Vaihteeksi hieman kriittisempi katsaus paleoon: http://www.jussiriekki.fi/paleodieetti/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen kannattanut paleodieettiä ruokavalionkonseptina ja pidän linjausta edelleen toimivana valintana. Tutkimusnäyttö paleodieetin osalta ei ole kuitenkaan niin vakuuttavaa kuin paleodieetin kannattajat antavat usein ymmärtää, eikä palkokasvien sekä vilja- ja maitotuotteiden kieltäminen ei ole terveen yksilön kohdalla perusteltua. Suolistosairauksien ja selittämättömien ruoansulatusongelmien hoidossa näiden ruokien välttäminen voi kuitenkin olla aiheellista.
Mitä tulee terveyteen, osoittaa paleotutkimus enemminkin sen, minkä jo tiedämme: laihtuminen parantaa laboratoriotuloksia – samoin kasvisten, hedelmien ja proteiinipitoisten elintarvikkeiden suosiminen.
Paleo-ruokavalio sisältää paljon hyvä vs. paha vastakkain asettelua; eläinperäinen vs. kasviperäinen, low-carb vs. low-fat, luomu vs. tehotuotanto, maidottomuus vs. maito, viljattomuus vs. kokojyvävilja jne. Hyvä ravitsemus ja syöminen on kaukana tällaisesta mustavalkoisuudesta.
^ Meinasin linkata tuon itsekin jo eilen mutta en sitten (tällä kertaa) halunnut alkaa trollaamaan Tuossa oikeastaan kiteytyy kaikki, mitä itsekin olen yrittänyt tuoda esiin. Varsinkin tuo Jussin loppukaneetti on sellainen, josta allekirjoitan joka sanan:
Oliskohan Robb Wolf osittain tämän yhteyden takana? Aikaisemminhan crossfit ja zone -ruokavalio kävelivät käsi kädessä, mutta sitten se alkoi kääntyä paleon puoleen. Näitä yhdistäviä juttujan on mielestäni enemmänkin. Esim. kahvakuulailu, crossfit, paljasjalkajuoksu (vibram), paleoruokavalio ja superfoodit tuntuvat olevan kaikki jollain tavalla saman jengin juttuja.Tuossa Jan Verhon artikkelissa mainitaan, että Crossfit-porukka otti Paleon omakseen. Mistä tämä paleon ja crossfitin "yhteys" johtuu? Harvemmin kuitenkaan kilpaurheilijat taitavat paleota tai muuta äärimmäisyyksiin meneviä ruokavalioita noudattaa.
Mun oma henkilökohtainen veikkaus on juuri tuon Zonen takia, alunperin crossfitin yhteydessä markkinoitiin paljon zonea ja sitten joku hoksasi että Paleo sopii zonen prosentteihin hyvin ja Paleo muutenkin kuulostaa terveelliseltä.Tuossa Jan Verhon artikkelissa mainitaan, että Crossfit-porukka otti Paleon omakseen. Mistä tämä paleon ja crossfitin "yhteys" johtuu? Harvemmin kuitenkaan kilpaurheilijat taitavat paleota tai muuta äärimmäisyyksiin meneviä ruokavalioita noudattaa.
Toinen kysymys liittyy jugurtin/rahkan korvikkeena minua kiinnostaviin soijavalmisteisiin. Aiheuttaako nämä maitotuotteiden lailla elimistön happamoitumista tai ovatko muuten suoliston ja vatsan toiminnan kannalta epäedullisia? Täytyy mainita, että aivan puritanisti en tässä kokeilussani ole, eli perunaa, bataattia ja satunnaisesti valkoista riisiä aion syödä kyllä. Hedelmiä ja marjoja toki myös, sekä satunnaisesti kaseiinijauhetta
Itse söisin ennemmin fermentoituja maitotuotteita, kuin soijajuttuja. Soijatuotteissa on mm. lektiinejä, saponiineja ja fytoestrogeenejä. Omakohtainen kokemus: turkkilaisesta jogurtista menee vaan vähän vatsa sekaisin, soijajogurtit tulevat heti vetenä ulos. Itse tykkään käyttää kermaista kookosmaitoa vähän kaikkeen, mihin ennen käytin maitotuotteita. Mutta kannattanee vähän tunnustella oloa eri tuotteitten jälkeen ja valita parhaiten itselle sopiva.
1. Mitä te oikein juotte päivänmittaan? Pelkkää vettä vai jotain täysmehua? Itsellä on mennyt vähän liikaakin noita aspartaamilimuja ja pitäis opetella paremmille tavoille, mutta pelkkää vettä on vaan jotenkin niin tylsä vetää aina.
2. Vaikka peruna on ok, niin noita valmiita kaupan ranskalaisia/lohkoperunoita pitäisi vissiin väärien rasvojen takia välttää? Ei aina kuitenkaan jaksa keitettyjä perunoitakaan, niin miten/missä rasvassa itse tehdyt lohkoperunat voisi paistaa, että saa niistä terveellisiä?
Ei missään rasvassa. Uunissa tulee ihan hyviä kun maustaa kunnolla, tosin itse käytän aika reilusti myös ketsuppia. Rypsiöljyssä ne voi pyöritellä kevyesti