Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Kotitestillähän tuo raskaus jo tossa vaiheessa pitäisi näkyä eli turha sen takia lääkäriin mennä.

Jep, sen jo tein ja tulos oli negatiivinen, joten ei syytä huoleen siis. Oudoksuttaa vaan melkoisesti tuo menkkojen poisjäänti, ei ole ennen tällaista tapahtunut.

HEISSAN! mitäs tänne mimmeille kuuluu? meillä vaan odotetaan ja odotetaan... tulispa jo tammikuu niin päästäs alottamaan hoidot.... tämä luomuna olokaan ei nyt oikein tunnu hyvälle... fyysisesti ollu ahistava ja turvonnu olo, flunssakin painaa päälle, eikä työt huvita... onneks kohta alkaa joululoma.

eiköhän ne fiiliksetkin uuden vuoden myötä kohene

rauhallista joulua kaikille

Nyt on pakko kysyä mimmien mielipidettä tähän omaan kuukautisten poisjääntiin. Asia vaivaa jo jonkin verran.

Eli, lopetin e-pillerit vuoden käytön jälkeen viime kesäkuussa. Käytön aikana paino väheni ja mukana oli myös jaksoja, jolloin söin todella huonosti ja liikuin paljon. Menkat eivät alkaneet normaalisti pillereiden lopettamisen jälkeen, ja aluksi käskettiin vain odotella. Lokakuussa eräs lääkäri määräsi 10 vrk:n kuurin Terolutia, joka ei tehonnut. Tällä viikolla toinen lääkäri totesi, että syynä on todennäköisesti alhainen estrogeenitaso ja painon putoaminen e-pillereiden käytön aikana (luultavasti olisivat siis loppuneet jo aikaisemmin, mutta pillerit pitivät kierron käynnissä). Lekuri antoi kaksi vaihtoehtoa: joko syödä pidempi kuuri Terolutia tai aloittaa ehkäisyrenkaan (johon oli alun perinkin tarkoitus vaihtaa ennen ongelmien ilmenemistä) käyttö lennossa ja luottaa siihen, ettei suurempaa terveydellistä haittaa ilmene. Uskoi elimistön vain vieläkin palautuvan sen kokemista muutoksista ja estrogeenitasojen kyllä nousevan ajan myötä (nyt siis tammikuussa tulisi 6 kk kuukautisten poisjäännistä).

Valitsin ehkäisyn aloittamisen, sillä tuntuu turhauttavalta vain odotella ilman suurta toivoa paremmasta, ja tilanne häiritsee oikeasti jo parisuhde-elämääkin. Kuitenkin pelottaa edelleen: mistä tiedän, onko normaalia hormonitoimintaa ollenkaan? Miten tilanteeseen tulisi suhtautua? Nyt aloitin renkaan käytön, mutta toisaalta tekisi mieli mennä vaikka yksityiselle puolelle tutkituttamaan tilanne tarkemmin. En nyt mitenkään stressaa asiasta, mutta tilanne (ja mahdolliset terveydelliset seuraukset) kuitenkin vaivaavat ja mietityttävät. :( Siispä: jatkanko vain ehkäisyä ja yritän vähentää treeniä + syödä reilusti vai yritänkö hankkiutua tarkempaan syyniin?

Moi kaikille! Löysin tämän ketjun ihan sattumalta ja osuu kyllä tosi nappiin omaan tilanteeseeni. :-) Kiva, että täällä on näköjään tullut toivottuja raskausplussia ihmisille ja keskustelu on vilkasta.

Itselläni on polttava kysymys, saako näin ensikertalaisena heti kysellä teiltä mimmeiltä kommentteja? Aiheena matala LH-taso. Onko kellään kokemusta? Minulla todettu matala LH (kierron alussa) ja keltarauhasen vajaatoiminta, ja mahd. ovulaatiohäiriö, vaikka kierto ollut säännöllinen. Muuten hormonit ok. Lääkärin mukaan tämä johtuu alipainosta, rasvan puutteesta ja/tai liiallisesta liikunnasta. Hoikka olen, 173cm/56kg ja rasva% ollut siinä13-14 tietämillä pitkään. En kuitenkaan himotreenaa ja olen aina ollut saman kokoinen, syön monipuolisesti, tosi terve. Lääkäri käski treenikieltoon ja lihotuskuurille. Nyt tätä takana kaksi kuukautta ja paino sama, mutta olo hirveä. En haluaisi jatkaa, ellei tosiaan ole hyötyä. Voisiko jotain lääkettä käyttää LH-tason nostoon? Ilmeisesti meillä tämä on tosiaan ongelma hedelmällisyydessä.

Kysyisin siis, onko kellään muulla ollut ongelmia matalan LH:n kanssa? Tiedättekö mikä syynä? Onko jotenkin hoidettu ja millä tuloksilla? Urheilu on paras energianlähde elämässä enkä haluaisi luopua, mutta lapsen takia ehkä mitä vaan...

Miulle sattui taas omituinen tapaus muutama päivä sitten. Miullahan ei siis koskaan ole ollut luonnollisia menkkoja, ne on aikoinaan käynnistetty pillereillä ja tällä hetkellä olen syönyt noin puolitoista vuotta jatkuvasti pillereitä. No, unohdin sunnuntaina ottaa tabletin, ja maanantaina ja tiistaina mahaan koski jatkuvasti. Tuntui ja näytti siltä, että miulla oli jotkut nopeat menkat - jotka menivät ohi, kun otin saman päivän aikana 2 tablettia, toisen aamulla ja illalla, tasatakseni asian. Mutta miten noin voi käydä, jos kyseessä ei ole taukoviikko, eikä unohtamisesta johtuva tauko ole pidempi? Ei ymmärrä. Miutakin hirvittää, voinko koskaan ikinä saada lapsia, kun normaalia hormonitoimintaa ei varmaan ikinä ole ollut.

Nyt on pakko kysyä mimmien mielipidettä tähän omaan kuukautisten poisjääntiin. Asia vaivaa jo jonkin verran.

Menkat eivät alkaneet normaalisti pillereiden lopettamisen jälkeen, ja aluksi käskettiin vain odotella. Lokakuussa eräs lääkäri määräsi 10 vrk:n kuurin Terolutia, joka ei tehonnut. Tällä viikolla toinen lääkäri totesi, että syynä on todennäköisesti alhainen estrogeenitaso ja painon putoaminen e-pillereiden käytön aikana (luultavasti olisivat siis loppuneet jo aikaisemmin, mutta pillerit pitivät kierron käynnissä). Lekuri antoi kaksi vaihtoehtoa:

Valitsin ehkäisyn aloittamisen, Siispä: jatkanko vain ehkäisyä ja yritän vähentää treeniä + syödä reilusti vai yritänkö hankkiutua tarkempaan syyniin?

Mulla aika sama historia, tosin pillereitä olin syöny 8 vuotta, menkat ei palautunut, terolut ei auttanu, vaihdevuosilääkkeet/pillerit on pitäny kiertoo yllä. Oon jo tonne aiemmin kirjotellukin, mut lyhyesti: estrogeenit ollu nollissa ties kuinka kauan, sen seurauksena sairastan osteooporoosia, enkä lapsia voi saada ilman hedelmöityshoitoja:itku:

En haluu pelotella, mutta kannattaa tutkituttaa asia kunnolla, vaikka just nyt ei varsinaisesti vaivaakaan!

Mullahan oli menkat melkein 3 vuotta pois (syömishäiriön seurauksena). Terolutit söin jossain vaiheessa tuloksetta ja voi sitä onnen päivää kun ne tuossa syksyllä sitten alkoivat ja ovat tulleet nyt joka kuukausi.
Lapsettomuus kuitenkin oli se suurin pelkoni, mutta ei voi tietää, eikä asia nyt edes ole ajankohtainenkaan, mutta nähtävästi ihmeen hyvin lähtenyt hormonitoiminta käyntiin..

Mulla oli 2 v. 1 kk poissa anoreksian takia.
No, marraskuun lopussa määrättiin pillerit käynnistämään hormonitoiminta. En kerinnyt ottaa yhtäkään pilleriä, kun samalla viikolla alkoivat menkat ihan luonnollisesti.
Nyt vain odottelen, että tulisivat, sillä tarvitsen nyt pillereitä. Pitää vain aloittaa ensimmäisenä vuotopäivänä, niin hienoa, jos ne eivät tulekaan. Jos kerran ovat käynnistyneet + valkovuotoa on, niin kaipa ne sitten tulevat pian. 30 vrk huomenna täyteen edellisistä eli 5 vrk voi mennä vielä hyvin, no panic. :)
Ärsyttää, kun eivät ole alussa säännölliset. :/

Taas ikäviä uutisia. Toinen keskenmeno on tosiasia :( Kävin viikko ennen joulua ultrassa ja taas alkio ilman sykettä. Kooltaan oli 6+4 joten gyne meinas että on sillä syke ollut mutta vain muutaman päivän. Kaavinta tehtiin viikko sitten ja taas ollaan nolla pisteessä tai miinuksen puolella ainakin henkisesti. Syitä kahteen perättäiseen keskenmenoon ei voi tietää. Tutkinnat aloitetaan jos vielä kolmas tulee.

Kuinka Minzkulla ja Iguanalla raskaudet etenee?

Stash en usko että pidempi Terolut kuuri auttaa mitään jos ongelmat on estrogeenin määrässä. Terothan on keltarauhashormonia.

Otan osaa Hille.. :( Olisi kyllä teille jo toivonut loppuun asti kestävää raskautta. No toivottavasti keskenmenoihin ei ole mitään vakavaa syytä vaan seuraava raskautenne kestää.

Täällä menossa rv 10+1 ja dopplerilla on sydänäänet kuultu, mutta niskapoimu-ultra on vasta parin viikon sisällä eli silloin ensimmäisen kerran nähdään onko kaikki toistaiseksi kunnossa.. Ei tästä vielä uskalla täysillä iloita, mutta ehkä sitten ultran jälkeen. Pahoinvointi jatkuu lievänä edelleen ja jotain pientä on syötävä tunnin välein. Muita oireita ei rintojen arkuuden ja turvotuksen lisäksi ole paitsi yllättävän paljon pömpöttävä alamaha.

Voi ei Hille. :( Toivon niin kovasti, että seuraava raskaus alkaa teillä nopeasti ja päättyy hyvin. Koita jaksaa. Onkos Sojan fiilikset jo parempaan päin?

Hienoa, että Iguanalla on kaikki hyvin! Meillä oli eilen np-ultra ja vieläkin itkettää, ilosta ja liikutuksesta. Siellä se pikkuinen nukkui ja huitoi ja potki. :haart: Kaikki on niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla. Pelko on ollut koko ajan läsnä, mutta nyt sen on kyllä loputtava. Enhän mä voi ikuisesti pelätä, uusia huolenaiheita tulee kokoa ajan eikä ne todellakaan lopu edes lapsen syntymään. Päinvastoin, voisin kuvitella.

Tänään täyttyi maagiset 12 viikkoa. Olo on ihan hyvä, väsynyt ja välillä itkuinen kylläkin. Ja tuntuu, että mulla on nykyisin tasan kaksi olotilaa, ylitäysi tai nälkäinen. Vaikka kuinka syön pieniä annoksia. Treenattukin on ja ehkä liikaakin. Pitäis varmaan löysätä tahtia tai ainakin alkaa tsekkailla sykkeitä tarkemmin.

Jaksamista kaikille ja erityisesti Hille olet ajatuksissani. Tsemppiä!

Voi Hille, voimia sulle! en osaa ees kuvitella millanen pettymys on...
Kiva kuulla että Minzkulla ja Iguanalla on raskaudet edenny normaalisti, ja vaikken mitään tiedäkään asiasta, tuntuisi, että oman kehon kuuntelu on järkevää.

Täällä ei mitään uutta, tammikuun alussa saadaan varata aika IVF:n suunnitteluun ja siitä se sitten lähtee käyntiin. Aikalailla pelottaa, kun ei oo tietoo aikatauluista ja siitä miten hoidot vaikuttaa, ja saako niillä sitten kuitenkaan toivottua tulosta aikaan.... onkos täällä kellään tietoa miten liikunta ja toi IVF-hoito? tuolla kaksplussan palstoillla ihmisille on annettu aika vaihtelevia ohjeita liikunnasta ja lepäilystä... mulla kun liikunta (melkein) = työ ja harrastuksista se rakkain.... että sekin vielä hitsaa jo valmiiksi.... vaikka tokihan sitä tekee mitä vaan sen eteen että sais vauvan.... mut kyl mun kiukkuilun kanssa alkaa olla kohta mieskin kovilla...

no, nyt pitää rientää, palaillaan asiaan!
Hyvää uutta vuotta kaikille

voimia hille!
Tutut yritti lähes 6v lasta, kaikki testit ja kuurit ynnä muut mahdolliset käyty läpi. Nyt heidän ensimmäinen poikansa on 6kk ja rapiat ja toista odotetaan!! :) aina ei onnistu, ja joutuu kärsimään ja odottamaan pitkäänkin, mutta toivottavasti se palkitaan niinkuin heille kävi! Myös toinen tuttava perhe oli saanut 3 keskenmenoa ja vauvaa yritetty pidempi aika ennekuin sitten kävi niin että siavat terveen tytön :)
Myös minun omaa pikkuveljeä yritettiin 3 vuotta.

Tsemppiä sinne hirveesti!!!!:haart:

Hyvää uutta vuotta teille kaikille. Toivotaan tälle vuodelle runsaita vuotoja ja pieniä kääröjä kaikille niitä haluaville :D

Täällä tarkkailen jos se ovis tulis. En aio testailla sitä mutta seurailen limoja ja mittailen aamulämpöjä. Huomenna tulee kolme viikkoa kaavinnasta ja viimeksi ovis oli tapahtunut näinä päivinä. Finnin pukkas yllättäen leukaan ja toisaalta olin siitä innoissani. Hormooninäpylle :hyvä: Mies on reissussa joten yritystä ei ole päällä ja tarkoitus olikin odottaa yhdet menkat ennen uuden yrityksen aloittamista. Huomaatteko mikä itsevarmuus täältä paistaa siitä että menkat on tosiaankin tulossa? :lol2:

Miten Soja, saitko varattua sen IVF ajan? Luulen että se liikunta pitäis olla sitä kohtuullista. Mitä se sitten tarkoittaakin. Toukokuussa gyne ehdotti mulle että se on sellaista että käyt pyöräileen, pysähdyt jätskille ja jatkat matkaa. Hieman silloin vieroksuin mutta nyt kun oon laiskotellut jo yli puoli vuotta niin tuo taitais onnistua helposti. Miten muuten oot kiinnittänyt huomiota treenistä palautumiseen? Se ois varmaan kans nyt tärkeetä.

Huomaatteko mikä itsevarmuus täältä paistaa siitä että menkat on tosiaankin tulossa? :lol2:

Miten Soja, saitko varattua sen IVF ajan? Luulen että se liikunta pitäis olla sitä kohtuullista. Mitä se sitten tarkoittaakin. Toukokuussa gyne ehdotti mulle että se on sellaista että käyt pyöräileen, pysähdyt jätskille ja jatkat matkaa. Hieman silloin vieroksuin mutta nyt kun oon laiskotellut jo yli puoli vuotta niin tuo taitais onnistua helposti. Miten muuten oot kiinnittänyt huomiota treenistä palautumiseen? Se ois varmaan kans nyt tärkeetä.

Sullahan kuullostaa menevän ihan kivasti! ainakin olosuhteisiin nähden, toivottavasti menkat siis tekee tuloaan.

täällä vähän tylsempää. ei me saatu sitä IVF aikaa vielä. ne alkaa tekee niitä vasta maaliskuussa meidän sairaalassa. ja lääkäri oli kirjottanu papereihin että vois kokeilla toisen kerran ovulaation induktiota. no, se hoitaja käski soitella kun menkat alkaa. sain sit TAOTTUA sille päähän, että tuskin alkaa kun ei oo vuosiin ollu luomumenkkoja. ja meenkin nyt ens viikolla lääkäriin, jutellaan, katotaan mitä tehdään, todennäköisesti menkkojen käynnistys jollain lääkkeellä ja toinen induktio yritys piikittelemällä. sitten maalis-huhtikuussa IVF, kun meillä just paskasti sattuu maaliskuun alkuun lomamatka.

joo, nyt on ollu viimenen kuukausi sitten tosi paska olo, yöt yhtä helvetin hikoilua ja painajaisia, just tällästä oli kun aiemmin olin ilman lääkkeitä (siis nyt ei mitään ole) eli estrogeenit on varmaan taas 0. ja sit on sattunu kaikkee, (töissä kiire ja lomaa ollu ja polttarit yms) en oo juuri kuukauteen päässy liikkumaan, paino noussu pari kiloo eli ahistaa.... ja krooninen univelkakin kyllä jo vaivaa, vauvattomuus ja osteoporoosi huolettaa....

no, tää viikko vielä menee näin ja ens viikol pääsen taas arkirytmiin. ja toki elossa on kaikkiaan enemmän hyvää kun huonoa, tuli vähän tällänen valitusvirsi nyt

Mitäs muille kuuluu?

palailen ens viikol kertomaan mitä lääkäri sanoi

Ajattelin heittää tähän faktatietoa urheiluamenorreasta.

Termillä urheiluamenorrea tarkoitetaan kuukautisten poisjäämistä kovan ja/tai pitkäaikaisen fyysisen harjoittelun vuoksi.
Yleisimpiä riskitekijöitä:
* Ikä
* Harjoittelun intensiivisyys
* Aiempi epäsäännöllinen kuukautiskierto
* Stressi (!!)
* Pienipainoisuus tai vähärasvaisuus
* Vähäenerginen ravinto
* Synnyttämättömyys

Mitä sitten pitäisi tehdä jos epäilee urheiluamenorreaa? Perustutkimuksissa otetaan selville:
* anamneesi, ravinnon käyttö
* tutkiminen, myös gynekologinen
* prolaktiini, TSH, FSH, LH
* progestiinitesti
* kohdun puuttuessa: karyotyyppi
* korkea FSH: karyotyyppi
(Kuivan faktatiedon tarjosi Liikuntalääketiede, kirj. Vuori ym., Duodecim)

Amenorrea ei ole mitenkään harvinainen urheiljoiden keskuudessa, ei siis syytä "hengenhätään", mutta pitkällä tähtäimellä kannattaa selvittää sairaus ja saada siihen hoitoa, sillä hoitamattomana amenorrea vaikuttaa luuston tiheyteen ja altistaa osteoporoosille.

Harjoittelun vähentäminen ei ole ainoa hoitomuoto, lääkäri voi määrätä myös hormonia, mutta parhaan vastauksen saa lääkäriltä. Omaa terveyttä kannattaa aina vaalia ja lekurit on sitä varten että niille pitää voida ruikuttaa aivan kaikesta, siitähän ne palkkansa saa prkl! ;-)

Tervehdys vaan kaikille! ajattelin taas infoilla omia kuulumisiani.

Eli lääkärissä kävin tällä viikolla, menkkoja ei taas kuulu ei näy. Lapsettomuuspolin lääkäri haluaa tutkia nyt lisää, tekin konsultaatio pyynnön sisätaudeille. nyt sit tulossa lisää verikokeita ja aivolisäkkeen magneettikuvaus...:wtf:

Lapsettomuushoidot jäissä siihen saakka kun noista saadaan tulokset.:(

Muuten hyvä, mutta mulla ihan kauheet "mummotaudin" oireet, öinen hikoilu ihan uskomattomissa mittasuhteissa, ja aamuöisin en saa nukuttua... ja päivällä sit on ihan sekasin...

no, ilmottelen taas mitä tuleman pitää.

mitäs Minzku, Hille, Ninda, Iguana ja muut?

nyt nautin vapaapäivästä ja lähden ansaituille päiväunille, :zzzz: (kun heräsin jo pirun aikaseen ja oon tehokkaana jo siivonnu, käyny kaupassa, pessy pyykkiä, lämmittäny takan....:thumbs: )
soja

Heipat täältä taas.

Jaksamishalit heti ekana Sojalle. Kyllä sua nyt koetellaan. Mullekin puhuttiin jossain välissä tuosta aivolisäkkeen magneettikuvauksesta mutta nyt kun kroppa on alkanut palautuun sitä ei tarvita. Mainittit jossain välissä että työsi on urheilupainotteista. Kuinka paljon sulla tulee liikuttua töissä ja siihen päälle vapaa-aikana? Oisko ihan hullu ajatus kokeilla tätä mun kokemaani eli pitää täystaukoa liikunnasta muutamia viikkoja ja katsoa mitä tapahtuu? Mullahan meni 9 viikkoa täyslevossa ja sitten tuli ekat luomumenkat sitten pillereiden lopettamisen jälkeen (1,5v).

Joko Minzkun ja Iguanan mahat on pyöristyneet? :D

Oma napa: nyt 5vk ja 1pv kaavinnasta ja menkkoja täällä odottelen. Rinnat on hieman turvoksissa joten uskon niiden alkavan tässä viikon kahden sisään. Tällä viikolla oon aloitellut kevyttä liikuntaa. Kuntopyöräilyä ja luistelemassakin kävin. Pitäis vielä sinne salille saada ittensä taas raahattua. Hyvänä tekosyynä oon käyttänyt tammikuun ruuhkia. :jahas:

Kuinka paljon sulla tulee liikuttua töissä ja siihen päälle vapaa-aikana? Oisko ihan hullu ajatus kokeilla tätä mun kokemaani eli pitää täystaukoa liikunnasta muutamia viikkoja ja katsoa mitä tapahtuu? ).

Oma napa: nyt 5vk ja 1pv kaavinnasta ja menkkoja täällä odottelen. Rinnat on hieman turvoksissa joten uskon niiden alkavan tässä viikon kahden sisään. Tällä viikolla oon aloitellut kevyttä liikuntaa. Kuntopyöräilyä ja luistelemassakin kävin. Pitäis vielä sinne salille saada ittensä taas raahattua. Hyvänä tekosyynä oon käyttänyt tammikuun ruuhkia. :jahas:[/QUOTE]

niin, tosta liikunnasta. aiemmin liikuntaa tulí suunnilleen niin että työmatkat pyörällä 5 kertaa viikossa yhteensä 35km/päivä, siihen päälle 2-5 jumpparyhmän pitoa (kevyitä mulle) ja omat puntit 2-4 kertaa viikossa. nyt oon kyllä jo ainakin melkein vuoden ajan keventänyt rytmiä niin, että kuljen osan työmatkoista miehen kyydissä eli nyt pyöräilyä tulee 2-3 kertaa viikossa ja puntteja 2-3 viikossa ja töissä ryhmiäkin vähemmän, vaan 2-3 viikossa. ja kokonaan lepopäiviä tulee useempi viikossa (yleensä). oon kysyny tätä liikunta asiaa lääkäriltä useesti, mut ei kuulemma pitäs vaikuttaa. ja painookin oon koittanut nostaa, se onkin kyllä ihan helposti onnistunu, tosin sen hyväksyminen ei ookkaan niin helppoo... koko aika on turvonnu/ahistunu olo!

valitusta vaan taas tää juttu.... mut ihan hyvääkin kuuluu. magneettikuvaus 2 viikon päästä eli tosi äkkiä ja verikokeet viikon päästä. tulokset valmistuu sit tossa helmikuun puolivälissä ja toivottavasti pääsen lääkäriin kuulemaan mitä tehdään. tosin papereihin oli laitettu että kiireetön ja sisätautien polin hoitaja sanoi että tarkottas sitä että meneee maaliskuulle... mut kun kiukuttelin asiasta, lupas vielä kysyä lääkäriltä ottasko miut kiirellisten listalle.

Kiva kuulla Hille että sulla on vointi jo parempaan suuntaan ja liikkumaankin oot päässy. toivottavasti oireesi tuovat menkat piakkoin ja pääsette tekin taas eteenpäin vauvahaaveissa

mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti

höh, ei taas mulla onnistunu oikein toi vastaus/lainaus.... no kai tosta selvän saa mikä oli mun ja mikä Hillen tekstiä

Suositut

Back
Ylös Bottom