Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Muistutuksena niille jotka treenaavat paljon kovilla tehoilla, että hiilareita ei kannata pitää kovin matalalla tasolla. http://ollisintegrallife.com/2012/05/30/vhh-paleo-ja-korkean-intensiteetin-urheilu-tie-uupumukseen/

Tuo Ollin kirjoitus on kyllä täyttä asiaa. Kun vielä pari vuotta sitten treenasin ihan liian alhaisilla hiilillä (30-40g), niin nyttemmin olen tullut järkiini ja hiiliä menee +-100g. Tankkailen myös 2-3 keraa kuussa 500-1000g.
Kerran kuussa kevennetty, joka on myös kevyt. Vain yksi todella kovatehoinen viikko kuukauteen ja seuraava aina se kevyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jätin omat paleoviritykset sikseen jo hyvän aikaa sitten ja se toi mukanaan käytännössä pelkästään positiivisia vaikutuksia. Alkuun lisäilin vähitellen riisin ja perunan osuutta ruokavaliossa ja nykyisellään noiden lisäksi menee vaihtelevasti kauraa, tattaria, kvinoaa ja ruista. Maitotuotteita tulee syötyä lähes päivittäin ja papuruokia vähintään muutaman kerran viikossa. Treeneistä palautuminen on parantunut, maha toimii paremmin kuin koskaan, uni maistuu jälleen ja energiaa on muutenkin enemmän verrattuna entiseen. Kroppakin on tiukemmassa kunnossa kuin aikoihin. Eli omalla kohdalla viljaton ja maidoton ruokavalio ei ainakaan parantanut suorituskykyä, ehkä jopa päinvastoin. Ehkä se oli alun plasebovaikutus mikä sai silloin jatkamaan.
e. Mainostetaan nyt täällä, että Sissonin Primal Blueprint olisi myynnissä jos ketään kiinnostaa.

Jätin omat paleoviritykset sikseen jo hyvän aikaa sitten ja se toi mukanaan käytännössä pelkästään positiivisia vaikutuksia. Alkuun lisäilin vähitellen riisin ja perunan osuutta ruokavaliossa ja nykyisellään noiden lisäksi menee vaihtelevasti kauraa, tattaria, kvinoaa ja ruista. Maitotuotteita tulee syötyä lähes päivittäin ja papuruokia vähintään muutaman kerran viikossa. Treeneistä palautuminen on parantunut, maha toimii paremmin kuin koskaan, uni maistuu jälleen ja energiaa on muutenkin enemmän verrattuna entiseen. Kroppakin on tiukemmassa kunnossa kuin aikoihin. Eli omalla kohdalla viljaton ja maidoton ruokavalio ei ainakaan parantanut suorituskykyä, ehkä jopa päinvastoin. Ehkä se oli alun plasebovaikutus mikä sai silloin jatkamaan.
e. Mainostetaan nyt täällä, että Sissonin Primal Blueprint olisi myynnissä jos ketään kiinnostaa.

Mulla vähän samankaltainen kuvio. Luovuin paleosta pikkuhiljaa ja palasin viljoihin. Jatkuva piereskely ja krooninen turvotus pakotti taas lopettaman viljan syönnin. Nyt tulee syötyä muuten ihan normaalisti, mutta ei viljaa. Siis riisiä, perunaa ja bataattia menee reilusti ja maitotuotteetkin mukana. Hiilarit korkeammalla ja jaksaa paremmin. Toisinaan tulee lounaalla jätettyä hiilarit pois (kanaa, salaattia, öljyä tms.) ja vasta illalla hiilareita. Tämä toimii lepopäivinä, eikä lounaan jälkeen tule väsymystä niin helposti.

Muistutuksena niille jotka treenaavat paljon kovilla tehoilla, että hiilareita ei kannata pitää kovin matalalla tasolla. http://ollisintegrallife.com/2012/05/30/vhh-paleo-ja-korkean-intensiteetin-urheilu-tie-uupumukseen/

Tosi hyvä linkki, kiitti.

Itellä ollu aika samanlaisia kokemuksia paleosta, kuin earthillä. Tiedä sitten johtuko siitä, että tuolla tapaa tulee helposti syötyä liika vähän. Itselleni sillä ei ole enää väliä, kun jätin noi kokeilut. Eikä nuo vilja ja maitotuotteet tunnu mitään negatiivista aiheuttavan. Kaikille ei sovi samat jutut.

https://www.youtube.com/user/PrimitiveNutrition/videos?sort=dd&view=u&page=3
Jos on tekemisen puuteta, niin siinä olisi muutamaksi tunniksi videopätkää. Voi sitten omassa päässä pyöritellä näitä paleojuttuja ja olla entistä enemmän sekaisin ;).
Kohta kolmisenkymmentä jaksoa katsottu (joo on ollut tylsää) ja täytyy myöntää, että oma käsitys "alkuperäisestä ja oikeasta" ruoasta on saanut taas vähän enemmän perspektiiviä (lihan, maidon ja rasvan mättäminen houkuttaa yhä vähemmän ja vähemmän :D). Varsin asiapitoista ja hyvin kerrottua juttua videosta toiseen. Suosittelen katsomaan jos vain aikaa ja mielenkiintoa löytyy.

Pari päivää sitten sain viimeisenkin videon katsottua ja suosittelen kyllä kaikille jos vain aikaa ja viitseliäisyyttä löytyy. Aika moni VHH- ja paleo"myytti" sai melko kovaa kritiikkiä sekä hyvät perustelut. Jonkun verran on aikaa tuon tekemiseen ja tutkimusten kahlaamiseen käytetty.

Itse taas kokeilin vuoden tauon jälkeen elämää viikon viljatuotteiden kanssa ja ei kun ei toimi niin ei toimi. Suurin muutos tapahtui ruuansulatuksessa, mutta myös hengittämisestä tuli yllättävän vaikeaa. Jotenkin noitten gluteeniviljojen jälkeen hengitys rupeaa "vinkumaan". Lisäsi mun mielestä viljatuotteet eivät olleet edes järin maistuvia, joten paluu omaan paleohkoon elämään oli todella vapauttavaa.

Itse en ajattele "paleota" or whatever tiukkana konseptina. Käytän sitä pohjana ja sitten rönsyilen miten ja minne haluan. Olen huomannut, että parhaiten voin saadessani pitää liikuntamäärät alhaisina (puntilla lyhyitä sarjoja kunnon palautuksilla) ja hiilarit alhaalla. Heti kun joudun duunin puolesta lisäämään enemmän aerobista ja hiilaria, niin olo ei ole yhtään niin hyvä. Olen myös sitä mieltä, että ravitsemus on todella henkilökohtainen asia ja pitää sitä mikä tekee sut onnelliseksi. :)

Ainoat ongelmat paleon kanssa mulla on ollut, kun ei alkuun tajunnut yhdistää hiilareita kovatehoisen liikunnan kanssa ja kun söin liikaa vihanneksia/hedelmiä = IBS-vaivoja. Kilo vihanneksia/pvä vaan ei toiminut, pahat vatsaoireet. Musta ei ikinä saisi raakavegaania. Sama hedelmien kanssa, vähänkin enemmän fruktoosia = hell.

Mitä käytätte palkkarina? Mulla on nyt paleo-kokeilu menossa ja olen muutaman viikon täysin ilman maitotuotteita (voita ja kermaa ei kai lasketa) ja viljoitta. Palkkariakaan en käytä. Katson nyt mihin suuntaan nämä mun vaivani menevät ja sitten koetan lisätä pikkuhiljaa muutaman ruoka-aineen mitä haluaisin syödä, jos vaan ne sopii. Näitä on kaura, peruna ja juusto. Jos maha ja iho kestää, otan palkkarinkin mukaan.

Mitä käytätte palkkarina? Mulla on nyt paleo-kokeilu menossa ja olen muutaman viikon täysin ilman maitotuotteita (voita ja kermaa ei kai lasketa) ja viljoitta. Palkkariakaan en käytä. Katson nyt mihin suuntaan nämä mun vaivani menevät ja sitten koetan lisätä pikkuhiljaa muutaman ruoka-aineen mitä haluaisin syödä, jos vaan ne sopii. Näitä on kaura, peruna ja juusto. Jos maha ja iho kestää, otan palkkarinkin mukaan.

Tiedän olevan vanha viesti, mutta pistän vastauksen kuitenkin. Itse päätin tässä pari päivää sitten lähteä kokeilemaan tätä primal eatingia ja eksperimentoin tossa seuraavanlaisen palkkarin:

Aineksia kananmunan valkuainen, banaani ja hunaja. Ensin vispataan valkuaiset vaahdoksi, jonka jälkeen lisätään hunajaa ja banaania mukaan pieneksi paloiteltuna vähän kerrallaan, sekoitetaan, uusi satsi jne. kunnes koko banaani tuhottu sotkuun. Omasta mielestäni toimi helvetin hyvin, tosin aika paljon saa laittaa valkuaista että mikään isompi raudanpumppaaja tosta saa kovaa määrää proteiinia. Meille kohtuukokosille terveyshipeille kuitenkin mielestäni toi on ihan toimiva ratkaisu. Ja proteiiniahan tohon saa enempi vaikka sotkemalla soijaprodejauhetta mukaan.

Olisi kyllä kiva kuulla muilta kanssa omia palkkareita, jos joku on onnistunut kasaamaan.

Tiedän olevan vanha viesti, mutta pistän vastauksen kuitenkin. Itse päätin tässä pari päivää sitten lähteä kokeilemaan tätä primal eatingia ja eksperimentoin tossa seuraavanlaisen palkkarin:

Aineksia kananmunan valkuainen, banaani ja hunaja. Ensin vispataan valkuaiset vaahdoksi, jonka jälkeen lisätään hunajaa ja banaania mukaan pieneksi paloiteltuna vähän kerrallaan, sekoitetaan, uusi satsi jne. kunnes koko banaani tuhottu sotkuun. Omasta mielestäni toimi helvetin hyvin, tosin aika paljon saa laittaa valkuaista että mikään isompi raudanpumppaaja tosta saa kovaa määrää proteiinia. Meille kohtuukokosille terveyshipeille kuitenkin mielestäni toi on ihan toimiva ratkaisu. Ja proteiiniahan tohon saa enempi vaikka sotkemalla soijaprodejauhetta mukaan.

Olisi kyllä kiva kuulla muilta kanssa omia palkkareita, jos joku on onnistunut kasaamaan.

Jos käytät jauheita niin vaihda nyt se soijaprotsku heraan. Palkkarina toimii hyvin myös ateria kotosalla. Toisaalta jos haluaa vetää jotain 'nestemäistä' niin kotona ennen salia kananrintaa ja perunaa/bataattia tms juureksia blenderiin, vettä(jäitä) sopivasti ja salin jälkeen ääntä kohti. Säilyy hyvin kassissa pari kolme h ilman että menee mikskään.

Jos käytät jauheita niin vaihda nyt se soijaprotsku heraan. Palkkarina toimii hyvin myös ateria kotosalla. Toisaalta jos haluaa vetää jotain 'nestemäistä' niin kotona ennen salia kananrintaa ja perunaa/bataattia tms juureksia blenderiin, vettä(jäitä) sopivasti ja salin jälkeen ääntä kohti. Säilyy hyvin kassissa pari kolme h ilman että menee mikskään.

Maitopohjainen, joten paleoon ei sovi. En kyllä muutenkaan ymmärrä minkä takia se nestemäinen palkkari on paleolla niin vouhottamisen arvoinen juttu, kun normaalisti siinä on melko suuressa osassa nimenomaan ne hera ja malto.

Maitopohjainen, joten paleoon ei sovi. En kyllä muutenkaan ymmärrä minkä takia se nestemäinen palkkari on paleolla niin vouhottamisen arvoinen juttu, kun normaalisti siinä on melko suuressa osassa nimenomaan ne hera ja malto.

Aihe on primal, ei paleo. Ei asia. Primaalissa maito on ok. En minäkään nestemäistä palkkaria ymmärrä, kunnon ruokaa tehoaa ja sitä on paljon mukavampi vetää.

Onko kukaan tutustunut raikasweb.com blogiin? Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä ravintoon ja terveyteen liittyen.

Jos itse alkaisi soveltamaan jotain tämän tyylistä ruokavaliolta, niin millä viljat voisi korvata? Kauran ajattelin ainakin jättää ruokavalioon, mutta muuten ajattelin suurimman osan gluteeni viljoista jättää pois. Hiilaria pitäis kuitenkin saada aika reippaasti, että jaksaa ja saisi pidettyä pientä plussaa yllä. Hirssiä ja kvinoaa olen koittanut myös tattaria voisi harkita. Maito tuotteita tuskin tulen jättämään kokonaan pois, mutta ainakin pyrin niitä vähentämään. Samoin ongelmana on, että ainakin tällä hetkellä hyödynnän kouluruokailua, jossa on mahdotonta välttyä gluteiini viljoilta. Jos riisiä syö niin suositteletteko syömään sen täysjyvänä vai esim basmatina? Muistaisin esim. Dr evilin maininneen, että täysjyvä tuotteet eivät olisi hyviä.

Onko kukaan tutustunut raikasweb.com blogiin? Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä ravintoon ja terveyteen liittyen.

Jos itse alkaisi soveltamaan jotain tämän tyylistä ruokavaliolta, niin millä viljat voisi korvata? Kauran ajattelin ainakin jättää ruokavalioon, mutta muuten ajattelin suurimman osan gluteeni viljoista jättää pois. Hiilaria pitäis kuitenkin saada aika reippaasti, että jaksaa ja saisi pidettyä pientä plussaa yllä. Hirssiä ja kvinoaa olen koittanut myös tattaria voisi harkita. Maito tuotteita tuskin tulen jättämään kokonaan pois, mutta ainakin pyrin niitä vähentämään. Samoin ongelmana on, että ainakin tällä hetkellä hyödynnän kouluruokailua, jossa on mahdotonta välttyä gluteiini viljoilta. Jos riisiä syö niin suositteletteko syömään sen täysjyvänä vai esim basmatina? Muistaisin esim. Dr evilin maininneen, että täysjyvä tuotteet eivät olisi hyviä.
Ei niitä gluteiiniviljoja tarvitse jättää pois jos et sairasta keliakiaa tai kärsi gluteiiniyliherkkyydestä. Täysjyväviljojen terveellisyydestä on paljon enempi näyttöä kuin haitoista, vaikka nämä blogigurut usein väittävät muuta. Pitkään paleoruokavaliota noudattaneena voin kertoa ettei se mitään ihmeitä tee. Rajoittaa vain elämää. Runsas lihan ja munien syönti nostaa kolesterolia ainakin minulla. Ja kyllä se kolesteroli on oikeasti vaarallista vaikka nämä samat blogigurut väittävät muuta. Tuli lueskeltua silmät kiiluen näitä paleogurujen juttuja aikanaan. Oli suuri pettymys kun selvisi että suurin osa heistä on melko höpöhöpö-tyyppejä. Ei siis oikeita asiantuntijoita puhumaan esim. Kolesterolista.

Ei niitä gluteiiniviljoja tarvitse jättää pois jos et sairasta keliakiaa tai kärsi gluteiiniyliherkkyydestä. Täysjyväviljojen terveellisyydestä on paljon enempi näyttöä kuin haitoista, vaikka nämä blogigurut usein väittävät muuta. Pitkään paleoruokavaliota noudattaneena voin kertoa ettei se mitään ihmeitä tee. Rajoittaa vain elämää. Runsas lihan ja munien syönti nostaa kolesterolia ainakin minulla. Ja kyllä se kolesteroli on oikeasti vaarallista vaikka nämä samat blogigurut väittävät muuta. Tuli lueskeltua silmät kiiluen näitä paleogurujen juttuja aikanaan. Oli suuri pettymys kun selvisi että suurin osa heistä on melko höpöhöpö-tyyppejä. Ei siis oikeita asiantuntijoita puhumaan esim. Kolesterolista.

Vilja on pula-ajan ruokaa, eikä kuulu ihmisen ruokavaliooon monien lääkäreiden mielestä ollenkaan. Täysjyväviljojen terveellisyysvouhotus suomessa johtuu lähinnä siitä että täällä viljellään paljon viljoja ja jotenkin ne on saatava myydyksi. Samaa voisi sanoa rypsiöljystä, kun oli taas iltalehdessä joku öljyjen vertailu ja siellä kehuttiin rypsiöljyn erinomaista omega3/6 suhdetta. En itse ainakaan ymmärrä mitä hyvää on rypsiöljyn omegasuhteissa? Kolesteroli on välttämätöntä ihmiselle, kolesterolilääkkeet tappaa ihmisiä. Ei ole mitään järkeä alkaa laskea kolesterolia mikä vähän heittää jostain keksitystä raja-arvosta. Se on kuitenkin helvetin tärkeä rakennusaine kaikille hormoneille ja muille toiminnoille. Menee metsään kyllä tää nykytouhu. Oikeita asiantuntujoita ei ole ainakaan suomen viralliset päättäjät puhumaan näistä asioista. Sen näkee jo virallisista ravintosuosituksista ja siitä että lääkkeitä tuputetaan joka vaivaan.

Tämä nyt on vaan mun mielipide ja monen lääkärin (ei suomalaisten lääkefirmojen orja lääkäreiden) myös.

"Vilja on pula-ajan ruokaa, eikä kuulu ihmisen ruokavaliooon monien lääkäreiden mielestä ollenkaan"
Näillä lääkäreillä tarkoittanet Antti Heikkilää :).

" En itse ainakaan ymmärrä mitä hyvää on rypsiöljyn omegasuhteissa?"
No hyvä kun myönnät suoraan, etkä väitä muuta ;).

"Sen näkee jo virallisista ravintosuosituksista ja siitä että lääkkeitä tuputetaan joka vaivaan"
Väitätkö todellakin että virallista lautasmallia noudattamalla ihmiset ovat lihoneet? Lääkkeitä tuputetaan varmasti liikaa. Käsittääkseni hoitosuosituksissa esim. kolesterolin suhteen kehoitetaan ensin elintapamuutoksiin. Jos tämä ei auta, niin sitten lääkkeitä. Elintapamuutokset usein auttavat (poislukien FH -potilaat), jolloin lääkitystä ei tarvita. Ihmiset ovat kuitenkin usein niin laiskoja etteivät vaivaudu muuttamaan huonoja elintapoja, vaan valitsevat lääkkeen. Se ei ole lääkärin tai järjestelmän vika, se on ihan omaa syytä.

- - - Updated - - -

http://www.skepsis.fi/lehti/2012/Skeptikko-2012-4_Myytti_kolestrolimyytista.PDF

Ihan selkokielellä asiaa kolesterolista.

Hmm... menee jo aika mielenkiintoiseksi. Toisaalta paleo ruokavalion noudattaminen tuottaa melkoisesti stressiä, koska kaikessa ja joka paikassa on nykyään viljaa. Toisaalta mulla ei viljan suhteen ole edes mitään ongelmia. Lähinnä mietin noita gluteenin tutkittuja lukuisia terveyshaittoja. Voisihan sitä ainakin viikon koittaa viljatonta ruokavaliota ja katsoa tapahtuuko mitään mullistavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom