Proteiinien rasitus elimistölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja biker
  • Aloitettu Aloitettu
Tämäpä tämä. ja jokainen voi verrata näitä carnivoren fanittajia, sekä heidän laittamiaan "tutkimuksia" + muuta ulosantia vaikkapa nyt tämän vegevaliolla olevan kaverin sivuston antiin. Hieman on erilainen ulosanti (+ tutkimukset juttujen perässä) Ei tarvi olla kovinkaan einstein kun osaa erottaa ne oikeasti asioista tietävät.

Eipä tuo ole mikään uusia asia että carnivore uskovaiset luottaa vaan omaan höpölöpöönsä vaikka tois kuinka laadukkaita tutkimuksia nenän eteen.
Kyllähän sitä saadaan tutkimuksia vaikka minkälaisia mihin suuntaan tahansa. Elimistön toimintamekanismeilla + evoluutiolla pystyy jo päättelemään aika paljon. Pelkästään evoluutio jo kertoo huomattavasti. Itse en ole sitä mieltä, että hiilihydraatit olisi jotenkin haitallista. Haitalliseksi se toki voi muuttua, kun sitä syödään nykyään 24/7/365 ultraprosessoidussa muodossa ja kaikki hedelmät yms alkaa olla niin geenimanipuloitua/ravinneköyhää, että eivät ne ole laisinkaan sama tuote enää siihen verrattuna missä muodossa ihmiskeho on ne pääasiassa tottunut saamaan. Kasvikunnan tuotteissa vielä nykypäivänä ongelmana on älytön torjunta-aineiden käyttö, onneksi Euroopassa sentään vielä jotain tolkkua verrattuna vaikka jenkkeihin. Itse näen suurimpana ongelmana nämä "sydänterveelliset pulloöljyt". "Luonnonkansoissa" on vielä nykyäänkin käytännössä carnivoreja ja sitten enempi kasvien syöjiä. Heti kun näistä porukoista aletaan siirtymään näihin maagisiin pulloöljyihin, niin alkaa ylipainoa kertyä ja ilmetä ongelmia.

Omakohtaista kokemusta varmaan kaikista mahdollisista ruokavalioista mitä voi kokeilla. Ei ole mitään kummempia terveysongelmia aiheutunut ikinä mistään ruokavaliosta, mutta esimerkiksi piereskelyn ja plakin määrä legoissa vähenee käytännössä nollaan ainoastaan 100 % eläinperäisellä ruokavaliolla. Muutoinkin energiatasot on erittäin hyvät eikä ole käytännössä ikinä nälkä. Pystyy käytännössä mitä tahansa liikuntasuoritetta tekemään pitkiä jaksoja ilman, että tarvitsee roudata jotain intra-arsenaalia mukana. Vettä kun löytyy edes jonkun verran niin homma pelittää. Normaalissa arjessa itse menen siis 100 % eläinperäisellä ruokavaliolla, mutta tilanteiden mukaan tulee kyllä joustettua myös.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyppä @Vesa Valkeejärvi lukemassa tuo kirjoitus -> http://www.tervettaskeptisyytta.net/miten-verisuoni-kalkkeutuu/ ja jos olet jostain asiasta erimieltä esim. LDL :ään ja sen määrään liittyen niin haasta ihmeessä Paulia ? Siellähän hän vastaa kysymyksiin. Katsotaan kumman tietämys oikeasti kantaa ja mihin. En kuitenkaan pidättele hengitystäni tätä odotellessa.
Kyllä käyn lukemassa mielelläni. En näe pahana haastaa itseäni, siinä sitä oppii myös. Tämä on ihan tervettä tutkivaa toimintaa. En myöskään olen ensimmäistä kertaa pohtimassa ääneen kolesterolia tai kalsiumia, enkä poikkeuksetta saa kannatusta ajatuksilleni.

Vesalla on hyvää juttua, mutta silloin kun kaikkeen on yksi lääke eli carnivore, paleo, ketoosi, niin ei pysty ymmärtään. Hiilari paha. Samaa juttua jauhaa dr berg, jonka juttuja oot linkkaillut. Ihan kaikkiin sairauksiin lääkkeeksi ketoosi ja if. Ja hiilari paha. Onko jotain esim. 50v kestäviä tutkimuksia carnivore/paleo/ketoosi. Minä en käsitä, että mikä siinä hiilarissa on niin kamalaa? Mikä insuliinissa on niin paha? Äläkä ala jauhaan mistään matala-asteisesta tulehduksesta. Seki on semmoinen muoti hokema. On se nyt kumma, jos ei sais enää syödä riisiä, perunaa, kaurapuuroa, hedelmiä, marjoja, kasviksia. Nuoko ne on meidät sairastuttanu?
Hyvin pitkälti näin on. Ja käytännössä tämän tyyppinen elämäntapa on hoito useampaan elintasosairauteen. Ja kylä, on käytännössä koettu ja kokeiltu. Monen ihmisen voimin.

Saa tietysti syödä mitä haluaa, mutta se mitä yritän tuoda esille, on että ihmiset ymmärtää mikä vaikuttaa mihinkin, jos ongelmia alkaa esiintyä. Jos et käsitä mikä sokerissa on "kamalaa", kannattaa tutustua aiheeseen lisää.

Tietysti ihminen kestää aikansa mitä tahansa. Huumeita, myrkkyjä, hengityksen pidättämistä, pissahätää, sokeria jne. mutta jossain kohtaa homma leviää käsiin. Yleensä vaiheittain, mitä ei aina huomata ajoissa. Ihminen voi pilata terveytensä monin tavoin, minun tapaani noudattamalla voidaan mahdollisesti vaikuttaa vain muutamiin asioihin. En itse pyri enkä odota toisten kuvittelevan että tässä tavoitellaan mahdollisimman pitkää elinikää. Ei, ainoastaan selvitä elämästä mahdollisimman terveenä.

Matala-asteinen tulehdus on niin todellisuutta kuin voi olla. Ja hiilihydraatti ja insuliini nyt sattuu liittymään siihen saumattomasti, en minä niitä yhteen liitä vain omasta halustani. EI tämä ole mitään leikkiä?

Matala-asteiden tulehduksen vaarat myöntää käytännössä jokainen lääkärikin. Sen ei pitäisi olla epäselvyys enää kenellekkään. Ainoastaan sen syntymekanismi on monelle tk-lääkärille utopiaa.

Onko jollain tutkimuksia Carnivoresta 50 vuoden ajalta? On, esimerkiksi ihmisellä. Se on meidän ylivoimaisesti pitkäaikaisin ruokavalio ajalta ennen "Rooman valtakunta" ja sillä on selvitty loistavasti. Se on ehdottomasti luonnollisin tapa syödä. Aivan kuten petoeläimelle ylipäätään. Niitähän me ollaan, haluttiin tai ei.

Esimerkiksi Carnivorella (tai sen muunnoksilla) saadaan käytännössä todella loistavia vaikutuksia terveyteen. Olen enemmän kuin kymmeniä kertoja törmännyt lääkäriin joka on hoitanut asiakastani, eikä ole ollut uskoa keinoja joilla uudet hyvät tulokset on saatu. Osa ihmettelee, osa jopa innostuu, ja osa kieltää ne. Samapa tuo, asiakas on terve ja tyytyväinen palveluun.

Tuntuu hassulta että käytännön kokemus, verikokeet ja terveydentilan tutkimukset sekä pitkäaikainen seuranta eivät riitä todistamaan että joku homma toimii hyvin? Tämä kiistetään sillä että joku lääkäri tai tutkimus sanoo muuta?

Entä se kun lääkärit hoitaa diabetes, verenpaine, metabolisesta oireyhtymästä tai sepelvaltivaivoista kärsiviä potilaita huonoin tuloksin, mutta niistä löytyy tutkimuksia? Mitä merkitystä näillä tutkimuksilla on jos ne eivät konkretisoidu halutulla tavalla? Lähes poikkeuksetta potilas saa statiinit, insuliini, verenpainelääkkeen, beta-salpaajan ja kalsiumtabletit sekä suositukset käyttää täysjyväviljaa sekä rasvatonta kasvisruokavaliota. Tällä tavoin ei juuri koskaan saavuteta mitään järkevä aikaiseksi. Joo, joku LDL voi laskea, mutta kun se ei ole se juttu. Päin vastoin. Tuijotetaan ihan vääriin asioihin, vain koska niin opetetaan.

Miksi osa lääkäreistä ja tutkijoista on samaa mieltä kuin esimerkiksi minä? Mitä oppikirjaa he ovat lukeneet?

Hyvin pitkälti näin on. Ja käytännössä tämän tyyppinen elämäntapa on hoito useampaan elintasosairauteen. Ja kylä, on käytännössä koettu ja kokeiltu. Monen ihmisen voimin.

Saa tietysti syödä mitä haluaa, mutta se mitä yritän tuoda esille, on että ihmiset ymmärtää mikä vaikuttaa mihinkin, jos ongelmia alkaa esiintyä. Jos et käsitä mikä sokerissa on "kamalaa", kannattaa tutustua aiheeseen lisää.

Tietysti ihminen kestää aikansa mitä tahansa. Huumeita, myrkkyjä, hengityksen pidättämistä, pissahätää, sokeria jne. mutta jossain kohtaa homma leviää käsiin. Yleensä vaiheittain, mitä ei aina huomata ajoissa. Ihminen voi pilata terveytensä monin tavoin, minun tapaani noudattamalla voidaan mahdollisesti vaikuttaa vain muutamiin asioihin. En itse pyri enkä odota toisten kuvittelevan että tässä tavoitellaan mahdollisimman pitkää elinikää. Ei, ainoastaan selvitä elämästä mahdollisimman terveenä.

Matala-asteinen tulehdus on niin todellisuutta kuin voi olla. Ja hiilihydraatti ja insuliini nyt sattuu liittymään siihen saumattomasti, en minä niitä yhteen liitä vain omasta halustani. EI tämä ole mitään leikkiä?

Matala-asteiden tulehduksen vaarat myöntää käytännössä jokainen lääkärikin. Sen ei pitäisi olla epäselvyys enää kenellekkään. Ainoastaan sen syntymekanismi on monelle tk-lääkärille utopiaa.

Onko jollain tutkimuksia Carnivoresta 50 vuoden ajalta? On, esimerkiksi ihmisellä. Se on meidän ylivoimaisesti pitkäaikaisin ruokavalio ajalta ennen "Rooman valtakunta" ja sillä on selvitty loistavasti. Se on ehdottomasti luonnollisin tapa syödä. Aivan kuten petoeläimelle ylipäätään. Niitähän me ollaan, haluttiin tai ei.

Esimerkiksi Carnivorella (tai sen muunnoksilla) saadaan käytännössä todella loistavia vaikutuksia terveyteen. Olen enemmän kuin kymmeniä kertoja törmännyt lääkäriin joka on hoitanut asiakastani, eikä ole ollut uskoa keinoja joilla uudet hyvät tulokset on saatu. Osa ihmettelee, osa jopa innostuu, ja osa kieltää ne. Samapa tuo, asiakas on terve ja tyytyväinen palveluun.
Se on kyllä huomattavan vaikeaa ohittaa evolutiivista vaikutusta. Kuten jo aiemmin todettu niin eipä täällä kukaan olisi vegaani ilman nykyisiä kauppasysteemejä. Se on ollut mahdollista erittäin lyhyen aikaa ihmishistoriassa. Lihaa on ollut käytännössä aina saatavilla. Hammasterveyshän on kärsinyt merkittävästi maatalouteen siirtymisen jälkeen. Weston A. Pricehan tutki paljon luonnonkansoja jo kauan sitten ja hän huomasi erittäin hyvin tämän hampaiden kehitysmuutoksen. Lisäksi tulleet nämä autoimmuunisairaudet, joista alkuperäiskansoilla ei ole mitään käsitystä että sellaisia on ylipäänsä olemassa.

Lihaa on ollut käytännössä aina saatavilla.
Toki jossain talonpoikaisluokassa se on pitkään ollut enemmän juhlaruoka, koska köyhyys, ja rikkaat mässäilivät lihaa. Tietenkin ennen maanviljelyä lihaa oli aina kun vaan oli saalista.

Itse siis myös huomattavasti enemmän lihansyöntiin kallellaan. Riisiä, prodejauhetta ja maitotuotteita nyt jonkin verran menee lisäksi.

Toki jossain talonpoikaisluokassa se on pitkään ollut enemmän juhlaruoka, koska köyhyys, ja rikkaat mässäilivät lihaa. Tietenkin ennen maanviljelyä lihaa oli aina kun vaan oli saalista.

Itse siis myös huomattavasti enemmän lihansyöntiin kallellaan. Riisiä, prodejauhetta ja maitotuotteita nyt jonkin verran menee lisäksi.
Ennen maanviljelyä maapallo on kyllä ollut melkoinen paratiisi. Käytännössä kaikki makeavesistöt juomakelpoisia ja lähes muokkaamatonta luontoa. Riistaa ja kalaa/mereneläviä ollut kyllä huomattavasti enemmän kuin nykyään, jolloin ruoan hankkimiseen ei ole tarvinnut loppujen lopuksi hirveästi edes käyttää efforttia. Aikaa kului silloin vähemmän ruoan hankkimiseen kuin nykyään ihmisillä työpäivään.

Biologisessa mielessä ihminen on sian tapaan omnivori eli kaikkiruokainen eliö. Ihmisen hampaisto ja ruuansulatuselimistö sopivat sekä kasvi- että eläinperäisen ravinnon käsittelemiseen.

Ihmisen hampaat mahdollistavat ravinnon hienontamisen pureskelemalla. Sekaravintoa syövillä nisäkkäillä, kuten ihmisellä ja sialla, hampaiden pinta on täynnä nystermiä. Sen sijaan petonisäkkäiden hampaat ovat sahanterämäiset eivätkä sovi esimerkiksi ruohon syömiseen. Ruuansulatuskanavan rakenne heijastelee ravinnon laatua: kasvinsyöjien ruuansulatuskanava on monimutkaisempi kuin lihansyöjien.

Kasvinsyöjillä on yleensä moniosainen maha ja pitkä suoli, koska kuitupitoinen ravinto on vaikeasti sulavaa. Sen sijaan lihansyöjien maha on yksinkertainen ja suoli lyhyt, koska eläinperäinen ravinto pilkkoutuu nopeammin kuin kasviravinto.

Ihmisen ruuansulatuskanava koostuu yksinkertaisesta lihansyöjän mahasta ja pitkästä kasvinsyöjän suolesta eli sopii hyvin sekaravinnon muokkaamiseen.

Siinähän leikkikää lihansyöjää. Tiede on kuitenkin asiasta teidän kanssa erimieltä. Itseki kyllä syön aika paljon lihaa ja rasvaa, mutta en demonisoi hiilareita. Riisiä, kauraa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja menee. Joku 200-300g hh päivässä. Sokeria en syö, enkä käytä alkoholia. Helvetin hyvä ja pirteä olo 45v ikäisenä. Pidänkö tätä ainoana oikeana ruokavaliona, niin en. Itselle toimii, enkä sitä kellekkään tuputa. Varmasti on Vesalla hyvä olo ja hänelle toimiva ruokavalio, hyvä niin. Onko se sitten kaikille paras ja ainoa oikea, niin ei. Varmasti löytyy miljoona vegaania, jotka voi helvetin hyvin ja vannoo, että kasvisruokavalio parantaa kaikki sairaudet.

Ei täällä ehkä kukaan ole ajatellut että ihmisen on syytä syödä ainoastaan lihaa. Itse kannatan koko eläimen ruhon käyttöä, sekä tiettyjen kasvien, marjojen ja hedelmien käyttöä.

Varsinaisia hiilihydraatteja en suosi Itselläni, enkä niillä kenellä on metabolisia ongelmia tai ihan sairauksia. Ihmisen keho on suunniteltu sietämään tietyn määrän sokeria, ja sitä varten on mm. haima, koska olemme sekasyöjiä, mutta viljan suurkulutukseen kehomme ei mahdollisesti ole suunnattu. Tästä kielii sekin että ketoaineet ovat oleellisesti parempi energiamuoto ja se sopii myös paastotilaan paljon paremmin kuin sokerin harvakseltaan käyttö. Paastotila on ollut ihmiselle elintärkeä toiminto.

Sokeri on puheissani siis sama asia kuin hiilihydraatti, koska sitä se on. Vain selluloosa poikkeaa tästä, mutta sitäkään ei mielestäni kuulu syödä.

Ihmisen suoleen sopii kaikenlaista kasvia, mutta kehomme ei silti tuota kaikkia niitä entsyymejä tai happoja mitä tarvitsemme hyvään kasvisten hyötykäyttöön. Samoin kasveissa olevat ravinteet eivät välttämättä ole siinä muodossa että ne suoraan siirtyy ihmiselle käyttöön. Antiravinteet ovat suorastaan haitallisia.

Silti kaikki saavat syödä haluamallaan tavalla, mutta toivon että prosessoitu ruoka jäisi suurimmalla osalla minimiin, eikä suotta rasiteta kehoa tietämättään.

En minkään väitä että jokainen hyötyy minun tavastani syödä. Mutta sen tiedän kokemuksesta, että todella moni on saanut siitä apua vaivoihinsa, ja selkeästi parempaa hyötyä kuin lääkkeillä ja ravintosuosituksilla saadaan yleensä aikaan. Tämä on minun rehellinen kokemus.

Viimeksi muokattu:
sauvakävelemään

Tässä lääkäri on oikeassa, ei ole sellaista vaivaa mihin liikunta ei auttaisi. Sopivalla sykkeellä sauvakävely on mitä mainointa rasitusta keholle ja sydämelle.

Yleensä niistä lääkärin neuvoista tämä sivuutetaan tai tehdään väärin, eli laahustetaan hiljaa aivan matalalla sykkeellä. Helpompi popsia lääkkeet, vaikka liikunnalla ne ehkä voisi jopa nakata pois, jos eivan nyt pois nakata, niin vähentää ainakin.

Tässä lääkäri on oikeassa, ei ole sellaista vaivaa mihin liikunta ei auttaisi. Sopivalla sykkeellä sauvakävely on mitä mainointa rasitusta keholle ja sydämelle.
Joo, oli kyllä minulta hieman harkitsematonta käyttää tuota sauvakävelyä esimerkkinä. Ikävä kyllä, sekään ei poista täysin statiinien haittoja.

Se mitä tarkoitin, oli vertailla toista mainitsemaani liikuntamuotoa, eli HIIT treeniä, ja perus tuulipukukävelyä. Korkeatehoisella liikunnalla on huomattavia etuja terveyden kokonaisukuvassa. Silti, kaikki liikunta on hyvästä ja jokainen askel tyhjää parempi!

Kunhan ei loukkaa.

Joo, oli kyllä minulta hieman harkitsematonta käyttää tuota sauvakävelyä esimerkkinä. Ikävä kyllä, sekään ei poista täysin statiinien haittoja.

Se mitä tarkoitin, oli vertailla toista mainitsemaani liikuntamuotoa, eli HIIT treeniä, ja perus tuulipukukävelyä. Korkeatehoisella liikunnalla on huomattavia etuja terveyden kokonaisukuvassa. Silti, kaikki liikunta on hyvästä ja jokainen askel tyhjää parempi!

Kunhan ei loukkaa.

Itse ennemmin suosin pitempää yhtäjaksoista suoritusta mitä lyhyempiä maksimisykkeen vetoja, tietenkin vanhemmalle väelle alkaa olla mahdottomuus tuollaiset maksisyke HIIT vedot. Mulla ne kuuluu lähinnä kun haetaan kestävyyttä sinne sykealueen yläreserville, kun ensin PK-alueen perusta on järkähtämätön.

Joka tapauksessa liikunta on se minkä moni jättää lääkärin ohjeista tekemättä, vaikka se on on tärkein, mutta monelle vittumaisin. Helpompi nostaa statiinit suuhun kun syödä fiksusti ja liikkua riittävästi.

Itse ennemmin suosin pitempää yhtäjaksoista suoritusta mitä lyhyempiä maksimisykkeen vetoja, tietenkin vanhemmalle väelle alkaa olla mahdottomuus tuollaiset maksisyke HIIT vedot. Mulla ne kuuluu lähinnä kun haetaan kestävyyttä sinne sykealueen yläreserville, kun ensin PK-alueen perusta on järkähtämätön.

Joka tapauksessa liikunta on se minkä moni jättää lääkärin ohjeista tekemättä, vaikka se on on tärkein, mutta monelle vittumaisin. Helpompi nostaa statiinit suuhun kun syödä fiksusti ja liikkua riittävästi.
Itselle HIIT tarkoittaa kaikkea treeniä, punttia, juoksua, soutua jne. Ja ne hyödyt mitä haen sillä, ei varsinaisesti liity maksimi hapenottoon. Vaan siihen miten monipuolisesti keho reagoi siihen, tuottamalla monia hormoneja, entsymejä jne.

Tottakai monipuolisuus liikunnassa on upea juttu, eikä voi olettaa että kaikki pystyy kaikkeen. Siksi kaikki liikunta on parasta verrattuna ettei liikuntaa lainkaan.

Itse kävelen/juoksen pari pk-lenkkiä viikossa. Pääsääntöisesti.

Lääkärien liikunta ja ravintotietämys on oikeasti pelottavan huonolla tasolla.

Ei taida olla yhtään tutkimusta missä LDL olisi riski jos triglyt on alhaalla ja HDL hyvä, eli arvot mitkä saavutetaan keto/carnivorella. Dave Feldmanilla on just menossa tutkimus missä vetävät high fat ketolla LDL katossa, nyt 4v kestänyt ja valtaosalla koehenkilöistä ei minkäänlaista plakkia suonissa. Aika hyvää todistetta sille, että LDL:n riskiä arvioidessa pitää ottaa huomioon kokonaisuus eikä tehdä riskiarviota yhden arvon perusteella. Onhan myös moni pitkän linjan carnivore kuvauttanut valtimonsa puhtain tuloksin, kuten Shawn Baker, joka on nyt reilu 7 vuotta ollut kyseisellä ruokavaliolla.

Screenshot_20231003_180046.jpg

View: https://youtu.be/pl7t5-tWMG0?si=nfKl0_oMVu_ueFHy

Elimistön toimintamekanismeilla + evoluutiolla pystyy jo päättelemään aika paljon.
Mun nähdäkseni evoluutio on yksinkertaisimpia asioita joita monet ihmiset eivät ymmärrä, varsinkin ravintoasioissa kun sekoitetaan selviytyminen ja optimaalisuus.

Olen lukenut, ja kyllä luulen. Koululääketiede ei ole välttämättä tae mistään.

Moniko osteoporoosia sairastava ihminen saa todellisuudessa hyötyä kalsiumkarbonaatista? Tiedätkö mikä funktio kalsiumilla on ateroskleroosissa? Sanoisin että yhteys on enemmän kuin merkittävä, eikä millään tasolla perusteeton.

En väitä mitä mieleen tulee, vaan harkitsen tarkkaan mitä kirjoitan. Esiinnyn kuitenkin omalla nimelläni täällä, enkä tieten tahtoen halua hullun leimaa itselleni.

Väittelemään en ala, jokainen saa pitää mielipiteensä 🙂
Luulen jotain tietäväni kun sydänpotilaita työkseni hoidan. Kyse ei ole mielipideasiasta vaan tutkitusta tiedosta, josta muodostetaan paras käsitys asiasta. Näyttö kalsiumlisän sydänhaitoista on varsin ristiriitaista.

Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että päivittäin näen näitä potilaita hoitaessani ihmisiä, jotka ovat tuhonneet suonensa kalkkitableteilla. Toisaalta lihaa kovasti syövillä LDL 6 yksilöillä ei ole juuri koskaan sepelvaltimotautia. Eikä roinaajilla ole sydänongelmia, ja jos on, ne johtuvat geeniperimästä. Lähinnä nämä taudit ovat niillä, jotka syövät virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti, juovat hanavettä ja kaatavat munanvalkuaisia pullosta pannulle paistumaan. Statiinit on myös ihan turhia, yleensä suosittelen infarktien jälkeen punariisiä ja sisäfilettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom