Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitä te syötte välipaloiksi? Jos iskee yllättäen nälkä eikä ole aikaa laittaa sillä hetkellä mitään sen kummempaa? Jos siis suklaata ei lasketa... :D

Rahkaa erilaisin lisukkein. Nopeaa ja vie nälän. Rahkaa + banaania, rahkaa + marjoja, rahkaa + proteiinijauhetta jne. Mut mä nyt satun tykkäämään rahkasta, helposti menis vaikkei olisi mitään lisukkeitakaan. :) Jos taas pitäisi ottaa jonkinlainen välipala mukaan, niin proteiinipatukat, banaani ja pähkinät toimii ihan hyvin. Pekaanipähkinät on oma lemppari, niitä saa sopivasti pienissä pusseissakin, helppo kuljettaa mukana laukussa.

Tiedän että jos ruokaväli venyy yli 3 tunnin, iskee nälkä ja vetämättömyys joten varaan aina välipalat töihin mukaan, syön sen vaikka ei nälkä olisikaan. Usein rahka marjoilla tai banaanilla, purkki raejuustoa tai muutama leipä reiluilla päällysillä :) jos tulee tilanne että ei ole jääkaappimahdollisuutta niin laukusta löytyy aina proteiinipatukka tai proteiinijuoma.

Totta. Siis lähinnä tarkoitin just sitä, että jos päivärytmi menee jostain syystä jotenkin sekasin, tai vaikka jo ennakolta tietää, että tänään ei muun ohjelman takia jää lounas- tai välipalataukoa tms.

Yksinkertaisesta asiasta tehty vaikea? :) Jos etukäteen tietää, että seuraavasta päivästä tulee kiirus, voihan sitä vaikka edellisen päivän safkan jämät pakata valmiiksi rasiaan välipalaksi. Jos ei ole evästä mukana, niin kaupasta jotain, vaikka raejuustoa ja banaani tai valmissalaatti. Jää rasvoista tietty vajaaksi, mutta sen voi paikata illalla himassa esim. oliiviöljyllä tai pähkinöillä.

Mä en ennen edes syönyt välipaloja juurikaan, nykyisillä kalorimäärillä pakko, ja se 4 tuntia on aikalailla se, jonka kohdalla polttoainetta on vaan saatava. Ja kunhan sillä nälkä lähtee, kaloreita tulee tarpeeksi, makrot kuitenkin siistit ja tietty makrojakaumassa sekin merkkaa, että onko se miten lähellä tai jälkeen treeniä oleva ruoka ja miten tullut muuten syötyä, niin aika sama, vaikkei se nyt mikään varsinainen kulinaristinen nautinto olisikaan. Eikä yleensä olekaan. Saati että imo tarvisi olla. Vähän sitä joutuu tietty etukäteissuunnittelemaan ja säätämään, että tuo ruokavali helposti toteutuu. Mutta tällä tavalla sen saa mun mielestä helpoksi.

Yksinkertaisesta asiasta tehty vaikea? :)
Se olikin se mun alkuperänen pointti, että miksi on välillä niin vaikeaa. :wtf: Siis kun periaatteessa tietää about mitä ja miten kannattais syödä ihan oman edun vuoksi, niin miksi välillä iskee ihansamasyönsuklaataketääneikiinnosta-vaihde päälle??? Käykö kenellekään muille tätä vai oonko ainoo? :D
Eli kyse on nimenomaan ennemmin psykologisesta kuin käytännön ongelmasta, mutta siitä vaan tuli mieleen tämä välipalakysymys, joka oli imo ihan relevantti tähän ketjuun. :)

Jos se tieto oikeista, hyvistä valinnoista on olemassa ja ongelma on siinä, että tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja syödä suklaata, niin minusta viisainta on vain tehdä oikeiden, parempien valintojen tekemisestä niin helppoa, että siihen väärin syömiseen on vaikeampi heittäytyä.

Oon koittanu alkaa bulkin jälkeen jonkinnäköselle pienelle dieetille. Nyt näyttää syömiset useimmiten tältä:

Aamupala: purkki rahkaa, mehukeittoa, 20g pähkinöitä TAI puuro (1dl hiutale) raejuustolla (150g) ja soijalesitiinillä (10g)
Lounas: 250-350g rehuja, 100-150g lihaa/kalaa, 50-100g raejuustoa, puolikas avokado
Välipala: purkki rahkaa mehukeitolla
Päivällinen: lounaan kaltainen, mutta saatan usein syödä tän koululla (peukku yliopiston ruokaloille joista saa iltaseiskaan asti safkaa), joten saattaa mennä vähän soveltamiseks. Treenipäivinä tässä saattaa olla vähän riisiä/perunaa tai pari palaa leipää.
Iltapala: purkki rahkaa mehukeitolla + joku hedelmä TAI treenipäivinä vähän runsaammin, esim. 2 leipää voilla, kinkulla ja paistetulla (2x) kananmunalla

Ruokaa ajattelen kokoajan. Oisko ideaa lähteä hakemaan (vielä) vähähiilarisempaa, jotta sais nälkäsignaalia hallintaan? Vai mitä ihmettä pitäis tehä, ettei päivät kuluis vaan seuraavaa ateriaa odotellessa? Vai onkse nyt vaan hyväksyttävä dieetillä et tämmöstä on? Tuntuu että syön jo nyt aika paljon siihen nähden että yritän muka dieetata...

Painosta pudotettavaa mulla ei ole, mutta rasvoja kyllä. Inbody mittauksessa rasvat 23%, tosin myöhään illalla rankan jalkatreenin jälkeen, joten en tiedä onko siinä jotakin vääristymää.
Syömärytmin olen yrittänyt pitää mahd. tasaisena, tosin kiireisinä työpäivinä ruokaväli on varsinkin viime syksynä venähdellyt 6-8 tuntiin. Nyt onneksi helpottanut ja ruokaa saan napaan tasaisemmin n.4 tunnin välein :) Mittani siis 164/55. Liikuntaa kertyy viikossa yleisimmin 5 treeniä, välillä jopa 6 salilla. Salitreenien lisäksi päivittäin liikuntaa kertyy vähintään 10km pyöräilyn sekä fyysisesti raskaan työn kautta.

Aamupala:
250g rasvaton maitorahka
20g kaurahiutale
70g marjoja (mustikat/mansikat)
10g pellavan siemen

(salipäivinä palkkari, dietmix 20-30g)

Lounas:
100g kanaa/ 10% naudan jauheliha
40g tumma makaroni (kuivapaino)
vihannesmix/salaatti/parsakaali riippuen mitä rehuja kaapista löytyy

Päivällinen:
Myskikurpitsakeitto (sis. Myskikurpitsaa, hieman rasvatonta maitoa, 10% tuorejuusto)
60g raejuusto
puolikas avokado

Välipala:
Ruisleipä, satunnaisesti täytteillä, töissä täysin ilman
Omena/ banaani

Iltapala:
250g rasvaton maitorahka
20g kaurahiutale
70g marjoja

Olen vasta tämän vuoden puolella opetellut laittamaan ja syömään oikeaa ruokaa ainaisen ruispalojen rouskutuksen sijaan, joten aloittelija tässäkin suhteessa. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu antamaan palautetta!

Moi taas!

Kirjoittelin tänne jo aiemmin ja tässä välissä on käyty niin syvällä että sinne en enää takaisin halua. Nyt painoa pitäisi hilata ylös niin että sekä psyykkiset että fyysiset oireet katoaisivat joskus ja hormonitoiminta lähtisi toimimaan. Olen nyt itsenäisesti yrittänyt fiksailla ruokavaliotani, rentous siitä tässä vaiheessa on kaukana ja painon nouseminen pelottaa, entä jos sitä tulee liikaa.. Mittani siis tällä hetkellä 155/39. Nälkä on tosin herännyt, se on jatkuva ja aineenvaihdunta ylikierroksilla, vessassa ravaan koko ajan, naama alkanut kukkimaan + yöhikoilu. Ahdistaa se määrä mitä syön, annokset ovat oikeasti todella isoja eikä tee edes tiukkaa esim. vetäistä koko pitsa kerralla. Se ahdistaa tässä ehkä eniten, että entä jos menee ahmimisen puolelle. Anteeksi ja kiitos jo etukäteen :)

MA:

Aamupala klo 8.00
- Lautasellinen puuroa, tilkka kevytmaitoa ja mansikkahilloa
- Moniviljasämpylä, oivariini, juustosiivu, leikkelesiivu, kurkkua ja tomaattia
- Keitetty kananmuna
- Appelsiinimehu 2dl
- Kahvi

Lounas klo 12.00
- Kasvistortilla kermaviilikastikkeella, yrttiöljyä
- Salaattipöydästä paljon salaatteja
- Kahvi

Välipala klo 15.00
- 2 ruispalaa margariinilla, kurkkua ja tomaattia
- Omena
- Kahvi

Päivällinen klo 18.00
-Mannapuuroa maitoon keitettynä, voisilmä

Iltapala klo 21.00
- Perunapiirakka margariinilla ja raejuustolla
- Raakasuklaapatukka 50 g
- Teetä

TI:

Aamupala 1 klo 5.00 (ennen aamuvuoroon lähtöä)
- Kaurapuuro
- 1 dl mustikoita

Aamupala 2 klo 8.00
- 2 kauraleipää margariinilla
- puolikas avokado
- keitetty kananmuna
- tomaatti
- kahvi

Lounas klo 11.00
- ISO lautasellinen kanasalaattia, jossa kananmunaa, aurajuustoa, oliiviöljykastike, ¼ lautasellista täysjyväpastaa, appelsiini, kahvi

Välipala klo 15.00
- Banaani
- puolikas avokado
- jogurttimanteleita pieni kourallinen

Päivällinen klo 18.00
- 6 kasvispyörykkää
- ¼ lautasellinen riisiä
- salaattipöydästä salaatit
- ruisleipä margariinilla

Iltapala klo 21.00
- Lautasellinen lakkasoppaa ja maitokiisseliä

Nyt rehellisiä mielipiteitä, viilauksia voisin vielä tehdä? Ja ennen kaikkea, räjähtääkö paino käsiin tällä ruokavaliolla? Niin ja tosiaan tällä hetkellä salihommat sattuneesta syystä jäissä..

fites, tosi hyvältä kuulostaa! Ei todellakaan ole liikaa ruokaa vaan ihan järkevän kuulosia määriä noin äkkiseltään kaloreita laskematta. :) Ehkä ekaan päivään ois voinut lisätä vähän enemmän proteiinia? Sun ruokalajit on aika kasvisvoittosia (mikä ei toki ole ollenkaan huono asia) joten niitä saakin syödä ISOJA annoksia, ja tosiaan ottaa sitte proteiinia just vaikka raejuustosta ja kanasta yms. Tsemppiä kovasti!

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tämän päivän ruuat:

klo.7.30 1dl kaurahiutaleita, 1,5 dl sokeritonta mehukeittoa, kookosöljyä 1/2 rkl, 3 rkl raejuustoa (N.150g), kahvi mustana.

klo. 10.30 äkkinälkään keitetty muna

klo.11.00 kanafilee, maustamaton n.150g, pikkutomaatteja, 1 omena, lempi-salaattisekoitusta, 3 rkl raejuustoa, 3 rkl kypsää basmatiriisiä, vähän paprikaa, loraus avokadoöljyä. Edellä mainituista siis salaatti :)
Jälkkäriksi kuppi kahvia ja 20g tummaa suklaata.

klo.14.00 Kuppi kahvia ja 1 viipale kotipullaa

klo.16.00 1/2 lautasellista salaattia (friseesalaatti, tomaatti, paprika, kurkku, 5 % feta, vihreät oliivirenkaat), 1/4 lautasellista uunijuureksia, 5 kotitekoista lihapullaa, 2 lasia rasvatonta maitoa

klo.19.00 2 pientä lettua (lettupannulla paistettu), 1 rkl mansikkahilloa, 3rkl raejuustoa

klo.22.00 lempi-salaattisekoitusta, pikkutomaatteja, kurkkua, 1 keitetty muna, 1 prk tonnikalaa vedessä, muutama tippa makeaa chilikastiketta, loraus seesamiöljyä.

Päivikki: Luin sun jutun tuolta toisesta ketjusta. Sait siellä tosi hyviä vinkkejä ja apua varmasti pohdinnassa mikä oikeasti on oleellista ja merkityksellistä. Mun mielestä myös kannattaisi keskittyä siihen, että treeni kulkee ja syöminen on fiksua ja hallittua (tasapainoista?) ja treeni tekee tehtävänsä myös kehossa.

Tätä ruokailua kun katsoo niin mulle tulee semmonen fiilis, että syöt kyllä liian kevyesti niin sitten tulee "himoja" pullaan, karkkiin ja muihin herkkuihin helpommin. Eli voisitko miettiä syöväsi vähän enemmän esim. lounaalla ja aamupalalla niin jälkiruaksi riittäisi vain nuo suklaat? Sitten olisi helpompi ehkä ottaa välipalalla hedelmää, rahkaa, pähkinöitä jne eikä pullaa. Aamupalalle kunnolla puuroo ja raejuustoa (tuskin 3 rkl = 150 g?).

Itse olen tosin sitä mieltä, että herkkujakin pystyy syömään kun n. 80 %:sesti eväät on kondiksessa ja tuskin tämä on sinun normipäivä kuitenkaan? Kunnollista ja ravitsevaa ruokaa koneeseen niin hyvä tulee, treeni kulkee ja keho kiittää.

Olen samaa mieltä Tiuskiksen kanssa jälleen. Heittelin noita ruokia, ilman lettuja, suklaata ja pullaa kalorilaskuriin ja arvioisin että perus safkasta tulee noin 1500kcal maksimissaan. Laitoin painoja vähän yläkanttiin jottei se ainakaan alle jäisi. Toki letut, suklaa ja pulla tuo sitten lisää kaloreita, mutta lähteet eivät ole kovinkaan hyviä varsinkaan jos nyt rasvaa halutaan tiristellä. En tiedä treenasitko kyseisenä päivänä vai et ja onhan nyt viikonloppu että usein silloin syödään rennommin mutta jos tämä on perus ruokavaliosi niin vaihtaisin kyllä pullat ja letut kunnon ruokaan. Välipalana vaikka söisitkin tummaa suklaata rivi tai kaksi joka päivä ei kaada syömisiäsi mihinkään. Sinun ikäiselläsi ja painoisellasi naisella kun lepokulutuskin huitelee 1600kcal tienoilla niin varmasti treenaamattomanakin päivänä pääset sinne 2000kcal kulutuksen tieenoille ilman treeniä. Sitten kun treenaat kaikki juoksut ja salit sun muut jonain päivänä niin kulutus on huomattavasti korkeampi ja sitä kautta myös energiantarve.

Sinuna kokeilisin nostaa lepopäivän kalorit sinne 2000kcal tienoille kunnon lähteistä ja sitten treeni päivänä vielä vähän enemmän. Arkena kun syöt niin vaihda pullat ja letut vaikka rahkaan tai raejuustoon, tai johonkin muuhun hyvään proteiini + rasva lähteeseen ja ota vaikka kaveriksi vielä joku hedelmä. Sillä saat mukavasti lisää energiaa terveellisistä lähteistä. Mielestäni voit kuitenkin viikonloppuisin tai vaikka yhtenä päivänä ottaa rennommin koska niinkuin tiuskis sanoi, 80% ajasta kun syö puhdasta ruokaa niin se 20% kompensoituu kyllä viikon aikana. Tämän olen itsekin huomannut ja paremmin jaksaa sitten motivoitua syömään oikein kun vähän löysää välillä narua kaulanympärillä.

Aterioidesi rakenne vaikuttaa ihan hyvältä, kunhan välipalat ja muut eivät kokoajan ole lettua ja pullaa tai muita herkkuja.

Päivikki, mustakin kuulostaa vähän hassulta että syödään aamupuuro, kolme kertaa salaattia ja kaks kertaa makeita leivonnaisia. Toki imo herkkujakin saa syödä jos siltä tuntuu, mutta tuossa on aika vähän olosesti "oikeeta" ruokaa. Oisko mitä jos lounaaksi ja/tai päivälliseksi tekisi ihan kunnon annoksen perus kotiruokaa, ja välipaloiksi jotain laadukasta leipäasiaa hyvillä päällisillä tai rahkaa tai smoohieta tms.? Mutta tuo on sinänsä hauska idea että lettujenkin kanssa voi syödä raejuustoa. :)

ipana, tuli mieleen tuosta, että mäkin laskin just, että mun päivän "perusruuat" eli yleensä syötyjen aterioiden ns. pääraaka-aineet tekisi vain jotain reilu 1600kcal. :wtf: Käytännössä siihen tulee aina aika paljon kaikkea ekstraa päälle, kuten pääruuille kastiketta tai juustoraastetta ja ehkä vähän isommat annoskoot kun millä laskin, mutta jos siis karsisi kaiken "ylimääräisen" (= ruokaa laittaessa lähinnä maun vuoksi lisättävät asiat ja esim. energiapitoiset juomat) pois niin jonnekin tonne päätyis. Tämä on aika yllättävää.

Joo, sori, olisin voinut selittää millainen päivä oli kyseessä. Mulla on siis esimerkkiruokailu töissä ja viikonloppuisin meillä töissä myös aika usein leivotaan jotain herkkuja kahville. Arkipäivänä otan töissä kahvin kanssa rivin tummaa suklaata, banaanin tai rahkaa ja marjoja, mutta tuore pulla on niin hyvää että en edes yrittänyt vastustaa, kun tosiaan mun elämä ei ehkä kaadu tuohon pieneen siivuun. Ja poikkeuksellisesti iltapalalta jäi lettuja ja mulla oli jääkaapissa raejuustopurkin jämä niin pistelin ne naamariin :) Ne letut oli sellaisia kaupan pinaattiletun kokoisia joten mistään suurista määristä ei ole kyse. Enkä siis syö joka viikonloppu herkkuja. Toi tumma suklaa kuuluu kyllä mun normaaliin arkeen, mutta vain se 1 rivi!

Eilinen oli lepopäivä, kävin ainoastaan palauttavalla kävelylenkillä tunnin verran (tsekkasin samalla itselleni uutta autoa, :D) Tänään oli treenipäivä, laittelen evääni illalla tänne ennen nukkumaan menoa!

Tiuskis, mä jopa punnitsin raejuustot päivänä eräänä, kun aloin miettimään, paljonko niistä tulee. Mun ruokalusikalliset on valtavia kukkurallisia ja keittiövaaka näytti 149g :)

Tänään:

aamupala 9.30 : kaurahiutaleita 60 g, vehnälese 10 g, kananmunanvalkuaista 150 g, marjapiltti, kahvia

välipala 12.00: smoothie: 100 g mustikoita, 35 g prodejauhoa, 10 g cashew-pähkinöitä

treenin jälkeen: 30 g whey 80 -palkkari

lounas 15.00: 250 g bataatti, 120 g broileri, n. 200 g vihanneksia, reissumies-ruisleipä

päivällinen 18.00: 35 g makaroni, 120 g jauheliha, 300 g pakastevihanneksia

..Iltapalaksi ajattelin tehdä vielä samanlaisen smoothien mitä join aamupäivällä. :) Tein nyt päätöksen jättää rahkan ja raejuuston kokonaan pois ruokavaliosta, kun niitä tullut mussutettua ihan riittävästi ja haluan eroon siitä turvonneesta olosta mikä niiden syömisestä tulee! Tänään nyt siis ensimmäinen päivä tätä kokeilua, ja tällä mennään =)
Mitat 164 cm/n. 60 kg, rasvaa tässä pitäisi tiristellä vielä ennen kesää!! Olen Fitfarmin bikini challenge-valmennuksessa, ja tämä siis sen mukainen ruokkis. Neljäs viikko lähtee huomenna käyntiin :)

Onko tosiaan niin, että tuossa dieetissä päivän ainoat rasvat tulevat kymmenestä ( tai kahdestakymmenestä, jos syöt iltapalaksi sitä samaa ) grammasta cashew-pähkinöitä ja tuosta jauhelihasta ?! Kuulostaa pelottavan vähäiseltä määrältä...

Onko tosiaan niin, että tuossa dieetissä päivän ainoat rasvat tulevat kymmenestä ( tai kahdestakymmenestä, jos syöt iltapalaksi sitä samaa ) grammasta cashew-pähkinöitä ja tuosta jauhelihasta ?! Kuulostaa pelottavan vähäiseltä määrältä...

Ups, unohdin!! Aamupalalla oli rasvoja myös, 10 g kookosöljyä joka jäi pois. Mutta ei muita rasvoja siis sisälly diettiin. Laitoin ihan piruuttani nuo ruuat nyt kalorilaskuriin, kun aiemmin en ole sitä jaksanut tehdä, ja sain 1600 kcal. Luulin että olisi ollut enemmän! :d

Ei rasvaista kalaa, ei oliiviöljyä tai muuta kasviöljyä, ei margariinia, ei avokadoa ?? Kiloklubin mukaan 20 g cashew-pähkinöitä, 120 g jauhelihaa ( rasvaa 7 % ) ja 120 g broileria tekevät rasvoissa yhteensä 30 g, mikä on ihan liian vähän. Se 1 g per painokilo pitäisi rasvaa tulla per vuorokausi, varsinkin kun dieetillä ollaan viikkoja. 1600 kcal on myös hintsusti, jos meinaa treenata kunnolla. Mä itse lisäisin rasvoja tuohon, kanamunat voisi vaikka syödä kokonaisena ja käyttää ruoanvalmistukseen oliivi- tai rypsiöljyä ja esim. kuidun lähteenä pellavasiemenrouhetta.

Taas sekoilin :D Siis niitä cashew-pähkinöitä oli 20 g molemmilla välipaloilla, eli yht 40 g.. Mut joo, onhan ne rasvat vedetty tosta ihan minimiin. Treenit on kyllä kovia, 4 krt salitreeni + 1 HIIT-tyylinen lyhyt treeni, ja päälle 2-3 krt aamuaerobisia (45 min reippaasti kävellen). En vaan ymmärrä, että miten tää rasva ei multa lähde sulamaan?! Lihasmassaa oon kyllä saanut viimeisen vuoden aikana kivasti, mutta tuntuu että läskit on jämähtäneet jäädäkseen :D Toivon vaan että en olisi jotenkin "pilannut" mun kroppaani, kun sairastin 12-14-vuotiaana anoreksian (paino oli pahimmillaan silloin -25 kg nykyisestä :0), ja monta vuotta mennyt varmasti säästöliekillä elämiseen, kun ainut "lämmin ateria" oli puuro aamulla ja muuten vetelin vain maitorahkaa ja hedelmiä ja salaattia. Miten TYHMÄ voi ihminen olla syömisissään!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom