Punttitreeniä Boris Sheikon ohjelmien mukaan, kannattaako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaiser
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
General Preparatory Exercises, eli yleisesti valmistavat harjoitteet. Pätee samalla lailla pohjakunnon hakemiseen mihin tahansa, mutta ei tarkoittane voimanostotreenin kanssa yhdenaikaista harjoittelua ainakaan siinä määrin mitä valmistavalla jaksolla, vaan korkeintaan palauttavana/huoltavana/ylläpitävänä treeninä. Painonnostossakin on ymmärtääkseni sellainen perusperiaate, että junnusta tehdään ensin urheilija ja sitten painonnostaja.

Voitte olla huoleti.
Pääpaino mulla on kuitenkin voimanostossa. Suunnittelen käytännössä kaiken muun sen mukaan. Tuosta minun monipuolisesta liikkumisesta sen verran, että tällä hetkellä harrastan raudan nostamisen vastapainoksi esim sulkapalloa 2 kertaa viikossa, käyn joskus juoksemassa palauttavaa lenkkiä, ja työn puolesta tulee hyötyliikuntaa jonkun verran.
Nostaminen sinänsä ei ole uusi ja vieras juttu, eikä junnusta voida aivan enää puhua. Olen nostanut satunnaisesti useamman vuoden mutta vasta viimeisen reilu 6kk säännöllisesti, ihan oikein tavoittein. Kesäaikaan tahtoo puntit jäädä vähemmälle nostamiselle, koska aikaa ei aina ole/säännöllisyydestä on vaikea pitää kiinni. Menee sillon lähinnä ylläpitotreeniksi...

Suoraan sanottuna tämä 3 kertaa nostoja viikossa tuntuu melkosen helpolta vrt. aiempaan, mutta sillon kun nostetaan niin nostetaan kans kunnolla, että on sitten syytä pitää kans se välipäivä.
Tänään oli lystiä taas kun sai #30:stä kolistella etiäpäin ja rauta liikkui mukavasti:puntti:

...Toki pohjia on luotu jo junnuna jalkapallolla, myös muita palloilulajeja kuten koripalloa on tullut harrastettua. Nyt mennään tavoitteellisesti voimanoston säestyksellä, siksi Sheiko. Jos vaikka tuon nostetun raudan määrä sattuisi tästä vielä kasvamaan. Se tuskin on enää huonosta ohjelmasta kiinni...

Nyt on vika viikko menossa tuosta #29:sta. Voimatasoista en osaa oikein sanoa mitään, mutta työkapasiteetti ja sarjakestävyys on ainakin parantunut selvästi. Domsseja ei tule enää melkeinpä ollenkaan, mikä on ihan kiva. Huomenna ensimmäinen tavallinen maastaveto vuorossa, joten näkee miten nuo variaatiot on tehonneet. Aika pahannäköinen treeni on, kun 207,5 kilolla tulee viisi sarjaa ja 220 kilolla kolme. Aikaisempi volyymienkka taitaa olla 3x5x200.

Nyt on vika viikko menossa tuosta #29:sta. Voimatasoista en osaa oikein sanoa mitään, mutta työkapasiteetti ja sarjakestävyys on ainakin parantunut selvästi. Domsseja ei tule enää melkeinpä ollenkaan, mikä on ihan kiva. Huomenna ensimmäinen tavallinen maastaveto vuorossa, joten näkee miten nuo variaatiot on tehonneet. Aika pahannäköinen treeni on, kun 207,5 kilolla tulee viisi sarjaa ja 220 kilolla kolme. Aikaisempi volyymienkka taitaa olla 3x5x200.
Samoja tuntemuksia täällä. Raudan nostomääriin ns. tottuu ja sarjanostot ikäänkuin vakiintuu ja voi olla käytännössä varma että kaikki sarjat nousee. Kuitenkaan niin tiukkia nostot eivät ole, jotta niitä ei voisi puhtaasti vetää, esim penkki tuolla stopilla. Sillonhan se kans tehoaakin paljon paremmin.
E: Lisäsin pari kiloa penkin ja kyykyn ykkösmaksimiin.

Joo, raskasta on, mutta hyvin on kaikki noussut tähän mennessä. Sanoisin, että toi väsymystasoilla kikkailu yksittäisen treenin sisällä on suorastaan nerokkaasti toteutettu.

Oli kans tänään ton Batesin ohjelman 5 viikon kolmas treeni, oli kyllä aika hurjasti voluumia. Tosiaan tuota doms ilmentymää ei juurikaan ole ollut ja muutenkin tuntuu oikein optimaaliselta tuon palautumisen kannalta. Perjantaina alkaa viikko 6.

kyllähän noissa kaikissa volyymipohjasissa systeemeissä se yks hieno juttu juurikin on toi jaksamisen kehittyminen. jos treenaa paljon, myös jaksaa paljon. voimaharjoittelijan peruskuntotreeniä ei oo niinkään lenkkeilyt jne, vaan määrällisesti suuri perusharjoittelu. kisaaminenkaan ei tunnu niin pahalta, jos on tottunut tekemään paljon hommia siellä submax-alueella.

hyvänä esimerkkinä volyymikunnon seurauksista eräs herra, jonka alkutaso oli 5*85 ja toinen sarja enää 3*85%. sarjakesto oli siis suht huono. taustana penkkiä vuosikaudet kerran viikossa. siirsi sitten penkin varastosta keittiöön (poikamies, etätyö). 4kk tais mennä kuntoa rakennellessa ja pystyi parhaimmillaan tekemään 30*5*85% päivässä ja neljänä päivänä viikossa. 95%:lla meni muistaakseni 15 ykköstä jossain vaiheessa.

volyymi ei oo itseisarvo, mutta hyvin selkeitä urheilullisia etuja siitä on. se ei myöskään estä muuta urheilua ja mulla on ollut asiakkaina mm. useita palloilujoukkueita, joiden juoksunopeusarvot on nousseet, kun vaihdoin niiden voimaharjoittelun kovempaan volyymiin, mutta ei ihan tappiin asti hakattuihin sarjoihin.

ihan ärsykevaihteluksi ja testaamiseksikin kannattaa treeneihin kuitenkin annostella myös toistomaksimitreenejä kausittain tai yksittäisinä suht säännöllisesti.

Helposti meni nuo ekat normimavet läpi. Jäi reilusti varaa ja keskikropassa ihan jäätävä pito! :D Melkein himottaisi aloittaa tuo #30 ensi viikolla...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitääs nyt katsoa vielä ton kanssa. Just vertailin niin #30 on aika järkyttävä volyymin lisäys #29 verrattuna. Kiva joku sellainen noista missä käytäis 90% raudoissa välillä ettei ihan unohdu. #31 näyttää myös ihan kivalta ja ei ole ihan yhtä paha kuin #30. Siinä ois kans hauskoja 2, 4, 6, 8, 7, 5, 3 yms. viritelmiä kyykyssä. Jto:lla suositusta kun kerran heilut tässä ketjussa? :)

Joo olen kanssa katsellut ja pohdiskellut noita numeroituja ohjelmia ja funtsaillut miten sitten jatketaan ton Batesin jakson jälkeen. Kuitenkin on selvää että aion treenata tämän tapaisella tyylillä vielä pitkään, jalkoja ja etenkin alaselkää on saatava vahvistettua ja paljon. Mutta treenin jälkeen tunne että on tullut todellakin tehtyä jotain, on suorastaan euforinen.

Joo, mukavaa kun tuo alkaa tuottaa tulosta ja ei ole ihan paskana kokoajan treenien välissä. Kovuusjärjestyshän noissa numeroiduissa taitaa olla:

#32 ei ole mukana tuossa, koska se on piikkaus.

ei mulla sinänsä suosituksia ole. nää on yksilöjuttuja. se nousujohteisuus tossa kutienkin pitää huomioida ja tietenki se rytmitys kevennyksineen. niillä mennään jo pitkälle. liika pitkään ilman piikkailujakin voi hankaloittaa sitä kehitystä eli aika-ajoin kannattaa kyllä katella missä mennään.

ei mulla sinänsä suosituksia ole. nää on yksilöjuttuja. se nousujohteisuus tossa kutienkin pitää huomioida ja tietenki se rytmitys kevennyksineen. niillä mennään jo pitkälle. liika pitkään ilman piikkailujakin voi hankaloittaa sitä kehitystä eli aika-ajoin kannattaa kyllä katella missä mennään.

Siis meinasin, että tää #29 ja sit joku toinen, kovempi neljän viikon setti. Niiden päälle sit toi #32 piikkaus. Niin noi on käsittääkseni suunniteltu, että 2-3 noita 4 viikon "prep cyclejä" jatkuvasti kovenevalla volyymillä ja sit #32.

Itse aloitin tänään #29 tekemisen, olipas muuten ero volyymin suhteen kun olen melkein vuoden tuota 5/3/1:sta tehnyt yksi kova sarja periaatteella. Ja aikaahan tää vei mulla ainakin pirusti enemmän ja päätä vaatii kans erilailla, treeni kun ei ole se yksi kova sarja ja kotia, näin kärjistetysti sanottuna.

Oon kyllä tykännyt tuosta #30:stä. Tarkastelen päivän rasitustasoa aina kokonaiskilomäärissä; tiistaina oli 7,5 tonnia kyykkyä ja 5 tonnia penkkiä. Nyt torstaina, tulee 9 tonnia mavea ja 6,4 tonnia penkkiä, siis minun maksimien mukaan. Variointi on kyllä ovelaa, nyt on ollut esim penkissä kerralla ensin useita lyhyitä sarjoja, ja loppua kohden painoja pudotetaan ja tehdään vielä about kympin sarjoja. Rutiinia tulee nostoihin, ei mahda mitään:D

Onko Sheikon (tai vastaavista ison volyymin) ohjelmista variaatiota, jossa voisi tehdä treenit peräkkäisinä päivinä? Käytännön ongelmana on, että viikolla pääsee treenaamaan 1-2 kertaa, mutta viikonloppuna yleensä molemmat päivät onnistuvat. Olen nyt mennyt about penkki vs. veto/kyykky jaolla, jolloin peräkkäisten treenien tekeminen on luonnistunut hyvin, mutta Sheikon rutiineissa näyttäisi olevan aina penkki ja kyykky/veto samana päivänä, jolloin peräkkäiset päivät eivät välttämättä ole hyvä idea.

Pikaisesti katsomalla yksittäisen treenin paloittelu kahteen osaan ei välttämättä ole kauhean järkevää.

Onko Sheikon (tai vastaavista ison volyymin) ohjelmista variaatiota, jossa voisi tehdä treenit peräkkäisinä päivinä? Käytännön ongelmana on, että viikolla pääsee treenaamaan 1-2 kertaa, mutta viikonloppuna yleensä molemmat päivät onnistuvat. Olen nyt mennyt about penkki vs. veto/kyykky jaolla, jolloin peräkkäisten treenien tekeminen on luonnistunut hyvin, mutta Sheikon rutiineissa näyttäisi olevan aina penkki ja kyykky/veto samana päivänä, jolloin peräkkäiset päivät eivät välttämättä ole hyvä idea.

Pikaisesti katsomalla yksittäisen treenin paloittelu kahteen osaan ei välttämättä ole kauhean järkevää.

Ei missään nimessä peräkkäisinä päivinä. Noista juuri ja juuri palautuu sellaisina kun ne on, jos sulla on hyvät pohjat. Noita treenejä ei myöskään kuulu jakaan kahteen osaan vaan tehdä yhteen pötköön, koska homman idea on se väsymystasoilla kikkailu.

no on mun asiakkailla joillakin kokemusta melko äärimmäisistä ja kokeellisista volyymijutuista ja ihan jokapäiväisestä treenailustakin. niistä nyt esimerkkinä toi mainittu "keittiöukko". toisena sitten vaikka äkkiseltään vois ottaa kehiin mun veljen, joka junnuna penkkasi parhaimmillaan (pahimmillaan?) yli kymmenen treeniä viikossa ja sarjoja tuli kerralla 10-20. kaks vuotta meni ja 180 nousi. ainoona rankkana lisäravinteena banaanimössön sekaan survottua karmeen makusta arginiinia :) eli eli... kyllähän se kroppa tottuu kaikenlaiseen, mutta onko se sitten se lyhin tie kuitenkaan siihen menestykseen on sitten eri asia ja jälleen kerran yksilöjuttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom