Punttimimmien virallinen "Mikä tänään vituttaa?" -thread

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
@ salipeikko: Tsemppiä!!! Muista, ettö asioilla on tapana selvitä ja elämä jatkuu. Tiedän, että noi sanat ei juuri nyt kuulosta kauheen lohduttavalta (itse kun on saman kokenut), mutta ne on totta! Älä vaan jää yksin murjottamaan sinne uuteen kämppään. Siitä ei seuraa mitään hyvää (senkin itse kokeneena). Mee vaikka salille purkamaan tunteita! Kyllä se siitä ajan kanssa.


Ja tähän threadiin muuten: Ottaa päähän kun porukka tekee jotain supersettejä tms. ja varailee laitteita/penkkejä/painoja käsipyyhkeillä, juomapulloilla ja ties millä... Sitten ei tiedä, että onkohan tässä jollain jotain kesken ja ketään ei näy missään.
Ja se kun ei pyyhitä niitä penkkejä kun ollaan valmiita! Se on tosi kiva mennä siihen penkille kun se on ihan hikinen ja limanen... Argh! :curs:
 
toisaalta ihan kiva, ja toisaalta ihan perseestä: keliakia. Pääasia et oireille löytyi syy, vikka vituttaakin, vaikuttaa koko loppuelämään. Mä rakastan leipomista ja nyt en voi syödä kaikkia leipomuksiani :( toisaalta tämä tuo lisää haasteita tuohon harrastukseen ja mä tykkään haasteista(onneksi netti on pullollaan reseptejä)!
 
Millaisia oireita sinulla elsu oli että rupesivat keliakiaa testaamaan? Itselläni on atooppinen iho ollut pienestä pitäen. Välillä todella hyvänä mutta nyt taas viimeaikoina pahempana. Tänään söin pienen tauon jälkeen vehnästä tehtyä leivosta jossa myös hiivaa (jota olen nyt koittanut vältellä myös). Tänään kädet ihan kamalassa kunnossa, kutittaa, kihelmöi ja iho kuoriutuu niin että kudosnestettä pursuu ulos... Varaan ensi viikolla lääkäriajan mutta itse kans mietin voisiko tämä olla keliakiaa aikka mitään muita oireita ei ole?
 
Millaisia oireita sinulla elsu oli että rupesivat keliakiaa testaamaan? Itselläni on atooppinen iho ollut pienestä pitäen. Välillä todella hyvänä mutta nyt taas viimeaikoina pahempana. Tänään söin pienen tauon jälkeen vehnästä tehtyä leivosta jossa myös hiivaa (jota olen nyt koittanut vältellä myös). Tänään kädet ihan kamalassa kunnossa, kutittaa, kihelmöi ja iho kuoriutuu niin että kudosnestettä pursuu ulos... Varaan ensi viikolla lääkäriajan mutta itse kans mietin voisiko tämä olla keliakiaa aikka mitään muita oireita ei ole?

Onhan olemassa myös ihokeliakia (googletapa), jota tuo voisi olla. Hyvä kun menet lääkäriin, asia on ehdottomasti selvitettävä. Ja sanovat testit mitä vain, jos saat noin rankat oireet, niin gluteeni todellakin kannattaa poistaa ruokavaliosta. Onhan olemassa myös oireetonta keliakiaa sekä keliakiaa oireineen, mutta joka jostain syystä ei näy testeissä.

Tai sitten se voi olla muuta yliherkkyyttä. Minäkään en nykyisin siedä vehnää enkä hiivoja, sekä monia muita. Iho ja kasvot ovat paljon paremman, jopa normaalin näköiset, kun välttää sopimattomia ruokia ja lisäaineita. Minä uskon vakaasti, että atooppisuus voi usein liittyä sekä siihen mitä syö että erilaisiin puutostiloihin (esim. D-vitamiini, omega-3 ym.).
 
Onhan olemassa myös ihokeliakia (googletapa), jota tuo voisi olla. Hyvä kun menet lääkäriin, asia on ehdottomasti selvitettävä. Ja sanovat testit mitä vain, jos saat noin rankat oireet, niin gluteeni todellakin kannattaa poistaa ruokavaliosta. Onhan olemassa myös oireetonta keliakiaa sekä keliakiaa oireineen, mutta joka jostain syystä ei näy testeissä.

Googletin tuon ihokeliakian kyllä, mutta ihottuma ei minulla kuitenkaan ole "rakkulamaista" eikä niissä paikoissa kuin noissa sanotaan. Mulla pahimmat alueet kämmenet ja sormien välit ja silmäluomet (onneksi ei tällä hetkellä). Selvästi kyllä reagoi joihinkin ruoka-aineisiin. En oikein tiedä mistä päästä lähtisin ruoka-aineita pudottelemaan pois... Ensin pelkkä hiiva ja sokeri vai gluteeni? Ja ilmeisesti nyt ei pitäisi vielä vältellä oikein mitään jos ottaavat noita testejä?
 
Millaisia oireita sinulla elsu oli että rupesivat keliakiaa testaamaan? Itselläni on atooppinen iho ollut pienestä pitäen. Välillä todella hyvänä mutta nyt taas viimeaikoina pahempana. Tänään söin pienen tauon jälkeen vehnästä tehtyä leivosta jossa myös hiivaa (jota olen nyt koittanut vältellä myös). Tänään kädet ihan kamalassa kunnossa, kutittaa, kihelmöi ja iho kuoriutuu niin että kudosnestettä pursuu ulos... Varaan ensi viikolla lääkäriajan mutta itse kans mietin voisiko tämä olla keliakiaa aikka mitään muita oireita ei ole?

mulla on ollut pienestä pitäen todella paha atooppinen iho, on joskus pienenä testattu, mut ollut sillon nega. Nyt mulla on pitkään ollut vatsa todella kipeä, vääntää, ripulipaskaa, oksettaa, väsyttää ihan tajuttomasti. Näitä oireita ollut yli vuoden(todella rajusti oireillut vuoden ja useita vuosia lievempänä) ja vasta nyt lääkäri päätti ton keliakian testata, ekana sain diagnoosiksi ärtyneen paksusuolen. Sit marssin yksityiselle ja otettiin ohutsuolesta koepala.
 
Googletin tuon ihokeliakian kyllä, mutta ihottuma ei minulla kuitenkaan ole "rakkulamaista" eikä niissä paikoissa kuin noissa sanotaan. Mulla pahimmat alueet kämmenet ja sormien välit ja silmäluomet (onneksi ei tällä hetkellä). Selvästi kyllä reagoi joihinkin ruoka-aineisiin. En oikein tiedä mistä päästä lähtisin ruoka-aineita pudottelemaan pois... Ensin pelkkä hiiva ja sokeri vai gluteeni? Ja ilmeisesti nyt ei pitäisi vielä vältellä oikein mitään jos ottaavat noita testejä?

Joo, älä jätä gluteenia pois ennen testejä.

Tavallisimmat mitä ensin jätetään pois kun yliherkkyyksiä ja suolisto-ongelmia selvitellään, on just sokeri, hiivat, gluteeniviljat ja maitotuotteet. Jos sulla ei ole keliakiaa, niin voisit huviksesi ensin jättää ne pois esim. kahdeksi viikoksi. Tietysti voi olla sekä keliakia tai viljayliherkkyys että muutakin. Minä olin yllättynyt, kun olin herkistynyt maitotuotteille (vehnän lisäksi), en olisi ikinä itse keksinyt, mutta eräs Suomen tunnetuimpia allergialääkäreitä (Tari Haahtela) sen sanoi minulle. Ja niinhän se oli/on.

Noiden välttämisen jälkeen, jos tilanne ei parane, voi sitten kokeilla muitakin muutoksia ruokavalioon.

Mua ärsyttää tää Suomen meininki. Ollaan sellaisia testiuskovaisia. Jos keliakiaa ei todeta testeissä, niin kehotetaan vain jatkamaan gluteeniviljojen syöntiä, jopa vaikka jos niistä oireita kuitenkin tulee. Pitää oikein kiusata elimistöä, että saadaan se niin vaurioituneeksi, että myöhemmin sitten se testikin antaa positiivista... Voi olla myös gluteeniyliherkkä, vaikkei keliakiaa olisi/löytyisi testeissä. Tai voi olla yliherkkä muille(kin) ruoka-aineiden proteiineille kuin gluteenille. Ja jos johonkin asiaan ei ole olemassa testiä, ei sitä itse asiaakaan koululääketieen mielestä ole olemassakaan (juurikin nämä muut yliherkkyydet kuin testeillä todettavat allergiat tai keliakia)...

Itse en pahimpaan aikaan sietänyt gluteeniviljoja, nyt perusruisleipä ilman lisäaineita ja hiivaa käy. Sama versio luomuna taas aiheuttaa iho-oireita kasvoihin. Kaupan gluteenittomat leivät on ihan kamalia, eikä sovi nekään. Täynnä kaikkea lisäaineita ja bulkkimössöä. Nää on niin hankalia juttuja :(. Voi kunpa en olisi pilannut elimistöäni vuosien työstressillä ja kiireellä ja ulkona lounassyömisellä...
 
mulla on ollut pienestä pitäen todella paha atooppinen iho, on joskus pienenä testattu, mut ollut sillon nega. Nyt mulla on pitkään ollut vatsa todella kipeä, vääntää, ripulipaskaa, oksettaa, väsyttää ihan tajuttomasti. Näitä oireita ollut yli vuoden(todella rajusti oireillut vuoden ja useita vuosia lievempänä) ja vasta nyt lääkäri päätti ton keliakian testata, ekana sain diagnoosiksi ärtyneen paksusuolen. Sit marssin yksityiselle ja otettiin ohutsuolesta koepala.

Anteeksi, mutta vttu näitä lääkäreitä... :curs:
Ei laiteta asianmukaisiin tutkimuksiin, sitten annetaan vääriä diagnooseja. Tehtiinkö sulle siis keliakiaverikoe, joka näytti negaa? Ja sitten ei enää jatkettu koepalalla yleisellä, vaan annettiin väärä diagnoosi?
 
Kiitos BonyMoronie vastauksista. Varaan tosiaan maanantaiksi lääkäriajan ja katsotaan mitä sitten tapahtuu (todennäköisesti vaan taas jotain rasvaa kuten edellisilläkin kerroilla, kun ei ole varaa yksityiseen). Hiivan ja sokerin kuitenkin jätän nyt suosiolla pois.

elsu: Toivottavasti olosi nyt helpottaa sopivan ruokavalion myötä! Hyvä että vihdoin testasivat keliakian.
 
Anteeksi, mutta vttu näitä lääkäreitä... :curs:
Ei laiteta asianmukaisiin tutkimuksiin, sitten annetaan vääriä diagnooseja. Tehtiinkö sulle siis keliakiaverikoe, joka näytti negaa? Ja sitten ei enää jatkettu koepalalla yleisellä, vaan annettiin väärä diagnoosi?

Nyt ei tehty mitään kokeita julkisella(sanoi vaan että oireet on ihan selkeät---> ärtynyt paksusuoli), mut eipä tarvii enää käydä, vaan asioin tästä lähin vain ja ainoastaan pulsissa. Sillon kun olin ihan pieni, niin tehtiin toi verikoe ja se oli nega silloin vuonna papu.
 
Kiitos BonyMoronie vastauksista. Varaan tosiaan maanantaiksi lääkäriajan ja katsotaan mitä sitten tapahtuu (todennäköisesti vaan taas jotain rasvaa kuten edellisilläkin kerroilla, kun ei ole varaa yksityiseen). Hiivan ja sokerin kuitenkin jätän nyt suosiolla pois.

Rasvan lisäksi olethan sitä keliakiatestiä vaatimassa? Senhän varmasti saa julkisella puolellakin.

Sinuna kokeilisin jo nyt hiivan ja sokerin lisäksi jättää kaikki maitotuotteet (ml. hera ym.) pois vaikka viikoksi ja katso muuttuuko mikään. Yllättävän moni on maitotuotteille (maidon proteiineille, ei siis laktoosille) yliherkkä. Minulla tulee maitotuotteista mm. korvanjuuriin möhnää ja haavaumia.

Saatko tarpeeksi D-vitamiinia ja omega-3:sta sekä kaikkia B-vitamiineja? Suosittelen orgaanista B-vitamiinivalmistetta, kysy luontaistuotekaupasta. Nimenomaan se orgaaninen (ei synteettinen) sitten.

- - - Updated - - -

Nyt ei tehty mitään kokeita julkisella(sanoi vaan että oireet on ihan selkeät---> ärtynyt paksusuoli), mut eipä tarvii enää käydä, vaan asioin tästä lähin vain ja ainoastaan pulsissa. Sillon kun olin ihan pieni, niin tehtiin toi verikoe ja se oli nega silloin vuonna papu.

Ei ole todellista... Että ei yhtä verikoetta voi ottaa, ja kyseessä on sentään aika vakava sairaus hoitamattomana. Onko sulla muita yliherkkyyksiä tai ruoka-allergioita?
 
Ei ole todellista... Että ei yhtä verikoetta voi ottaa, ja kyseessä on sentään aika vakava sairaus hoitamattomana. Onko sulla muita yliherkkyyksiä tai ruoka-allergioita?

mulla on laktoosi-intoleranssi ja siitepölyallergia. Pienenä oli liuta ruoka-aineallergioita, mm. maito, kananmuna, useat hedelmät ja palkokasvit.
 
Tuli bänksit. Parhaat ystävät ovat kesän mittaan lähteneet maasta ja mies oli ainoa elämän ripe kaupungissa. Pitäisi saada tutkinto kasaan lähiaikoina ja lähteä lätkimään, mutta se vapaus joka on tuntunut vuosia kaukaiselta autuudelta onkin ihan hiton pelottavaa: Minne seuraavaksi? Mitä jos en saakaan duunia mistään? Mitä jos minusta tulee peräkammarin tytto? Tekisi myos mieli heittää dieetti ikkunasta ja mennä kiskalle hakemaan ämpärillinen jätskiä.
 
Sanoin eilen miehelle et "kerta sie et haluu olla tässä niin ei sit olla". Mies ilman yhtäkään vastalausetta lähti. Nyt vituttaa. Ja miulla on jo toista päivää ripuli, ja koska teen työtä keikka periaatteella en voi jäädä töistä pois. Eli tänään sydän syrjällä, kakat housussa illaks töihin. :(
 
Googletin tuon ihokeliakian kyllä, mutta ihottuma ei minulla kuitenkaan ole "rakkulamaista" eikä niissä paikoissa kuin noissa sanotaan. Mulla pahimmat alueet kämmenet ja sormien välit ja silmäluomet (onneksi ei tällä hetkellä). Selvästi kyllä reagoi joihinkin ruoka-aineisiin. En oikein tiedä mistä päästä lähtisin ruoka-aineita pudottelemaan pois... Ensin pelkkä hiiva ja sokeri vai gluteeni? Ja ilmeisesti nyt ei pitäisi vielä vältellä oikein mitään jos ottaavat noita testejä?

Mulla oli samankaltaista pari vuotta sitten. Ne toisinaan pahasti hilseilevätkin silmäluomet olivat aika inhottavat. Vähensin vehnän syöntiä reilusti (koska arvelin silloisten vatsa-oireideni siitä johtuvan) ja ihottumanikin katosi. Saattaa toki olla, että vehnä ei ollut ihottumaan syypää, vain pikemminkin vaikkapa juuri hiiva, ja vehnän ja leivän poisjättäminen johti myös sen määrän vähenemiseen.

Keliakia testattiin kahdestikin verikokeella koska sitä on suvussa, mutta sitä se ei kuulemma ole enkä oikein muita testejä osannut vaatia. Toivottavasti oma lääkärisi kuitenkin löytää selkeän syyn oireisiisi!
 
Tää yksinäisyys! Ja tyhmät eksät. Tai tässä tapauksessa oikeastaan tyhmä eksä. En millään jaksa sen juttuja ja se ei sit kestä sitä, että sanon suoraan. Oon armeijassa ja aika väsynyt viikonloppuisin, niin koita siinä inttiä käymättömälle selittää, että nyt ei kauheesti kiinnosta koska väsyttää/ajatukset on koko ajan muualla/ottaa päähän joku inttijuttu.

Ja tsemppiä kaikille eronneille <3 Omasta erosta 3kk ja elämä voittaa, vähitellen, vaik kyl vituttaaki.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom