Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Nyt on siis taas intensiivisempää saliharrastusta aloiteltu muutaman vuoden epäsäännöllisen, juoksemisen jalkoihin jääneen salitreenin sijaan, ja lihasmassan osuuden kasvattaminen on tavoitteena ilman mitään dieettejä (mitat 171cm/63 kg). Neljä viikkoa on nyt täynnä uuden punttisalun jälkeen ja salitreenejä tulee 4x viikossa, yksi bobycombat ja kävelyä tai rauhallista hölkkäilyä koiran kanssa siihen päälle. Tuo aerobinen puoli hakee vielä lopullista muotoaan, sillä juoksemisen suhteen en ole vielä päättänyt mitä teen. Nyt se on jäänyt ihan täysin salitreenin jalkoihin, mutta ehkä sitten hyvä niin. Lihasmassan ja juoksukestävyyskunnon kehittäminen yhtaikaa kun on aika vaikea, ellei mahdoton yhdistelmä...

Tällaiselta näyttää mun normitreenipäivän sapuskat:

Aamupala: 3 munaa voissa paistettuna, juustosiivuja, tomaatti
Lounas opiskelijaravintolassa: seitiä, iso kasa salaattia, salaatinkastiketta, lasi maitoa
Välipala: 250 g maitorahkaa, loraus kermaa, vadelmia, mantelijauhetta
Treeni 60 min, jonka jälkeen Muscle+ -palautusjuoma (1 dl jauhetta)
Päivällinen: kananrinta, läjä voissa kypsäksi paistettua kaalia, iso kasa salaattia (tammenlehvä-tomaatti-paprika) oliiviöljylorauksella
Iltapala (kun kerran tuli vielä nälkä): voissa paistettua kaalia raejuuston kera

Ja vähähiilarisuus ei ole mitenkään näiden punttisalitavoitteideni kannalta valittua, vaan ruokavalioni perusrunko on peruja muutaman vuoden karppaustaustasta. Hiilarit vetävät varsinkin aamulla ja lounaalla sen verran naatiksi, kiukkuiseksi ja puoliteholla käyväksi, että kynnys esim. jonkun hiilarilisäkkeen syömiseksi on todella suuri jopa opiskelijaravintoloiden surkean rasva- ja prode-tarjonnan keskellä. Treeninjälkeiselle aterialle niitä kyllä varmaan voisi lisätä tyydyttyneen rasvan tilalle.

Juuei tuohon 30min salitreeni ei sisälly aerobinen. Salilla teen yleensä 8-12x3 mahdollisimman raskailla n ½ min paussi joka sarjan välissä. Alkulämppänä yleensä 10-15 min 9-10km/h juoksua ja loppulämppänä 5-10 min crossia tai 8-9km/h juoksua.
Juoksu tosiaan on kehittynyt mulla vähän henkireiäksi, enkä sitä sinänsä koe rasittavana liikuntana (no vitsi vitsi - kyllä se 1h juoksua lumihangessa jo ottaa voimille! :D). Mitenköhän kannattaisi treeniohjelma rakentaa niin että voisin sekä ylläpitää kuntoa (ja yleistä hyvinvointiani) juoksemalla ja samaan aikaan kiinteytyä? Ei mulla mikään himo muskeleita kasvattaa ole, mutta olisi kiva saada kroppa timmimmäksi. Hiilareita en juoksemisen takia tod. voi karsia pois ja lisäksi tiedän kroppani menevän täysin säästöliekille jos en viljoja saa. Olen pyrkinyt karsimaan ruokavaliostani valkoiset jauhot ja sokerit pois, mutta sallin itselleni aina välillä pari-viis palaa tummaa suklaata ja maitorahka-marja-kombon joukkoon turautan mielelläni hunajaa teelusikallisen. Rasvoja syön pähkinöiden, avokadon (en päivittäin) ja siemenien + rypsiöljyn muodossa - olisiko näissä petrattavaa? Luin jostain kiintoisan jutun siitä että kroppa menisi ketoosiin (?) jos ruokavaliosta karsii sekä hiilarit että rasvat minimiin - totta?

