Punttitreeniä Boris Sheikon ohjelmien mukaan, kannattaako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaiser
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Smolov onkin epätodellisen rankka kyykyssä. Olen 100% varma etten saisi edes ekaa viikkoa läpi siitä. Kokeile Oemssi #30 tai #40, ne on kovimmat noista numeroiduista sheikoista. Tai jos ne liian kevyitä niin sitten noita CMS-MS cyclejä missä on lauantaina vielä yksi vetopäivä. Boris itse on kyllä käsittääkseni sanonut jossain haastattelussa ettei noita CMS-MS ohjelmia ole tarkoitettu natuille.

Joo kyllä tuo Smolov jäis multakin kyykkäämättä.... Ja kyllähän noita kovia ohjelmia on, JTO:n Bulgaarikin on kokeilemisen arvoinen. Penkissä toimi suht hyvin, mutten kyykkyyn kovin helpolla lähde yrittämään. Mä olen hakenut ohjelmaa, jossa koputellaan kuitenkin oman kropan äärirajoja, kuitenkaan vetämättä ukkoa ihan juntturaan. Uskon Sheikon oppien avulla saavuttani tuon, mullahan on ikää 37v ja reenivuosia takana kuitenkin todella paljon, joista kuitenkin kovia reenin osalta jälkeenpäin katsottuna aika vähän.

Nyt on aika katsoa miten kroppa ottaa kunnon treeniä vastaan, olen myös panostanut venyttelyyn ja muutenkin motivaatio on taas todella korkea. Ja ihan sallittujen lisäravinteiden kanssa treenailen ja olen ikäni niin tehnyt, vaikka välillä tuolla eräässä "villissä liitossa" käynkin omia rajojani kokeilemassa. Penkki on viimevuosina ollut ainoa missä olen kisoissa nostanut, tulevaisuudessa kaikki kolmelajia, 8v tauon jälkeen kiinnostaa kovasti. Mutta hienoa keskustella muiden Sheikon opeista kiinnostuneiden kanssa, arvostan mielipiteitänne ja kokemuksianne.

viime vuoden puolella kokeilin tota CMS-MS ohjelmaa ja kyllä siinä 8vk aikana hyvin sai ittensä juntturaan vaikka otin hieman maximeista pois ennen ohjelman aloittamista. kyykkyyn ja vetoon tuli yhteensä 10kg tolla jaksolla lisää mutta suurin tekijä siinä oli varmasti tekniikan huima parantuminen suurten reenimäärien vuoksi. tällähetkellä en reenaile sheikon oppien mukaan mutta samantyylisellä jaolla mennään kuitenkin eli 1 kyykky+penkki 2 mave+penkki 3 keskivartalo jumppaa 4 kyykky+penkki 5 penkki+mave. penkissä tosin joka reeni eri variaatiota ja osa hyvin kevyitä reenejä. apuina lähinnä vatsaa ja lantioseudun jumppaa sekä ojentajia ja yläselkää kevyesti.
millaisia tulospyrähdyksiä muut on sheikoilla saanut aikaan?

Penkissä aloitin tällä viikolla Sheikon 29:n ja siihen tulee 37 perään. Jospa vihdoin saisi jotain tuloskehitystä, tällä pohjalla +20kg on ihan realistinen tavoite loppuvuodelle. Näillä näkymin jälkimmäinen puolisko vuodesta menee kokonaan Sheikon ohjelmilla, sitä ennen on maksimien irtiottoa ja todennäköisesti dieettiä.

Taidanpa tästä inspiroituneena jälleen koittaa taas maltilla Sheikoa, kun saa nuo tulevat penkkikisat alta ja voi taas kääntää nupit kaakkoon joka lajissa toviksi, vaikka tuskin muussa kuin pp:ssä tulee kisailtua ainakaan. Nimeonomaan joku Orangin esimerkin kokonaisuuksista vois olla kokeilemisen arvonen, hyvähän hommalla ois jonkinlainen jatkumo olla. Jos muilla löytyy pitkäjänteisyyttä ja malttia siihen, niin täytyy sitä itseltäkin löytyä! Harmillisesti kymmenen kilon päässä on kuus markkaa ja pp muodostaa kyllä leijonanosan siitä totaalista, joten ei pitäis kunnon panostuksella olla homma eikä mikään puhkoa sitä.

Katselin viime viikolla noita muitakin numeroituja Sheikoja, jos ottaisi toisen ohjelman jossain vaiheessa kun tuo 29 ei loppuunsa niin mahdottoman raskas ole.
Nyt sitten viikonloppuna rustailin päivän suoritteet suoraan tietokoneen ruudulta vihkoon, koska ei ollut mahdollisuutta tulostaa. Harjoitus meni läpi mukavasti. Illalla tuijottelin exceliä uudemman kerran ja ihmettelin miksi ohjelma näyttää nyt niin erilaiselta mitä päivällä olin tehnyt. Olin katsonutkin vahingossa #30:n kohdalta vastaavan päivän ohjelman:)
Taidan tästä nyt sitten jatkaa suoraan tuolla 30:llä eteenpäin kun kerran tuli aloitettua.

Tolla Dave batesin modatulla Sheikolla olen nyt treenannut 5viikkoa eli sisäänajon ja 4 täyttä treeniviikkoa. Olen kyllä tykännyt todella paljon, tuloksista on aikaista puhua, mutta etenkin kyykky tuntuu todella hyvältä. Ja yllättävää kyllä myös penkki, joka on ehkä kuitenkin mun bravuuri on tuntunut todella hyvälle ja varmalle. Maastaveto on mun murheenkryyni ja siitä ei vielä voi sanoa juuta eikä jaata, mutta eiköhän se eteenpäin mene kun päästään vauhtiin.

Katselin viime viikolla noita muitakin numeroituja Sheikoja, jos ottaisi toisen ohjelman jossain vaiheessa kun tuo 29 ei loppuunsa niin mahdottoman raskas ole.
Nyt sitten viikonloppuna rustailin päivän suoritteet suoraan tietokoneen ruudulta vihkoon, koska ei ollut mahdollisuutta tulostaa. Harjoitus meni läpi mukavasti. Illalla tuijottelin exceliä uudemman kerran ja ihmettelin miksi ohjelma näyttää nyt niin erilaiselta mitä päivällä olin tehnyt. Olin katsonutkin vahingossa #30:n kohdalta vastaavan päivän ohjelman:)
Taidan tästä nyt sitten jatkaa suoraan tuolla 30:llä eteenpäin kun kerran tuli aloitettua.

Kannattaa aika varovainen olla noiden kanssa. Toi #30 on #40:n ohella kovin numeroitu sheiko. Itellä alkoi tänään kolmas viikko ja oli tän #29:n pahin kyykkytreeni. Penkit olen tehnyt nyt stopilla kaikki, koska ne tuntuu melko kevyeltä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa aika varovainen olla noiden kanssa. Toi #30 on #40:n ohella kovin numeroitu sheiko. Itellä alkoi tänään kolmas viikko ja oli tän #29:n pahin kyykkytreeni. Penkit olen tehnyt nyt stopilla kaikki, koska ne tuntuu melko kevyeltä.
Juuh, ei passaa tosiaan tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Siksi minä tuota vaihdosta aloin miettimään kun harjoitus vain 3xviikossa ja tuntuu että rasitustaso ei niin huima ole, että pitäisi aivan totaalilepoa välipäivänä pitää. Itse tosin vasta toisella viikolla. Noi jalkatreenit on kyllä melko räväköitä tuossa 30:kin, ja tuo sunnuntain kokeilu sattui juuri kyykkypäivälle. Meni kuitenkin ihan kunnialla läpi. Katson nyt miten sujuu 30:llä. Jos ei jostain syystä sovi, niin sitten takasin 29:iin.

Tein muutes tänään sen alunperin suunnitellun, "puuttuneen" #29:n penkkipäivän heti perään pois kun hyvältä tuntui:) Ylihuomenna jatkuu taas 30:llä.

Juuh, ei passaa tosiaan tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Siksi minä tuota vaihdosta aloin miettimään kun harjoitus vain 3xviikossa ja tuntuu että rasitustaso ei niin huima ole, että pitäisi aivan totaalilepoa välipäivänä pitää. Itse tosin vasta toisella viikolla. Noi jalkatreenit on kyllä melko räväköitä tuossa 30:kin, ja tuo sunnuntain kokeilu sattui juuri kyykkypäivälle. Meni kuitenkin ihan kunnialla läpi. Katson nyt miten sujuu 30:llä. Jos ei jostain syystä sovi, niin sitten takasin 29:iin.

Tein muutes tänään sen alunperin suunnitellun, "puuttuneen" #29:n penkkipäivän heti perään pois kun hyvältä tuntui:) Ylihuomenna jatkuu taas 30:llä.

Minkä maksimien mukaan laskit nuo painot muuten?

Minkä maksimien mukaan laskit nuo painot muuten?
Ykkös-maksimit laskettu kakkos- ja kolmossarjojen perusteella, raakanostoja siis. Pitäis olla kyllä ihan oikein, en usko että mitään yhtäkkistä harppausta olisi tulosten suhteen tapahtunut.
Sen sanon heti, että nuo parin kolmen toiston sarjat on kyllä hiottu, ettei kyse ole mistään tottumattomuudesta lyhyisiin ja raskaisiin sarjoihin ja sitä kautta heikkoon maksimiin.

Siis tarkoitin, että millä tasolla maksimit?
Siis kiloja? Tämä mun touhu nyt ei kovin kummoista harrastelua ole:D, 75 kiloiselle "lankulle". Kyykky, penkki, mave 160,115 ja 200, mutta nousemaan päin kuitenkin ovat.
Harrastan kaikenlaista urheilua ja tämä on yksi laji mihin tykkään hieman panostaa. Ja samalla vahvistaa sitä kuuluisaa "hyvää peruskuntoa", josta tuossa rönsyilevässä kuntopiiritopicissa treeni-puolella keskustelevat;)

Tuota, jos harrastat kaikenlaista urheilua niin Sheiko on EHDOTTOMASTI HUONOIN ratkaisu harjoittelumalliksi. Sheikon koko idea perustuu siihen että palautumiskapasiteettisi käytetään täysin voimanoston hyväksi, Sheikon oppilaat eivät todellakaan tee mitään parin tunnin säbätreenejä kyykkyjen päälle. Jos haluat harrastaa muita lajeja, kehittyäksesi sinun olisi tehokkainta käyttää vähemmän volyymiä ja enemmän intensiteettiä. Sheiko perustuu volyymiin mutta volyymi vaatii kaikkein eniten lepoa ja panostusta palautumiseen. Intensiteettiin perustuvat ohjelmat ovat ihan yhtä hyviä, ja ne sietävät paremmin oheisharjoittelua.

Tuota, jos harrastat kaikenlaista urheilua niin Sheiko on EHDOTTOMASTI HUONOIN ratkaisu harjoittelumalliksi. Sheikon koko idea perustuu siihen että palautumiskapasiteettisi käytetään täysin voimanoston hyväksi, Sheikon oppilaat eivät todellakaan tee mitään parin tunnin säbätreenejä kyykkyjen päälle. Jos haluat harrastaa muita lajeja, kehittyäksesi sinun olisi tehokkainta käyttää vähemmän volyymiä ja enemmän intensiteettiä. Sheiko perustuu volyymiin mutta volyymi vaatii kaikkein eniten lepoa ja panostusta palautumiseen. Intensiteettiin perustuvat ohjelmat ovat ihan yhtä hyviä, ja ne sietävät paremmin oheisharjoittelua.

Lainaten Eric Talmantia, joka on tunnetuimpia sheiko-eksperttejä:
"General Preparatory Exercises for weightlifters/powerlifters: Acceleration runs of 400-1000 meters, jumping exercises, track and field exercises (shot put, hammer, etc.), kettle bell exercises, strongman exercises, gymnastics, acrobatics, sport games (basketball, soccer, football, etc.), cycling, mountain biking, rowing, swimming, hiking, skiing, etc. The objective is to be active and athletic and hone skills that powerlifting does not touch."

Lainaten Eric Talmantia,

Olet ihan oikeassa, että neuvostosysteemissä nuoria urheilijoita totutettiin monipuoliseen liikuntaan ja hiljalleen siirryttiin spesifimpään työhön... Nyt kai kuitenkin puhutaan ihan urheilusta jossa hän pyrkii kehittymään muissakin lajeissa kuin voimanosto, ei pelkästään kuntoile kevyitä lisäjumppia peruskunnon ylläpitämiseksi?

Mutta voin edelleen pysyä kannassani, että siinä vaiheessa kun tehdään oman kapasiteetin rajoilla volyymipohjaista voimanostoa, niin voimien käyttäminen muuhun rasittavaan urheiluun ei kyllä tue voimanoston kehittymistä, ja suuri voimanostovolyymi tekee kehittymisestä kaikissa lajeissa vaikeampaa.

Tämä on niitä asioita joka pitää ymmärtää suhteuttaa aina tilanteeseen. Jokaisella on erilainen työkapasiteetti ja eri taso voimanostossa. Toki nuori ja kevyt urheilija voi tehdä muutakin *kevyttä liikuntaa* samalla panostaen voimanostoon, mutta kun on useampi laji mihin panostaa, täytyy kaikissa lajeissa tehdä hieman kompromisseja harjoitusmäärien suhteen.
Ymmärrät mitä tarkoitan?

Jos halua panostaa kaiken energiansa voimanostoon, Sheiko on erinomainen valmentaja ja "ohjelma". Jos taas haluaa tehdä useampaa urheilulajia, ehkä kannattaa valita harjoitusmetodi joka jättää enemmän tilaa palautumiselle.
Riippuu tietysti lahjakkuudesta ja miljoonasta asiasta. Tekee Sheikoa sitten pienemmillä painoilla tai vähemmillä sarjoilla, ainaha nuo ohjelmat pitää sopeuttaa omaan sietoon.
Silti, Sheikossa olet sitä kovempi mitä enemmän siedät volyymia, joten miksi yrittää viedä volyymiä mahdollisimman ylös, kun kuitenkin joutuu käyttämään paljon energiaa muihin lajeihin jotka sitten vähentävät sitä volyymia mitä voimaharjoitteluun pystyy panostamaan?

Jos harrastaa useampaa lajia, tärkeimpiä asioita sisäistää on, että mikä on olennaista ja mikä tarpeellista, ja miten jonkin asian voi saavuttaa pienimmällä stressillä keholle.

Suositut

Back
Ylös Bottom