Presidentinvaalit 2012

Juu... kiva kuulla että joku on samaa mieltä kanssani... noihin alle parikymppisiin uppoaa tuo vihreiden ja vasemmistoliiton populismi kuin kuuma naskali voihin. "Jos äänestät noita olet rasisti, jos äänestät meitä et ole, ethän halua olla rasissssisti ethän" :D Miksiköhän populismi yhdistetään aina sinne oikean laidan puolueisiin vaikka vasemmalta laidalta tarjotaan enemmän höpöhöpöhömppää kuin oikealta puolelta?

Nuorethan on just yks syy esim persujen kannatuksen nousuun, tosin samoin käy kaikilla keskustasta kauempana olevilla puolueilla (lähinnä viitaten persuissa mamuasioihin ja EU:in). En sitten tiiä, että onko se hyvä vai paha, mutta usein nuoriin uppoo kaiken vastustaminen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä taas olen vahvasti eri mieltä tuosta, että väittelyn järjestäminen lukiolla olisi huono asia. Eilen juuri ajattelin, että onpa hyvä idea viedä tämä tentti nuorten "arvioitavaksi". Monella lukiolaisella ei ole sen kummempaa pohjatietoa ehdokkaista tai heidän harjoittamastaan politiikasta ja joutuvat arviomaan tenttiä vain siellä kuulemansa perusteella. Toki "valistuneita" joukosta löytyy, mutta uskoisin enemmistön tietävän ehdokkaat lähinnä nimeltä. Tällöin arvionti keskittyy puhtaasti ehdokkaan argumentointiin ja siinä esittämiin mielipiteisiin ja niitä ehdokkaiden vastauksia oikeasti kuunnellaan. Toista se on vanhempien ihmisten keskuudessa. Heille ehdokkaat ovat luoneet jonkunlaisen imagon ja taustat ovat jossain määrin tuttuja. Mitä on tässä ihmisten äänestysaikeita seurannut, niin todella suurella osalla äänestyspäätökset tehdään puhtaasti mielikuvilla ("Se Lipponen on jo niin vanha", "Haavistohan on homo", "kepulaiset pettää aina", "Niinistön vaimo on niin ihana" jne), eikä ehdokkaiden todellisilla mielipiteillä, saati tentissä menestymisellä, ole mitään merkitystä. Jossain Mtv3:n tenteissä ehdokkaiden menestystä kyseisessä väittelyssä kysellään internetissä, joissa Soinilla on 90% mielestä mennyt parhaiten ennen kun tentti on edes kerennyt alkamaan. Eikä se siitä mihinkään muutu.

Eihän lukiolaisilla ehkä sitä tietämystä elämästä ja politiikasta sen kummemmin ole, mutta tulipahan käsiteltyä aiheita hivenen toisesta näkökulmasta. Ihan hyviä poimintoja pari kysymystä heiltä. Erityisesti Biaudetille esitetty kysymys osui aika hyvin "suoneen". Toki aika turhanpäiväisiäkin kysymyksiä oli joukossa.

Minä muistan tehneeni lukiolaisena argumentaatioanalyysin europarlamenttivaalien ehdokkaille järjestetystä väittelystä. Kun ehdokkaat eivät olleet ennestään tuttuja, ei ennakkoasenteet vaikuttaneet analysointiin mitenkään. Lopputulos oli todella hyvä ja valaiseva. Ehdokkaiden argumentointitaidoissa ei kyllä ollut hirveästi kehumista. Mm. Liisa Jaakonsaarta pidän edelleen täydellisenä idioottina, kiitos tuon tilaisuuden.
 
Minä olen kyllä sitä mieltä, että nuoret eivät oikeasti tiedä yhtään mitään mistään. :)

"Kaikki sellainen nuorissa on tulevaisuus" -puhe on aika väsynyttä läppää. Ja nykyään siihen vielä lisätään, että "tule sosiaaliseen mediaan ja siellä me nuoret ollaan".. :rolleyes: Jos ovat siellä, niin olkoot. Ovatpahan jotenkin eristettynä oikeasta maailmasta.

Se että nuorilla ei ole äänioikeutta on ihan oikein. Itseasiassa sen voisi nostaa vaikka 21-vuoteen saman tien. Haluaisiko joku oikeasti, että joku 18vee jätkä päättäisi oikeasti mistään asiasta mitään? Muistelkaapa itse mitä silloin mielessä pyöri ja kuinka ehdottomia olitte vaikka asiaa et pohtinut minuuttia pitempään ja sekin vain yhdeltä kantilta. 99% teineistä on vielä ihan idiootteja maailman silmissä ja pahinta on että he ovat usein OMASTA mielestään tosi kartalla maailmasta. Eivät ole!

Ja tämän perustan sille, että minä ja kaikki tuntemani ihmiset ovat samaa mieltä sitten kun ovat kasvaneet vanhemmaksi. Kaikki ovat olleet teininä idiootteja. :)
 
Vaikeina aikoina tarvitaan vahvoja, päteviä ja kokeneita johtajia. Väyrynen olisi presidentti, joka pystyisi aidosti palauttamaan kansallismielisyyden ja ylpeyden maastamme. Varmasti lois myös yhteishenkeä. Kekkosen kätyri, mutta mitä sitten - Kekkosen jälkeen meillä ei todellista arvojohtajaa ole ollut presidenttinä. Ääni Väyryselle täältäkin, vaikka Niinistö tämän homman vie.
 
Minä olen kyllä sitä mieltä, että nuoret eivät oikeasti tiedä yhtään mitään mistään. :)
Niin ja mitä sitten? Eihän tässä pointti ollut se, mitä nuo nuoret tietää tai ketä he aikovat äänestää. Eihän lukiolaisista iso osa edes saa äänestää. Minä ajoin takaa sitä, että monesti tällaiset taustoista tietämättömät nuoret osaavat arvioida objektiivisemmin ehdokkaiden esiintymistä, käyttäytymistä ja argumentointia. Siksi mielestäni ihan hyvä idea antaa heidän arvioida ehdokkaiden menestymistä tentissä. Ihan hyvin mielestäni he vielä ehdokkaita arvioivat, eikä mitään automaatiopisteitä näyttänyt ehdokkaille heruvan. Jos mitään sanottavaa aiheeseen ei ollut, niin pohjilla oltiin äänestyksessä, jne. Se, että lukiolaisten annettiin kysyä joitain laatimiaan kysymyksiä, oli täysin merkityksetöntä, suurin osa aiheista olisi käsitelty muutenkin. Ja paikalla ylipäätän nyt ei mitään merkitystä ole. Erona "normaaliin" tenttiin oli lähinnä tuo, että juuri lukiolaiset arvioivat ehdokkaita. Ja kuten moneen kertaan sanottua, pidän tuota hyvänä asiana.

Enkä kyllä muutenkaan täysin allekirjoita noita nuoriin/teineihin kohdistuvia väittämiä. Idealisteja nuoret yleensä ovat, mutta se sallittakoon, ei siinä tässä tapauksessa sen kummempaa haittaa ole. Se, että vanhempana asiat ja omien mielipiteiden muodostaminen ei jaksa enää kiinnostaa, ei välttämättä ole vain positiivista. Se kehitys, mitä yleensä nuoresta idiootista idealistista "järkeväksi" aikuiseksi tapahtuu, on lähinnä sitä, että huomataan, ettei niillä omilla näkemyksillä ole mitään merkitystä ja todetaan, että helpoimmalla selviää, kun vaan menee virran mukana. Mitä nyt joskus naapurille valitetaan siitä, miten tyhmiä kaikki muut on. Ei siinä välttämättä sen kummempaa näkökulman avartumista ja tietämyksen lisääntymistä tapahdu. Valitettavasti.
 
Kattelin tossa "korkojen kera" jossa oli Haavisto kumppaninsa kanssa vierailulla. Eh vittu, mun mielestä mautonta heittää läppää siitä et kun tää haaviston toyboy oli palanu ratista. Sekö on sitten huumorin paikka? Jotenki vitun säälittävä koko Haavisto, toi pari on ku poika (toyboy) olis aikoinaan eläny ilman isää ja nyt saanu isän (Haaviston).
 
Kuulin tänään sporassa miten kaksi pissistä puhui heidän koulussaan järjestettyjen leikkivaalien tuloksista. Siellä oli kärki kaksikko ollut Niinistö ja Soini :)
 
http://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/2012011315075623_pd.shtml

Toivottavasti tuo Haaviston ja Antonion lapsen "harkinta" jää harkinta asteelle, en vois kuvitella lapselle "paskempaa" paikkaa kasvaa kuin kahden homon kasvattamana. Homoudella on kiva ratsastaa tässä viherpiipertäjien yhteiskunnassa, ollaan niin suvaitsevaisia ku olla voi. Joku viisaampi, psygologi/psykiatri vois antaa tähän arvion voiko tuollaisesta lapsesta kasvaa normaali hetero jos elämän arvot/kasvatus on kahden miehen antamia. Juu joku narkki/alkoholisti perhe ei ole sen parempi mut ei toikaan anna kyllä elämälle kovin hyvää tulevaisuutta.
 
http://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/2012011315075623_pd.shtml

Toivottavasti tuo Haaviston ja Antonion lapsen "harkinta" jää harkinta asteelle, en vois kuvitella lapselle "paskempaa" paikkaa kasvaa kuin kahden homon kasvattamana. Homoudella on kiva ratsastaa tässä viherpiipertäjien yhteiskunnassa, ollaan niin suvaitsevaisia ku olla voi. Joku viisaampi, psygologi/psykiatri vois antaa tähän arvion voiko tuollaisesta lapsesta kasvaa normaali hetero jos elämän arvot/kasvatus on kahden miehen antamia. Juu joku narkki/alkoholisti perhe ei ole sen parempi mut ei toikaan anna kyllä elämälle kovin hyvää tulevaisuutta.

Varmasti sinun olisi nyt tosiaan hyvä kysyä lääkäriltä, voiko homojen lapsesta kasvaa normaali hetero. Jännittävää, miten pahana asiana näet homouden. Sinä et varmaankaan tunne yhtäään homoa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten vanhempien homous olisi lapselle niin paha asia, mutta ehkäpä sen tarkempi selvittäminen ei kuulu tähän aiheeseen. Tottahan sinulla varmasti tarvittaessa olisi hyvät perusteut. :)

Wikipediasta hauska juttu homojen "adoptoimista" kasvateista: Homoseksuaalisuutta esiintyy eläinkunnassa etenkin sosiaalisten eläinten, kuten vesilintujen ja -nisäkkäiden, apinoiden ja ihmisapinoiden keskuudessa. Yleisintä se on Australiassa elävillä mustajoutsenilla, joiden pariskunnista noin neljännes on keskenään samaa sukupuolta, useimmat koiraspareja. Useimmat näistä pariskunnista hoivaavat yhdessä joko omaa tai muilta ryöstettyä jälkikasvua, ja koirasparien hoivaamilla poikasilla on jopa suurempi eloonjäämisprosentti kuin heteroparien hoivaamilla.
 
http://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/2012011315075623_pd.shtml

Toivottavasti tuo Haaviston ja Antonion lapsen "harkinta" jää harkinta asteelle, en vois kuvitella lapselle "paskempaa" paikkaa kasvaa kuin kahden homon kasvattamana. Homoudella on kiva ratsastaa tässä viherpiipertäjien yhteiskunnassa, ollaan niin suvaitsevaisia ku olla voi. Joku viisaampi, psygologi/psykiatri vois antaa tähän arvion voiko tuollaisesta lapsesta kasvaa normaali hetero jos elämän arvot/kasvatus on kahden miehen antamia. Juu joku narkki/alkoholisti perhe ei ole sen parempi mut ei toikaan anna kyllä elämälle kovin hyvää tulevaisuutta.

Kyllä kai pari hinttaria voi antaa paremman kodin jollekkin ilmapallovatsa kehitysmaanlapselle joka muuten kuolisi nälkään. Itse olin ennen vastaan homojen adoptiota mutta kun mietin että antavat ne varmasti hyvän kodin juurikin köyhienmaiden lapsille tai sitten joillekkin narkkareiden muksuille. Mutta adoptio jonossa pitäisi kyllä silti hetero pariskunnan olla aina pari pistettä edellä.
 
Varmasti sinun olisi nyt tosiaan hyvä kysyä lääkäriltä, voiko homojen lapsesta kasvaa normaali hetero. Jännittävää, miten pahana asiana näet homouden. Sinä et varmaankaan tunne yhtäään homoa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten vanhempien homous olisi lapselle niin paha asia, mutta ehkäpä sen tarkempi selvittäminen ei kuulu tähän aiheeseen. Tottahan sinulla varmasti tarvittaessa olisi hyvät perusteut. :)

Wikipediasta hauska juttu homojen "adoptoimista" kasvateista: Homoseksuaalisuutta esiintyy eläinkunnassa etenkin sosiaalisten eläinten, kuten vesilintujen ja -nisäkkäiden, apinoiden ja ihmisapinoiden keskuudessa. Yleisintä se on Australiassa elävillä mustajoutsenilla, joiden pariskunnista noin neljännes on keskenään samaa sukupuolta, useimmat koiraspareja. Useimmat näistä pariskunnista hoivaavat yhdessä joko omaa tai muilta ryöstettyä jälkikasvua, ja koirasparien hoivaamilla poikasilla on jopa suurempi eloonjäämisprosentti kuin heteroparien hoivaamilla.

Itseasiassa entisen kimmakaverin broidi oli umpi homo ja tultiin hyvin juttuun ja ystäväpiiristäkin löytyy homo/homoja. Epäilin vaan sitä et miten lapsesta voi kasvaa normaali jos elämän opit otetaan pelkästään kahdelta mieheltä, siinä kun jää se äidiltä saatu rakkaus/läheisyys kokonaan pois. Voi olla et olen väärässäkin mut tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta et kaksi miestä kasvattais tasapainoisen heteron lapsen. En nyt lähtis ihan vertaamaan eläimen ja ihmisen välisiä kasvatus tapoja.
 
Kyllä kai pari hinttaria voi antaa paremman kodin jollekkin ilmapallovatsa kehitysmaanlapselle joka muuten kuolisi nälkään. Itse olin ennen vastaan homojen adoptiota mutta kun mietin että antavat ne varmasti hyvän kodin juurikin köyhienmaiden lapsille tai sitten joillekkin narkkareiden muksuille. Mutta adoptio jonossa pitäisi kyllä silti hetero pariskunnan olla aina pari pistettä edellä.

Toki toki voi antaa hyvän kodin ja paljon "tunteita", sitä vaan mietin et onko se malli mitä kaks homoa voi antaa niin hyväksi lapselle. Toki tuossa tapauksessa jossa peli on niinsanotusti menetetty niin on kai parempi et homo "kasvattaa/syöttää" kuin se ettei saa ruokaa ollenkaan.
 
Itseasiassa entisen kimmakaverin broidi oli umpi homo ja tultiin hyvin juttuun ja ystäväpiiristäkin löytyy homo/homoja. Epäilin vaan sitä et miten lapsesta voi kasvaa normaali jos elämän opit otetaan pelkästään kahdelta mieheltä, siinä kun jää se äidiltä saatu rakkaus/läheisyys kokonaan pois. Voi olla et olen väärässäkin mut tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta et kaksi miestä kasvattais tasapainoisen heteron lapsen. En nyt lähtis ihan vertaamaan eläimen ja ihmisen välisiä kasvatus tapoja.

Kiitos vastauksesta. Mukava huomata, että arvioin sinut väärin. Itse en ihan niin pajon usko tuohon äitiyden ihmevoimaan, vaan ajattelen, että lapselle on vain tärkeää saada perheeltään rakkautta ja tukea, sekä tuntea lähipiirissään paljon ihmisiä, miehiä ja naisia, jotta kasvaisi tasapainoiseksi aikuiseksi.
 
Niin ja mitä sitten? Eihän tässä pointti ollut se, mitä nuo nuoret tietää tai ketä he aikovat äänestää. Eihän lukiolaisista iso osa edes saa äänestää. Minä ajoin takaa sitä, että monesti tällaiset taustoista tietämättömät nuoret osaavat arvioida objektiivisemmin ehdokkaiden esiintymistä, käyttäytymistä ja argumentointia. Siksi mielestäni ihan hyvä idea antaa heidän arvioida ehdokkaiden menestymistä tentissä. Ihan hyvin mielestäni he vielä ehdokkaita arvioivat, eikä mitään automaatiopisteitä näyttänyt ehdokkaille heruvan. Jos mitään sanottavaa aiheeseen ei ollut, niin pohjilla oltiin äänestyksessä, jne. Se, että lukiolaisten annettiin kysyä joitain laatimiaan kysymyksiä, oli täysin merkityksetöntä, suurin osa aiheista olisi käsitelty muutenkin. Ja paikalla ylipäätän nyt ei mitään merkitystä ole. Erona "normaaliin" tenttiin oli lähinnä tuo, että juuri lukiolaiset arvioivat ehdokkaita. Ja kuten moneen kertaan sanottua, pidän tuota hyvänä asiana.

Enkä kyllä muutenkaan täysin allekirjoita noita nuoriin/teineihin kohdistuvia väittämiä. Idealisteja nuoret yleensä ovat, mutta se sallittakoon, ei siinä tässä tapauksessa sen kummempaa haittaa ole. Se, että vanhempana asiat ja omien mielipiteiden muodostaminen ei jaksa enää kiinnostaa, ei välttämättä ole vain positiivista. Se kehitys, mitä yleensä nuoresta idiootista idealistista "järkeväksi" aikuiseksi tapahtuu, on lähinnä sitä, että huomataan, ettei niillä omilla näkemyksillä ole mitään merkitystä ja todetaan, että helpoimmalla selviää, kun vaan menee virran mukana. Mitä nyt joskus naapurille valitetaan siitä, miten tyhmiä kaikki muut on. Ei siinä välttämättä sen kummempaa näkökulman avartumista ja tietämyksen lisääntymistä tapahdu. Valitettavasti.

Höpöhöpö. Laita tämä viestisi talteen ja lue vaikka muutaman vuoden päästä uudestaan. Veikkaan, että posket punottavat.

Ihminen kokee ja arvioi maailmaa kokemukseensa ja tietoihinsa perustuen. Nyt nuorilla ei ole oikein vielä kumpaakaan. Nuoret siis tekevät sitä arviointiaan ilman ymmärrystä siitä mitä arvioivat. Ei niin voi tulla oikeaa tietoa. Nuoret tekevät paljon vääriä valintoja ja "haastavat maailmaa". Tästä tulee kolhuja ja siitä elämänkokemusta. Maailman monimuotoisuus vaan avautuu paremmin sen elämänkokemuksen kautta.

Ja missään ihmisten kulttuurissa tai edes eläimien parissa ei ole koskaan annettu nuorille valtaa, vaan yleensä valta on aina vanhoilla kokeneilla yksilöillä. Sitä kannattaa miettiä.
 
Back
Ylös Bottom