^
Sohveli, kuulostaa tutulta. Oma mieheni on masentunut, ollut jo tosin noin puolisen vuotta (tai pidempäänkin), kolme päivää menee varmaan vielä hetkellisen pahantuulen puuskan piikkiin. Voi olla hyvä idea vaan antaa tilaa toiselle ja yrittää itse vaikka pari päivää täyttää harrastuksilla ja kavereilla ja olla poissa kotoa. Antaa toisen murjottaa rauhassa.
Itse kärsin mieheni masennuksesta lähes päivittäin. Vaatii aika helskutin paljon kärsivällisyyttä ja energiaa kun toinen on niin usein negatiivinen. Ja juuri se, että jokin pikkuasia voi pilata miehen päivän (tai ainakin useamman tunnin päivästä), ärsyttää usein suunnattomasti. Ja kun se yleensä menee niin, että se huono tuuli pitää saada tartutettua..
Esim. viikonloppuna nousin itse sängystä pirteänä ja tuntui että oli hyvä päivä tulossa. Keitin kahvit ja laitoin aamiaista, mikä on kohtuullisen harvinaista. Sitten menin mieheni luo makuuhuoneeseen ihan vaan kertoakseni että olisi aamiaistarjoilua, istuin miehen viereen sängylle ja pussasinkin (mies oli siis jo hereillä). Ja vastaukseksi sain vihaisen katseen ja jotain huonotuulista ärinää siitä, ettei hän halua vielä kahvia ja että "miks mun pitäis jo nousta, mä haluun vielä maata?". Ja tottakai myös oma hyvä aamuni oli tiessään. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia. Itse yritän usein ilahduttaa miestäni ja sulostuttaa arkeamme pikkujutuilla, mutta mieheni ei aikoihin ole enää mitään vastaavaa tehnyt. Juhla- tai syntymäpäivinäkään tms. en ole mitään lahjoja tai ravintolassa käyntejä herunut ja jos olen asiasta ollut surullinen, on mieheni ollut vain ärtynyt.
Masentuneen kanssa eläminen vie voimat välillä aika vähiin. Varmaan täälläkin on monia, jotka ovat itse masentuneita. Harvemmin kuulee masentuneen osapuolen kumppanin tilitystä yhteisestä arjesta, joka on toisinaan kuin suossa tarpomista. Välillä suorastaan vihaan sitä, mitä masennus on miehessäni saanut aikaan. Kaikki on vaikeaa, pienetkin vastoinkäymiset paisuvat mielessä suhteettomiksi, aloitekyvyttömyys, ainainen väsymys, haluttomuus, ärtyisyys, itseinho jne. Ja kun olisi se oma elämäkin muutenkin täynnä isompia ja pienempiä murheita.
Mitään kovin nopeaa ratkaisua ei tähän ole tulossa, joten tässä sitä vaan sitten kompuroidaan yhdessä kohti parempia aikoja. Pitää vaan pitää mielessä se, millainen mieheni oli ennen sairastumistaan. Toki toisinaan on hyviäkin päiviä. Jos jollakulla muulla on kokemuksia masentuneen kanssa elämisestä, niin otan vastaan selviytymiskeinoja. Eroajatuksiakin mielessäni pyörii, mutta haluaisin jatkaa yhdessä, koska arjessamme on vielä enemmän hyviä kuin huonoja puolia ja koska rakastan häntä yhä enemmän kuin ketään koskaan.