Pumppaileva treenityyli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakael
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
44
Muutaman pakkislaisen innoittamana treenityylini on viime aikoina ollut pumppaileva ja tuntumaan keskittyvä. Sarjapainoissa ei ole hirveää kehitystä tullut. Ilmeisesti siihen on syynä se, että toistot pääsääntöisesti 10 +. Varmaankin erikoistekniikat nostaisivat sarjapainojakin...?

Sitten pitkän johdattelun jälkeen varsinaiseen kysymykseen. Voinko luottaa siiihen, että lihaskipu on merkki kehityksestä? Eli voinko kehittyä vaikka painoissa ei suurta edistystä tapahtuisikaan?

Selän osalta siirryin tähän tuntumaan keskittyvään tyyliin jokunen kk sitten ja alussa sai pudottaa painoja reilusti ja ne polki jopa paikallaan, sitten lähtivät nousuu ja nyt on jokusen viikon lähes joka reenissä saanut laittaa vähän lisää. Että kait se jokusen viikon vaatii ennekuin rupee kehitystä näkemään painojen määrissä. Ja mun mielestä lihasten saaminen sopivasti kipeiksi on merkki perille menneestä reenistä ja tätä kauttaa myös tapahtuu sitä kasvua.

Joo, kyllä tuolleen pumppailevallakin treenityylillä pitäs niiden tulosten alkaa nousta pikkuhiljaa. Tottakai sulle tulee lisää voimaakin kun treenaat, jossain määrin tekipähän sitten millaisia sarjoja vain. Nousujohteisuutta voit koittaa ottaa treeniin mukaan, eli nostat vähän painoa viikko viikolta, mutta siten ettei se tuntuma huonone. Sitten jos ei pysty nostamaan, niin treenaat jonkun aikaa sillä painolla jolla onnistuu ja koitat myöhemmin sitä nostamista uudelleen.

Sakael sanoi:
Muutaman pakkislaisen innoittamana treenityylini on viime aikoina ollut pumppaileva ja tuntumaan keskittyvä. Sarjapainoissa ei ole hirveää kehitystä tullut. Ilmeisesti siihen on syynä se, että toistot pääsääntöisesti 10 +. Varmaankin erikoistekniikat nostaisivat sarjapainojakin...?

Sitten pitkän johdattelun jälkeen varsinaiseen kysymykseen. Voinko luottaa siiihen, että lihaskipu on merkki kehityksestä? Eli voinko kehittyä vaikka painoissa ei suurta edistystä tapahtuisikaan?

aloitin treenaamisen Weiderin menetelmän avulla. toistoja tehtiin 8-10 ja aluksi ensimmäiset kuukaudet koko kroppa 3 kertaa viikossa. sarjapainot eivät nousseet yhtään, ei kiloakaan missään! :hyper: mutta massaa tuli kiitettävästi. en tiedä mikä siinä oli vikana, ehkä palautusajat olivat perseellään ku tuli välillä (kotona treenasin) koneella surffauttua :D
pakkis, sinä koidut kohtalokseni :kippis1:

En nyt tarkoita Porkkanaraastin tätä pahalla, mutta jos suoritusnopeus ja tyyli on sama, ja minkään mittaisen sarjan painot eivät kasva, mutta kehonpaino kasvaa, niin melko suurella todennäköisyydellä kaikki saatu paino on läskiä tai nestettä.

Net Virgin sanoi:
Joka toinen kierto pumppaamalla ja joka toinen treenataan sitten kovaa..
Näin mulla ja kehitystä tulee pikkuhiljaa.

Ilmeisesti meillä on käsitteiden sisällössä eroavaisuutta, sillä mulla pumppitreeni tarkoittaa kovaa treeniä. Toistot ovat yli 10, mutta sarjat tehdään positiiviseen failureen asti. Vain muutamissa liikkeissä teen muutaman pakkotoiston viimeisessä työsarjassa.

Pontti mun postissa siis oli, että voinko luottaa treenin aiheuttamaan lihaskipuun siitä huolimatta, että sarjapainoja voi nostaa vain todella harvoin. Lihaskipu -> kehitystä?

Sumppari sanoi:
En nyt tarkoita Porkkanaraastin tätä pahalla, mutta jos suoritusnopeus ja tyyli on sama, ja minkään mittaisen sarjan painot eivät kasva, mutta kehonpaino kasvaa, niin melko suurella todennäköisyydellä kaikki saatu paino on läskiä tai nestettä.

Tarkoitatko tällä että jos treenaan samalla ohjelmalla pari kuukautta niin että toistot ja sarjapainot pysyvät lähes samoina/samoina ja paino nousee, niin saatu paino on läskiä tai nestettä?

Sakael sanoi:
Ilmeisesti meillä on käsitteiden sisällössä eroavaisuutta, sillä mulla pumppitreeni tarkoittaa kovaa treeniä. Toistot ovat yli 10, mutta sarjat tehdään positiiviseen failureen asti. Vain muutamissa liikkeissä teen muutaman pakkotoiston viimeisessä työsarjassa.

Pontti mun postissa siis oli, että voinko luottaa treenin aiheuttamaan lihaskipuun siitä huolimatta, että sarjapainoja voi nostaa vain todella harvoin. Lihaskipu -> kehitystä?

Teen pumppitreenin aina siihen helvetilliseen tunteeseen asti..
Toistomäärien ollessa siellä 15+
Tällä ns. pumppiviikolla paisutellaan kudosta oikein huolella.
Mulla tää systeemi ainakin on tuonut lisäsenttejä.

Tolla ns. kovemalla viikolla teenkin sitten taas lyhkäsempää sarjaa isommilla painoilla.

:thumbs:

Sakael sanoi:

On hyvin todennäköstä, että sana pumppitreeni aiheuttaa aikalailla erilaisia ajatuksia eri ihmississä. Minä tavottelen aina reenissä hyvää pumppia ja toistot pyörii siinä 8-12 välillä. Jaloille tällä hetkellä vähän pidempää (12-15), pumppitreeni sinällään on sitten pidempään sarjaa pienemmillä painoilla eikä välttämättä ihan loppuun asti (eli ns. kevyempi viikko) ja tällaisia tulee tehtyä aina tarpeen mukaan ja silloin tällöin vaihtelun vuoksi. Eli pyrin treenaamaan aina mahollisimman kovaa ja saamaan sen hyvän pumpin aikaiseksi ja mulla lääke siihe on just sarjat toistot välillä 8-12 ja lyhyet palautukset (n. 1 min). En tiedä onko nää mun käsitteet just ne oikeat, mutta näin minä tän ajattelen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nuorena treenasin pumppityylillä Lee Haneyn Mahtava Leen kirjan ohjelmalla. 6-7 kertaa viikossa ja lihasryhmät läpi 2 kertaa viikko. Lihakset kasvoi hyvin ja erottuvuus oli mainio, mutta jossain vaiheessa alkoi harmittaa, ku kaikki piti mua lihasten näyttävyyden takia paljon vahvempana, kuin todellisuudessa olin. Suurin syy voimien vähyyteen oli se, että ymmärsin tai halusin ymmärtää pyramidisysteemin väärin. Eli jos tein liikettä 5 sarjaa, joka sarjaan painoa nostaen, en tajunnut ettei ekoja sarjoja kuulu tehdä loppuun asti. Sen sijaan tein jo aloituspainolla niin monta toistoa kuin jaksoin, vaikka se sit olisi tarkoittanut 30 toistoa. Tottakai sitä sit oli isoihin painoihin päästessä niin puhki, ettei maksimaalisiin rautoihin päässyt ikinä käsiksi.
Sitten ilmestyi Dorian Yatesin kirja Blood and Guts ja uusilla metodeilla ja treenipäiväkirjan pidon aloittamisen antamalla lisämotivaatiolla lähti voimat nousuun.
Onneksi Yatesin selkä oli tehnyt minuun niin suuren vaikutuksen, että luin kirjaa kuin pappi raamattua ja siten myös uskoin siinä kerrottuihin metodeihin.
Mutta se täytyy sanoa, että kun treenasi pumpaten 6-7 kertaa viikossa 3-jakoisella ohjelmalla ja väärin ymmärretyllä pyramidisysteemillä, niin ei todellakaan tarvinnut aerobista harjoittelua pitääkseen erottuvuuden hyvänä. En kyllä tiedä kuinka sitä mahtaisi nyt vanhempana edes jaksaa treenata kropan läpi 2 kertaa viikossa ja joka sarja loppuun asti vietynä kun painot ovat niin paljon suurempia ja 14-16 vuotiaana sitä muutenkin kestää melkein mitä rasitusta tahansa.
Niin tän jutun sanoma oli se, että pumppitreeni tosiaan kasvattaa lihaksia ja erottuvuutta, mutta voimatasot voi kyllä kärsiä. No eipä siinä varmaan mitään uutta ookaan. Pumppityylillä se Boogie Mustonenkin treenailee.

Timba79 sanoi:
On hyvin todennäköstä, että sana pumppitreeni aiheuttaa aikalailla erilaisia ajatuksia eri ihmississä. Minä tavottelen aina reenissä hyvää pumppia ja toistot pyörii siinä 8-12 välillä. Jaloille tällä hetkellä vähän pidempää (12-15), pumppitreeni sinällään on sitten pidempään sarjaa pienemmillä painoilla eikä välttämättä ihan loppuun asti (eli ns. kevyempi viikko) ja tällaisia tulee tehtyä aina tarpeen mukaan ja silloin tällöin vaihtelun vuoksi. Eli pyrin treenaamaan aina mahollisimman kovaa ja saamaan sen hyvän pumpin aikaiseksi ja mulla lääke siihe on just sarjat toistot välillä 8-12 ja lyhyet palautukset (n. 1 min). En tiedä onko nää mun käsitteet just ne oikeat, mutta näin minä tän ajattelen.

Mä ymmärrän pumppitreenin myös tällä tavalla. Omat treenit, kuten Timba ainakin tietää, on yleensä näitä ns. kovempia joissa toistot pyörii noin kahdeksassa, ja pumppia en tavoittele. Kevyet viikot on sitten sitä pumppailua varten.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan omasta kokemuksesta. Itse lihaskipukaan ei ole tae lihasten kasvamisesta, sillä kasvaa ne lihakset ilman kipuakin. Itse en saa esimerkiksi hauiksia juurikaan ikinä kipeiksi, ja sama juttu olkapäiden kanssa. Ja juuri ne on mun parhaat lihasryhmät. Sarjapainot mulla polkee yleensä monta kuukautta paikallaan ja yht´äkkiä pomppaa reilusti ylöspäin. Kehitystä tulee silti tasaisen hitaaseen tahtiin. Jatka vaan tota treeniä niin huomaat toimiiko. Itse olen saanut karvaasti kokea että mulle ei pumppitreeni päätreenityylinä sovi. Ei edes kovaa ja failureen asti tehtynä. Kehitys oli tuskaisen hidasta niin painojen kuin lihaksienkin suhteen.

Omalla kohdallani se pumppitreeni on taas paljon kovempi paikka kuin ns. raskas treeni (lyhyttä sarjaa isommilla painoilla). En tiedä johtuuko sitten mun uskomattoman huonosta sarjakestävyydestä, mutta on kokonaisvaltaisesti paljon helpompaa tehdä kyykyssä 5 toiston sarja loppuun asti kuin 15 toiston sarja.

Oli miten oli, teen sekä lyhyitä että pitkiä sarjoja.

Porkkanaraastin sanoi:
aloitin treenaamisen Weiderin menetelmän avulla. toistoja tehtiin 8-10 ja aluksi ensimmäiset kuukaudet koko kroppa 3 kertaa viikossa. massaa tuli kiitettävästi.
Tämähän on bodarin unelmaohjelma! "jo ensimmäisten kuukausien aikana massaa tuli kiitettävästi". :hyper: ps: :kippis1:

Hulkki sanoi:
Omalla kohdallani se pumppitreeni on taas paljon kovempi paikka kuin ns. raskas treeni (lyhyttä sarjaa isommilla painoilla). En tiedä johtuuko sitten mun uskomattoman huonosta sarjakestävyydestä, mutta on kokonaisvaltaisesti paljon helpompaa tehdä kyykyssä 5 toiston sarja loppuun asti kuin 15 toiston sarja.

Sama juttu mulla. Mutta en yleensä teekään pumppitreenissä sarjoja loppuun asti, eli säästän ne kevyelle viikolle.

Powerhousu sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan omasta kokemuksesta. Itse lihaskipukaan ei ole tae lihasten kasvamisesta, sillä kasvaa ne lihakset ilman kipuakin.

Ymmärrän, että asia on niin kuin sanot, mutta voiko asian kääntää toisinpäin. Eli jos lihakset kipeytyvät, tarkoittaako se myös automaattisesti lihaskasvua? Edellyttäen siis, että muut osa-alueet ovat kondiksessa.

Sakael sanoi:
Ymmärrän, että asia on niin kuin sanot, mutta voiko asian kääntää toisinpäin. Eli jos lihakset kipeytyvät, tarkoittaako se myös automaattisesti lihaskasvua? Edellyttäen siis, että muut osa-alueet ovat kondiksessa.

edellyttäen, että muut osa-alueet ovat kondiksessa, lähes mikä tahansa treenitapa antaa aikansa tuloksia. (edellyttäen myös ettei ihan pilipali-intensiteetillä treenaa) eli ei hätää

Sakael sanoi:

Mielestäni kyllä. Lihasten vaurioistahan toi kipu tulee ja lihas kasvaa korjatessaan vaurioita. Tuli mieleen kyllä sekin että ei lihakset kasva jos vaikka on tuijottanut koko päivän tietokoneen ruutua ja niskat on jäykkänä ja kipeät. Eli riippuu siitä miten kipu on hankittu. Jos se on vain jännityksestä johtuvaa kipua jnejne...lässyn lässyn. Tajusit kyllä jo. :)

Hulkki sanoi:

Oli miten oli, teen sekä lyhyitä että pitkiä sarjoja.

Sama täällä. Mä teen vuorotellen raskaita ja pumppitreenejä (kevyet viikot sopiviin väleihin tietenkin). Raskaalla viikolla painot on isoja (siis isoja mulle ainakin), sarjat lyhyitä ja palautukset pitkiä. Pumppiviikolla vähennän painoja ja teen pidempiä sarjoja lyhyillä palautuksilla. Ja enempi kyllä "pelkään" noita pumppiviikkoja ja oon niiden jälkeen ihan puhki, vaikka en mielestäni yhtään löysäile raskaalla viikollakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom