Proteiinien rasitus elimistölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja biker
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös yleensä ottaen lääkkeet ole oikeasti hyviä ja toimivia auttamaan tilanteessa, jossa jokin sairaus/tila on jo kehittynyt ja halutaan parantaa tilannetta lääkkeellä? Monesti tilannetta voidaan parantaa myös elintapa- ja ruokamuutoksilla, mutta suuri osa ihmisistä siihen ei kykyne.

Eli tuollaisessa normaalissa ja yleisessä tilanteessa se lääke on kaikkein tehokkain hoitomuoto, koska ihminen on mukavuudenhaluinen ja laiska.

Kumpi taasen on terveellisempää ja järkevämpää on täysin selvä asia: elintapa- ja ruokailutottumukset. Lisää liikuntaa ja ruokavalio kuntoon.

Esim. päänsärkyyn moni ottaa usein parasetamolia tai ibuprofeenia, koska se on helppo ja tehokas. Monesti tuosta selviäisi ennakoinnilla ja säryn jo yllättäessä levolla ja unella.

Yritin siis vain sanoa, että lääkeille on usein vaihtoehto, jos niin haluaa, mutta kiireinen ja stressaantunut ihminen valitsee helpomman.

Esim. päänsärkyyn moni ottaa usein parasetamolia tai ibuprofeenia, koska se on helppo ja tehokas. Monesti tuosta selviäisi ennakoinnilla ja säryn jo yllättäessä levolla ja unella.

Yritin siis vain sanoa, että lääkeille on usein vaihtoehto, jos niin haluaa, mutta kiireinen ja stressaantunut ihminen valitsee helpomman.
Miten tuokin nyt oikeesti on mahdollista vaikka henkilöllä, jolla on pieniä lapsia ja käy töissä? Ei kyllä pahemmin pysty ennakoimaan tai lepäämään silloin kun itse haluaisi.

Ymmärrän pointin mutta vähän huono esimerkki kyllä nyt.

Miten tuokin nyt oikeesti on mahdollista vaikka henkilöllä, jolla on pieniä lapsia ja käy töissä? Ei kyllä pahemmin pysty ennakoimaan tai lepäämään silloin kun itse haluaisi.

Noh ylipäätään ihmisten, joilla särkee usein päätä, vois olla hyvä hetki miettiä miks ja korjata se juurisyy

Palaisin vielä tähän kun kiinnostelisi. Mites on Vesa?
Katsos, on päässyt ohi tuollainen.

Kyllä minäkin käytän lisäravinteita. Niin vähän kuin mahdollista, mutta aina jotain. Vuosia on mennyt K2, magnesium, alfalipoiinihappo ja nikotiinihappo (B3). Lähes aina mennyt myös D3 ja elektrolyytit.

Jotain satunnaista mihin herää kiinnostus, tulee kokeiltua aika ajoin, kuten opti-MSM tai beta-alaniini. Mutta yleensä niistä tulee pidettyä huomattavan pitkiä taukoja, eikä mitään takeita palaanko niihin enää ikinä.

Tällä hetkellä Thornen D3+K2 mk4 menee annostuksella 125 mcg + 1000 mcg ja Sensilabin D3+K2 mk7 annostuksella 125 mcg + 200 mcg.

Lisäksi Now Foodsin magnesium biglysinaatti 250-500 mg, nikotiinihappo 500-1000 mg ja alfalipoiinihappo 250-500 mg.

Elektrolyyttejä laitan juomaveden sekaan päivittäin, satunnaisella annostuksella. Olen tykännyt euLyte valmisteesta, se vastaa omia käsityksiäni huipputuotteesta. Varmasti monella muullakin pärjää yhtäläisesti, mutta tämän ja muiden jippojen kanssa olen saanut itseltäni ne vuosia kestäneet karmeat krampit ja jännitteet pois kehosta, joten en ole ilman hyvää syytä vaihtamassa tuotetta.

Joskus kun innostun voimailemaan, nykyisen satujumpan sijasta, niin saatan käyttää jaksottain beta-alaniini + kreatiini yhdistelmää. Se on lähinnä itselleni mukavaa fiilistelyä, kun en sokereilla pumppaile itseäni. Otan silloin creapure kreatiinia 10-15 g ja beta-alaniinia 7 g päivittäin. En pidä näitä mitenkään välttämättömänä.

Viimeksi muokattu:
Eikös yleensä ottaen lääkkeet ole oikeasti hyviä ja toimivia auttamaan tilanteessa, jossa jokin sairaus/tila on jo kehittynyt ja halutaan parantaa tilannetta lääkkeellä? Monesti tilannetta voidaan parantaa myös elintapa- ja ruokamuutoksilla, mutta suuri osa ihmisistä siihen ei kykyne.
Lääkkeistä on minun mielestäni tullut "välttämättömiä" koska elintapamme ovat melko surkeat. Kannustaisin terveydenhuoltoa ennaltaehkäisemään ja valistamaan, siis tehokkaasti ja toimivasti, ei vain kannustamalla käyttämään päivittäin täysjyvätuotteita ja välttämällä maksaa raskauden aikana.

Eli tuollaisessa normaalissa ja yleisessä tilanteessa se lääke on kaikkein tehokkain hoitomuoto, koska ihminen on mukavuudenhaluinen ja laiska.

Kumpi taasen on terveellisempää ja järkevämpää on täysin selvä asia: elintapa- ja ruokailutottumukset. Lisää liikuntaa ja ruokavalio kuntoon.

Kyllä. Tietämättömyyttä, laiskuutta ja ajattelemattomuutta. Sitähän se on, suurimmalla osalla. Ja toiseksi, tähän toimintamalliin on annettu todella hyvät lähtökohdat, koska lääkkeitä jaetaan hyvin avokätisesti ja vaihtoehtoisista hoidoista ei paljon hiiskuta.

Olen kärsinyt aiemmin tosi pahasta migreenistä. Siitäki on mahdollista selvitä ja oppia elämään en kanssa. En sano että olisin täysin oireeton, mutta nykyisin enää kohtaus per kaksi vuotta, kun aiemmin oli useita kohtauksia vuodessa. Migreeni tulee minulla yleensä stressistä tai tietyistä tuoksuista, jos altistun liian kauan.

Kuten sanoitkin, ei tämäkään niin mustavalkoista tarvitse olla. Ottaa särkylääkkeen jos ei muu auta, tai nitron jos ottaa pumpusta, tietysti. Mutta se ennaltaehkäisy toimii todella hyvin kun siihen oikeasti panostaa ja tekee siitä elämäntavan. Se ei myöskään vaadi tai rajoita elämistä yhtään, kunhan sen yhtälön oivaltaa.

Noh ylipäätään ihmisten, joilla särkee usein päätä, vois olla hyvä hetki miettiä miks ja korjata se juurisyy
Ihan samaa mieltä.

Siis jos itellä särkisi päätä usein, niin takuulla huolestuisin ja haluaisin selvittää että mistä moinen johtuu.
Itellä riittää se, että yöunet jää parina päivänä vähän vajaaksi siitä mitä yleensä tarviin (n. 8h / yö), niin saattaa alkaa päänsärky. Perhearjessa välillä sattuu ja tapahtuu semmosia juttuja mille ei oikein voi itse mitään.

Eikös yleensä ottaen lääkkeet ole oikeasti hyviä ja toimivia auttamaan tilanteessa, jossa jokin sairaus/tila on jo kehittynyt ja halutaan parantaa tilannetta lääkkeellä?
Lääkkeillähän yleensä hoidetaan oireita,
ei niitä vaivojen syitä.

Ei se laho seinäkään siitä vähemmän lahoksi muutu, vaikka sen maalaa.
Kumpi taasen on terveellisempää ja järkevämpää on täysin selvä asia: elintapa- ja ruokailutottumukset.
Niinpä.

Kaikki tietävät seuraavat: Elintavoilla voi vaikuttaa terveyteen. Joskus tämä ei riitä, ja tarvitaan lääkkeitä. Lisäksi on ihmisiä, joita hoidetaan lääkkeillä kun eivät syystä tai toisesta halua tai pysty muokkaamaan elintapojaan. Mikä tässä nyt on sen oivallus? Mitä paha lääketiede jättää kertomatta? Sen, että lähdevesi tulee ulos hengityksen eikä virtsan kautta?

Jos ihmiset söisivät vain lihaa ja marjoja; jos ihmiset joisivat vain lähdevettä; jos kaikki tekisivät hiittiä ja nukkuisivat optimaalisesti, kaikki ihmisten ongelmat ratkeavat. Jos, jos ja jos. Ja silti täälläkin ykkösnyrkit syövät enemmän lisäravinteita kuin keskimääräinen pulliainen, joka elää lievästä ylipainosta huolimatta 80-vuotiaaksi.

Mitä tavoittelet nikotiinihapon käytöllä? Yleisin käyttötarkoitus taitaa olla HDL nosto mutta toki muitakin syitä voi olla.
Mulla B3 on mukana mitokondrioiden NAD+ boostaus ja kunnostus tarkoituksessa. Tästä on paljon tutkimusta ja hieman näyttöäkin. Melko yhtämielisiä tutkijat ovat havainnoista, mutta laaja käytännönkokemus toki vielä uupuu.

Toimin lähinnä itse itseni koekaniinina tässä.

Tuo HDL vaikutus on lähinnä plussaa, jos se toimii.

Mikä tässä nyt on sen oivallus? Mitä paha lääketiede jättää kertomatta? Sen, että lähdevesi tulee ulos hengityksen eikä virtsan kautta?
Jos olet lukenut tätä viestiketjua, niin aloittaja alkoi kyselemään mikä proteiini rasittaa vähiten munuaisia tai jotain sinnepäin.... jossain vaiheessa @Vesa Valkeejärvi kertoi omia ajatuksiaan asiasta ja siitä ollaan päästy tähän miekkailuun miksi näin, noin tai miksei niin ja lisäksi ihmetellään mikä jumala jokin on.

Ei se siis ihan selvää tunnu kaikille olevan, kuinka paljon elintavoilla ja ruokavaliolla on terveelliseen ja hyvinvoivaan elämään.

Toki aina on tyyppejä jotka vaikka ryyppää, kessuttelee ja syö pelkkää makkaraa koko ikänsä ja elää jopa melko pitkään. Se kuinka hyvinvoivana on taas eri asia.

Joskus on surullista katsoa vierestä 60-70 vuotiasta, joka on omilla elintavoillaan saanut itsensä kuoleman sairaaksi, eikä vielä tuossakaan iässä sitä älyä. Ne ei ole kovinkaan mukavia viimeisiä vuosia, kun nautitaan kirroosista, diabeteksestä, verenpainetaudista ja niiden liitännäisongelmista...

Ja jokainenhan saa tehdä itse omat valintansa ja elää niiden kanssa.

Kaikki tietävät seuraavat: Elintavoilla voi vaikuttaa terveyteen. Joskus tämä ei riitä, ja tarvitaan lääkkeitä. Lisäksi on ihmisiä, joita hoidetaan lääkkeillä kun eivät syystä tai toisesta halua tai pysty muokkaamaan elintapojaan. Mikä tässä nyt on sen oivallus? Mitä paha lääketiede jättää kertomatta? Sen, että lähdevesi tulee ulos hengityksen eikä virtsan kautta?

Jos ihmiset söisivät vain lihaa ja marjoja; jos ihmiset joisivat vain lähdevettä; jos kaikki tekisivät hiittiä ja nukkuisivat optimaalisesti, kaikki ihmisten ongelmat ratkeavat. Jos, jos ja jos. Ja silti täälläkin ykkösnyrkit syövät enemmän lisäravinteita kuin keskimääräinen pulliainen, joka elää lievästä ylipainosta huolimatta 80-vuotiaaksi.
Minulla tämä kaikki on elämäntapa, harrastus ja tapa kehittää itseäni. Eli kaikki lähtee omasta halusta.

Käytännössä huomannut itsellä ja asiakkailla tosi positiivisia vaikutuksia, ja se kannustaa minua jakamaan kokemustani ja oppimiani asioita.

Toivon että mahdollisimman moni voisi ennaltaehkäistä sairauksien syntymistä, ja myös parantua jo olemassa olevista sairauksista, niin vähin haittavaikutuksin kuin mahdollista.

Ne ketkä eivät tätä halua, niin voivat toki elää kuten tahtovat, mutta ajatukseni on että kaikilla olisi tieto ja taito valita itse, eikä vain tyytyä siihen mitä virallinen taho suosittaa.

En ole automaattisesti vastaan järjestelmää, mutta koska sen on huomattu toimivan ontuvasti, ja osin jopa huonosti, siihen on tullut kiinnitettyä huomiota.

Olen useasti sanonut että en tavoittele mahdollisimman pitkää ikää, vaan mahdollisimman tervettä elämää. Ilman että joudun uhraamaan itselleni tärkeitä asioita.

Tässä se minun oivallus on.

Lääkkeistä on minun mielestäni tullut "välttämättömiä" koska elintapamme ovat melko surkeat. Kannustaisin terveydenhuoltoa ennaltaehkäisemään ja valistamaan, siis tehokkaasti ja toimivasti, ei vain kannustamalla käyttämään päivittäin täysjyvätuotteita ja välttämällä maksaa raskauden aikana.
Terve ihminen on lääketeollisuudelle huono business.

Mites Vesa noi linssit ja pavut?
Oon tykästyny tollaisiin kana/liha/tomatti patoihin joissa hiilarit tulee noista.
HH % aika korkea mutta sit kaloreita kuitenkin melko vähän että en itse ole kokenut sitä pahana.
Muutenkin haen noita sillä fiiliksellä ettei tule ns ähkyn tunnetta vaikka söisi isomman satsin.

Terve ihminen on lääketeollisuudelle huono business.
Tämä on koko homman juoni.
Mites Vesa noi linssit ja pavut?
Oon tykästyny tollaisiin kana/liha/tomatti patoihin joissa hiilarit tulee noista.
HH % aika korkea mutta sit kaloreita kuitenkin melko vähän että en itse ole kokenut sitä pahana.
Muutenkin haen noita sillä fiiliksellä ettei tule ns ähkyn tunnetta vaikka söisi isomman satsin.
Fiilispohjalta voi syödä mitä tahansa kohtuudella. Enkä takerru nyt käytännön elämän tilanteisiin, omiin tottumuksiin tai mieltymyksiin, vaan vastaan lähes pelkästään ravintotieteen näkökulmasta.

Linssit ja pavut on fermentoituna ihan hyvää, ja uskaltaisin väittää että tietyin ehdoin jopa terveellistä ruokaa.

En olisi huolissani hiilarimäärästä, jos et ole pyrkimässä ketoosiin ja olet metabolisesti terve.

Pavut sisältää melkoisen paljon lektiiniä, mikä on yksiselitteisesti huono asia terveydelle. Erittäin huono. Aiemmin mainittu fermentointi tuhoaa sen riittävällä voimalla. Myös kunnollinen kypsennys ja kalttaus on omiaan vähentämään lektiinin määrää.

Pavuista ei ilman käsittelyä irtoa kehoon juuri mitään hyödyllistä. Ikävä kyllä. Kypsennys tuhoaa herkät ainesosat, mitkä eivät muutenkaan olisi kehomme käytössä, mutta se parantaa proteiinin ja hiilihydraatin hyväksikäyttöasteta oleellisesti. Eli sillä voidaan makroja täydentää kohtuullisesti, mutta en laskisi niitä aukottomasti ravintoarvoihin.

Fermentonti tekee makroista ja mikroravinteista paljon paremmin hyväksikäytettäviä, minimoi haitat sekä lisää joukkoon suolistolle hyvän määrän terveellisiä bakteereja.

Eli valinta olisi helppo tämän suhteen. Mutta pavun maku näissä eri valmistustavoissa tulee olemaan hyvin erilainen, eivätkä ne oikein kilpaile keskenään sijoituksista lautasella.

Sanoisin, että jos et koe niistä mitään haittaa etkä halua biohakkeroida itseäsi, niin anna mennä kohtuullisina määrinä. Mutta tiedosta papujen ominaisuudet, etenkin jos sinulla on mitään ongelmia suoliston, ihon tai vastustuskyvyn kanssa.

Keskutelu kun on alkuperäisestä aiheesta poukkoillut minne sattuu niin pakko sen verran sanoa, että minulla akne jatkui nuoruudesta pitkälle aikuisikään asti. Alusta asti minulle suositeltiin hoidoksi isotretinoinia, mutten suostunut haittavaikutusten pelossa. Sen sijaan kokeilin itsenäisesti ja muiden avustuksella gluteenittomat, maidottomat, carnivoret, ketoosit, lisäravinteet ja lähdevedet. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Auttoiko? No ei auttanut ja siitä minua nyt muistuttaa arvet naamassa ja nuoruusvuodet tuhlattuna tuohon pelleilyyn. Lopulta söin isotretinoinin ilman haittoja. Akne hävisi, eikä ole tullut takaisin. Edelleen tietyt ihmiset kertovat, kuinka akne oltaisiin voitu parantaa ilman lääkkeitä ja nyt jotain peruuttamatonta on jo tapahtunut. Kiitos ihan vitusti. Tarkoitukseni ei ole sanoa, etteikö noilla edellä mainutuilla keinoilla voisi olla minkäänlaisia terveyshyötyjä. Haluan vain sanoa, että jotkut luulevat itsestään liikoja väittäen tietävänsä ratkaisun mihinkä tahansa ongelmaan. Kiitos lääketieteelle, että asia saatiin lopulta hoidettua.

Keskutelu kun on alkuperäisestä aiheesta poukkoillut minne sattuu niin pakko sen verran sanoa, että minulla akne jatkui nuoruudesta pitkälle aikuisikään asti. Alusta asti minulle suositeltiin hoidoksi isotretinoinia, mutten suostunut haittavaikutusten pelossa. Sen sijaan kokeilin itsenäisesti ja muiden avustuksella gluteenittomat, maidottomat, carnivoret, ketoosit, lisäravinteet ja lähdevedet. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Auttoiko? No ei auttanut ja siitä minua nyt muistuttaa arvet naamassa ja nuoruusvuodet tuhlattuna tuohon pelleilyyn. Lopulta söin isotretinoinin ilman haittoja. Akne hävisi, eikä ole tullut takaisin. Edelleen tietyt ihmiset kertovat, kuinka akne oltaisiin voitu parantaa ilman lääkkeitä ja nyt jotain peruuttamatonta on jo tapahtunut. Kiitos ihan vitusti. Tarkoitukseni ei ole sanoa, etteikö noilla edellä mainutuilla keinoilla voisi olla minkäänlaisia terveyshyötyjä. Haluan vain sanoa, että jotkut luulevat itsestään liikoja väittäen tietävänsä ratkaisun mihinkä tahansa ongelmaan. Kiitos lääketieteelle, että asia saatiin lopulta hoidettua.
Hyvä posti.

On selvää ettei kaikkeen pysty vaikuttamaan, ravinnolla, tai edes lääkkeillä. Carnivoreakin voi toteuttaa monella tapaa, eli aivan päin persettä, tai ihan todella laadukkaasti. Sama koskee lääkitystä. Molemmilla tavoilla lopputulos voi olla täydellisen eri.

Carnivorea tietämätömästi noudattava voi tehdä itselleen pahan karhun palveluksen, se on selvää. Näistä kokemuksista johtuu ainakin osa negatiivisista mielipiteistä kyseistä ruokavaliota kohtaan.

Lääketiede on huippujuttu kun tilanne on päällä. Ravintoa käyttäisin ensisijaisesti ennalta ehkäisemään vaivoja, hillitsemään jo olemassa olevia vaivoja sekä tukemaan parantumista vaivoista.

Jos ottaa sydämestä, käyttäisin kielen alla mieluummin nitroglyseriiniä, kuin kananmunan keltuaista. Jos miettisin miten estää sydänvaivat, ottaisin mieluummin kananmunan keltuaisen kuin statiinin.

Mutta onhan se monesti vaikea tietää miten mitäkin kuuluisi noudattaa, vai kuuluuko ylipäätään noudattaa lainkaan. Siksi on hyvä että täälläkin keskustellaan asiallisesti monesta asiasta.

Hyvä posti.

On selvää ettei kaikkeen pysty vaikuttamaan, ravinnolla, tai edes lääkkeillä. Carnivoreakin voi toteuttaa monella tapaa, eli aivan päin persettä, tai ihan todella laadukkaasti. Sama koskee lääkitystä. Molemmilla tavoilla lopputulos voi olla täydellisen eri.

Carnivorea tietämätömästi noudattava voi tehdä itselleen pahan karhun palveluksen, se on selvää. Näistä kokemuksista johtuu ainakin osa negatiivisista mielipiteistä kyseistä ruokavaliota kohtaan.

Lääketiede on huippujuttu kun tilanne on päällä. Ravintoa käyttäisin ensisijaisesti ennalta ehkäisemään vaivoja, hillitsemään jo olemassa olevia vaivoja sekä tukemaan parantumista vaivoista.

Jos ottaa sydämestä, käyttäisin kielen alla mieluummin nitroglyseriiniä, kuin kananmunan keltuaista. Jos miettisin miten estää sydänvaivat, ottaisin mieluummin kananmunan keltuaisen kuin statiinin.

Mutta onhan se monesti vaikea tietää miten mitäkin kuuluisi noudattaa, vai kuuluuko ylipäätään noudattaa lainkaan. Siksi on hyvä että täälläkin keskustellaan asiallisesti monesta asiasta.
Erinomaisia huomioita ja olen samaa mieltä siitä, että lääketiede on hyvä ja usein välttämätön apu sairauksia hoidettaessa, mutta järkevämpää olisi ennaltaehkäistä sairauksien syntymistä elintavoilla. Ja kuten sanoit, on todella tärkeää ymmärtää, että kaikkeen ei aina välttämättä voida vaikuttaa ravinnolla, tai välttämättä millään muullakaan.

Toisaalta, juuri tuota minulle on jankattu senkin jälkeen useaan kertaan. Teit väärin. Akne olisi parantunut, jos olisin syönyt kaiken muun lisäksi vielä juuri tätä tai jättänyt syömättä juuri tuota. Että muuten tein kaikein oikein, mutta suomalaisen lihan sijaan olisikin pitänyt olla saksalaista. Kilon sijaan puoli kiloa. Ja samaa paskaa ihan loputtomiin. Kaiken lisäksi maksoin näistä neuvoista merkittäviä summia. Sain siis neuvoja ja kun ne eivät toimineetkaan, löytyi aina jokin syy miksi näin on.

Haluan vain alleviivata, että aina ei ole syytä. Tai ainakaan sitä ei aina saada selville. Ehkä olisi ollut niin, että juuri se seuraava ruokavalio tai lisäravinne olisi lopulta ollut ratkaisu, tai sitten ei ja tänäkin päivänä ongelma jatkuisi. Tämän takia toivoisin enemmän joustoa molempiin suuntiin. Vanhemmista ja sisaruksista päätellen voin syyttää asiasta enemmän tai vähemmän geenejä.

Miettisin myös tietyissä tilanteissa aina molempien vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Esimerkiksi minun tapauksessani; olisiko ollut järkevämpää syödä se kuuri 16-vuotiaana ja elää normaalia nuoren elämää nauttien niistä asioista (enemmän tai vähemmän epäterveellisistä), mistä nuoret nyt yleensä nauttivat. Vai saada akne hillintään noudattamalla carnivorea ja eristäytymällä muista nuorista, kun kaikki aika menee lähdevettä pullottaessa. Kokeilin molempia ja jälkikäteen ajateltuna kaduttaa valtavasti etten syönyt sitä kuuria 10-vuotta aikaisemmin. Noita vuosia en saa takaisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom