hoitamaan.

mites toverit ootte kokenu erilaisten hormonilääkkeiden sivuvaikutukset ja miten niitten kans eletään? itselleni on ollu vaikea hyväksyä tuntematonta sielua joka minussa on tuntunut viime aikoina asuvan.... :curs: onneks mulla on ihana mies. Mitenkähän pitkään hän jaksaa ainaista arvaamattomuuttani?

Jaksamista kaikille, ja muistakaa, ettei tällä asialla kannata leikkiä, kyseessä todellakin on terveytemme! :)

Heipat taas. Minä oon kans soja syönyt noita Femoston tabuja jotta saatiin aina yhdet menkat aikaiseksi ennen niitä inssejä. Nyt siis kolme yritystä takana, ekassa päästiin siirtoon asti mutta nega ja kahdessa muussa yrityksessä ei lähtenyt munarakkulat kasvamaan eikä kohdun limis paksuuntunut hormooneista huolimatta joten ollaan nyt IVF jonossa. Hoitoon päästään vasta joskus joulun tienoilla :curs: Niin noista Femostoneista sen verran että mulla niiden syönti on ollut aika kivutonta. Hyvin lievää väsymystä ja pientä pahantuulisuutta mutta siinäpä ne oireet. Ei mulla kyllä e-pillereitä syödessäkään ollut menkkojen alkaessa mitään oireita. Laatikossa on nyt 6kk Femoston resepti odottamassa ja ajattelin aloittaa niiden syönnin joskus kesäkuun alusta jos sitä ennen ei ala vuoto itsestään mutta enpä uskoa niin käyvän kun ei ne ole yli vuoteen muutenkaan itekseen alkaneet. Nyt viimeisestä Femoston avusteisesta vuodosta 33 päivää ja jo luulin että jotain tapahtuis kun tuli parit finnit ja vähän kipristeli mahaa mutta molemmat meni ohi :(

Nyt oon ollut maanantaista asti urheilematta. Kovasti kyllä tekis mieli... Ajattelin pitää nyt 2-3 viikon täyslevon. Siinä sitä on tekemistä mutta pakko kait se on yrittää tätäkin. Kaikki mahdollinen kehiin kun ei kerta tälle kierron puuttumiselle mitään selvää syytä löydy. Ja voi sitä ilon päivää jos ne menkat joskus luomuna alkaisi. No vaikka ne ei tästä levosta alkaisi niin uskon kyllä treenin taas maistuvan makealle tämän jälkeen :D

Mielenkiintoinen tuo uusi "Nainen ja ylikunto" ketju...

Löysin tämän haulla, ja ajattelin jatkaa tähän. Mulla on aina olleet ihan kellontarkat menkat, mutta nyt dieettikokeilujen seurauksena näin ei enää olekaan.

Mulla on kuitenkin fläsää vielä ihan riittävästi, mietin onko tämä normaalia. Pois ei oo vielä jääneet kokonaan, mutta ovat jatkuvasti n. viikon myöhässä. En kuitenkaan ole mitään ihmeellistä tehnyt, bulkkasin syksyllä 6 kg ja niitä yritän nyt sulatella pois.

Eli missä tilanteissa ja millä rasvaprosenteilla noita ongelmia on muille mimmeille tullut? Onko ollut väliä minkälaista dieettiä noudattaa?

Joo, itseäni kiinnostaisi tietää myös, miten nopeasti dieetin alettua menkat voi reagoida? Olen nimittäin reilusti miinuskaloreilla, ja tarkoitus olisi sovittaa yhdet menkat ennen tiettyä ajankohtaa (syön minipillereitä) mutta jos ne kovasti viivästyvät niin ne osuu sitten juuri siihen mihin ei saisi... Urheilla en kauheasti kerkeä nyt, mutta voiko menkat silti kauheesti viivästyä, jos syö vähän? Ja pitäiskö mun nyt lisätä jotain rasvaa ruokavalioon?

Sain vihdoinkin kaivettua labratulokset esiin ja stressihormooni on kortisoli. Lisäksi mulla oli koholla kalium, sitäkin tutkittiin pariinkin otteeseen mutta syytä ei löytynyt. Muut arvot siis normaalit, estrogeeni normaalin alarajoilla.

Mun kohdallani menkat ilmaantui taas, yhdet jäi siis välistä. Jouduin siirtämään lääkäriaikaa, mutta varasin jo uuden.

Päinvastainen ongelma

..aiheeseen liittyen, joten työnnän tähän samaan ketjuun.

Aloitettuani reilu puoli vuotta sitten "kunnon" salitreenin (4*viikossa + 1-2 spinniä päälle), kierto on lyhentynyt 28-30 päivästä 23 päivään. Tämä ei tunnu olevan ohimenevä juttu, koska kierto on ollut näin lyhyt jo puoli vuotta. Yhden 28 päivän kierron sain aikaiseksi kun vähensin kaloreita 1500 pintaan viikon ajaksi. :D

Mitään sen kummoisempia oireiden muutoksia ei ole, normaali "antakaa konekivääri niin niitän kaikki"-fiilis juuri ennen menkkoja kuin ennenkin. Kipuja ei sen enempää kuin ennenkään, ehkä vähemmän jos jotain eroa oikein kaivaa. Vuodon määrä on sama kuin aikaisemmin. Papassakin kävin viime kuussa; kaikki ok.

Netistä en hakuja tekemällä ole löytänyt oikein tietoa, mistä tällainen "vajaa" kierto voisi johtua. Kehittyyköhän munasolu ihan loppuun asti näin lyhyellä kierrolla?

Laihtunut en ole puolen vuoden sisään kuin ehkä pari kiloa ja olen vielä ihan terveellisessä painossa (67kg/173cm). Patti on kasvanut kyllä kiitettävästi ja tiivistymistä on selkeästi havaittavissa. Rasvaprosenttia en tiedä, mutta koska bosat ovat vielä kuppia D, rasvaa vielä löytyy ainakin rintamaosastolta. :rock:

Mainittakoon vielä, että aiemmin tiputtamani 25 kiloa ei vaikuttanut kiertoon sitten ollenkaan. :)

Pitäisikö tästä huolestua ihan niin paljon että ruinaan terveyskeskuksesta gynelle ajan?

Aloitettuani reilu puoli vuotta sitten "kunnon" salitreenin (4*viikossa + 1-2 spinniä päälle), kierto on lyhentynyt 28-30 päivästä 23 päivään. Tämä ei tunnu olevan ohimenevä juttu, koska kierto on ollut näin lyhyt jo puoli vuotta. Yhden 28 päivän kierron sain aikaiseksi kun vähensin kaloreita 1500 pintaan viikon ajaksi. :D

Netistä en hakuja tekemällä ole löytänyt oikein tietoa, mistä tällainen "vajaa" kierto voisi johtua. Kehittyyköhän munasolu ihan loppuun asti näin lyhyellä kierrolla?

Eikös 23 päivän kierto ole aivan normaali, että sikäli ei syytä huoleen? Meidän suvun naisilla (minulla myös, ikävä kyllä) kierto on lyhentynyt iän myötä juuri noin kuten kuvaat. Mulla oli jopa ilman pillereitä lähes kellon tarkka 28 päivän kierto, kunnes se vähän alta kolmekymppisenä vaan yks kaks lyheni 23 - 25:een ilman mitään muutosta elintavoissa.

Back
Ylös Bottom