Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Nallelle jos haluut rueta hifistelemään: mulle on opetettu että maitoa ei pitäisi juoda rautapitoisten ruokien (esim. liha) kanssa koska se haittaa raudan imeytymistä. Eli mä vaihtaisin jonkun muun ruokajuoman ja söisin koko purkit rahkaa jolloin siihen varmaan tulisi about sama määrä proteiinia yms. Jos haluut lisää kasviksia/ hedelmiä ja samalla proteiinia, kokeile välillä smoothieta. :)

Hei! Ajattelin pistää ruokapäiväkirjaani tähän tuomittavaksi. Taustoista sen verran, että olen syömishäiriötoipilas (kuten niin moni muukin täällä, mitä olen selaillut). Nyt painoa on tullut mielestäni ihan hyvin takaisin (n. 173 cm ja 48 kilosta nostanut 58 kiloon). Huomenna minulla olisi aika personal trainerille eräälle kuntosalille. Tahtoisin alkaa elvyttämään lihasparkojani, jotka ottivat aliravitsemuksen takia aika pahasti osumaa. Motivaatiota on syödä enemmän, vaikken edelleenkään ruokaa rakasta. Olen kuitenkin ottanut sellaisen asenteen, että se on tarpeellista polttoainetta keholleni ja syön, koska en halua enää menettää lihasta. Olen kuitenkin vähän ristiriitaisissa fiiliksissä tällä hetkellä, koska en ole varma, syönkö vieläkään tarpeeksi. Vähän pelottaa, että kerään vain nestettä ja menetän yhä lihasta. Syön aika lailla samat setit joka päivä jottei tarvitsisi liikaa miettiä, mitä söisin seuraavaksi. Ravitsemusterapeuttini ei tänään sanonut poikkinaista sanaa syömisistäni, mutta en silti ole vakuuttunut.

07:20 kaksi kaurapehmopalaa tuorejuustolla, neljällä savusaunakalkkunasiivulla, tuorekurkulla ja persiljalla + 2 dl maustamatonta jogurttia, seassa puolikkaan sitruunan mehu ja 3 rkl kuitulisää mahan toimintaa helpottamaan + maitokahvi + vitamiinit: omega 3, sinkki ja multitabs
11:25 kippo turkkilaista jogurttia + puolukoita ja punaherukoita (lisäinfoa: olen tähän asti vetänyt ihan 10-prosenttista, mutta tämä painonnousu pisti mietityttämään joten juuri tänään laitoin osan kevytversiota ja osan 10-prosenttista - marjoja on reilusti, vähintään desi ellei enemmänkin. Tästä on vaikea arvioida tarkkaa määrää, mutta kyseessä on kukkurallinen pienehkö muovinen jälkiruokakulho kukkurallaan, koska minusta on tullut perso tälle välipalalle)
14:30 Kanaa ja reilusti höyrystettyjä vihanneksia - pyrin ottamaan reilusti myös kanaa - ja lasi rasvatonta maitoa. Kana on paistettu (kylmäpuristetussa) rypsiöljyssä.
18:10 Samanlaiset leivät kuin aamulla paitsi tuorekurkku vaihtunut suolakurkuksi ja mauste basilikaksi + maitokahvi
Teen yleensä ennen iltapalaa n. 12 kilometrin rennon pyörälenkin, yritän vahvistaa kinttuja sillä. Ajattelin ennen lenkkiä heittää huiviin kourallisen manteleita ja saksanpähkinöitä.
Vähän yhdeksän jälkeen takaisin kotona syön vielä rahka-marjakombon ja koska olen hävyttömän perso tälle kombolle, niitä marjoja kuluu helposti puolitoista pussia kerralla. D: Yleensä vadelmia, mustikoita ja mustaherukoita. Lisäksi syön vielä omenan. Ennen nukkumaanmenoa otan magnesiumsitraattia ja lääkkeet.

Tänään on ollut vähän poikkeuspäivä, yleensä tuossa turkkilaisen jogurtin kohdalla on päivän toisen lämpimän ruoan roolia suorittamassa puuroa, jonka sekaan sotken yleensä puolikkaan banaanin ja marjoja. Tuolloin vedän partasuujogurttini toisten leipien sijasta tai se jää pois, riippuu vähän päivästä. Pyrin kyllä syömään kourallisen pähkinöitä joka päivä, jotta saisin niitä paljon peräänkuulutettuja rasvojakin.

Viimeksi muokattu:
Katoin piruuttaa pitkästä aikaa kalorilaskurista mitä sitä tuli tänään syötyä:

Tänään.webp

- Aamupala jäi välistä.
- Palkkarille ei tarvetta ku söi heti puntin jälkee.

Siinäpä ne mitä uupuu.

Hei! Ajattelin pistää ruokapäiväkirjaani tähän tuomittavaksi. Taustoista sen verran, että olen syömishäiriötoipilas (kuten niin moni muukin täällä, mitä olen selaillut). Nyt painoa on tullut mielestäni ihan hyvin takaisin (n. 173 cm ja 48 kilosta nostanut 58 kiloon). Huomenna minulla olisi aika personal trainerille eräälle kuntosalille. Tahtoisin alkaa elvyttämään lihasparkojani, jotka ottivat aliravitsemuksen takia aika pahasti osumaa. Motivaatiota on syödä enemmän, vaikken edelleenkään ruokaa rakasta. Olen kuitenkin ottanut sellaisen asenteen, että se on tarpeellista polttoainetta keholleni ja syön, koska en halua enää menettää lihasta. Olen kuitenkin vähän ristiriitaisissa fiiliksissä tällä hetkellä, koska en ole varma, syönkö vieläkään tarpeeksi. Vähän pelottaa, että kerään vain nestettä ja menetän yhä lihasta. Syön aika lailla samat setit joka päivä jottei tarvitsisi liikaa miettiä, mitä söisin seuraavaksi. Ravitsemusterapeuttini ei tänään sanonut poikkinaista sanaa syömisistäni, mutta en silti ole vakuuttunut.

07:20 kaksi kaurapehmopalaa tuorejuustolla, neljällä savusaunakalkkunasiivulla, tuorekurkulla ja persiljalla + 2 dl maustamatonta jogurttia, seassa puolikkaan sitruunan mehu ja 3 mitallista kuitulisää mahan toimintaa helpottamaan + maitokahvi + vitamiinit: omega 3, sinkki ja multitabs
11:25 kippo turkkilaista jogurttia + puolukoita ja punaherukoita (lisäinfoa: olen tähän asti vetänyt ihan 10-prosenttista, mutta tämä painonnousu pisti mietityttämään joten juuri tänään laitoin osan kevytversiota ja osan 10-prosenttista - marjoja on reilusti, vähintään desi ellei enemmänkin. Tästä on vaikea arvioida tarkkaa määrää, mutta kyseessä on pienehkö muovinen jälkiruokakulho kukkurallaan, koska minusta on tullut perso tälle välipalalle)
14:30 Kanaa ja reilusti höyrystettyjä vihanneksia - pyrin ottamaan reilusti myös kanaa - ja lasi rasvatonta maitoa. Kana on paistettu (kylmäpuristetussa) rypsiöljyssä.
18:10 Samanlaiset leivät kuin aamulla paitsi tuorekurkku vaihtunut suolakurkuksi ja mauste basilikaksi + maitokahvi
Teen yleensä ennen iltapalaa n. 12 kilometrin rennon pyörälenkin, yritän vahvistaa kinttuja sillä. Ajattelin ennen lenkkiä heittää huiviin kourallisen manteleita ja saksanpähkinöitä.
Vähän yhdeksän jälkeen takaisin kotona syön vielä rahka-marjakombon ja koska olen hävyttömän perso tälle kombolle, niitä marjoja kuluu helposti puolitoista pussia kerralla. D: Yleensä vadelmia, mustikoita ja mustaherukoita. Lisäksi syön vielä omenan. Ennen nukkumaanmenoa otan magnesiumsitraattia ja lääkkeet.

Tänään on ollut vähän poikkeuspäivä, yleensä tuossa turkkilaisen jogurtin kohdalla on päivän toisen lämpimän ruoan roolia suorittamassa puuroa, jonka sekaan sotken yleensä puolikkaan banaanin ja marjoja. Tuolloin vedän partasuujogurttini toisten leipien sijasta tai se jää pois, riippuu vähän päivästä. Pyrin kyllä syömään kourallisen pähkinöitä joka päivä, jotta saisin niitä paljon peräänkuulutettuja rasvojakin.
Oli pakko tehdä jälkeen päin vielä pari korjausta kun jäi niin häiritsemään, enkä voi enää muokata viestiä. Lähinnä tuo lihavoitu kohta oleellinen. Ei siis ruokalusikallista vaan mitallista.

Miinuskaloreilla mennään tällä hetkellä. Ruokavalio on munaton, maidoton ja lähes gluteeniton tällä hetkellä.

Eilen oli lepopäivä:

Aamiainen: 150g 10% jauheliha, 200g kasviksia, 40g kaurahiutale

Lounas: 150g kanaa, 200g kasviksia, 35g riisiä (kuivapaino), 10g oliiviöljyä

Välipala: omena, 100g broilerileikkele, 15g pähkinöitä

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: 45g riisiproteiinia, 200g marjoja, 40g kaurahiutaleita

1949kcal P171h H155g R64g

Treenipäivinä hiilareita on enemmän (233g) ja kokonaiskalorit 2335kcal. Paino on laskenut 2kk noin 3,5kg ja treenipainot nousee :)

Aamiainen: 150g 10% jauheliha, 200g kasviksia, 40g kaurahiutale

Hauska combo! Teetkö niinkun erikseen puuron vai sekotatko hiutaleet jauhelihan ja kasvisten sekaan? :D Oliskohan paistetut kaurahiutaleet hyviä... Hmmm... Pitää kokeilla.

Aamupala klo 8: Keitetty luomumuna, puolikas rasvaton maitorahka, puolikas froosh smoothie sekä 0,5dl mantelirouhetta
Välipala klo 10:30; keitetty luomumuna, pähkinöitä
Lounas klo 13:00: Ravintola Teatterin lounassalaatti, jossa oli Marinoitua tofua ja sitruunavingretteä, kylkeen gluteeniton tattarikiekko
Iltapäivällä Ice Latte
Illallinen klo 20:30 Fetasalaattia luomu balsamicokastikkeella, ja mantelijauhoista ja juustoraasteesta tehtyä vähähiilarista (mutta korkea kalorista) ciabattaa (valkosipulia, rosmariinia, ja kirskikkatomaatteja täytteenä).

Turhan pitkä väli kyllä tuli tuon lounaan ja illallisen välille. Välipalapatukka nimittäin unohtui töihin..

kokeillaan nyt ;)

AP puuroa n. 1-1 1/2dl, 1rkl kookosöljyä, hera80 n. 3/4dl, rasvatonta maitoa n. 1/2dl, kahvi (1 1/2dl) +maito (1/2dl) +vettä, omega3 tabu, monivit tabu ja d3 tabu

VP smoothie 250g rahka, omena, mansikoita (ööh koura=100g?), 1/2rkl pellavansiemenrouhetta, 1/8tl merileväjauhoa, 1/2dl kookosmaitoa, ja n. 1/2dl rasvaton maito

napostelua (iiiik) leaderin proteiinisipsejä puoli pussia

LOUNAS salaattia (sekasalaatti, jäävuori, kurkku, pun paprika, sipuli), n. 1rkl oliiviöljy, 1 kanafilepihvi, vettä

VP smoothie (250g rahka, banaani, 1/2rkl pellavansiemenrouhetta, 1/2dl kookosmaitoa, n. 1/2dl rasvaton maito, 3tl raakakaakaojauhetta)

PÄIVÄLLINEN salaattia (sekasalaatti, jäävuori, kurkku, pun paprika, sipuli), n. 1rkl oliiviöljy, 1 jauhelihapihvi (sipulia, munaa, mausteita, 10% jauhelihaa), vettä 1kananmuna

IP smoothie 250g rahka, omena, mansikoita (ööh koura=100g?), 1/2rkl pellavansiemenrouhetta, 1/8tl merileväjauhoa, 1/2dl kookosmaitoa, ja n. 1/2dl rasvaton maito

Eipä ole ainakaan tuolla nälkää nähty ;) Tota rahkaa on harkinnassa vaihtaa riisiprotskuun välillä, että monipuolistuu (mut rahka vaan on niin hyvää!). Pellavansiemenrouheen tilalla välillä phsylliumia (kirjotinkohan oikein), vehnälesettä tai kookosjauhoa (tarkoitus olisi vaihdella viikon välein). Pähkinöitäkin tulee syötyä noin pieni kourallinen päivässä.

Viimeksi muokattu:
Eilen (en laskenut makroja tai kaloreita, mutta sanokaa mitä mieltä ootte noin silmämääräsesti):

AAMUPALA: gluteeniton kaura-porkkanasämpylä, jonka päällä oliiviöljyä, raejuustoa, rucolaa ja savukalkkunaa; rooibos-teetä; appelsiinimehua
LOUNAS: reilu annos eilistä "pastacarbonaraa" = maissipastaa, kananmunaa, savukalkkunaa, ruokakermaa, pinaattia ja rucolaa
VÄLIPALA: banaani (+ yksi kookospikkuleipä kun leivoin ja piti koemaistaa :D), lasi appelsiinimehua jossain välissä
PÄIVÄLLINEN: ehkä 150g uunilohta (sis. tilliä ja ranskankermaa), iso kauhallinen peruna-porkkanamuussia, reilusti vihersalaattia, oliiviöljyä ja salaattijuustoa; jälkkäriksi vähän suklaata

Nainen 23v 173/72. Gluteeniton ja laktoositon ruokavalio.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eilinen meni näin

Aamupala:
-Keitetty kananmuna x 2.
-Smoothie jossa: kookosvettä,heraa 20g,chlorellaa,macaa,MSM:ää,mustikoita 100g,vadelmia 100g,hieman pähkinöitä,kookosmaitoa,vettä.
-Chia siemenistä tehty puuro.

Välipala:
-Itse tein proteiini sheikin marjoista,muutamasta pähkinästä ja herasta ja vedestä.
- Banaani.

Puntti reeni,yläkroppa.
+ Hera palkkari + banaani.

Safka:
-Sushia, jossa kalaa eri sorttia ja tofua n.reilut 20kpl.

Rugpy reenit.
+ Palkkari.

Safka
-Lohta jossa höyrytettya parsakaalia + porkkanaa. Avocadoa,oliivia,aurinkokuivattua tomaattia,kotitekoista pestoa.

Iltapala
-Illallissötös blenderissä jossa sekaisin hirvee läjä herukoita,mustikkaa ja mansikkaa + heraa,banaania,psylliumia,kookoskermaa ja pinaattia.
-Kananmuna.

Yritän syyä paleo tyyliin,sen verran tämä elo haipakkaa niin nyt on ollut pakko yrittää juua kalorit kun muuten ei saa mitenkään täyteen.
Yhdessä vaiheessa söin gluteiinitonta puuroa aamupalaksi mutta sekin alkoi tökkimään niin piti kehittää muuta,palaan siihen ehkä ehkä taas jossain vaiheessa.
Enkä syö punaista lihaa niikusta olleskaan hyi. Eilen tuli hassusti syötyä kalaa kummallakin aterialla,yleensä toisella kana tai kala.

Mun ruuat eilen ja aika tyypillinen rytmi tää on mulle ylipäänsä. En pahemmin laske kaloreita, kun oon ns. karppaaja/hiilaritietoinen. muoks. ja nainen 40v. 68 kg/170 cm

Aamiainen klo 7:
2 munan munakas, 2 siivua juustoa päällä/aurajuustoa
100 g kasviksia -> tomaattia, kurkkua, paprikaa yms.
150 g AB-jugurttia+ 1-2 rkl marjoja/hedelmiä
kahvia pari kuppia

Lounas klo 11:
200 g vihersalaattia & kypsiä kasviksia ja reilusti öljypohjaista salaatinkastiketta (en mittaile, vaan laitan sopivasti, ehkä 2-3 rkl)
prodena n. 150 g broilerin rintafilettä
juustoa 20-30g

Välipala klo 15: pähkinöitä pari rkl + kahvia

Päivällinen klo 17-18:
100 g jauhelihaa + 200 g yrttisiä pakastevihanneksia voi+oliiviiöljyseoksessa paistettuna.

Nyt treenin aloittaessani oon ottanu käyttöön iltapalan, yleensä ruisleipää runsailla päällyksillä ja 1,5 dl rahkaa/jugurttia marjoilla/hedelmillä.

Tällä tyylillä on jatkunut nyt 12 vuotta eikä tää tästä taida miksikään muuttua, kun oon tähän tosi tyytyväinen.

Tänään vedin työpaikalla tyhy-hengessä loman alkajaisiksi puolikkaan pitsan lounaaksi, eikä haittaa yhtään, kuitenkin sen salaatinkin söin alkupaloiksi. :)
Nälkä ei oo ollenkaan, jos muistan syödä ajoissa, että varmaankin saan kaiken tarvitsemani.

kokeilinpa kalorilaskuria.. tulos 2182kcal, josta P131g H 130g ja R 67g eli 32% 28% ja 40%. Kehonkoostumusmittauksen mukaan lepokulutus n. 1500kca. Salipäivä ja kävelylenkki tuli tehtyä, eli olisko noiden joku 500kcal? Kuinkahan paljon tuosta pitäisi alkaa tiputteleen kaloreita, jos haluaa että rasva alkaa palaan? Ja varmaankin tuosta rasva puolesta (oon aivan hurahtanut kookosöljyyn ja -maitoon, siitä noi rasvan kalorit tulee) kannattaa ottaa pois?

JaanaN, kuten täällä on jo useaan kertaan todettu, kehonkoostumusmittauksen "lepokulutus" tarkoittaa sitä, että makaa koko päivän iikkumatta sängyssä (siis esim. koomapotilas). :) Yleensä nuo koneet antaa lisäksi toisen arvon, joka kertoo arvioidun kulutuksen arkiaskareet huomioiden. Sitten siihen vielä päälle lisätään liikunnan aiheuttama kulutus.

JaanaN: Ei kannata juurikaan 67g rasvamäärästä ottaa pois, ellet ole <45 kg nainen. Rasvaa vähintään 1g/painokilo, mun mielestä saa olla vähän enemmänkin.

Painostasi riippuen protskun sopiva määrä on todennäköisesti jotain väliltä 90-110g ja hiilaria tuntemusten mukaan, eli itse leikkaisin pois eniten hiilareista, hiukan protskusta ja rasvasta vain, jos sen saanti on yli 1,2g/painokilo. Joku 1700-1800 kcal voisi olla hyvä päivän energiansaanti + salipäivinä palkkari päälle, jolla lähtisin itse tilanteessasi pudottelemaan.

Täällä opetellaan dieetinjälkeistä elämää. Kovasti on vielä hakusessa, paino on jo vähän dieetin jälkeen noussutkin ja pelko vanhaan painoon / mittoihin palaamisesta on kova. Mutta en aio enää palata jatkuvaan ruokien punnitsemiseen ja laskurielämään, joten jostain täältä se tasapaino lopulta löytyy.

Mari91 tuon lepokulutuksen määritelmän tiesinkin :) jätin mainitsematta oman epäilykseni arkikulutuksesta.

Kiitti tankopippuri. Tosta rasvanmäärästä en tiennyt yhtään! pyrin 2gxpainokilo proteiiniin, mutta toi rasva on ollut ihan hakusessa. Ilmeisesti pitää vähä tiputtaa vielä hiilareista (eli aamupuurosta ja hedelmistä, byhyy)

Nyt myös minä päätin vidoin ryhdistäytyä ja oikeasti yrittää parantaa kuntoa! Takana on ollu pitkä jakso ilman säännöllistä liikuntaa ja lähinnä oonkin vain kävelly ja vähän pyöräilly.
Taustatietona myös sen verran, että tämän opiskelijan niskan päälle tippunut kovin raskas jakso elämässä jonka ansiosta huima laihtuminen (nykyinen paino/pituus 50/172) ja nyt havahtumisen myötä ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja alottaa elämänkorjaus. Tarkoituksena olisi lisätä sitä puntillakin käymistä painon nostamisen ohella :)
Mutta tiedän toki, että turha se puntilla käyminen on jos ei ensiksi saa sitä ruokapuolta korjattua. Vähän olen ehkä sen kanssa hukassa. Joten tässä tulee meikän päiväkirjaa ja kommentit olisivat enemmän kuin tervettulleita! :)

Tänään:

Aamupala(8:00):
- 2 vaasan ruispalaa
- avokadoa päälle n 50g
- 4 leikettä
- kasviksia, kiivi
- kahvia

Treenin jälkeen(10:30):
- Palkkari(80 kcal) ja bansku

Lounas (12:00):
- Kanakastiketta jossa kanaa n. 150g
- 2 perunaa
- salaattia jossa papuja ja vihanneksia

Välipala (14:45):
- kahvia ja rawbite proteiinipatukka(200kcal)

Päivällinen (17:30):
- jauhelihakastiketta 150g
- 40g gluteenitonta pastaa
- salaatit+vihannekset

Iltapalaksi ajattelin rahkaa+pähkinöitä ja marjoja

Elikkä More/Less/Enough? Palautetta kuulen mielelläni! ;)

Mutta tiedän toki, että turha se puntilla käyminen on jos ei ensiksi saa sitä ruokapuolta korjattua.

Tänään:

Aamupala(8:00):
- 2 vaasan ruispalaa
- avokadoa päälle n 50g
- 4 leikettä
- kasviksia, kiivi
- kahvia

Treenin jälkeen(10:30):
- Palkkari(80 kcal) ja bansku

Lounas (12:00):
- Kanakastiketta jossa kanaa n. 150g
- 2 perunaa
- salaattia jossa papuja ja vihanneksia

Välipala (14:45):
- kahvia ja rawbite proteiinipatukka(200kcal)

Päivällinen (17:30):
- jauhelihakastiketta 150g
- 40g gluteenitonta pastaa
- salaatit+vihannekset

Iltapalaksi ajattelin rahkaa+pähkinöitä ja marjoja

Elikkä More/Less/Enough? Palautetta kuulen mielelläni! ;)
Ihan hyvältä vaikuttaa, tosin saatko rasvaa riittävästi? Eli jätitkö vaan merkitsemättä öljyt esim ruan valmistuksessa? Muutenkin kaloreita sais olla vähän runsaammin kun painoa ja lihasta haluat kasvatella.

Tiuskis: Juu ihan nuo kanat/jauhelihat paistoin öljyssä ja illalla vielä tuli naposteltua n.20g pähkinöitä.
Tosin ei kyllä ihan joka päivä noin hyvin tule syötyä, mutta noin runkona suunilleen

Tiuskis: Juu ihan nuo kanat/jauhelihat paistoin öljyssä ja illalla vielä tuli naposteltua n.20g pähkinöitä.
Tosin ei kyllä ihan joka päivä noin hyvin tule syötyä, mutta noin runkona suunilleen

Nopeasti silmämääräisesti vilkaistuna kalorit jäävät alle 2000/päivä. Voisit lisätä hyvän rasvan (vaikka kokonainen avokado aamupalalla) ja hiilarien määrää (esim.3 perunaa, 60g pastaa, muutama hedelmä päivälle lisää) Aamupalalle ehkä jotain proteiinipitoista (muutama kananmuna/raejuustoa/rahkaa) :)

Suositut

Back
Ylös Bottom