Proteiinien rasitus elimistölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja biker
  • Aloitettu Aloitettu
Erinomaisia huomioita ja olen samaa mieltä siitä, että lääketiede on hyvä ja usein välttämätön apu sairauksia hoidettaessa, mutta järkevämpää olisi ennaltaehkäistä sairauksien syntymistä elintavoilla. Ja kuten sanoit, on todella tärkeää ymmärtää, että kaikkeen ei aina välttämättä voida vaikuttaa ravinnolla, tai välttämättä millään muullakaan.

Toisaalta, juuri tuota minulle on jankattu senkin jälkeen useaan kertaan. Teit väärin. Akne olisi parantunut, jos olisin syönyt kaiken muun lisäksi vielä juuri tätä tai jättänyt syömättä juuri tuota. Että muuten tein kaikein oikein, mutta suomalaisen lihan sijaan olisikin pitänyt olla saksalaista. Kilon sijaan puoli kiloa. Ja samaa paskaa ihan loputtomiin. Kaiken lisäksi maksoin näistä neuvoista merkittäviä summia. Sain siis neuvoja ja kun ne eivät toimineetkaan, löytyi aina jokin syy miksi näin on.
Kuulostaa valitettavan tutulta. Kaikki me sairastutaan joskus johonkin, tehtiin niin tai näin. Elintavoilla voimme todennäköisesti siirtää sitä hetkeä kauemmas, mahdollisesti paljonkin, mutta emme kenties poistaa kokonaan. Meistä harva tietää geeniemme virheet, eli mille olemme alttiimpia ja mille lähes immuuneja.

Vaikka kehomme ovat lähtökohtaisesti samanlaisia perusperiaatteiltamme, on myös ulkoisia tekijöitä niin paljon matkan varrella, ettei kaikkea voi tai kannata ottaa huomioon.

Krooninen stressi on mielestä yksi pahimpia terveyden pilaajia. Jos stressi tulee siitä että pyrkii maksimoimaan terveytensä, voisi olla aika ottaa askel tai pari taakse, ja miettiä uudestaan mikä on elämässä tärkeintä.

Liian suuri stressi (kortisoli) voi pilata esimerkiksi koko ketoosiin pääsyn, tai tehdä siitä todella vaikeaa. Ja ketoosi on monesti yksi suurimpia tekijöitä autoimmuunisairauksien ja tulehdusten hoidossa. Näin ollen vaste tälle ruokavaliolle ei ole toivottu.

Kyllä minullakin olisi varmasti sinulle ollut monta kikkaa koitettavaksi, mutta en voi käsi sydämellä vannoa että lopputulos ollut yhtään parempi 🙂

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meistä harva tietää geeniemme virheet, eli mille olemme alttiimpia ja mille lähes immuuneja.
Eräs lääkäri jutteli mulle että tekee yksityisessä firmassa tutkimusta jossa tehdään geenitesti ja tätä testiä voidaan käyttää tarkastelemaan minkälainen lääkitys sopisi parhaiten sellaista minulle mahdollisesti määrättäessä.
Tunnusti kyllä että tällä hetkellä on ihan 50/50 kiinnostaako lääkettä määräävää lääkäriä että tutkimus olisi tehty ja mitä tulokset vaikuttaisivat.
Hinta oli 500€ luokkaa niin en sitten kiinnostunut.

Eräs lääkäri jutteli mulle että tekee yksityisessä firmassa tutkimusta jossa tehdään geenitesti ja tätä testiä voidaan käyttää tarkastelemaan minkälainen lääkitys sopisi parhaiten sellaista minulle mahdollisesti määrättäessä.
Tunnusti kyllä että tällä hetkellä on ihan 50/50 kiinnostaako lääkettä määräävää lääkäriä että tutkimus olisi tehty ja mitä tulokset vaikuttaisivat.
Hinta oli 500€ luokkaa niin en sitten kiinnostunut.
Aina on olemassa hyviä ja huonoja lääkäreitä, mutta näkisin että suurimman osan asenteessa on jotain fiksaamista. Seuraavaksi olisi lääkiksen opetusohjelman muutos, mikä ei varmaankaan ole tapahtumassa ihan hetkeen.

Mielestäni lääkärit pääsee tietyllä tapaa liian helpolla työssään, vastuun osalta siis. Toisaalta, lisävastuu varmaan lopettaisi sen vähäisenkin sooloilun mitä jotkut yksilöt nyt uskaltaa harjoittaa. Lääkärien vastuu pitäisi määritellä ehkä uudestaan?

Kaikesta huolimatta pidän lääkäreitä välttämättöminä, arvostan heidän ammattia ja toivon että kyseinen ammattikunta jalostuisi enemmän potilaan kokonaishyvinvointia ajattelevaksi.

Laitan tämän tänne, kun en viitsinyt omaa ketjua tällaiselle avata.

Tutkimus vahvistaa sitä käsitystä että biologisella koostumuksella on paljon merkitystä proteiinien toimivuuden suhteen. Tässä ei sinänsä mitään uutta, mutta mielenkiintoista että joku on asian viitsinyt jalostaa paperille asti.

Pienellä virityksellä näemmä heraproteiinistakin saa tuhdimpaa ja toimivampaa. Meillä vuosia vanhaa heraa kaapissa, pitäisikö koittaa valmista yksi erä fermentoitua heraproteiinia 🤔

Laitan tämän tänne, kun en viitsinyt omaa ketjua tällaiselle avata.

Tutkimus vahvistaa sitä käsitystä että biologisella koostumuksella on paljon merkitystä proteiinien toimivuuden suhteen. Tässä ei sinänsä mitään uutta, mutta mielenkiintoista että joku on asian viitsinyt jalostaa paperille asti.

Pienellä virityksellä näemmä heraproteiinistakin saa tuhdimpaa ja toimivampaa. Meillä vuosia vanhaa heraa kaapissa, pitäisikö koittaa valmista yksi erä fermentoitua heraproteiinia 🤔
Kuinkas Vesku heran virittäisi ja/tai tuon fermentoinnin toteuttaisi?

Kuinkas Vesku heran virittäisi ja/tai tuon fermentoinnin toteuttaisi?
Hyvä kysymys. Oma käsitys on että valmista heraproteiinijauhetta ei menestyksekkäästi onnistu fermentoimaan. Tai voihan sen fermentoida, mutta ei se varmaan enää siitä paremmaksi muutu.

Fermentointi tulee suorittaa siinä kohtaa kun hera on vielä nestemäisenä, juuston valmistuksen yhteydessä, ennen suodatusta ja kuivausta.

Kyllähän sitä fermentoitua heraa pystyy varmasti juoda, ja kuulostaakin kyllä superfoodilta. Maku voi olla eksoottinen, jopa minulle...

Valmiita tuotteitakin on. Tosin, en oikein (yllättäen) luota näihin täydellisesti. Jotenkin sen kaltainen tutina että pulverimallissa on kuollut kaikki elollinen, mikä oli juurikin fermentoinnin salaisuus. Toki, aminohappoprofiili varmasti on eri, mutta se ei ehkä ollut se tärkein juttu.

No joo, kannattaa käyttää nyt tilaisuus hyväksi. Yleensä ilmestyn tänne ihan tyhjästä ja jätän jälkeeni vain miljoona kysymystä, kun häviän taas kuukaudeksi :X3:

Helppo tapa on ostaa esimerkiksi Foodinin grass-fed gheetä. Hinta vielä siedettävä, jos ei läträä sillä kuten minä. Myös etnisistä kaupoista saa monesti huippukamaa. Riippuen missä päin asut, millainen tarjonta siellä on. Esimerkiksi Pure Indian Foods on hyvä valmistaja.

Itse tekemällä en ole ikinä koittanut. Me maksetaan grass-fed gheestä alle 20 euroa kilo, joten ei rahallisesti kannata.

Jos pitää tehdä valinta, panostaisin enemmän grass-fed tuotantotapaan, kuin pelkkään luomu leimaan. Molemmat jos löyty niin tietty parempi. Mutta tämä grass-fed on kova juttu.

Me ostamme omat ruokamme pääosin paikallisesta pienestä juusto/lihakaupasta. Kauppias, eli yrityksen ainut työnteijä, tuo itse maahan mm. grass-fed luomu lihaa (Itävalta, Tanska, Japani ja Sveitsi), pastöroimattomia raakajuustoja (Tanska, Sveitsi, Itävalta ja Ranska) sekä grass-fed gheetä ja voita.

Luomuja ja vapaana laiduntavien kanojen kananmunia, vastaavaa naudan ja villisian lihaa sekä raakamaitotuotteita löytyy myös. Ne tulevat kotimaisilta pientuotajilta, mutta niiden valikoima vaihtelee.

Ja täytyy sanoa että hinnat on todella kohtuulliset, jopa halvat, verrattuna marketien valikoimaan!

Tämä kauppias on todellinen luomuguru ja kulinaristi. Toimii myös kansainvälisesti juustoasiantuntijana ja tuomarina World Cheese Awards -skaboissa. On todellista onnea että tällaista toimintaa on kilometrin päässä omasta kodistamme.
Jos joku tietää Pk-seudulta tämmöisen paikan, niin saa vinkata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom