Nyt ahdistaa niin paljon että tekis mieli :wall:!!! Mä oon jo kauan pyöritellyt päässäni omia tulevaisuudentavoitteitani ja ammattihaaveitani ja tuntuu, että AINA kun oon keksinyt että "jihuu tää on mun juttu" ja "tätä mä alan tavoitella" niin ei kulu kauankaan (max 2kk) kun joku uusi tilaisuus, idea tms. kumoaa tämän edellisen ja suunnitelmat/ajatukset muuttuu taas. Luulis että on kiva kun niitä uusia ideoita ja tavoitteita tulee, mutta nykyään tuntuu että on enää vaikea luottaa niihinkään kun oon jo niin monta kertaa muuttanut tavoitteitani - kohta en osaa enää uskoa mihinkään mitä "tällä hetkellä haluan" :(
Nää fiilikset lähti tänään siitä, kun mulle tuli postissa kutsu fysioterapiakoulutuksen valintakokeisiin Helsingin Metropoliaan. Olin ollut aivan varma, ettei mun pisteet riittäis tonne valintakokeisiin joten olin ns. työntänyt koko vaihtoehdon mielestäni pois. Oon siis viimeisen kuukauden ajan opiskellut avoimessa yliopistossa kansanterveystieteen perusopintoja aikeena hakea Kuopion kansanterveystieteen laitokselle ensi vuonna. Sinne haetaan noiden perusopintojen pohjalta (ei erillisiä pääsykokeita), mikä tarkoittaa sitä että ne pitää olla
todella hyvin opiskeltu jos haluaa edes haaveilla pääsevänsä sinne. Tää taas tarkoittaa sitä että mun tulis omistautua näille opinnoille
100%:sti ja panostaa aika paljon näihin myös rahallisesti (valinnaisiin opintoihin menee erikseen joku 600€). No, olihan se mulle selvä juttu että panostan näihin just niin paljon kun musta irtoo, jopa
tähän päivään asti. Nyt kun sain sen kutsun sinne Metropoliaan niin en taas tiedä, että mitähän v*a tässä pitäis tehdä. Tiedän, että tonne AMK:hon ainakin pääsisin jos valmistaudun hyvin valintakokeisiin - sen sijaan yliopistoon pääseminen tuntuu aika epätodennäköiseltä (sinne valitaan 8 opiskelijaa vuodessa ja viime vuonna hakijoita oli satoja :jahas
.
Helppo ratkaisu tähän olis se, että mä opiskelen nyt siellä avoimessa hyvin ja käyn tässä ohessa tekemässä valintakokeet siellä Metropoliassa. Jos sieltä irtoaa paikka, niin voisin pitää sitä varalla siihen asti, että saan tietää pääsenkö sinne yliopistoon.
MUTTA kun mun on nyt valittava vaan toinen näistä - molempiin ei riitä rahkeet tällä hetkellä. Noi valintakokeet on 27.pv tätä kuuta ja niihin pitäis lukea yks kirja, mutta tässä ajassa mun pitäis myös kirjoittaa yks kansanterveystieteen essee ja lukea tenttiin. Selvähän se on ettei molemmat onnistu - tai sit se on jommasta kummasta pois. Ja mä haluun tehdä kunnolla sen mihin ryhdyn, enkä homoilla vähän ja kaikkea.
Nyt kun lukasin tän itkuliverryksen läpi, niin tuli mieleen että eikö se oo vaan niin yksinkertaista että "teet sitä mitä haluat eniten - oli se sitten kuinka vaativaa tahansa"? Kumpaa mä sitten haluan enemmän? Toi kansanterveystiede tuntuu todella kiinnostavalta, mutta mua pelottaa se, että se osoittautuu kuitenkin liian rankaksi ja teoreettiseksi mun luonteelle. Haluaisin opiskeluvuosinani tehdä muutakin kuin istua kirjastossa ja raapia stressi-ihottumaani. AMK saattais olla vähän kevyempi aloitus korkeakouluopinnoille - sit jos sen jälkeen/aikana tuntuu että haluaa kuitenkin sinne yliopistoon niin voishan sitä hakea silloin. Ja jos olisin vielä halukas, niin AMK:n pohjalta mä voisin hakea Ouluun lukemaan terveystiedon opettajaksi, kun ne vaatii sinne terveysalan korkeakoulututkinnon (mitä mulla ei siis vielä ole). Fysioterapeutin työ itsessään kiinnostaa myös, mutta saattaisin kyllä haluta yhdistää siihen jotakin muita opintoja. Esim. psykofyysinen fysioterapia tuntuis tosi mielenkiintoiselta.
Huoh. Argh. Mä teen elämästäni niin vaikeeta. Voi kun tää päätös valkenisi jotenkin yhtäkkiä ensi yönä mun nukkuessa ja aamulla voisin herätä itsevarmana ja tietoisena siitä, mitä nyt aion tehdä. Helv...