Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu

Halo

Moderaattori
Mode
Ikä
39
Tehdääs tästä nyt oma ketju kun noista ruoista on kysytty useammassakin paikassa, eli löytyykö Pakkikselta ns. Primal Eating-syöjiä? Kyseessä ei ole varsinaisesti ns. paleodieetti, mutta periaatteet ovat aika samat: paljon kasviksia, paljon hyviä rasvoja, sopivasti proteiinilähteitä. Ideana on syödä mahdollisimman luonnollista, vähän käsiteltyä ruokaa.

Ketjussa "Alkukantaisen ihmisen ruokavalio" oli jotain keskustelua aiheesta, mutta tämä olkoon nyt vähän tarkemmin rajattu ketju. Täältä voi lukea lisää ns. Primal-elämäntavasta, jos sellainen kiinnostaa. :) Itse elän ruokavalion lisäksi aika pitkälle noiden ehdotusten mukaan; kävelen paljon, treenaan salilla, teen HIITejä/intervalleja, pyrin nukkumaan 7-8 tuntia joka yö jne.

Tuolla Punttimimmien puolella tuli aiheesta puhetta ketjussa Akne ja muut iho-ongelmat, mutta koska vastaukset ei nyt varsinaisesti sinne kuulu, niin laitetaan ne tähän.

^ Mä en tuota artikkelia lukenut kun englannin taito on vähän niin ja näin, mutta näin nopsaan ajateltuna mitä ihmettä sitä sitten syöt jos olet kaiken maidon ja viljan jättänyt pois? .... Mitä syöt esim. aamupalaksi? Jos miettii omaa aamupalaa, niin en voisi syödä oikeastaan mitään tuolla ruokavaliolla. Millä korvata puuro, leipä, jugurtti..?

Söin 2 vuotta sitten ihan samalla tavalla kuin sinä, idea jostain leivästä luopumisesta tuntui ihan ylitsepääsemättömältä. Oon siirtyny tässä parin vuoden sisään koko ajan vähähiilarisempaan (ja vähätärkkelyspitoiseen) ruokavalioon, ei olisi kyllä itseltä onnistunut lyhyemmässä ajassa. Mun ruokavalio tällä hetkellä koostuu seuraavasti:

Proteiinit: kana, kala, kalkkuna (file, ei leikkele), kananmuna (näistä aamupalaksi omeletti), tonnikala, satunnaisesti pihviä/jauhelihaa, palkkariksi hera/BCAA/glutamiini-kombo = näitä noin kämmenen kokoinen kasa.

Rasvat: extra virgin oliiviöljy, saksanpähkinät, pähkinäsekoitus (ei cashew tai maapähkinä), avokado, lohi, kalaöljykapselit (joka aterian kanssa pari) = näitä lähteestä riippuen sopivasti.

Kasvikset: vaihtelevasti joka aterialle 2-3 annosta (eli vajaa nyrkinkokoista könttiä).

Muut: tällä hetkellä dieettailen, joten hedelmää syön salipäivien aamupalalla sekä intervallitreenien jälkeen, ja quinoaa salitreenin jälkeen. Muuten söisin hedelmiä vähän vapaammin.

Olo on hyvä, verensokeri tasainen ja treenit sujuu miinuksista huolimatta. Ei tarvitse varmaan erikseen korostaa, että puhtaalla, prosessoimattomalla ruoalla on omat terveysvaikutuksensa. Miinuspuolena hinta: kasvikset on kalliita. Mielelläni kuitenkin sijoitan itseeni, terveyteeni ja kehonkoostumukseeni. Kun valmistun ja pääsen työelämään, tarkoitus on alkaa ostamaan lähinnä luomuruokaa (ympäristö-, terveys-, ja moraaliset syyt), tällä hetkellä siihen ei vielä ole varaa.

Aika radikaalilta varmaan kuulostaa, jos on tottunut syömään normiruokasuositusten mukaan. Syön kyllä älyttömän yksinkertaista ruokaa, jotain toista alkaisi varmasti kyllästyttämään. Toisaalta, jos ei ihon kanssa ole ongelmia, paino pysyy kurissa ja kehonkoostumus miellyttää omaa silmää, niin miksi tehdä muutoksia?

Halo, mua kiinnostais myös tietää sun ruokavaliosta enemmän, jos olet tosiaan huomannut selkeän muutoksen ihossasi nykyisellä ravitsemuksella :) Veikkaisin, että noudatat jonkun sortin vhh-ruokavaliota (kun nuo viljatuotteet eivät kuulu ruokalistallesi)?

Tuossahan noita esimerkkejä tulikin, hiilareita tulee tosiaan ehkä 20-30g lepopäivänä ja treenipäivinä 50-80g, eli aika vähillä mennään. Periaatteessa noudatan Precision Nutritionia, mutta käytännössä ns. Primal Eating-tyyppistä dieettiä :D. Jos on aikaa ja kiinnostusta, suosittelen lämpimästi tutustumaan.

Onko sulla Halo jotain erityisiä motivaatiovinkkejä, miten lähteä toteuttamaan pysyvää muutosta ruokavalion suhteen (lähinnä tää sokerittomuus)? Mä oon vähän sellanen, että joo-joo on hieno idea, että kyllä mä sit joskus. Mä vaan tykkään liikaa sokerisista jutuista, yhyy.... Olen just vasta ottanut palkkarin käyttöön (ananasmehu ja soijaprode), joten mietin, kannattaako sitä käyttää vai ei. Tosin olen jo aiemminkin miettinyt, josko treenailisi ilman palkkaria. Tosin ehkä ton pussin ainakin vois käyttää loppuun. (Palkkaripohdinnoissani voin siirtyä varmaan toiseen ketjuun, että ei mene ihan offiksi.)

Motivaatiovinkkejä ei nyt varsinaisesti, mutta luettavaa paljonkin; täällä tekstiä viljatuotteista ja täällä kerrotaan, mitä kropassa tapahtuu kun vedät hiilariöverit. :)
Treenijuomaksi/palkkariksi sopii hyvin myös esim. pelkkä BCAA, varsinkin jos rasvaprosentti on yli 20%.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaas nyt pikaisesti vielä oma esimerkkipäivä:

-Voi: 4.0 g
-Lehtisalaatti: 30.0 g
-Kananmuna: 165.0 g
-Ananas, tuore kuorittu: 130.0 g

---------------------------------

-Avokado kuorittu, kivetön: 60.0 g
-Paprika: 50.0 g
-Kesäkurpitsa: 50.0 g
-Lehtisalaatti: 40.0 g
-Tomaatti, aurinkokuivattu öljyssä: 15.0 g
-Tomaatti: 50.0 g
-Öljy, Knossos Oliiviöljy: 5.0 g
-Tonnikala, paloja vedessä Pirkka: 100.0 g

-Pähkinä, sekoitus Lidl: 7.0 g
-Kalkkunan rintafilee: 125.0 g
-Öljy, Knossos Oliiviöljy: 5.0 g
-Voi: 5.0 g
-Munakoiso: 200.0 g

Treenin jälkeen (normaalisti myös palkkari, tällä hetkellä ei):

-Omena, kuorineen: 200.0 g
-Kuivatut hedelmät: 30.0 g
-Ananas, tuore kuorittu: 125.0 g
-Naudanfilee: 125.0 g
-Voi: 5.0 g
-Papu, vihreä keitetty: 150.0 g

-Kalkkunan rintafilee: 45.0 g
-Paprika: 50.0 g
-Tomaatti: 45.0 g
-Lehtisalaatti: 40.0 g
-Öljy, Knossos Oliiviöljy: 10.0 g
-Kananmuna: 110.0 g

1698.2kcal P138.6g (33%) / H82.3g (20%) / R87.8g (47%)

Olen sittemmin vähentänyt voin käyttöä ja hedelmien määrää ja jättänyt kuivatut hedelmät kokonaan pois, mutta muuten aika pitkälti jotain tollaista joka päivä. Kasvikset vaihtuu sen mukaan, mitä kaupassa on tarjouksessa, ja lohta syön muutaman kerran viikossa.

Tätä kyllä kiinnostais kokeilla... uskon, että luonnollisella ja "alkukantaisella" ravinnolla ihminen voi paremmin, iho pysyy paremmassa kunnossa ja painonhallinta on helpompaa. Itseäni kiinnostais kokeilla tuollaista ruokavaliota, koska haluaisin nähdä miten se vaikuttaa ihon kuntoon (mulla on atooppinen, kuiva ja herkkä iho - iho ärtyy todella helposti). Kiitos noista linkeistä ja esimerkkiruokailuistasi! :)

Mulla alkaa dieetti tuossa alkuvuodesta ja harkitsen kokeilevani tätä. Se on totta, että aika radikaalilta muutokselta tuo tuntuu kun on tottunut syömään yleisten suositusten mukaisesti. Suurin muutos tuossa lienee viljojen jättäminen ja rasvan käytön huomattava lisääminen. Kokeilin joskus vhh-ruokavaliota, mutta se meni mönkään sen takia, etten "uskaltanut" käyttää niin paljon rasvaa kuin ko. ruokavaliossa kuuluisi --> jaksaminen oli nollassa ja lopulta totesin, ettei se ole mun juttu (näin käy varmaan monelle?). Ois kiva kokeilla, miten se toimii oikein syödessä.

Voisitko vielä kertoa, että miten sun kroppa suhtautui ruokavalion muutoksiin alussa? Luulis että se reagoi jotenkin, kun on tottunut ensin ottamaan energiansa viljoista ja maitotuotteista jne. ja sitten ko. energianlähteet ei kuulukkaan enää ruokavalioon. Huomasitko itse alussa väsymystä, heikotusta tms. oireita vai muuttuiko olo heti paremmaksi muutoksen jälkeen?

Sit tulee tietysti nämä käytännönjärjestelyt, mm. kouluruokailu ei oikein palvele tuollaisen ruokavalion toteuttamista (aloitan amk-opiskelun tammikuussa) :rolleyes: Toisaalta, oon miettinyt että saatan muutenkin tehdä eväät kouluun mukaan - etenkin dieetillä - joten eipä toi mikään ongelma ole :) Vierailla voi sitten valita sellaisia ruoka-aineita, jotka sopivat omaan tyyliin (esim. salaattia ja lihaa/kanaa/kalaa - jättää ne perunat sitten ottamatta).

Voisitko vielä kertoa, että miten sun kroppa suhtautui ruokavalion muutoksiin alussa? Luulis että se reagoi jotenkin, kun on tottunut ensin ottamaan energiansa viljoista ja maitotuotteista jne. ja sitten ko. energianlähteet ei kuulukkaan enää ruokavalioon. Huomasitko itse alussa väsymystä, heikotusta tms. oireita vai muuttuiko olo heti paremmaksi muutoksen jälkeen?

Ei ollut mitään väsymystä, heikotusta tai muutakaan, päinvastoin. Ensimmäisenä muutoksena huomaa ehkä sen, että sokeri- ja hiilarihimoja ei oo niin paljoa (tosin miinuksille mentäessä niitä tulee melkein ruokavaliosta riippumatta). Nyt kun tällä tavalla on syönyt jo vähän pidempään, huomaa helposti viljatuotteiden sopimattomuuden kun niitä silloin tällöin tulee syötyä; turvotusta, ilmavaivoja, väsymys, seuraavan päivän sairas sokerihimo, iho reagoi jne. Jos otat vaikka parin viikon primal-kokeilun, eihän siinä mitään häviä. :) Sit jos sen parin viikon jälkeen kokee, ettei homma toimi niin palaa vaan normisafkoihih.

Mullakin on koulussa aina omat eväät mukana, niitä tottuu nopeasti kanniskelemaan joka paikkaan. Alussa oli kieltämättä vähän rasittavaa, mutta nyt en lähtisi mihinkään ottamatta jotain omaa evästä mukaan.

Btw. jos haluat jutella tästä enemmän, niin mulle voi laittaa privaakin :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZRAD3j56_Zg&feature=PlayList&p=87EDF9FEB8FD49C8&playnext=1&index=44

Eikö tässä klipissä puhuva kaveri paasaa just tällaisen käsittelemättömän (jopa ra'an) ravinnon hyvistä puolista?

Tossa puhutaan raa'asta vegaanisafkasta (eli käytännössä pelkistä raaoista kasviksista), joka taas on ihan oma asiansa. Varmasti tuollaisellakin syömisellä on etunsa, mutta satun tykkäämään lihasta ja kypsennetyistä kasviksista.;)

Moi,

Kuinka hyvin (rankempi) treenailu sujuu noudattaessa tätä ruokavaliota? Itse käyn salilla, lenkeillä (n. 1 tunti/laaki) ja spinningissä. Eli onko niin että periaatteessa treeniä pitäisi muokata intervallityyliseksi?

Taidan olla jonkinlaisessa hiilari-oravanpyörässä kun tuntuu siltä että esim. vilja ja riisituotteiden tarve treenipäivinä on aivan huimaa. Verensokeri myös ailahtelevaa - eli ajoittain kun lasku iskee niin tulee kärttyinen ja vetämätön olo. Erityisesti iltaisin (jos vielä on ollut iltapäivätreeni) jos en syö hiilareita niin herään aamuyöstä enkä saa unta ennen kuin syön jotain hiilaripitoista - sydän hakkaa ja nuo matalan verenpaineen muutkin oireet vaivaavat. Ei oikein järkevää mielestäni ja syy saattaisi todellakin olla nuo hiilarit.

Pidän toisaalta pitkistä lenkeistä jne. niin en niistäkään tahtoisi luopua - eli mitenkä onnistuu tuo palautuminen ja mistä energiaa/jaksaminen lenkkejä varten?

Mukavaa että täältä löytyy muitakin raa'an ravinnon syöjiä. Tuo ruokavaliosi näyttää aikalailla samalta kuin omani, mutta tietenkin 90kg miehenä annosmäärät eriävät huomattavasti.

Mitenkäs lähtisit itse nostamaan ravintomääriä tuossa esimerkkiruokavaliossasi n2500-3000kcl pintaan?
Itsellä tulee väkisinkin opiskelijabudjetilla noita kananmunia kulutettua kennoittain viikossa.

proteiineissa kaikki muut liharuoat ovat käytössäni paitsi kana.
riistalihaakin pystyy saamaan pakkaseen metsästäviltä kavereilta ja voin todeta ettei mikään ole niin hyvää kuin iso kasa salaattia med teeren liha. :kuola:

Moi,

Kuinka hyvin (rankempi) treenailu sujuu noudattaessa tätä ruokavaliota? Itse käyn salilla, lenkeillä (n. 1 tunti/laaki) ja spinningissä. Eli onko niin että periaatteessa treeniä pitäisi muokata intervallityyliseksi?

Taidan olla jonkinlaisessa hiilari-oravanpyörässä kun tuntuu siltä että esim. vilja ja riisituotteiden tarve treenipäivinä on aivan huimaa. Verensokeri myös ailahtelevaa - eli ajoittain kun lasku iskee niin tulee kärttyinen ja vetämätön olo. Erityisesti iltaisin (jos vielä on ollut iltapäivätreeni) jos en syö hiilareita niin herään aamuyöstä enkä saa unta ennen kuin syön jotain hiilaripitoista - sydän hakkaa ja nuo matalan verenpaineen muutkin oireet vaivaavat. Ei oikein järkevää mielestäni ja syy saattaisi todellakin olla nuo hiilarit.

Pidän toisaalta pitkistä lenkeistä jne. niin en niistäkään tahtoisi luopua - eli mitenkä onnistuu tuo palautuminen ja mistä energiaa/jaksaminen lenkkejä varten?

V: Treenejä ei tarvitse muokkailla ruokavalion mukaiseksi.

Syön mahdollisimman käsittelemätöntä ja vähähiilihydraattista ruokaa, eikä sillä ole ollut kuin positiivinen vaikutus treenailuun. Kasviksista saa kaiken palautumiseen tarvittavan hiilarin, vaikka pitoisuudet olisivatkin pieniä.

Myöskään kestävyysharjoitteluun et tarvitse erityisiä hiilaritankkauksia. Testasinkin tämän käytännössä. Ennen n. 30 kilometrin pikamarssia söin aamiaiseksi pekonia ja munia ja sen aikana pähkinöitä ja omenan runsaan veden kera. Marssin päätyttyä söin aivan normaalia VHH-dieetin mukaista evästä, salaattia ja lihaa yms. ja palautuminen tuntui jopa huimemmalta kuin entisessä viljapullaruokavaliossani.

Ajattele asiaa niin, että muinaiset metsästäjä-keräilijätkin jaksoivat jahdata antilooppia päiväkaudet marjojen, lihan, kasvisten ja rasvan voimalla. Ei tarvittu pasta/vehnäjalostetta polttoaineeksi.

Kyllähän tämä lähestyy sitä dieettiä mikä on meille ihmisheimolle kaikkein sopivin. Vielä kun muistaa myös runsaan marjojen saannin, korvaa mm. ruokasuolapaskan (NaCl) merisuolalla jne. Ja kun urheilija tarvitsee hiilareita, niin ei viljatuotteita kannata unohtaa. Mutta niissäkin ne täysjyvätuotteet hyllystä matkaan.

Moroo,

Itselläni on kanssa aika itsestään muovautunut samantyylinen ruokavalio. Aluksi aloin karsimaan hiilihydraatteja pullamössöleivästä ja valkoisista jauhoista ja einesruuista. Homma toimi hyvin ja treenit kulki.

Myöhemmin halusin kokeilla jotain muuta, niin testailin muutamia viikkoja ketoa ja muutenkin hyvin tarkkaa VVH-dieettiä. Niillä tuli kuitenkin raja vastaan rankoissa pitkissä aerobisissa harjoitteissa, joten päätin nostaa hiilarien määrää.

Nykyään syön varmasti 20-100g HH päivässä, enkä niin ressaa kaloreista enkä hiilareista, mutta teen kokoajan (90% / 10%) hyviä päätöksiä ja syön puhtaita ruokia. Kun lopetti hiilareista stressaamisen, huomasi, että kyllä se treeni kulki vaikka ei tankannutkaan 100g puuroa aamulla (vaikka se niin ihanaa onkin).

Koulu/työpaikkaruokailu on ainoa kinkkinen paikka, mutta kyllä sieltäkin yleensä selviää kunnialla kunhan malttaa mielensä.

Mitenkäs lähtisit itse nostamaan ravintomääriä tuossa esimerkkiruokavaliossasi n2500-3000kcl pintaan?
Itsellä tulee väkisinkin opiskelijabudjetilla noita kananmunia kulutettua kennoittain viikossa.

Kananmunat ja erilaisten rasvojen lisääminen on varmaan kaikista halvin ja mukavin tapa lisätä noita kaloreita. Proteiineja en yli 3g/painokilo lähtisi nostamaan, ja tosi isot kasvismäärät on sekä kalliita että epäkäytännöllisiä, joten lisää vaan rasvoja peliin. Itse söisin pähkinöitä (ja pähkinätahnoja) joka aterialla :kuola:.

Toi kananmunien jatkuva roudaaminen on kyllä rasittavaa, tällaisellakin pikkutytöllä menee 50-70 munaa viikossa :D.

Aloitin eilen aamulla "testikauden". Ajatuksena kokeilla miten hommat sujuu paleo/primal-tyyppistä ruokavaliota noudattaen ja josko saisin verensokerini aisoihin näin. Punaisena lankana että "jos syöminen vaatisi kypsennystä niin sitä ei syödä". :) Kasvikset, hedelmät ja ehkä myös pavut OK. Kaurahiutaleet pitää miettiä vielä. Maitotuotteet päätin myös pitää valikoimissa. Lisäkalorit korvaamaan menetettyjä hiilarikaloreita pehmeistä rasvalähteistä. Treenailen aktiivisesti ja en tahdo romuttaa saavuuksiani!

Eittämättä jo nyt on erilainen ja ehkäpä kevyempi olo. Energiaa kyllä riittää mutta hiilarien niukkuuden toisaalta tuntee, sanoisinko eräänlaisena väsymystä muistuttavana fiiliksenä. Mutta niin kuin sinänsä ei siis väsytä... Sekin on jokseenkin selvää että verensokerin heittelyt hävisivät about heti. Aika uskomatonta. Nälän kyllä tuntee, mutta se ei ole yhtä perustavaa laatua kuin ennen.

Mitenkäs tämän "erilaisen" olon kanssa on - tottuuko keho jossain vaiheessa?

Täällä mennään myös samankaltaisella ruokavaliolla. Viljat jätin jo vuosia sitten alunperin pois, mutta nyt kuluneella vuodella ne tulivat kiireiden ja treeni-innon kadottua ruokalistalleni takaisin. Pari päivää sitten siirsin makaronit sun muut ylähyllylle piiloon ja alahyllyt täyttyivät tuoreista hedelmistä.

Placebo-efekti on mahtava tai mieli on virkistynyt ihan muuten vaan, sillä energiaa on tullut aivan toisella tavalla elämään. Joku alkukantainen vaisto se päässä kehottaa hedelmien syöntiin, sillä niitä on tullut mätettyä melkein kaksin käsin kaapista. Viljalla en samanlaista himoa ole koskaan huomannut.

Tuoreen ananaksen kanssa kannattaa muuten olla varovainen. Pistin tänään yhden kuorittuna naamariin ja suussa alkoi mieletön polte. Kieli ja kitalaki tuntuu aivan kuin palaneelta. Googletuksen mukaan syynä oli ananaksen sisältämä happo. Tästä lähtien leikkaan vihreän osan irti, ja laitan ananaksen yöksi jääkaappiin leikattu puoli alaspäin ennen nautiskelua... :eek:

Syön itse melkolailla tämänkaltaisesti, tosin käytän paljon myös maitojalosteita, eli rahkaa ja raejuustoa. Aiheesta on ollut viimeaikoina paljon juttuja ja keskustelua eri medioissa. Itselläni kuitenkin pistää silmään, kun argumentoidaan, että näin ihminen on tarkoitettu syömään, ja jo kivikaudella jne... Silloin kuitenkin, jos joku itseni ikäiseksi onnistui elämään, hän oli jo kumaraselkäinen hampaaton vanhus. Ja tiedän tiedän, ravinnon saannin epäsäännöllisyys, terveydenhuolto jne. Niitä ei tarvitse alkaa luetella. :) Mutta kuitenkin ihmetyttää, ettei missään lähteessä koskaan edes viitata tähän puoleen, vaan estoitta ylistetään kivikautista järkevyyttä. :) (ps. tämä oli vain huomio yleisen aiheenkäsittelyn puutteellisuudesta, toki pidän ruokavaliota järkevänä, kun sitä itsekin jossainmäärin noudatan.)

Voisin kompata edellistä. ^

Itse pyrin myös elämään aika lailla tämän mukaan, mutta maitojalosteet aion ehdottomasti pitää. Aloitin testaamaan uutta ruokavaliota tuossa syksyn aikana ja pakko sanoa että positiiviset ovat kokemukset tähän asti. :) Viljatuotteita ei enää edes tee mieli. Sen tilalle ovatkin tulleet hedelmät, erityisesti banaani ja omena :kuola: Ehkä suurin juttu minkä on huomannu on, että ei tuu enää sellaisia järkyttäviä nälän tunteita ;)

Yhtälailla ketjun aiheena voisi olla primal lifestyle. Riittääköhän 10 tai edes 20km mitä ihminen on suunniteltu kävelemään päivässä?

Jep, ja luuston terveyttä ajatellessa pitää ottaa paljon muitakin tekijöitä huomioon kuin kalsium; riittävä D-vitamiinin saanti, luita kuormittava säännöllinen liikunta jne. Lisää voi lukea esim. täältä.

There are several key factors in mitigating bone loss. Though the dairy industry has been powerfully effective in establishing calcium as the essential component of bone health, I fear this has probably hurt us more than it’s helped. I’m certainly not diminishing the importance of calcium here, but all you have to do is look at our high rates of osteoporosis, fracture fatalities in the senior population, and perhaps even the type 2 diabetes epidemic to realize it takes more than a glass of milk or a calcium chew to maintain the bones.

Seesaminsiemenet ovat mainio kalsiuminlähde! <3 Mantelin kanssa noin samoissa kalsiumpitoisuussarjoissa painivat ruusunmarja ja soijarouhe.

Suositut

Back
Ylös Bottom