Koht ku pesen käteni tästä hommasta, niin siinähän järkkäävät ja viettäävät polttareita sitten keskenään. Ihan issekseen.
Mä olin yksiä polttareita järkkäämässä ja väsyin aika pian siihen päämäärättömään ja loputtomaan tajunnanvirta-ideointiin sekä joopaseipäsentykkääliiankallista -vänkäykseen. Naisten kanssa asioista sopiessa on yleensäkin se raivostuttava ongelma, ettei kukaan halua sanoa ääneen että nyt tehdään näin, ettei kukaan vaan loukkaannu ja että kaikilla on kivaa. ÄRH!
Yhden tuskaisen polttareita koskevan meilinvaihtorupeaman jälkeen laitoin kaikille polttarien osallisille, että hommat eivät etene, jos kaikki antaa kommentteja tyyliin "mun mielestä poniratsastus olis kivaa", "mä en tykkää grillata". Kehotin ystävällisesti että tästedes jos on kommentteja, niin ne ei ole mitään heittoja vaan niissä viedään tätä projektia eteenpäin, tyyliin "mun mielestä poniratsastus olisi kivaa, sitä on tarjolla paikassa xx hintaan xx" tai "mä en tykkää grillata, mutta miten olisi fondue?". Niinku että mielipiteet ja ehdotukset pitää perustella ja etukäteisselvittää, eikä voi vastustaa ilman perustelua/vastaehdotusta tai olla täytenä vapaamatkustajana. Tämä vähentää ensinnäkin huomattavasti yleistä periaatteellista vastarintaa ja toisaalta ihmiset sitoutuvat paremmin ja paremmalla mielellä kun saavat sitten ruveta hoitamaan jotain itse ehdottamaansa osatehtävää. Olin myös rahankeräyksen ja muiden deadlinejen suhteen armoton. Sanoin jo etukäteen etten ala soitella perään (vaik pehmenin kyllä sitten ja soitin kahdelle) vaan pudotan pois porukasta.
Polttarit oli oikein onnistuneet, kaikilla oli kivaa enkä kuullut kiertoteitsekään negatiivista. Jos jollekin jäi paha mieli niin se on voivoi, tilaisuus osallistua oli kaikille tasavertainen ja itsestä se on kiinni jos jää mölyt mahaan vihoittelemaan.
Edit: en ollut siis kaaso, mutta ajauduin aika suureen rooliin polttarien järkkäyksessä kun kukaan muukaan ei aluksi ottanut koordinaattoriroolia.