Pertti 123 sanoi:
Penkki helvettiin
Jos mä hiihtäsin, tekisin selälle paljon liikkeitä, dippejä, askelkyykkyä, kyykkyä, paljon keskivartaloa ym.
Ehkä pitäs huomioida, että hiihtääkö perinteistä vai luisteleeko. No tuskin se suuria eroja aiheuttaisi.
Eiköhän voimaharjoittelussa painoteta kuitenkin sitä kestovoimaa. Toki maksimivoimaakin voidaan tehdä, mutta puheet kestovoimaharjoittelun turhuudesta voitanee unohtaa.
Jos viittasit mun postaukseen, niin mä en ainakaan väittänyt kestovoimaharjoittelua turhaksi. Mutta en myöskään näe syytä tehdä pitkiä sarjoja rutistaen loppuun asti sillä se vain johtaa lihaksen jumiin, ja hitaaksi.
En myöskään näe järkeä tehdä lyhyitä sarjoja isoilla raudoilla, mutta ehkäpä niillä vähän pienemmillä kuitenkin voisi saada herkästi hyödynnettävää irtiottoa lihaksista, myöskin lyhyempinä sarjoina.
Ensimmäisenä asettaisin kysymyksen miksi nostella painoja!
Eli mitä sillä haetaan, tuskin kuitenkaan kestävyyttä hiihtoladulle...
Enkä usko, että hiihtäjälle on eduksi lähteä treenaamaan myöskään niin epämääräisesti kuin esim. yleinen voimatason nousu. Kuten aiemminkin olen painottanut, se mitä ei pysty hyödyntämään tuskin on eduksi, päinvastoin, vie kapasiteettia muulta hyödyllisemmältä treenaamiselta.
En myöskään täysin dissaisi penkkiä. Ns. "oikein" tehtynä penkki tuottaa hyvin voimaa, ja paksuuttakin, juuri kainaloiden alle leveisiin selkälihaksiin ja myös epäkkäisiin... mielestäni hyvinkin hiihtäjälle sopiviin paikkoihin.
Mutta penkki on tällöin tehtävä ote normaalileveydellä, kyynärpäät sisäänpäin jännitettyinä. Alkuasennossa lavat viedään yhteen ja hartiat ylös, ja pidetään ne siten koko toiston ajan. Kyynärpäät lasketaan ala-asennossa lähelle vartaloa kulmassa jossa kyynärvarsi on pystysuorassa kun tanko osuu rinnan alaosaan/alle. Näin saadaan poistettua turha venytys ja rasitus olkapäiltä ja selkä mukaan penkkiin. Myös ojentajille tulee hieman lisää kuormaa.
Keskivartalon treenaaminen luonnollisesti kuuluu hiihtäjän tärkeimpiin osa-alueisiin... ja sen alueen uskoisinkin olevan jo ennestään riittävästi painotettu.
Mutta Pertti 123:lle ihan mielenkiinnosta kysymys... mikä on oma perustelusi askelkyykyn tärkeydestä? Tiedän, että se vahvistaa polven ympäristön tukilihaksistoa, mutta hieman itseäni arveluttaisi sen tekeminen nopeasti ponnistavana liikkeenä vammariskin vuoksi. Vai tekisitkö sen melko korkeana?
Ja varmuuden vuoksi: ei sitten ollut provo sun väittämää kohtaan vaan silkkaa uteliaisuutta.