Pullottava vatsa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CTi2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Täällä on aikasemminkin ollut muistaakseni juttua pullottavista vatsoista ja avuiksi alavatsojen treenaamista. Sitten on nämä "hengitysharjoitukset" oliko esim. makuulleen ja vetää vatsa sisään ja jännittää vatsoja? Onko näistä hengitys/jännitys harjoituksista todellisuudessa mitää apuai?

Itsellä vatsa on kuin olisin 6:lla kuulla raskaana. Sisään vedettynä kuitenkin melko asiallisen näköinen. Diettaaminenkaan ei oikeen nappaisia nyt, kun tarkoitus oli ensi kesäksi. Vai kannattaisiko kokeilla diettaamista näin kokeilu mielessä kevyesti, kuinka rankkaa se tulisi olemaan ja minkä verran sillä olisi mahdollista "korjata" tilannetta.

CTi2 sanoi:
Itsellä vatsa on kuin olisin 6:lla kuulla raskaana. Sisään vedettynä kuitenkin melko asiallisen näköinen.

Sama homma täälläkin. Vatsa näyttää vähintäänkin siltä että olisin nielassut jalkapallon. Läskiä ei kuitenkaan juuri ole, vaan koko pötsi on melko kova ja kiinteä. Eli vinkkejä kaivattaisiin myös täällä.

Vika löytynee syvistä/poikittaisista vatsalihaksista. Palstalla on paljon juttua.

Tuolta treeniapua. Kyse siis liian heikoista syvistä vatsalihaksista. Itselläni oli sama ongelma aika kauan, mutta homma on korjaantunut tähän päivään mennessä.

Tollaista pientä pömpötystä näkee kyllä sellaisillakin tyypeillä joilla niin syvät kuin vähemmän syvätkin vatsalihakset on kunnossa.
Lähinnä näitä näkee voimailulajien parissa. Ehkä vatsaontelon paine liittyy jotenkin tähän.

Kride, joo kiitti linkistä täytyy ottaa toi kyynärpäillä makoillu kotona venytellessä mukaan.

Pecman sanoi:
Tollaista pientä pömpötystä näkee kyllä sellaisillakin tyypeillä joilla niin syvät kuin vähemmän syvätkin vatsalihakset on kunnossa.
Lähinnä näitä näkee voimailulajien parissa. Ehkä vatsaontelon paine liittyy jotenkin tähän.

Pecman, viittitkö infota enemmän jos tiedän ko. aiheesta jotain. Ihan mielenkiinnosta vaan.

Pecman sanoi:

Juu, veikkaan että esim. Brent Mikesellillä (517,5kg kyykky) ei ole kovinkaan heikot syvät tai normaalit vatsat. Mahaa kuitenkin löytyy, vaikkei mies mikään läskivuorikaan ole, joskaan ei kireäkään.

Juha1 sanoi:
Vedät vain aina sitä vatsaa sisään :)
Itse sitä olen tehnyt jo muutaman vuoden.

Sama täällä :rock:

CTi2 sanoi:
Pecman, viittitkö infota enemmän jos tiedän ko. aiheesta jotain. Ihan mielenkiinnosta vaan.
No Sakari Selkäinaho on kirjoittanut sivuillaan vatsalihasten voimaharjoittelusta. Mies sanoo mm. näin: "Voimailijan joka huolehtii keskivartalonsa ympärysmitasta enemmän kuin sen vahvistamisesta kannattaa vaihtaa lajia. Hyvin treenatut vatsalihakset ovat niin kuin mikä tahansa muukin lihasryhmä, kookas ja vahva."

Olen pitkälti samaa mieltä. Jos vatsan ympärysmitta voimatreenin myötä vähän kasvaa niin aivan sama. Pääasia, että se on lihasta mikä tulee.

Itse oon keskittynyt viime aikoina pitkälti raskaisiin perusliikkeisiin ja olen lopettanut lähes kokonaan vyön käytön. Vatsa ei ole mainittavasti kasvanut, sen sijaan tuntuu kuin tohon suorien vatsalihasten viereen olis tullu jotain lisää (lihaksia kenties?) :lol2: . Se on mielestäni selvä asia, että kyykyissä ja vedoissa missä vatsaa pitää pullistaa tarkoituksella ulospäin (tällöin vatsaontelon paine tukee selkärankaa) ei ainakaan vyötärön ympärys pienene.

Jos ruokavalio on kunnossa ja rasvat alhaalla niin tuskin se "vahva ja paksu" keskivartalo kuitenkaan niin pahalta näyttää(toisin kuin GH-gut).
Alkuperäiseen kysymykseen siitä, miten "pömpötyksen" saisi loppuun en tiedä vastausta. Ehkä siihen auttaa vaan winstor pilates tai astanga-jooga? :)

Mulle ihan sama jos vähän pömppää, kuhan oon joskus vielä vahva! :piis:

Lopuksi pari kuvaa:

Liitteet

• pudzian.webp
    pudzian.webp
    77,7 KB · Katsottu: 2 017
  • stone3.webp
    stone3.webp
    42,7 KB · Katsottu: 1 610

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jossain määrin tuota pömpöttelyä aiheuttaa ainakin jotkut liian kireät lihakset reisissä jotka vetävät vatsaa ulospäin, ja selkää notkolle. Siihen löytyy apu (toimi mulla) tosi kummallisesta venytyksestä jonka selostaminen onkin haaste.. Yritetään. Aseta vasen jalka pari porrasta (tai tuolille) ylemmälle tasolle ja nojaa kevyesti eteenpäin. Jalat ovat nyt n. metrin päässä toisistaan. Olet siis ikäänkuin astumassa portaita ylöspäin. Käännä oikean jalan jalkaterää vasemmalle ja paina vasemman jalan reittä oikealle. Ja sama toisin päin, luonnollisesti. Venytys tuntunee ainakin hanurissa ja reisissä. Vähän asentoa muuttamalla ja hakemalla saa venytyksen sisäreisiinkin jossa se käsittääkseni tulee tuntuakin.
Huom. Mulla ei ole minkäänlaista tietotaitoa esim. fysioterapiasta, kunhan yritän kertoa saamiani neuvoja eteenpäin.

Eh, mielestäni vatsan pullottamiseen vaikuttaa myös aika paljon vatsalaukun koko? Olenko nyt aivan väärässä kun tällaista luulen, mutta mielestäni se vaikuttaa vain kaikkein loogisimmalta vaihtoehdolta jos vatsalihakset on kunnossa (syvätkin) ja rasvaakin vähän. Kuinka vatsa voisi olla pullottamatta jos vatsalaukku on iso?

cji sanoi:
Eh, mielestäni vatsan pullottamiseen vaikuttaa myös aika paljon vatsalaukun koko? Olenko nyt aivan väärässä kun tällaista luulen, mutta mielestäni se vaikuttaa vain kaikkein loogisimmalta vaihtoehdolta jos vatsalihakset on kunnossa (syvätkin) ja rasvaakin vähän. Kuinka vatsa voisi olla pullottamatta jos vatsalaukku on iso?

Loogista kyllä. Tällä ruokahalulla on tuossa tapauksessa ihme että en jo astu vatsani päälle.

teemal sanoi:
Loogista kyllä. Tällä ruokahalulla on tuossa tapauksessa ihme että en jo astu vatsani päälle.

Eihän se paljon syöminen missään tunnukaan jos syö usein ja kohtuullisesti. Poikkeuksetta kyllä kaikilla kavereilla jotka noudattavat tätä perinteistä suomalaista "syödään 2 kertaa päivässä vatsa äärimmäisen täyteen" -ruokavaliota on iso ja pullottava vatsa, vaikka rasvaa nyt ei olisikaan niin "hirmuisesti", toki heiltä se suomalaisten perinteinen minim. 15% löytyy.

Mulla ainakin myös kireät lonkankuokistajat vetävät lantiota edestä reilusti alaspäin, jolloin selkäranka menee myös reilusti kaarelle ja samalla vatsa pullahtaa ulospäin todella paljon. Lisäkis vanhojen selkävaivojen vuoksi vatsalihakset ovat aika huonossa kunnossa.

Eli kannattaa peilin edessä katso paljonko ryhti muuttuu, jos yrittää tavallaan lantion etuosaa nostaa napaa kohti. Sellanen Tom Finland tyylinen nykytysliike uusimmista Kummeleista. Yksi kerta tosin riitää, että ei tarvitse edestakaista liikettä tehdä. Samalla pitäisi selkärangan suoristua alhaalta.

Jos vika on tuossa niin vatsalihatreenin lisäksi pitää venytellä paljon varsinkin lonkankoukistajia ja muita lähialueen lihaksia.

cji sanoi:
Eihän se paljon syöminen missään tunnukaan jos syö usein ja kohtuullisesti. Poikkeuksetta kyllä kaikilla kavereilla jotka noudattavat tätä perinteistä suomalaista "syödään 2 kertaa päivässä vatsa äärimmäisen täyteen" -ruokavaliota on iso ja pullottava vatsa, vaikka rasvaa nyt ei olisikaan niin "hirmuisesti", toki heiltä se suomalaisten perinteinen minim. 15% löytyy.

No niinpä. Syön usein (yleensä väh. se 6 kert/pvä) ja yritän pysyä kohtuudessa. Aina se vaan ei onnistu...mmm....ruokaa....

Muuten, kun / jos teette vatsoja painojen kanssa, niin tuetteko jalat johonkin? Tuntemani kaverit eivät jostain syystä pysty treenaamaan vatsoja ilman painojakaan kunnolla jos jalat eivät ole tuettu. Mistä tämä johtuu? Heikot lihakset, kevyet koivet?

Tietty jos isoihin painoihin mennään niin tuo tukeminen on melkeinpä pakollista :)

cji sanoi:
Muuten, kun / jos teette vatsoja painojen kanssa, niin tuetteko jalat johonkin? Tuntemani kaverit eivät jostain syystä pysty treenaamaan vatsoja ilman painojakaan kunnolla jos jalat eivät ole tuettu. Mistä tämä johtuu? Heikot lihakset, kevyet koivet?

Tietty jos isoihin painoihin mennään niin tuo tukeminen on melkeinpä pakollista :)

Mulla ottaa nimenomaan noihin lonkankoukistajiin liike jos pidän jalat tuettuina tai jonkin jutun alla. Istumaannousuilla en oo saanu vatsalihaksia kipeeksi koskaan. Luulen, että moni pitää jalat tuettuina, koska se näyttää pro:lta kun järjettömän suurta levyä pitää käsissään ja vatsapenkissä ryskyttää ylös alas. Eniten vatsoihin saa tuntua kun tekee vähän vähemmän näyttäviä liikkeitä... voimapyörä, staattiset pidot, yläkroppa ja jalat ilmassa (pers maassa) ja levyä puolelta toiselle.

kko sanoi:
Eniten vatsoihin saa tuntua kun tekee vähän vähemmän näyttäviä liikkeitä... voimapyörä, staattiset pidot, yläkroppa ja jalat ilmassa (pers maassa) ja levyä puolelta toiselle.

Voimapyörä olisi tarkoitus hankkia, mutta mistä? (ei viitsisi alkaa tilailemaan millään postiennakolla). Ja tosiaan, olen itsekin huomannut nuo muut keinot tehokkaiksi, mutta niillä ei oikein tuppaa samaan lisää kokoa palikoihin, mitä taas istumaannousuilla tms. saa painojen kanssa (vaikka se ei oikeastaan itse lihaksissa niin paljoa tunnukaan). Myös "rutistuskoneesta" pidän todella paljon :haart: . Sillä saa kenties parhaimman tuntuman, tuntuu kuin palikat räjähtäisivät irti.

Suositut

Back
Ylös Bottom