Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm... menee jo aika mielenkiintoiseksi. Toisaalta paleo ruokavalion noudattaminen tuottaa melkoisesti stressiä, koska kaikessa ja joka paikassa on nykyään viljaa.

En allekirjoita ollenkaan. Alkuun saatta vaikuttaa haastavalta, mutta rutiineja se vain vaatii. Jos vastaat itse omasta kauppakassistasi, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En allekirjoita ollenkaan. Alkuun saatta vaikuttaa haastavalta, mutta rutiineja se vain vaatii. Jos vastaat itse omasta kauppakassistasi, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Kuten jo ylempänä mainitsin, että ainakin kouluruokailun hyödynnän päivittäin. Samassa talossa asuus myös muita, joten en pysty täysin vaikuttamaan siihen. Jonkin verran kyllä, mutta esim. pastaa on melko usein tarjolla.

Lähinnä mietin noita gluteenin tutkittuja lukuisia terveyshaittoja.

Mitään todellisia tutkittuja terveyshaittoja ei gluteiinilla ole. Keliakia (2 % väestöstä) ja gluteiiniherkkyys erikseen. Toki happikin on vaarallista jos sitä liikaa saa. Kuten aikaisemmin mainitsin, niin tuli itsekkin näiden nettigurujen juttuja aivan innoissaan joskus luettua jne. mutta ne jutut ei kestä syvempää tarkastelua.

Eiks viljoissa oo jotain antinutrientteja tms? Mikä niiden funktio sit on, kun puhutaan et ne on haitallisia ja sit kuitenkin suositellaan syömään (täysjyvä)viljoja. Mä en tiedä mistään mitään, mut siks kysynkin teiltä :D

En minäkään nestemäistä palkkaria ymmärrä, kunnon ruokaa tehoaa ja sitä on paljon mukavampi vetää.

Tottahan toki kunnon ateria on parasta, mutta aina se ei arjessa ole mahdollista. Monelle perheen kiireiden keskellä se ainoa hetki päästä salille voi olla matkalla duuniin ja siitä on suihkun kautta mentävä suoraan palavereihin jne. Se nestemäinen palkkari on helppo ja nopea ratkaisu siihen että vaihtoehtona olisi jättää syömättä kokonaan.

Nykyaikana niin moni on tottunut kaikkeen valmiiseen, eineksiin, marinoituihin tai leivitettyihin lihoihin jne, että ollaan ihan pihalla jos pitäisi tehdä jotain itse. Sen jälkeen kun olen maininnut tuttaville jättäneeni viljatuotteet pois, moni on aivan kauhuissaan miettinyt miten saan aikaan aamupalaa. Heille kun aamupala on jotain akselilla, kahvipulla/voileipä/aamupuuro eikä tule mieleenkään että on olemassa muita vaihtoehtoja. Kun sanon että vaikkapa kanasalaattia ja hedelmiä, tai kunnon omeletti, niin he ovat huuli pyöreänä ihmettelemässä "voiko niin tehdä".

Jos itse alkaisi soveltamaan jotain tämän tyylistä ruokavaliolta, niin millä viljat voisi korvata?

Parasta on aina aloittaa pienistä muutoksista. Esimerkiksi jättää pois gluteeniviljat mutta sallii riisilajit, perunat, maissin ja tutustuu bataattiin ja muihin juuresmukuloihin. Opettelee tekemään perunaruokia eri tavoin, vaihtelee riisilajikkeita, puuronälkään riisipuuroa tai kaurapuuroa, jne. Jos on pakko herkutella välillä pastalla niin ostaa gluteenitonta. Ja sitten kun tuolla tavalla on päässyt irti siitä tärkeimmästä tekijästä, voi ryhtyä vaikka vähentämään sokerilähteitä, omega-6 ja transrasva-lähteitä jne. Yksi asia kerrallaan. Lopulta jos ei kaipaa niin paljoa hiilareita, voi esim. riisin usein korvata vaikkapa raastetulla kukkakaalilla, muilla raasteilla jne. :)

Oon vähentänyt gluteeniviljojen syöntiä aika radikaalisti viimeaikoina. Eroa en ole vielä huomannut, enkä edes silloin kun olen kuukauden tauon jälkeen makaronia syönytkin. Hiilarit on tullut kaurasta, valkoisesta riisistä, kasviksista, hedelmistä, marjoista, bataatista, linsseistä jne. Jonkun verran olen syönyt myös hirssiä ja tattaria. Mitä mieltä Jissen olet kaurasta ylipäätänsä? Onhan se nyt vaan perkeleen hyvä ja helppo hiilarin lähde. Gluteenitonkin vielä.

Ei kaikille gluteeniviljoista tulekaan mitään suoranaisia välittömiä oireita. Siinä vaan on sen verran paljon haitallisia aineita ettei sitä kannata syödä. Itsellenikin on kehittynyt eräs autoimmuunisairaus ja voi vain arvailla mikä merkitys sillä on että on vuosia niitä gluteeniviljoja syönyt. Yksi suurimpia "pointteja" gluteenin välttämisinnossa onkin juuri autoimmuunisairauksien "kasvuräjähdys" viime vuosikymmeninä. Joten pelkästään se tuleeko heti jotain välitöntä oiretta viljasta, ei ole se peruste millä niiden syömistä tai syömättömyyttä kannattaa pohtia. Mutta toki niille pohtiminen on helpompaa, joille selkeitä oireita tulee.

Mitä mieltä Jissen olet kaurasta ylipäätänsä? Onhan se nyt vaan perkeleen hyvä ja helppo hiilarin lähde. Gluteenitonkin vielä.

Itse en käytä kauraakaan, siinäkin joitain mahdollisesti ongelmallisia ainesosia on, mutta mieluumin sitä kuin gluteeniviljaa.

Ei kaikille gluteeniviljoista tulekaan mitään suoranaisia välittömiä oireita. Siinä vaan on sen verran paljon haitallisia aineita ettei sitä kannata syödä.

Itse aikaisemmin paleolla elelin ja paljon tuli aiheesta luettua. Ruokavalioon otin viljat takaisin kun en mitään näyttöä niiden vaarallisuudesta löytänytkään. Mutta olisko sulla jotain päivän valon kestävää tutkimusta noista "haitallisista aineista"? Siis ihan oikeaa faktaa siitä miten terveelle ihmiselle olisi haittaa viljasta.

Mutta olisko sulla jotain päivän valon kestävää tutkimusta noista "haitallisista aineista"? Siis ihan oikeaa faktaa siitä miten terveelle ihmiselle olisi haittaa viljasta.

Enpä juuri jaksa nyt kaivella niitä "valon kestäviä" tutkimuksia. Google ja netti on täynnä erilaisia ja tasoisia lähteitä aiheesta ja sen vierestä, mutta jos oikeasti kiinnostaa niin voin tähän tärpiksi vaikka pari linkkiä laittaa mistä voi aloittaa ja jos aihe sitten kiinnostaa niin eiköhän niiden avulla löydä helposti eteenpäin. Nämä linkit valitsin lähinnä sillä kriteerillä että muistelin niiden olevan lyhyitä ja helppotajuisia "introja" aiheeseen, niiden jälkeen voi sitten paneutua vaikka tutkimustietoon tai vastaavaan jos niin paljon kiinnostaa kaivella. Oma henkilökohtainen viljojen välttelyni pohjaa lähinnä siihen että ne ovat osatekijänä "leaky gutin" ja sitä myötä tulehdusten ja autoimmuunivasteiden kehittymisessä ja haluan pitää omaa autoimmuunisairauttani hieman kurissa. Monet ovat sitä mieltä että jos olisin jo lapsena siirtynyt paleo/primal tai edes gluteenittomaan ruokavalioon, en olisi koskaan sairastunutkaan. Kyse ei siis ole siitä että tuleeko "vatsaoireita" kun syö pitsaa, vaan nimenomaan pidempitähtäimisestä terveydestä. Jokaisella on omat syynsä ja jos ei näe syytä niin sitten syö viljoja kaikella tyytyväisyydellä. :)

Mutta näissä nyt kuitenkin ainakin esitellään/luetellaan niitä antinutrienttejä joista on puhe.

Mark Sisson: Why Grains are Unhealthy: http://www.marksdailyapple.com/why-grains-are-unhealthy/#axzz2Rleti7dF (antinutrientteja luetellessaan Mark linkittää joihinkin tutkimusuutisiin tuossa)
Chris Kresser: 50 Shades of Gluten Intolerance: http://chriskresser.com/50-shades-of-gluten-intolerance
Wheat - The Unhealthy Whole Grain: http://www.youtube.com/watch?v=WSDkJEF9aBY (ekat neljä minuuttia turhaa löpinää, sitten aletaan paneutua vehnälajikkeen kehitykseen ja sisältöön pikkuhiljaa)

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin noudatin paleoruokavaliota parin vuoden ajan (tai kolmen, riippuu tulkinnasta). Eikä noissa linkeissä ole mitään uutta. Olen lukenut paljon paleosta, niin kirjoista ja netistä. Kun alun taikapöly poistuu silmistä ja alkaa ottamaan asioista oikeasti selvää, ei ne asiat ihan niin menekkään. Edelleen puuttuu tieteellinen näyttö viljojen "vaarallisuudesta". Sitä odotellessa.

No jos glykeminen indeksi, vuotavan suolen oireyhtymä yms., puhumattakaan noista luetelluista antiravinteista on taikapölyä niin case closed. Aika montaa tutkimusta tuo W. Daviskin tuossa luennossaan siteeraa, mutta ehkä nekin ovat niitä "ei kestä päivänvaloa" tutkimuksia. En sitten tiedä mitä tutkimuksia kelpuutat. Mutta jos et huomannut saavasi etua paleoruokavaliosta niin eihän sitä kukaan pakota noudattamaan. :)

Jussi Riekki listaa tutkimuksen toisensa perään jossa paleoruokavaliolla saatiin hyvä lopputulos, mutta sitten haluaa aina lyödä perään oman mielipiteensä että ehkä seuraus ei johtunut paleosta. Ja loppukaneetissakin mainitsee että paleossa on hyviä puolia, mutta hänen _mielestään_ siihen on vain turha liittää tarinoita ja nimikkeitä. Doh. Ja edelleen muistutan että tuossa Davisin luennossa viitataan useaankin ihan kunnon tutkimukseen joiden pohjalta mm. on saatu myyntilupia lääkkeille eri tarkoituksiin, joten en oikein ymmärrä kuinka "korkean" tason tutkimusta pitää olla ennenkuin se "kestää päivänvalon". Kun nostaa keinotekoisesti riman niin korkealle ettei mikään tutkimustulos "täytä vaatimuksia" niin on helppo ampua alas kaikki väitteet.

Ja tässä ketjussa puhutaan primal ruokavaliosta, joten valtaosa tuosta Riekin kritiikistä menee muutenkin ohi tässä ketjussa.

Mutta ei kaupasta leipä lopu. Itse pitäydyn prosessoimattomammissa ruokalajikkeissa, ja jos herra Riekkiä helpottaa se että kutsuu sitä vain "terveelliseksi" syömiseksi, eikä liitä siihen mitään "paleo" stooria niin ihan sama minulle. Hänkin oli kuitenkin pitkin kirjoitustaan sitä mieltä että ruokavalio oli terveellinen joka tutkimuksessa mihin hän viittasi.

Jos viljojen haitat on aukottomasti todistettu ja se on todellakin monien sairauksien taustalla, niin miksi ihmeessä valtion ravitsemusneuvottelukunta sitä suosittelee ihmisille syötäväksi? Jos Suomen viranomaiset ovat jotenkin ammattitaidottomia, niin miksi kaikkialla muuallakin maailmassa sitä suositellaan? 99% lääkäreistä ja ravitsemusterapeuteista suosittelee täysjyväviljan käyttöä (poislukien keliakia yms.). En todellakaan usko että nämä lääkärit ja ravitsemusterapeutit haluaisivat tarkoituksella vahingoittaa potilaita.

Ps. Please, ei mitään salaliittoteorioita. Pidetään tämä keskustelu maan pinnalla.

Hänkin oli kuitenkin pitkin kirjoitustaan sitä mieltä että ruokavalio oli terveellinen joka tutkimuksessa mihin hän viittasi.
Eihän kukaan ole väittänyt etteikö se olisi terveellinen. Mutta viljat eivät ole vaarallisia. Johdattelet keskustelua nyt hieman ohi aiheesta.

Jos viljojen haitat on aukottomasti todistettu.

Maailmassa on paljonkin asioita joita ei ole vielä "aukottomasti todistettu". Se ei tarkoita etteivätkö ne ole totta. Margariinin haitoistakin kuultiin ekan kerran jo viimeistään 80-luvulla ja vielä tällä vuosituhannellakin on joitain jotka kääntävät puheet foliohattuihin, jos niistä puhuu, vaikka todisteitakin on alkanut löytymään. Näiden viljojen, gluteeni/gliadiini ongelmien, "leaky gut syndrooman" jne kanssa ollaan hyvinkin samanlaisessa tilanteessa kuin vaikkapa juuri margariinin kanssa parikymmentä vuotta sitten. Todisteita ja _viitteitä_ alkaa ilmaantumaan, ja asiaa pohditaan ja tutkitaan ja mietitään, mutta "aukotonta" todistetta ei vielä ole kaikesta. Mutta on huvittavaa miten sitten sen nojalla heitetään koko homma roskiin. Jos ei ole aukottomasti todistettu että gluteeni on haitallista muillekin kuin keliaakikoille, niin sen takia yhtäkkiä ei sitten pidä paikkaansa mikään, ei glykeminen indeksi, ei lektiinit, jne.

Mutta olet oikeassa siinä että niitä "aukottomia todisteita" ei ole olemassa, aivan kuten ei ole monesta muustakaan asiasta, kuten mustista aukoista tai pimeästä aineesta jne. Niistä on vain viitteitä, epäsuoria todisteita, muista tutkimuksista johdettuja teorioita joita kokeilemalla on huomattu että tuntuu pitävän paikkaansa. Aivan samassa tilanteessa on tämä teoria vuotavan suolen oireyhtymästä ja gluteenin merkityksessä sen syntyyn, ja autoimmuunisairauksien syntymekanismi. Jokainen meistä tietää että autoimmuunisairaudet ovat fakta, on myös tilastollinen fakta että niiden määrä on nousussa, silti ei ole vielä aukottomasti todistettu miten ne syntyvät ja mikä ne yleensä laukaisee. Tämä nyt sattuu vain olemaan lupaavimmalta ja osuvimmalta vaikuttava teoria jota tutkitaan parhaillaan, ehkä 20 vuoden kuluttua sitten alkaa olla niitä todisteita, kuten margariinista ja transrasvoista nyt viimein.

Tässä se mitä minulla on tähän aiheeseen annettavaa, sinun vaatimia aukottomia todisteita ei nyt ole tarjota.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom