Tutkintouudistus yliopistolla ketuttaa..lisäduunia tuli ja kun ennestäänkin olen ihan äärirajoilla jaksamisen suhteen. Pitää tehdä kanditutkinto _uudestaan_ ja siihen vielä kypsyysnäyte. Ja sitten gradu ja sen kypsyysnäyte.
Stressitasot on olleet huipussaan jo varmaan puolentoista vuoden ajan ja nyt tuntuu ettei vaan jaksaisi enää.. Siirryin työelämään ennen yliopistolta valmistumistani ja nyt opinnot olleet pari vuotta melkein jäissä. Oman alan töitä sain ja vieläpä todella haastavia ja mielenkiintoisia, mikä on valtiotieteilijälle onnenpotku. Huono puoli työssä on sen raskaus ja suuri vastuu..
Nyt stressaan ihan älyttömästi valmistumisestani, jota en ehtinyt vanhantutkintojärjestelmän mukaan suorittaa. Kaikki aika arkisin menee töissä ja kotiin päästyä olen niin väsynyt, etten jaksa opiskella. Viikonloppuisin olen sitten yrittänyt graduani vääntää, mutta nykysin alkaa itkettää jo kun laitan tietokoneen päälle. Gradun aiheeni liittyy työhöni, joten tuntuu etten ikinä ole vapaalla. Ahdistaa.
Lisäksi olen jo kauan ollut totaalisen pers'aukinen, velat, vuokra ja elinkustannukset imee kaiken palkan mitä töistä saan käteen. Mies saa epäsäännöllisesti joitain tuloja, mutta taloudellinen vastuu on aikalailla yksin minulla. Tuloksena siis, että minulla ei ole yhtään vapaa-aikaa mutta ei myöskään rahaa. Tili on jo nyt tyhillään eikä loppukuun ruuista tai muista ole hajuakaan miten ne saa hankittua. Olen jo nyt laihtunut tahtomattani, vaikka tarkoituksena oli hankkia lisää lihasmassaa. Ei vaan ole varaa riittävään ruokaan ja prostkuihin. Vaatteetkin alkaa olla loppuunkäytettyjä, eikä kesävaatteisiin tai kenkiin ole varaa.
Sitten vielä vanhemmat aiheuttaa ahdistusta..äidillä on kroonisia mielenterveysongelmia, mikä ilmenee sitten esimerkiksi järkyttävänä syyllistämisenä minua kohtaan. Saan jatkuvasti kuulla syyllistämistä opintojeni keskeneräisyydestä ja huonosta miesvalinnastani. Olen kyllä sanonut, etten halua kuulla, mutta en voi katkaista yhteyksiäkään, koska äidilläni ei ole muitakaan jotka hänen asioistaan huolehtisivat. Terapiaan häntä ei (kai??) saa, sillä yksityiselle psykologille ei ole varaa, eikä lähes kuusikymppisille pitkäaikaistyöttömille oikein julkispalveluistakaan löydy apua. Isäni puolestaan on pitkäaikaissairas ja näyttää olevan vaipumassa masennukseen..
Sori vaan avautuminen, tuntuu jotenkin epätoivoiselta tänään. Vaikeaa nähdä miten tämä tilanne voisi helpottua.