Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Meinasin linkata tuon itsekin jo eilen mutta en sitten (tällä kertaa) halunnut alkaa trollaamaan :) Tuossa oikeastaan kiteytyy kaikki, mitä itsekin olen yrittänyt tuoda esiin. Varsinkin tuo Jussin loppukaneetti on sellainen, josta allekirjoitan joka sanan:

Olen kannattanut paleodieettiä ruokavalionkonseptina ja pidän linjausta edelleen toimivana valintana. Tutkimusnäyttö paleodieetin osalta ei ole kuitenkaan niin vakuuttavaa kuin paleodieetin kannattajat antavat usein ymmärtää, eikä palkokasvien sekä vilja- ja maitotuotteiden kieltäminen ei ole terveen yksilön kohdalla perusteltua. Suolistosairauksien ja selittämättömien ruoansulatusongelmien hoidossa näiden ruokien välttäminen voi kuitenkin olla aiheellista.

Mitä tulee terveyteen, osoittaa paleotutkimus enemminkin sen, minkä jo tiedämme: laihtuminen parantaa laboratoriotuloksia – samoin kasvisten, hedelmien ja proteiinipitoisten elintarvikkeiden suosiminen.

Hieman aikaisemmin ilmestyi myös Jan Verhon kriittinen katsaus, jossa hän niin ikään painottaa tuota liiallisen mustavalkoisuuden välttämistä:

Paleo-ruokavalio sisältää paljon hyvä vs. paha vastakkain asettelua; eläinperäinen vs. kasviperäinen, low-carb vs. low-fat, luomu vs. tehotuotanto, maidottomuus vs. maito, viljattomuus vs. kokojyvävilja jne. Hyvä ravitsemus ja syöminen on kaukana tällaisesta mustavalkoisuudesta.

^ Meinasin linkata tuon itsekin jo eilen mutta en sitten (tällä kertaa) halunnut alkaa trollaamaan :) Tuossa oikeastaan kiteytyy kaikki, mitä itsekin olen yrittänyt tuoda esiin. Varsinkin tuo Jussin loppukaneetti on sellainen, josta allekirjoitan joka sanan:

Jotenkin arvasin linkkiä laittaessa että tämä teksti on Paletaanin mieleen. Puhdasta faktojen analysointia ilman tunteisiin vetoavaa hypetystä tai turhaa romantisointia ;). Omalla kohdallakin on paleo alkanut vaihtumaan enempi välimerelliseksi ruokavalioksi. Viljojen kanssa ei kuitenkaan pysty liikaa mässäilemään jos ei halua muuttua kaasupalloksi ;).

Tuossa Jan Verhon artikkelissa mainitaan, että Crossfit-porukka otti Paleon omakseen. Mistä tämä paleon ja crossfitin "yhteys" johtuu? Harvemmin kuitenkaan kilpaurheilijat taitavat paleota tai muuta äärimmäisyyksiin meneviä ruokavalioita noudattaa.

Tuossa Jan Verhon artikkelissa mainitaan, että Crossfit-porukka otti Paleon omakseen. Mistä tämä paleon ja crossfitin "yhteys" johtuu? Harvemmin kuitenkaan kilpaurheilijat taitavat paleota tai muuta äärimmäisyyksiin meneviä ruokavalioita noudattaa.
Oliskohan Robb Wolf osittain tämän yhteyden takana? Aikaisemminhan crossfit ja zone -ruokavalio kävelivät käsi kädessä, mutta sitten se alkoi kääntyä paleon puoleen. Näitä yhdistäviä juttujan on mielestäni enemmänkin. Esim. kahvakuulailu, crossfit, paljasjalkajuoksu (vibram), paleoruokavalio ja superfoodit tuntuvat olevan kaikki jollain tavalla saman jengin juttuja.

The Sience Behind the Paleolithic Diet Lalonde on ihQ. Tekivät samaisesta aiheesta podcastin Robb Wolfin ja Mark Sissonin kanssa viime syksynä.

Cordain käsittelee myös uudessa kirjassaan tiedettä Paleon takana toteamalla mm. ettei pysty tarjoamaan meta-analyysejä tai kontrolloituja ihmiskokeita.

Omasta mielestäni Paleo ei ole niin mustavalkoista, kuin Verho tai Riekki olettavat. Suurinosa "guruistakin" suosittelee 80/20 tai 85/15 suhtautumista, toki osa paleoihmisistä on aika fanaattisia.

Kaikkia ruokavalioita markkinoidaan jollain tapaa mielikuvilla, oli kyse Itämerestä, Välimerestä, DASH jne. Paleoon luonnollisuus sopii omasta mielestäni parhaiten.

Mun oma henkilökohtainen veikkaus on juuri tuon Zonen takia, alunperin crossfitin yhteydessä markkinoitiin paljon zonea ja sitten joku hoksasi että Paleo sopii zonen prosentteihin hyvin ja Paleo muutenkin kuulostaa terveelliseltä.

Tipautin tässä taas kokeilumielessä viljat ja maidot sekä niiden myötä enimmät sokerit pois ruokavaliosta ja tulin heti kysymään neuvoa huijaamiseen. Eli rahka + murot ovat viime aikoina olleet herkkuruokien listalla ja ajattelin, voisiko tässä vähän soveltaa? Muroissahan löytyy käytännössä puhtaasti maissijauhosta tehtyjä, gluteenittomia maissihiutaleita ilman lisättyä sokeria. Haluaisin kommentin näistä lähinnä fytaattien tms. pirulaisten kannalta. Mikäli ei ole gluteenia eikä viljaa, niin mitä muuta "pahaa" nuo voivat sisältää?

Toinen kysymys liittyy jugurtin/rahkan korvikkeena minua kiinnostaviin soijavalmisteisiin. Aiheuttaako nämä maitotuotteiden lailla elimistön happamoitumista tai ovatko muuten suoliston ja vatsan toiminnan kannalta epäedullisia? Täytyy mainita, että aivan puritanisti en tässä kokeilussani ole, eli perunaa, bataattia ja satunnaisesti valkoista riisiä aion syödä kyllä. Hedelmiä ja marjoja toki myös, sekä satunnaisesti kaseiinijauhetta

Fytaateista ja gluteiinista en osaa sanoa.

Mutta mantelimaito on hyvä korvike maidolle esim. myslin joukkoon. Manteleita liuotetaan vedessä esim. yön yli. Sitten tuo vesi kaadetaan pois ja mantelit jauhetaan tehosekottimessa maidoksi. Laita aluksi vain vähän vettä sinne myllyyn ja lisää sitten kun on sopivan vahvuista settiä. Sitä voi sitten maustaa esim. suolalla, kanelilla tai hunajalla, mutta mukavan makeeta on ilman mitään mausteitakaan.

Toinen kysymys liittyy jugurtin/rahkan korvikkeena minua kiinnostaviin soijavalmisteisiin. Aiheuttaako nämä maitotuotteiden lailla elimistön happamoitumista tai ovatko muuten suoliston ja vatsan toiminnan kannalta epäedullisia? Täytyy mainita, että aivan puritanisti en tässä kokeilussani ole, eli perunaa, bataattia ja satunnaisesti valkoista riisiä aion syödä kyllä. Hedelmiä ja marjoja toki myös, sekä satunnaisesti kaseiinijauhetta

Itse söisin ennemmin fermentoituja maitotuotteita, kuin soijajuttuja. Soijatuotteissa on mm. lektiinejä, saponiineja ja fytoestrogeenejä. Omakohtainen kokemus: turkkilaisesta jogurtista menee vaan vähän vatsa sekaisin, soijajogurtit tulevat heti vetenä ulos. Itse tykkään käyttää kermaista kookosmaitoa vähän kaikkeen, mihin ennen käytin maitotuotteita. Mutta kannattanee vähän tunnustella oloa eri tuotteitten jälkeen ja valita parhaiten itselle sopiva.

Itse söisin ennemmin fermentoituja maitotuotteita, kuin soijajuttuja. Soijatuotteissa on mm. lektiinejä, saponiineja ja fytoestrogeenejä. Omakohtainen kokemus: turkkilaisesta jogurtista menee vaan vähän vatsa sekaisin, soijajogurtit tulevat heti vetenä ulos. Itse tykkään käyttää kermaista kookosmaitoa vähän kaikkeen, mihin ennen käytin maitotuotteita. Mutta kannattanee vähän tunnustella oloa eri tuotteitten jälkeen ja valita parhaiten itselle sopiva.

Ja olihan paskan makuista tuo soijajugurtti. Jäi syömättä kun ei mennyt alas, tilalle tuli 1,3kg bataattia ja paketti kanaa

Maaliskuun alusta meinasin laittaa sovelluksen Paleo ruokavaliosta testiin IF-dietin:n rinnalle. Eli viljat nyt ainakin kokonaan pois. Perunaa tai valkoista riisiä meinasin puntin jälkeen (3-4krt/vk) syödä päähiilarilähteenä. Bataattia ei ole tullut oikein ikinä syötyä. Kai sen voisi pistää testiin, jos kaupasta löytyy. Yksi purkki rahkaa/raejuustoa myös treenipäivinä ainakin alkuun. Ne voi ehkä jättää jossain vaiheessa pois. Välipäiville hiilarit sitten kasviksista ja muutenkin puhtaampaa paleota.

Pari kysymystä:
1. Mitä te oikein juotte päivänmittaan? Pelkkää vettä vai jotain täysmehua? Itsellä on mennyt vähän liikaakin noita aspartaamilimuja ja pitäis opetella paremmille tavoille, mutta pelkkää vettä on vaan jotenkin niin tylsä vetää aina.

2. Vaikka peruna on ok, niin noita valmiita kaupan ranskalaisia/lohkoperunoita pitäisi vissiin väärien rasvojen takia välttää? Ei aina kuitenkaan jaksa keitettyjä perunoitakaan, niin miten/missä rasvassa itse tehdyt lohkoperunat voisi paistaa, että saa niistä terveellisiä?

1. Mitä te oikein juotte päivänmittaan? Pelkkää vettä vai jotain täysmehua? Itsellä on mennyt vähän liikaakin noita aspartaamilimuja ja pitäis opetella paremmille tavoille, mutta pelkkää vettä on vaan jotenkin niin tylsä vetää aina.

Vettä ja kahvia

2. Vaikka peruna on ok, niin noita valmiita kaupan ranskalaisia/lohkoperunoita pitäisi vissiin väärien rasvojen takia välttää? Ei aina kuitenkaan jaksa keitettyjä perunoitakaan, niin miten/missä rasvassa itse tehdyt lohkoperunat voisi paistaa, että saa niistä terveellisiä?

Ei missään rasvassa. Uunissa tulee ihan hyviä kun maustaa kunnolla, tosin itse käytän aika reilusti myös ketsuppia. Rypsiöljyssä ne voi pyöritellä kevyesti

Ei missään rasvassa. Uunissa tulee ihan hyviä kun maustaa kunnolla, tosin itse käytän aika reilusti myös ketsuppia. Rypsiöljyssä ne voi pyöritellä kevyesti

Itse käyttäisin mieluummin oliiviöljyä. Se sietää kuumentamista paremmin kuin rypsiöljy, koska siinä ei ole niin paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja.

Onko kukaan uskaltanut hyödyntää suomalaisia villinä eläviä hyönteisiä ravinnossaan? Itseäni kaikenmaailman hyönteiset lähinnä puistattaa, mutta silti kiinnostaisi kokeilla, miltä muurahaiset maistuu. Tajusin nimittäin tänään tuossa kotini lähellä olevaa mäkeä pitkin kävellessäni, että se tie kuhisee muurahaisia ja että nämä muurahaiset itse asiassa tuoksuvat aika hyvälle. Saisin niitä helpostikin kerättyä pussiin laittamalla pussin pohjalle sokeripalasen houkuttimeksi. Ällöttävin vaihe tietysti olisi tuoda se pussi tänne kotiin sisään ja laittaa elävät muurahaiset pannulle. Löysin jenkkisivustoilta muurahaisreseptejäkin, mutta varmasti jenkeissä on käytetty eri muurahaislajikkeita. Mahtavatkohan nuo meidän suomalaiset ihan tavismuurahaiset olla kovin kummoinen makuelämys ja onkohan niiden syöminen edes turvallista? Tulisi ainakin halpa ja proteiinipitoinen ateria ja vähän vaihtelua ruokavalioon.

^-- joo ehkä parempi unohtaa koko juttu. Ei tuo muurahaisten kerääminen ole ihan niin helppoa kuin kuvittelisi. Ehkä 20 kpl saa sinne pussiin kipittämään. Pitäisi mennä sinne keolle ja lapata lapion kanssa niitä pussiin, että saisi niitä tarpeeksi. Ja siinäkin olisi sitten varmaan puolet havunneulasia jne.

Minä jätin viljat pois jo reilu vuosi sitten ja nyt kuukausi sitten viimeisetkin maitotuotteet.
Uskomattoman suuri vaikutus suorituskykyyn!

Syön vain kerran päivässä ja kyllähän sitäsapuskaa menee aika hurjasti välillä.
Hiiliä kun en huisisti syö, mutta sen satakunta grammaa kuitenkin, niin se 2,5kg sapuskaa
on aika paljon pienillä hiiliäkin :)

Välillä on ollut vekkuli fiilis kun treenistäkin on mennyt vielä 10h ekaan sapuskaan.
Aminoita toki menee treenin jälkeenkin muutaman tunnin välein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom