Ne, jotka vastustavat Haavistoa tämän homouden takia, voidaan mielestäni jakaa pääosin kahteen ryhmään: "Meillehän ei puppelipoikaa pressaks valita" -tyypit ja "Mulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta en halua homoa presidentiksi, koska: linnanjuhlat, ulkopolitiikan mahdolliset ongelmat tietyissä maissa, vähä-älyinen parturipojupuoliso" -tyypit.
Ensimmäiselle ryhmälle ei voi mitään, jos ei suvaitse homoja niin sitten ei suvaitse. Mulle vaan tulee väistämättä hieman juntti ja takapajuinen kuva näistä ihmisistä, sori vaan.
Mut tämä toinen ryhmä. Mikään noista perusteluista ei vaikuta presidentin oikeisiin tehtäviin, paitsi ehkä juuri esim. valtiovierailut suvaitsemattomiin maihin. Mutta mun mielipide on se, että suvaitsevaisuuden puolesta pitää taistella senkin uhalla, että suhteet johonkin Pakistaniin saattavat hieman heiketä. Suomi olisi tietyllä tapaa suvaitsevaisuuden edelläkävijä (vaikka onhan näitä muutamia muitakin maita, joissa esim. pääministeri on homo), jos Haavisto valittaisiin.
Mainittakoon vielä, että äänestän todennäköisesti Niinistöä toisella kierroksella. Lähinnä vaikuttavan talousalan kokemuksen ja tuntemuksen takia. Muutenkin jämpi ja uskottava mies.
Hienoa, että saatiin toiselle kierrokselle kaksi hyvää vaihtoehtoa.
Edit. Niin ja eiköhän Haavisto yhtälailla menetä ääniä pelkästään homoutensa takia, kuin saa niitä.