- Ikä
- 44
Miltähän tää mahtaa maistua? :D
Ei näytä erityisen houkuttelevalta, mutta maku ei oo ollenkaan paha. En mitään pahanmakuista söisikään.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miltähän tää mahtaa maistua? :D
Hei, saisko vähän ruokavalioon apua![]()
Oon 165cm/48kg ja käyn salilla 3krt/vk, ja sit satunnaisesti lenkillä.
Ideana olis timmiytyä reisistä, pepusta ja vatsasta, vaikka tällanen pienikokonen oonkin niin sellasta et sais lihaksia näkyviin ja vatsasta ylimäärästä rasvaa pois.
Oon myös kasvissyöjä vaikkakin syön kalaa, joka tuo lisähaastetta tähän ruokavalioon!
Mut osaako joku himpun neuvoo vaikka esimerkki ruokavalioa vaikkapa normaalipäivälle. Miten usein syödä ja minkätyyppistä ruokaa ja miten paljon tarvii kaloreita/proteiineja?
Kiiiitos paljon jo etukäteeen!![]()
inku, ensinnäkin IBSn hoitoon suosittelen tarkkuutta FODMAPien kanssa varsinkin viljojen osalta. Jos sulla on nyt vatsaoireita niin ne voi hyvinkin johtua hapankorpuista, kalapuikkojen leivitteestä ja pastasta (been there done that). Vaihda nämä luontaisesti gluteenittomiin vaihtoehtoihin (esim. paistettu kala sellaisenaan, riisi tai juurekset jne.). Kannattaa panostaa nimenomaan liukoisiin kuituihin, kuten kauraan, marjoihin, chia-siemeniin yms. Itse olen kokenut jonkin verran apua myös visiblinistä vaikka se aika kuvottavaa mönjää onkin. Ruis ja vehnä (yms viljat) on ainakin mulle kaikkein pahinta myrkkyä, joten ei ihme jos saat vatsan jumiin ruisleseistä. Vaihtoehtoja kuitenkin onneksi löytyy!
Käytännön neuvoina mä sanoisin siis:
- käytä enemmän niitä juureksia ja kasviksia joita maha kestää pääruuilla
- kokeile mehukeiton ja rahkan tilalle smoothieita (rahkaa + marjoja tai hedelmiä + maitoa blenderiin)
- laadukasta oliiviöljyä tms ja rasvaisia kaloja ruokavalioon
Mehukeitoissa on ainakin joissain makeutusaineiden lisäksi fodmapeihin lukeutuvia kuituja, joten kannattaa todella tarkaan syynätä tuoteselosteet. Ja tosiaan ihan omasta kokemuksesta suosittelen kokeilemaan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota.
inku, asia selvä siinä tapauksessa. Jännä miten yksilöllisiä ihmiset on näissä. Aattelin vaan kun ainakin ne "kaura"makaroonit mitä mä oon nähnyt on jotaim 80% vehnää mutta ehkä sä oot löytäny jotain erilaista...