Kalorilaskurin mukaan peruskulutukseni olisi istumatyöllä 1558 kcal/vrk. Jos haluaisin nyt kiinteytyä niin paljonkohan kannattaisi kaloreita vetää/pvä? Proteiinia kuinka paljon? Hankalaa kun hiilareita tarvis juoksuun, mutta prodea kasvuun. Pöh.

^Sun pitää valita haluatko kehittää aerobista puolta vai kasvattaa lihasmassaa. Molempia ei voi samaan aikaan kehittää kovinkaan tehokkaasti.

Naiset syövät yleensä ottaen aivan liian vähän. Itse en ymmärrä miten jotkut pärjää jollain 1500kcal päivässä (lukuunottamatta kisadieettiläisiä), kun jo peruskulutus on monilla sen verran. Paljon liikkuva tarvii paljon ravintoa, että kroppa selviää kataboliasta mahdollisimman tehokkaasti. Sopiva kalorimäärä tipityksellekin olisi varmaan siinä 2500kcal paikkeilla, jos lihasmassaakin mielit saada juoksun ohessa.

Mulla on takana muutama vuosi kestävyysharjoittelua, jonka takia lähes elin hiilareilla ja protskua sain tosi vähän. Salilla tuli käytyä epäsäännöllisesti ja huidottua pienillä painoilla...
Nyt kun olen aloittanut treenaamisen salilla tosissaan, (3krt/vko kovaa) niin Ruokavaliokin on muuttunut aika radikaalisti ja tavoitteena on kasvattaa lihasta. En myöskään halaja kehonrakentajan kroppaa mutta lihakset saisivat kyllä erottua! :rolleyes:

Olen aina ollut todella pieniruokainen, pieni olen tosin kooltanikin, mitat 161cm ja paino 48-49kg.
Syömiseen suhteen pitäisi opetella yksinkertaisesti syömään enemmän ja puhtaampaa/terveellisempää ruokaa.

Omat tämänpäivän ruokailut:

Aamu: neljän viljan puuroa, mehukeittoa ja raejuustoa sekaisin. Kalaöljykapselit.

Ennen treeniä:kourallinen cashew-pähkinöitä ja viinirypäleitä.

Tunnin treeni plus puolentunnin aerobinen matolla.

Treenin jälkeen: Shape Proteinshake vanilla

Kotona iltapäivästä: 2 kananmunaa tilkassa voita paistettuna, iso läjä wokkivihanneksia+ jauhelihakastiketta, raejuustoa.

Illalla vielä purkki ehrmannia, mehukeittoa, siemensekoitusta, mansikoita, vadelmia, mustikoita jne..

Pitkin päivää pyrin juomaan paljon vettä. Tähän en noita määriä laittanut kun niitä ei niin tarkkaan tule mittailtua, mutta raejuustoa ja rahkaa menee kyllä koko purkillinen ja aamullakin iso annos puuroa.

Fitnessruokavaliota opetellaan. Pituutta 160 cm, painoa n. 56 kg, tällä hetkellä pyrin syömään suunnilleen kulutuksen mukaan.

Aamiainen klo 6:
Puuro, jossa 1 dl kauraleseitä, 1 dl vettä ja 1 dl rasvatonta maitoa, 1 tl pellavansiemenrouhetta, 1 tl hunajaa, 1/2 prk maitorahkaa, 1 tl vadelmahilloa, kuppi kahvia maitotilkalla

Välipala klo 9:
1/2 Leaderin lo-carb patukkaa

Lounas klo 11.30:
1 jauhelihapihvi, jäävuorisalaattia, kaaliraastetta (yliopistolla oli huono salaattipäivä :(), jälkiruoaksi toinen puolisko Leaderin patukasta sekä kahvia maidolla

Välipala klo 15:30:
1 prk Ehrmannia, kourallinen cashewpähkinöitä

Päivällinen klo 18:30:
Täysjyväspagettia + bolognesea paistijauhelihasta ja Dolmiosta, lasillinen rasvatonta maitoa

Iltapala klo 21:
2 ruisnäkkäriä margariinilla, 1 omena

Vettä join kolmisen litraa. Tänään oli "istumispäivä", eli 2x2 h junassa ja 5 h seminaarissa, yöks.

Vapaapäivää vietellään tällä suunnalla :)

aamulenkki 50min
09oo aamupala: puuro+2munaa+raejuustoa + pari kuppia kahvia maidolla
12oo välipala: rahka+ananasta
Treeni + 25min aerobinen, treenin jälkeen palkkari
15oo lounas: pastaa,kanaa ja kastiketta
17oo välipala: 2ruisleipää, kalkkunaa+juustoa päällä
ja tosssa klo 20oo kanasalaatti sekä ennen unille menoa parit kananmunaset pitäs vielä kitaan survoa :)

Ainiin, join äsken pienen lasillisen pepsi maxia. Hyi hittto että maistuu aivan jollekki en ees osaa kuvailla mille :D Oudolle!!! :D

Aamupala klo 6 jälkeen:
pikakaurapuuroa, tilkka hunajaa, 1/2 prk rahkaa ja 1/2 tl kuningatarhilloa, kahvia maidolla

Välipalaa klo 9:
Pari desiä hedelmänpaloja, kahvia maidolla

Lounas klo 12:
2 kpl broilerijuustopuikulaa (lähimpänä proteiinia, mitä kouluruokala tarjosi... Oli kyllä hyviä, oikein sellaisia leivitettyjä ja rapeita ja rasvaisia), 1 rkl ketsuppia, porkkanaraastetta, persikkakuutioita, kurpitsansiemeniä

Välipala klo 15:
Fastin lo-carb prodepatukka

Treenin jälkeen Gainomax-palkkari klo 17:30

Päivällinen klo 19:
Lohisuikaleita, täysjyväspagettia, babyporkkanoita, 2 dl maitoa

Iltapala klo 22:
Purkki maitorahkaa, kourallinen cashewpähkinöitä ja tilkka hunajaa

Vettä on mennyt väh. 3 litraa.

Iltapala oli oikeesti aika onnistunut, pehmitän hunajan ensin vesihauteessa, niin sitä pystyy valuttamaan sellaisena aivan ohuena nauhana jolloin se antaa makeutta mutta kokonaismäärä jää kuitenkin todella pieneksi, ehkä 1/2 teelusikallista. Koululounas on aina vähän arpapeliä, joskus on tosi hyvää safkaa (broilerfileitä, jauhelihapihvejä, pähkinöitä salaattiin ym.) mut esim. tänään vaihtoehdot oli noi puikulat tai sit soija-makaronilaatikko, jossa muutama hassu soijahippunen toveriaan etsi.

Kasvisten syönti on monilla täällä todella yksipuolista. Kummallista, koska nimenomaan vihannekset ja vihreät kasvikset ovat niitä harvoja asioita, joiden terveellisyydestä voidaan olla suhteellisen yksimielisiä. Eri asia tietty, jos on allergioita tai vastaavaa, mutta kyllä minusta vihanneksettoman aterian pitäisi olla enemmänkin poikkeus kuin sääntö jos terveellisyyttä ja monipuolisuutta tavoitellaan. Lisäksi näyttää siltä, että suuri osa syö ne vähät kasviksensa kaikki raakana, raasteena, salaattina, ja tomaatti-kurkku-porkkana -linjalla mennään. Talvella etenkään nuo eivät ole mitenkään parhaita vaihtoehtoja monestakaan syystä. Missä uunijuurekset, sipulit, wokkivihannekset, soseet, padat jne.?

Missä uunijuurekset, sipulit, wokkivihannekset, soseet, padat jne.?

Viikonlopuissa, kun on aikaa haudutella padat herkullisiksi ;) Karjalanpaistia, uunibataatteja, kalaa juurespedillä... Ja mulla on myös tapana esim. bolognesekastiketta täydennellä esim. sipuleilla, herkkusienillä, palsternakalla ja juurisellerillä. Mun käsityksen mukaan ainakin tomaatti ja porkkana on kyllä aivan ravinteikasta kamaa, jos nyt tartutaan yksityiskohtiin. Tomaatissa lykopeenia ja porkkanassa karotenoideja. Salaattien ravintoarvo vaihtelee lajin mukaan, jäävuorisalaatti on melkoista höttöä ja siltä maistuukin, mutta esim. tammenlehvä ja rucola on tosi hyvän makuisia.

Kasvisten syönti on monilla täällä todella yksipuolista. Kummallista, koska nimenomaan vihannekset ja vihreät kasvikset ovat niitä harvoja asioita, joiden terveellisyydestä voidaan olla suhteellisen yksimielisiä. Eri asia tietty, jos on allergioita tai vastaavaa, mutta kyllä minusta vihanneksettoman aterian pitäisi olla enemmänkin poikkeus kuin sääntö jos terveellisyyttä ja monipuolisuutta tavoitellaan. Lisäksi näyttää siltä, että suuri osa syö ne vähät kasviksensa kaikki raakana, raasteena, salaattina, ja tomaatti-kurkku-porkkana -linjalla mennään. Talvella etenkään nuo eivät ole mitenkään parhaita vaihtoehtoja monestakaan syystä. Missä uunijuurekset, sipulit, wokkivihannekset, soseet, padat jne.?

Mä nimenomaan koitan välttää tomaattia ja kurkkua, ja tuskin koskaan ainakaan kurkkua edes ostan.

Mä syön ite vaihtelevasti hapan-, ruusu-, kukka-, ja parsakaalia.
Sekä paprikaa, lanttua, naurista, punajuurta, kesäkurpitsaa, vihreitä papuja, porkkanoita, sipuleita, palsternakkaa välillä, selleriä...
Mutta, harmikseni oon huomannut että ilmanmuodostus on ihan jäätävää, tai muutenkin alkaa mahassa vääntämään niin että pahimmillaan tulee
sellainen mahakipu että hyvä että pystyy makaamaan.

Vaikka keittäisi hyvin tai höyryttäisi. Siksi toi hapankaali on sellanen ykkönen joka ainakin sopii mahalle.

Onko muilla samaa ongelmaa? Mua esim. harmittaa toi lanttu ihan tajuttomasti, koska mä todella rakastan sen makua ja se on uunijuureksena tosi hyvää.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mun käsityksen mukaan ainakin tomaatti ja porkkana on kyllä aivan ravinteikasta kamaa, jos nyt tartutaan yksityiskohtiin. Tomaatissa lykopeenia ja porkkanassa karotenoideja. Salaattien ravintoarvo vaihtelee lajin mukaan, jäävuorisalaatti on melkoista höttöä ja siltä maistuukin, mutta esim. tammenlehvä ja rucola on tosi hyvän makuisia.
Kyse ei ole nyt tästä. Itsehän sanoin, että vihreät kasvikset ovat erittäin suositeltavia. Enemmänkin viittasin siihen, että salaatti on äärimmäisen kylmää ja kylmentävää ruokaa, minkä vuoksi sitä ei välttämättä kannata talvella vetää samoissa mitoin kuin kesällä. Ja yleensä mielitekokin sanoo tämän, jolloin jos se salaatti on yleensä perusvalinta, jäävät sitten vihannekset kokonaan syömättä. Toiseksi tomaatit ja kurkut täytyy talvella joko tuoda kaukaa Etelä-Euroopasta tai kasvattaa kasvihuoneissa, mikä on julmetun epäekologista. Ei todellakaan mitään kausiruokaa siis, toisin kuin suomalaiset juurekset ja kesällä tuoreina pakastetut vihannekset ja marjat (ja kenties myös sitrukset ym. hedelmät, joita meiltä ei saa koskaan ja jotka ovat nyt parhaimmillaan!). Tomaatit kannattaa syödä mieluummin murskana tai säilykkeenä tähän aikaan. Kolmanneksi salaatti on yleensä kauttaaltaan raakaa, ja jos koko päivän vihannesanti on raakaa, sulaminen ja imeytyminen on iso kysymysmerkki. Mahavaivat ja imeytymisongelmat ovat tosi yleisiä nykyään - jopa niin yleisiä, että olisin ihan tavallisena ja terveenäkin hyvin varovainen raa'an kasvisaineksen määrän kanssa. Itselläni on sellainen nyrkkisääntö, että raasteita ja salaatteja syön vain yhdellä aterialla päivässä.

Rime: Sulla on selkeästi syömisongelmia ja stressihäiriöjuttuja, joista olet viimeksi kertonut tuolla Nainen ja ylikunto -ketjussa. Käytännössä tuollainen tilanne on aina jonkinlainen aliravitsemus, energiavaje ja hormoniepätasapaino, jolloin kasvisten määrä ei välttämättä lisää terveyttä vaan päinvastoin. Oma kokemus ainakin vastaavassa tilanteessa oli se, että maha sieti hyvin vähän kasviksia ja ei juuri lainkaan mitään raakaa. Erityisesti noita mainitsemiasi kaaleja ja lanttuja pitää ehdottomasti välttää raakana ja rajoittaa reilusti kypsennetyinäkin. Ne sisältävät goitrogeeneja, jotka häiritsevät kilpirauhasen toimintaa, mikä hankaloittaa tuota sun tilannettasi erityisesti. Eli suomeksi sanottuna: älä tuossa tilanteessa nyt stressaa niistä kasviksista, kasvisten määrän lisääminen on ajankohtaista terveille ihmisille. Keskity sen sijaan riittävään energiansaantiin ja ruoan helppoon sulavuuteen/sopivuuteen (stressin vähentämisen ja treenin asteittaisen rauhoittamisen ohella).

Voi olla että johtuu siitä vatsavaivat. En vaan haluaisi aina edes itse uskoa että niin moneen asiaan tää vaikuttaa.

Mulla on siis edelleen ongelmana se rasvakudoksen puute runsaan (liiallisen) liikkumisen ja liian tiukan ruokavalion takia.
Ei niinkään alhainen paino. Myöskin energiaa tulee ihan kivasti, mutta ei vissiin tarpeeksi liikkuessa tai toisaalta ei tarpeeksi hiilareita.
Ja olen niin säästöliekillä kuin vain voi olla. Sen huomasi kun lisäsi liikkumista tossa päälle kk takaperin ja söi vähemmän; tuntui että vaan turposi ja paino ei liikkunut kyllä mihinkään suuntaan.

Tosta proteiinien saannista on enemmän tullu pakkomielle.
Mulla on siis pituutta 164cm ja painoa seikkailee 50-55kilon välillä, varmaan? En omista vaakaa. Mutta normilukemissa kuitenkin.
Proteiinia tulee päivittäin ainakin joku 120g. Onko se jo liikaa?
Voiko proteiinia ylipäätään saada liikaa?

Uskoisin, että ei proteiinia kannata syödä yltiökaupalla, koska se ei ole varsinainen energiaravintoaine. Minä oon syöny vähintään 2g/painokilo protskua päivässä nyt parin vuoden ajan ja jotenkin nyt on alkanut tuntua, että munuaiset oireilee(?). Nykyään olen paljon enemmän turvoksissa, mikä tuntuu oudolta, kun nesteet eivät poistu kovin helposti. Proteiinia ei uskalla vähentää, koska sitten aattelee, että lihakset lähtee heti. Taitaa olla ns. proteiiniriippuvuutta, koska proteiini on "turvallinen" ravintoaine. Mutta jos diagnosoidaan esim. munuaisten vajaatoiminta, niin proteiinin vähentäminen oleellisesti kuuluu ruokavalioon. :/

Vinkkejä miten hiilareita saisi oikeasti lisättyä ruokavalioon pikkuhiljaa?

Itsellä ongelmia todella paljon tämä kanssa, varsinkin illalla syöminen (ylipäätään jonkun muun kuin heraprotskun tmv.) tuottaa hankaluutta ja 2000kcl/pv rajaa on hyvin vaikea ylittää ilman kunnon ähkyä, kiukkua ja pahaa oloa.

Voi olla että johtuu siitä vatsavaivat. En vaan haluaisi aina edes itse uskoa että niin moneen asiaan tää vaikuttaa.

Mulla on siis edelleen ongelmana se rasvakudoksen puute runsaan (liiallisen) liikkumisen ja liian tiukan ruokavalion takia.
Ei niinkään alhainen paino. Myöskin energiaa tulee ihan kivasti, mutta ei vissiin tarpeeksi liikkuessa tai toisaalta ei tarpeeksi hiilareita.
Ja olen niin säästöliekillä kuin vain voi olla. Sen huomasi kun lisäsi liikkumista tossa päälle kk takaperin ja söi vähemmän; tuntui että vaan turposi ja paino ei liikkunut kyllä mihinkään suuntaan.

Tosta proteiinien saannista on enemmän tullu pakkomielle.
Mulla on siis pituutta 164cm ja painoa seikkailee 50-55kilon välillä, varmaan? En omista vaakaa. Mutta normilukemissa kuitenkin.
Proteiinia tulee päivittäin ainakin joku 120g. Onko se jo liikaa?
Voiko proteiinia ylipäätään saada liikaa?

Joo, mä todellakin allekirjotan ton ajattelun! Mulla on heti pelkona että vaivalla hankitut lihakset katoaa jos en syö määrää x proteiinia.
Tai jos syön hiilaria niin tulee vaan läskiä tilalle. Oh god.
Sama juttu liikkumisen kanssa. Fysioterapeutti totesi että teen älyttömästi kaikkea turhaa; jotain 60 sarjan vatsoja 5 kilon paino niskan takana ja mistään ei tule ikinä minkäänlaista poltetta tai tehokkuuden tuntua. Mutta toisaalta on sitä vatsalihakset näkyvissä niin... Mutta se taitaa johtua ihan muusta kuin treenistä.
Eli tässäkin on ajattelu että jos en liiku tätä määrää, paisun heti ja timmille kropalle voi sanoa bye bye.
Oikeasti vähempikin riittäisi, pitäisi vaan uskaltaa kokeilla.

Mutta ajattelin ottaa hiilareita pikku hiljaa mukaan, aloittaen vaikka pakasteherneistä ja banaanista, sekä hunajasta.
Ja karsia niitä vatsalihasliikkeitä.

Kolmanneksi salaatti on yleensä kauttaaltaan raakaa, ja jos koko päivän vihannesanti on raakaa, sulaminen ja imeytyminen on iso kysymysmerkki. Mahavaivat ja imeytymisongelmat ovat tosi yleisiä nykyään - jopa niin yleisiä, että olisin ihan tavallisena ja terveenäkin hyvin varovainen raa'an kasvisaineksen määrän kanssa. Itselläni on sellainen nyrkkisääntö, että raasteita ja salaatteja syön vain yhdellä aterialla päivässä.

Laitappas jotain evidenssiä ton imeytymisväitteen tueksi :) OIen kyllä tietoinen, et esim. porkkanan ja tomaatin kohdalla kuumentaminen parantaa lykopeenin ja karotenoidien imeytymistä, mutta mun käsittääkseni merkittävää ravintoaineiden imeytymättä jäämistä esiintyy tyyliin hoitamattomassa keliakiassa, Crohnin taudissa ym. ohutsuolen limakalvon sairauksissa, haiman toimintahäiriöissä, ja joskus laihdutusleikatuilla.

Laitappas jotain evidenssiä ton imeytymisväitteen tueksi :)
Ei ole mitään tutkimusta antaa. Siihen on ainakin kaksi syytä: ravinteiden imeytymistä on hyvin vaikeaa tutkia, toisin kuin energiansaantia. Ei oikeasti juurikaan tiedetä, miten nuo mekanismit suolessa menevät ja mitä tarkalleen siirtyy verenkiertoon. Toinen juttu on sitten kriteerit, joihin viitataan. Suomessahan esim. vitamiinien ja hivenaineiden saantisuosituksethan on minimejä, ei mitään optimaalisen saannin mittareita. Ja noissakin saanti lasketaan syödystä ruoasta, ei imeytyneestä ruoasta. Mun mielestä parempana todisteena toimivat lisääntyneet vatsavaivat ja autoimmuunitaudit (esim. kilpparin vajaatoiminnan yleistymisestä Suomessa uutisoitiin syksyllä). Autoimmuunitautien mekanismista kai tiedetään sen verran, että jotenkin liittynevät suolen läpi verenkiertoon siirtyviin sulamattomiin proteiineihin, jotka sotkevat veren immuunipuolustusjärjestelmän. Jotta näin vois tapahtua, ohutsuoleen on pakko päästä pilkkoontumatonta ruokaa, ja suolesta on lisäksi päästävä läpi niitä partikkeleita. Mikä on pienessä määrin hyvä, mutta hallitsemattomasti huono. Ei tarvitse olla kliinistä sairautta, jotta voisi syntyä terveyden epätasapainoa. Sairauden ja täyden terveyden välillä on paljon harmaan sävyjä.

Mut ei ollut tarkoitus väitellä. Me ollaan varmaan yhtä mieltä siitä, että kasviksista on useimmille meistä hyötyä, eikä yksipuolisuus ole hyväksi?. En kohdistanut sitä kommenttia mitenkään sinulle vaan yleisesti ketjulle. Tiedän, miten helppo kiireessä on kuitata kasvisosasto vain raa'alla porkkanalla, jollei uhraa asialle ajatusta. Vaikka noita raakoja vihanneksia suositellaankin, olen kokemus- ja perinnetiedon pohjalta sitä mieltä, että Suomessa varsinkin talviaikaan suurin osa kasviksista kannattaa kypsentää. Ja tuskin tarvitsee esitellä tutkimuksia, jotka todistaisivat, että kypsennetty ruoka sulaa paremmin? Eiköhän tuo ole ihan yleistietoutta, tai kehonsivistystä jollei muuta. Toki on yksilökohtaista tuokin, mikä kenestäkin sit tuntuu parhaalta.

Yksinkertaisempi selitys raakojen kasvisten aiheuttamille vatsavaivoille voi olla myös se, että ne hajoavat suolessa pidempään + kerryttävät sinne kaasuja, joista seuraa vatsakipua ja jopa ripulia - ymmärtääkseni moinen vaiva helpottaa vähitellen, toki ei kaikkien kasvisten kohdalla välttämättä. Sanoisin, että jokainen voi turvallisin mielin syödä sellaisia kasviksia joista tykkää ja joita sietää. On toki totta, että autoimmuunitautien mekanismia ei tarkkaan tunneta, mutta tietääkseni kasviksia ei ole ensimmäisenä epäilty.

Yksinkertaisempi selitys raakojen kasvisten aiheuttamille vatsavaivoille voi olla myös se, että ne hajoavat suolessa pidempään + kerryttävät sinne kaasuja, joista seuraa vatsakipua ja jopa ripulia - ymmärtääkseni moinen vaiva helpottaa vähitellen, toki ei kaikkien kasvisten kohdalla välttämättä.

Usein ihmiset vielä innostuvat elämäntapamuutoksista niin, että raakojen kasvisten määrä pomppaa parista kurkunsiivusta puoleen kiloon päivässä. Itsekin joskus tullut koettua tuo, kun päättänyt vähän "ryhdistäytyä" ruokavalion suhteen :rolleyes: Oon myös siinä käsityksessä, että syöty ruoka vaikuttaa suoliston bakteerikantaan ja et se olis yks mekanismi sille miksi kasviksia oppii "sietämään" kun niitä lisää vähitellen. Ja toisaalta taas jos 20 vuotta vegaanina ollut päättää yhtäkkiä pistellä pihvin poskeensa, niin saa takuulla aika hirveet kivut ja ripulit...

Mut niin syömisiä:

Aamupalaksi kaurapuuroa hunajahippusilla, 1/2 prk rahkaa ja pikkuisen hilloa, kahvia maidolla.
Lounaaksi 1 broilerin fileepihvi, keitettyä parsakaalia ja bataattia, kasviksille lorottelin vielä oliiviöljyä.
Välipalaksi vedin banaanin ja ompun ja päiväkahvin kanssa herkuttelin palalla prodepatukkaa.
Päivälliseksi samaa settiä kun lounaalla, täydensin vain vielä herneillä ja munanuudeleilla.
Iltapalaksi aattelin syödä vielä rahkaa ja pähkinöitä.

Oikeassa olette tottumukseen liittyvät tekijöiden osalta, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi päivittäinen tomaatti-kurkku-salaatti olisi parempi kuin monipuolinen valikoima kypsennettyjä ja raakoja KAUDEN kasviksia ja vihanneksia. Alkuperäinen idea oli puuttua siihen, että monilla (näiden viestien perusteella) kasvisten käyttö on melko vähäistä ja yksipuolista. Kypsentämishuomio on ennen kaikkea näkökulma siihen henkilökohtaiseen kokemustaustaani, että kiireessä helposti lipsahtaa syömään pääasiassa raakoja vihanneksia ja hedelmiä, ja se saattaa pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa ongelmia joillekin (mikä on pidempi tarina kuin tässä kannattaa alkaa selvittää). Mutta se ei ollut pääpointti!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom