Punnerruksia poijjaat!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkäs olisin kysellyt, että kuinka moni tekee kotioloissa tavallisia punnerruksia rintaa ym. lihaksia vahvistamaan.
Itse tein, ennenkuin aloin salilla käymään, noin vuoden ajan 4-5 kertaa viikossa parisataa punnerrusta/ilta. Punnerruksen tehoa lisäsin nostamalla jalkoja ylemmäksi muusta ruhosta, jolloin sain kohdistettua tehoa vähän monipuolisemmin; jokseenkin yksi puoliseen liikkeeseen...(Tosin on hyvä muistaa, että punnerruksessa vahvistuvat niin rinta,selkä,käsivarret kuin olkapäätkin)

Ja syy miksi kirjoitan moisesta aiheesta on, että siihen aikaan sain muokattua yläkroppaani suhteellisen pienellä vaivalla suhteellisen paljon...Elikkäs toistojen määrät liikkuivat siinä max. 50 punnerruksen tietämillä per sarja....Kyseiset toistomäärät vastaavat jo tietääkseni kehonrakennus/Kestävyys- harjoitusta.

Mainittakoon vielä, että kyseistä "treeniohjelmaa" toteuttaen sain kontolleni ilkeitä "hormoonihuhuja", vaikken juuri salille ollutkaan vaivaitunut...jouduinkin välillä valehtelemaan kuinka kauan olin treenannut, sillä moni ei olisi niellyt selitystä: Kunhan himassa punnertelen.

Nyttemmin oon jo tosin pari vuotta kokonaisvaltaisesti kroppaani treenannut, mutta välillä käy mielessä punnerrusten ottaminen takaisin treeniohjelmaani.Tosin viisastuneena tiedän, ettei yläkroppa ehdi palautua, jos tavallisten treenien lisäksi vielä pumppailee himassa punnerruksia ennen nukkumaan menoa.

Tässä kuitenkin oiva vinkki jos haluaa kesäksi isommat tissit....

Itse treenasin yläasteikäisenä todella paljon punnerruksia. Jopa satoja toistoja illassa, sarjat 30-70. Olen pitänyt intistä asti tavoitteena, että aina pitää mennä intin kuntotestin kiitettävä puolessa minuutissa(oikea aika minuutti). Toistamäärä on siis 38. Punnerruksilla saa todella hyvin rinnat sekä ojentajat reenattua. Vaikeutena on vaan tuo kuorman pienuus, eli toistomäärä kasvaa liian suureksi.
Hyvä vinkki on muuten punnertaa kahden tuolin varassa, näin pääsee laskeutumaan alemmas. Kaikkia variaatioita kannattaa kokeilla. Ja kannatta sitten tehdä kunnon punnerruksia, kuntonyrkkeilytreeneissäkin näkee jos jonkinlaista tekniikkaa. Eli rinta maahan ja kädet suoraksi!

edit: En osaa kirjoittaa...

Punnerruksia teen nykyään satunnaisesti alkulämmittelyn yhteydessä,muuten jääny aika vähäseksi tuo punnertaminen. Kasiluokalla saliharjoittelun alkuvaiheessa tykkäsin tehä enemmänkin ja tein sillon kevään kuntotestissä 72pun/min,mikä jäi vaan yhden toiston päähän koulun kaikkien aikojen parhaasta. Ihan hyvä liikehän tuo on ja jos tykkäät treenata kuntoilumielessä niin aika paljonhan noita liikkeitä on missä vastuksena käytetään vain kehon omaa painoa.

Sama homma kuin yllämainituilla. Hyvän perustan on saanut työntäville liikkeille. Baltiarallaa 50 mennyt ja taitaa mennä vieläkin siihen puoleen minuuttiin.

Joo, toikin on vähän siitä kiinni mitä ihmiset haluavat sanoa. Joillakin on omituinen tapa cheatata suoritustekniikassa. Mutta joo...

Itsellä taisi mennä peruskoulussa 41/30sek.

Nykyisin ei varmastikaan.. massan hankinta vaikuttaa.

Onhan sitä nuorempana punnerreltu enemmänkin... Kasilla muistaakseni tein 85/min. Voishan noita alkaa tekeen aina sillontällön...

Viime kesänä tuli punnerrettua paljon ja siinä ohella kolisteltua vähän painojakin. Vedin toistot aina loppuun saakka eli niin monta kuin jaksoin ja tuolloin n. 90-kiloisena ennätykseni taisi olla 43 punnerrusta... Nykyään 108-kiloisena ei pysty ihan tuollaiseen suoritukseen, mutta selavii. Saa sillä ainakin mukavan pumpin hauiksiin ja rintaan ja samalla tulee treenattua vähän kestävyyttäkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yläaste/lukio -aikoina meni sen 40-50. Tulipa sitä jopa treenattuakin. Kun viimeksi usean vuoden punttitreenin ja vielä pitemmän tauon jälkeen koitin punnertaa, sain menemään alun toistakymmentä. Rinta täydessä pumpissa ja voimat loppu. En tiedä oliko vain huonoa kuntoa, vai josko sitä vuosien saatossa on oppinut tekemään niin että tuntuu. :rolleyes:

... Niin ja hos haluaa lisää vastusta, hyvä keino on tosiaan nostaa jalat jakkaran päälle tai käyttää painolevyjä selkärepussa. Tai punnertaa käsillä seisten seinää vasten. Mutta sitten taitaa mennä jo olkapääliikkeeksi. (Haitanneeko tuo mittään, tuskin.) Onhan tuo matkoilla tms ihan hyvä harjoitus, jos ei pääse salille istuskelemaan.

Mulla on outo tyyli tehä vähän ekstroja treenien päälle ja toisinaan noi punnerrukset kuuluvat niihin... Ekstrat teen yleensä omalla painollani...

Katkeruutta peliin,

Noi toistot on aika suhteellisia! Itellä ei varmaan mene nytkään minuutiin ku jotain 30 or so, intin kuntotestissä kai meni hyvän arvoisesti. Mutta ainakin mun liikkeet oli puhtaita, nokka kävi tunnollisesti kentässä. Jumalauta vieressä punnersi spolleja ja ne varmaan veti 100 tossa minuutissa (vähintään!), mutta niissä liikkeissä ei ollut puhtaudesta tietoakaan, hyvä jos huomasi että kyynärpäihin tuli vähän kulmaa. Eivät kattoneet spollet oikein hyvällä ku tokasin notta säälittävää.

kannattaa kokeilla myös laittamalla käsien alle jotkut korokkeet (kirjat tai jos vaan mahdollista niin semmoset kahvat..) tulee rinnallekkin hieman liikettä.. vajaalla nytkyttelystä ei ole mitään hyötyä.

itse en enää punnerra koska olkapäät eivät tykkää. penkissä saa tuettua olkapäät ja rauta liikkuu.

Itse vedän aina sillä tavalla, että 10 puhdasta punnerrusta hitaaseen tahtiin, jonka jälkeen jään punnerrus asentoon. Sitten olen siinä vähän aikaa ja taas 10 punnerrusta ynm.

Yleensä nyrkkeily treenien lopuksi tulee punnerruksia tehtyä.

Joo kai sitä jokainen vetää vaikka 200 minuutissa jos kusettaa tekniikassa! Mun entisen kuntonyrkkeilyvalmentajan enkka oli muistaakseni 79 minuuutissa, rystysillä ja PUHTAITA. Se sanokin aina, että kun joku meistä vetää enemmän, niin se lopettaa röökaamisen. :worship:

Joo no koskaan ei huvita vääntää sitä paljonko jaksas, normaalisti jotain 50 toistoa pari kertaa vatsapumppausten jälkeen kotona ja yleensä ennen niitä joko max leuat tai sitten 2x 15 leuat ihan vaan hyvän olon vuoks. :) Kyllähän noita on joskus tullut väännettyä ihan kunnolla. (2x50 kädet kapeammalla ja sit 2x50 leveämmällä ja sitten vielä 20 taputuksien kera)

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom