Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Terve mimmit!
Mielipiteitä jakoon miltä näyttäs tämmönen runko? Tavotteena pitää paino samana(harrastan painoluokkalajia), vireystila semmosena että jaksaa viipottaa menemään päivän ja reenatakki 6krt/vk näillä näkymin. Reenipäivänä vielä palkkari(Reco2). Työaikojen takia vaihtelee syömisajankohdat(heittelee tunnilla-kahdella) ja tuo välipala -ruoka sijoittuu siis työpaikalle. Ajattelin, että tuollainen salaattiannos helppo kuljettaa mukana ja nopea syödä töiden lomassa.

Aamupala
250g rahka
2rkl auringonkukansiemeniä
2siivua ruisleipää (päällä beceliä)
2xkalkkunaleike
kahvi

Välipala
Salaattiannos (salaatti/porkkanaraastetta, kirsikkatomaattia/kurkkua, raejuustoa 4rkl, pähkinöitä kourallinen)
kahvi

Lounas
~200g normaalia kotiruokaa mitä on tarjolla, vaihtelee päivittäin
puolilautasta salaatti-/porkkanaraastetta
3rkl raejuustoa
3kpl kirsikkatomaattia
50g kurkkua

Iltapala
250g rahka
3rkl puolukoita/muita marjoja
3rkl raejuustoa
2siivua ruisleipää(päällä beceliä)
2xkalkkunaleike
kahvi

ja muisti kun on näinkin hyvä, niin jäi laittamatta eli aamulla otan d-vitamiinin, omegat ja illalla magnesium, monivitamiini ja c-vitamiini.

Aloitin tänään ton "Jutan ja Bulin" -dietin. Katoin sen tuolta ravinto osiosta. Vähä jännittää että miten toimii, koska oon karpannut kohta kaksi ja puoli vuotta.

Pistetäänpä tänne tän päivän (sekava) saldo

Aamupala
näkkäri ja muki mustaa kahvia (olin kaverilla yötä enkä kehdannut vaatia suurempia kun oli kuulemma hänen normipäivän aamupalansa.. :wtf:)

Lounas
riisiä & chili con carnea (lue: jauhelihakastiketta..)
lasi rasvatonta maitoa
viipale vuokaleipää (ruis)
salaattilautanen

Välipala
banaani
pari lasia rasvatonta maitoa

*Salitreeni*

Iltapala
Ehrami-purkki ;)
purkki ananaamurskaa, puolikas banaani
about kourallinen täysjyvämuroja
rasv maitoa á puoli litraa
pari desiä sokeritonta mehukeittoa
ruispala, jossa päällä kinkkua ja kurkkua

Kokeilin uudenlaista aamupalaa tänään;

½dl yön yli liotettuja manteleita + ½dl ohrahiutaleita - sauvasekottimella puuroksi
3 tl soijalesitiinirae
3 rkl vehnälese
2 tl rypsiöljy

plus purkki raejuustoa ja 2 rkl liotettu pellavansiemen

sekä d-vitamiini 125 mikrogrammaa ja kalkkitabu.

Tällä hetkellä päivät on sujunut aikalailla näin:

7.00 aamupala
- 1dl kaurahiutaleita
- 1dl puuroriisiä tai mannasuurimoita
- 1-2rkl suklaanmakuista proteiinijauhetta
- 1rkl rypsiöljyä
- iso mukillinen pikakahvia

(aerobista 85-160min)

12.00 lounas
- salaattia ½ lautasellista
- pastaa/riisiä kauhallinen
- jotain proteiininlähdettä (usein papuja/linssejä) sen verran kun jaksan lisäksi syödä
- 2-4 leipää
- mukillinen kahvia

(aerobista 20-170min)

15.30-17.00 päivällinen
- riisiä 1dl
- 3 kananmunaa
- paljon ketsuppia :D

(aerobista 10-40min)
(tähän väliin n.joka toinen pv salitreeni 1 jakoisella)
(aerobista 20-50min)

19.00-20.30 iltapala
- 500g maitorahkaa
- 2rkl rypsiöljyä
- 2dl kaurahiutaleita
- n.2rkl suklaanmakuista proteiinijauhetta

^Miks sää teet joka välissä jotain aerobista? Ja muutenkin syöt aika nuukasti.

Mijakselta puuttuu päivällinen. Etenkin kun treenaat noin paljon, niin söisinkin vähän enemmän kyllä.

^Miks sää teet joka välissä jotain aerobista? Ja muutenkin syöt aika nuukasti.

Se aerobinen kuuluu mun työhön. :) Tosi vaihtelevan temposta ja taukoja välissä. Ja joo, hommaan jonkun palautusjuomajauheen ainakin, kun vaan saan aikaseks. :) Vois myös alkaa kantaan banaania tms. mukanaan ja pitää huoli et sen syö jossain vaiheessa. Toisaalta oon myös pienikokonen joten peruskulutuskaan ei oo valtaisaa, toisaalta taas haluankin massaa lisää joten kaloreita koneeseen vaan. Helppo sanoa. :P

Tässäpä tämän päivän ruokavalio:
9: kaurapuuro (1,5dl) + 100g raejuusto, 0,5l maitokahvi & muutama desi vettä (plus vitamiinit)
Treeni: aerobinen 55min, salitreeni (rinta) ~1h
12.30: ruispalat (kinkkuleike & tomaatti), maitorahka myslillä, banaani, lasi pepsi maxia
15: nakki (:D) ja pari porkkanaa
17.30: broilerin rintafile (150g), fetasalaattia, raejuustoa, kukkakaalia. Iso lasi pepsi maxia, "jälkkäriksi" maitorahkaa...
20: maitorahka myslillä ja kaakaonibseillä, päärynä, näkkäri kinkkuleikkeellä ja raejuustolla (plus magnesiumit).
21: 2dl maustamatonta jogurttia

Päivän mittaan lisäksi reilut pari litraa vettä ja treenin jälkeen palkkari.

Syönköhän mä liikaa maitorahkaa? :D

Aamupala:
- Steel cut oats-puuroa, jossa kananmunanvalkuainen ja marjoja sekä päälle maustamatonta jogurttia, kanelia ja sokeritonta vaahterasiirappia.

Lounas:
- 1 dl täysjyväriisiä
- 1 dl jauheliha-pinaattimössöä
- 1 dl raejuustoa
- uunissa paahdettua kurpitsaa ja pinaatinlehtiä iso kasa

Välipala:
- mangoa ja mansikoita

Päivällinen:
- ruispaahtoleipä avokadolla, raejuustolla ja broilerileikkelekasalla
- paahdettua kurpitsaa ja pinaatinlehtiä
- kananmuna

Salitreeni

Iltapala:
- kipollinen raejuusto-kirsikka-jogurttimössöä ja seassa myös heraprotskua rkl ja muutama rkl kaurahiutaleita

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Kertokaa mitä mun pitäis syödä.
157cm 62kg
Käyn nyt salilla ainakin 4krt/vko. (Lihastreeniä)
Painosta on iso osa lihasta, mutta tasanen kerros rasvaa löytyy, eikä tietoo miten kannattais syödä...

Mittoja: lantio 100cm, vyötärö 76cm ja rinnanympärys 90cm

Joo-o, täältäkin pyydettäisin nyt nöyrästi apuja.
Lähtötilanne on tämä: 22-vuotias nainen, 168cm, aamupaino 56kg, harrastaa aerobista (juoksua) 3-4 kertaa/vko yht. 15-20km, salia 3 krt/vko. Arkiliikuntaa jnkv, tällä hetkellä valitettavasti opparin vääntäminen kotona, joka siis vaatii paikallaan oloa pitkiäkin aikoja.
Ongelmana ei siis niinkään liikunta, vaan syöminen. Tässä eilinen:
AAMU (klo 07:00): ½ prk Valio pehmeä + 0,5dl kaurahiutale + 2 tl pellavansiemen + 1 rkl auringonkukansiemen + ½ prk lasten hedelmäsose + 2 kuppia kahvia rasv.maidolla
VÄLIPALA: vihreä tee + isohko omena
LOUNAS: pieni Johto Cafén (kämäinen) kanasalaatti (vihreä + kanasuikale n 1dl + pakastekasvis + 0,5dl feta) + vähän jogurttisalaattikastike + ½ ruispala
JÄLKKÄRI (joka ei kuulu normi-ruokavaliooni): jättikokoinen kanelipuusti + 3 kuppia kahvia rasv.maidolla
ILLALLINEN (klo 19:30): lohifilee iso pala (joku 200g?) + porkkana 2 kpl + kukkakaali 2dl + pirkka tom kha-soppapussillinen (10g = 40 kcal) + ruispala 2 viipaletta + margariini 40% + 4 viipaletta juustoa 20% + pari palaa pun.paprikaa
ILTAPALA: ½ purkki säilykeananas + hunajamelonia paksu siivu + 2% raejuusto 3 rkl + Valio pehmeä 3 rkl + 2 tsk hunaja + 1 rkl seesaminsiemen + 1 iso bansku

Liikuntaa: sali (alkulämppä 15 min juoksu 9km/h + jalkatreeni (rankka) 30 min + venyttelyt aamulla ja illalla reipas kävely-hölkkälenkki 30 min. Kalorilaskurin mukaan kulutus eilen 2031 kcal.
Tavoitteena olisi kiinteytyä ja tällä hetkellä olo on kaikkea muuta kuin timmi: joka paikka löllyttää ja suorastaan ahdistaa vaan. Blörgh.
Vinkkejä sekä liikuntaan että ravintoon otetaan miel. vastaan! :)

Liikuntaa: sali (alkulämppä 15 min juoksu 9km/h + jalkatreeni (rankka) 30 min + venyttelyt aamulla ja illalla reipas kävely-hölkkälenkki 30 min. Kalorilaskurin mukaan kulutus eilen 2031 kcal.
Tavoitteena olisi kiinteytyä ja tällä hetkellä olo on kaikkea muuta kuin timmi: joka paikka löllyttää ja suorastaan ahdistaa vaan. Blörgh.
Vinkkejä sekä liikuntaan että ravintoon otetaan miel. vastaan! :)
Tuo on kyllä suoranaista p-puhetta, että löllöäisit jotenkin noilla mitoilla! Jos lihaksia ei ole yhtään (mitä epäilen) niin siinä tapauksessa ruokaa reippaasti ja kunnon punttitreeniä, sieltä sitä tiukkuutta tulee. Lihaskasvun kautta. Mutta mitään syytä mihinkään laihduttamiseen sinulla ei ole.

Tuo syömisesi kuulostaa kyllä matalalta kun liikut paljon ja kuluttavia lajeja. Oletko syöttänyt ruokia esim. kiloklubiin? Ainakin juoksupäivänä söisin reippaammin ja kunnon annoksia. Nyt tuossa on turhaan tuollaisia "3 rkl raejuustoa", ainakin nyt puoli purkkia vaan ääntä kohti kerralla ja ruisleipääkin voit syödä ihan kokonaisen palan.

Lähtötilanne on tämä: 22-vuotias nainen, 168cm, aamupaino 56kg, harrastaa aerobista (juoksua) 3-4 kertaa/vko yht. 15-20km, salia 3 krt/vko.

Onko salitreenit aina 30min? Jos on, ehkä voisit laajentaa & pidentää niitä hieman. Missä välissä treenasit? Mä heivaisin joka tapauksessa iltapalalta hiilarit pois, nyt siellä on varsin reippaasti: ananasta, melonia, hunajaa ja banaani.

Mietityttää myös, miten noilla liikuntamäärillä on noin alhainen kulutus. Mä tosin oon huono kaloreissa, mutta mitä muut sanoo?

Onko salitreenit aina 30min? Jos on, ehkä voisit laajentaa & pidentää niitä hieman. Missä välissä treenasit? Mä heivaisin joka tapauksessa iltapalalta hiilarit pois, nyt siellä on varsin reippaasti: ananasta, melonia, hunajaa ja banaani.

Mietityttää myös, miten noilla liikuntamäärillä on noin alhainen kulutus. Mä tosin oon huono kaloreissa, mutta mitä muut sanoo?
Mä oon 169/60 ja mun kulutus on n. 2100 kcal. Ja tuon päälle liikunnasta tuleva, eli saan syödä n. 2400-2500 niin on plusmiinus tilanne. Siihen jos vertaa niin ehkä vähän alakanttiin, tosin onhan meillä muutama kilo eroja.

Onko salitreenit aina 30min? Jos on, ehkä voisit laajentaa & pidentää niitä hieman.
Olen mahdollisesti eri mieltä. Lyhyet intensiiviset treenit voi joskus olla ihan hyväksi, jos asiat tehdään kunnolla ja tiedetään mitä tehdään. Joillakin palautuminen toimii paremmin näin ja voidaan treenata useammin viikossa. Stressioireiset myös hyötyvät, kun kortisolitasot eivät pääse nousemaan kovin (mikä tapahtuu kolmen vartin jälkeen jos intensiivisesti liikutaan). Tietysti pitkälliset lämmittelyt pidentävät aikaa, jos tuohon on laskettu koko setti venyttelyineen tms. niin voi jäädä aika lyhyeksi tosiaan.

Musta myös kuulostaa siltä, että luultavasti kirjoittaja syö liian vähän kulutukseen nähden. Vaikka pienikokoinen onkin, niin ei noilla ruokamäärillä vielä kovin kummoista kehitystä tule eikä 56-kiloinen noin pitkä voi mitenkään kauhean löllö olla, joten luultavasti ongelma on minäkuvassa. Mä opettelisin hiljalleen treenaamaan kovempaa salilla ja jättäisin juoksut vähemmälle. Kilometreistä päätellen tipitys ei nimittäin treenaa juoksua tosissaan, vaan se on lisä "kun kestävyysharjoitteluakin pitää olla". Jos haluat keskittyä kehon muokkaamiseen, keskity saliin ja vaihda juoksut vaikka hyötymatkakävelyiksi/rauhallisiksi palauttaviksi kävelyiksi. Helposti nimittäin käy niin, että juoksu on liian korkeasykkeistä reuhtomista ja syö kehitystä salin puolella tuomatta mitään lisähyötyjä aerobiselle puolelle. Tavikselle, joka ei ole urheilutaustainen, 3-4 krt vko salia ja päälle rauhallista liikuntaa on ihan riittävä määrä monesti. Tietty jos rakastat juoksua yli kaiken etkä voi siksi siitä luopua, asia on eri. Sitten ehkä keskittyisin siihen kunnolla ja muuttaisin salitreenin painopistettä vähän erilaiseksi. Kahdessa jutussa on vaikeaa kehittyä yhtä aikaa. :)

Mitä tulee syömiseen, niin se näkyisi olevan vähän tuollaista "närppimistä" ja ehkä hiukan liikaakin seuraat mitä syöt, kun pystyt sen noin tarkasti raportoimaan? Tuossa painossa ei kannata dieetata, joten keskity rentoon ja riittävään ruokailuun, nälän mukaan, ja puhtaisiin raaka-aineisiin. Muuten proteiinin suhteen näyttää ihan hyvältä mut aamiaisen ja iltapalan proteiinimäärät ovat tosi pieniä.

Joku 25-35 %:han on sopiva määrä rasvaa ravinnosta päivittäin, ei tuo minun mielestäni liikaa ole.

Tarpeeks sapuskaa

Olen tässä aloittanu punttitreenaamisen (treenaan kotona ku ei tota aikaa riitä millään salille asti ) pituus 158cm ja paino tällä hetkellä 49,5kg (6 viikossa tullu painoa lisää 1,5kg toivon mukaan lihasta :D ) mielipiteitä ruuan suhteen tuleeko tarpeeks protskui ja muita tälläsellä sapuskalla:

Aamupala: 1dl ruispuurohiutaleita jossa 1tl? hunajaa, 150g maitorahka-kuohukerma-marjasotkua, 150g mehukeitto, 150g marjoja.
Välipala:200g maitorahka-kuohukerma-marjasotkua ja banaani.
Päivällinen: purkki tonnikalaa öljyllä, 150g vihanneksia (jääsalaatti-tomaatti-kesäkurpitsa), fetaa öljyssä jonku verran salaatissa ja 250ml soijajuomaa.
Treeni 30-60 min jonka jälkeen palautusjuoma.
Illallinen: 0,5dl kvinoaa (kuivana), 100g kanaa, 150g vihanneksia, pala leipää ja hedelmä.
Iltapala:150g maitorahka-kuohukerma-marjasotkua, 1dl mehukeittoa ja purkki ananasta.

Treeni on 4 kertaa viikossa ja käveltyä/hölkkäiltyä tulee kans noin neljästi viikossa 6-10km päivässä koirun kanssa ja töistä autolle n.3km. Tarkennuksia voi kysellä :) tarkotus olis saada lihasmassaa lisää. Painoa ei ainakaan yhtään liikaa ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom