Presidentinvaalit 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
[:david: ]Edittinä tohon mun aiempaan postaukseen, että olihan toi torimallikin demokratiaa... mun piti siis sanoo että siitä syystä edustuksellinen demokratia...kaikki varmaan tajus muutenkin...[/:david: ]

Tosta pällitestistä vielä, että voishan semmonen olla äänestäjillekin, mutta se pitäis olla kyllä mallia todella perus, perus, yleistietoa...muuten asetetaan kansalaisia liian eriarvoseen asemaan.

Mitä käytännön hyötyä tommosestä peruspällitestistä olis? Mun mielestä aika vähän, kyllä ne mielikuvat ja kaikki epäolennaisuudet(no vaikka isot tissit) on joillain se päällimmäinen kriteeri kuitenkin. Mun mielestä olis paljon parempi, jos ne ehdokkaat menis vähän tiukemman seulan lävitte, ja niistä sais sitten valita vaikka hyvien juttujen tai tissien perusteella sen oman ehdokkaan...:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
balboa sanoi:
Joku testi kansantaloustieteesta voisi olla paikallaan aanestajille. Jotenkin se ei naurata yhtaan etta siella kopissa kaydaan laittamassa raksi ruutuun ilman etta edes tajuaa mita mikakin politiikka merkitsee kaytannossa. Aanestetaan vaan ihan piruuttaan.

"Tuo on aika kova ukko. Oli hauskat vitsit silla viime vappuna. Aani sille".

Se on hyvä, että edes äänestää. Eniten ottaa päähän ne, jotka eivät koskaan käy äänestämässä ja pitää hirveesti meteliä siitä, että valtiossa kaikki on päin persettä. Pitäis tehdä kansalaisvelvollisuus eikä -oikeus tuosta äänestämisestä.
 
balboa sanoi:
Joku testi kansantaloustieteesta voisi olla paikallaan aanestajille. Jotenkin se ei naurata yhtaan etta siella kopissa kaydaan laittamassa raksi ruutuun ilman etta edes tajuaa mita mikakin politiikka merkitsee kaytannossa. Aanestetaan vaan ihan piruuttaan.

"Tuo on aika kova ukko. Oli hauskat vitsit silla viime vappuna. Aani sille".

Seurauksena on etta asioista aanestetaan ja paatetaan taysin tunnepohjalta ja esim. perusteluksi kelpaa viimelauantaina kayty keskustelu lahikapakan kantisten kanssa.

Jep. Mitäs me yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella olisikaan tehty. Eihän sen eteen paljon ole maailmassa taisteltu aina J.S. Millin ja Mary Wollstonecraftin ajoista lähtien.

Mutta oikeasti, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta se sotii kaikkia tasa-arvon periaatteita vastaan. Minkäs teet, kun kaikkia ei kiinnosta se, kuka olisi paras/ammattitaitoisin hoitamaan suomalaisten asioita.

Luin Halosen haastattelun APU-lehdestä. Halosen mukaan Venäjällä on tapahtunut "suotuisaa demokratiakehitystä". Mitä vittua??? Putin on romuttanut demokratian perusperiaatteista jo vapaan lehdistön TÄYSIN, eikä vastaan hankaavia valtiollisissa yhtiöissä toimivia toimittajia edes päästetä töihin. "Suotuisaa demokratiakehitystä Venäjän malliin." Sitä pitäisi varmaan alkaa viemään ulkomaillekin.

mxm sanoi:
Eniten ottaa päähän ne, jotka eivät koskaan käy äänestämässä ja pitää hirveesti meteliä siitä, että valtiossa kaikki on päin persettä. Pitäis tehdä kansalaisvelvollisuus eikä -oikeus tuosta äänestämisestä.
Tosta olen vähän samaa mieltä. Jengi ei edes ymmärrä eikä arvosta äänestämisoikeutta. Jotkut tosin sanoo, etteivät ymmärrä mitään politiikasta ja jättävät sen takia äänestämättä, joka on hyväksyttävämpää. Mutta silti, syvää paheksuntaa niitä kohtaan jotka eivät äänestä.
 
Uncle Sam sanoi:
Jep. Mitäs me yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella olisikaan tehty. Eihän sen eteen paljon ole maailmassa taisteltu aina J.S. Millin ja Mary Wollstonecraftin ajoista lähtien.

Tohon vaikka oot kyllä oikeessa, niin tollanen pällitestillä rajotettu äänioikeus puoltais siinä paikkaansa, että jos haluat osallistua yhteiseen päätöksen tekoon tulis ottaa vähän asioista selvää. Muutenkin kun vääntäytyä kerran neljässä/kuudessa vuodessa äänestyskoppiin heittään tikalla sopivan ehdokkaan. Siinä tulee vaan sellaset kysymykset, että kenellä on mahdollisuutta aikaa/yms. perehtyä asioihin...jokatapauksessa vähän eritason eriarvoisuutta kun esimerkiks se, että naisilta kiellettiin äänestäminen pelkästään sukupuolen perusteellla...vaikka siihenkin kai voi nykyään itse vaikuttaa....:hyper:
 
mxm sanoi:
Se on hyvä, että edes äänestää. Eniten ottaa päähän ne, jotka eivät koskaan käy äänestämässä ja pitää hirveesti meteliä siitä, että valtiossa kaikki on päin persettä. Pitäis tehdä kansalaisvelvollisuus eikä -oikeus tuosta äänestämisestä.

Oon erimieltä tosta. Hyvä vaan, että jää sinne kotiin kiroamaan paskaa maailman menoa, jos ei ole yhtään perillä asioista. Äänestyspakko johtais vaan siihen, että protestiehdokkaita ja kaiken maailman hihhuleita tulis valittua...pitäis varmaan Aku Ankkakin hakea Disneylandista Suomen eduskuntaan hommiin...
 
training_addict sanoi:
Oon erimieltä tosta. Hyvä vaan, että jää sinne kotiin kiroamaan paskaa maailman menoa, jos ei ole yhtään perillä asioista. Äänestyspakko johtais vaan siihen, että protestiehdokkaita ja kaiken maailman hihhuleita tulis valittua...pitäis varmaan Aku Ankkakin hakea Disneylandista Suomen eduskuntaan hommiin...

Protestiehdokkaat ei silti ole täysin paska juttu. Näin voidaan osoittaa tyytymättömyys valtakoneistoon aika konkreettisella tavalla.

Sitäpaitsi, mitä vikaa Akussa on? Kyllä mä sen Sasin tilalle ottaisin vaikka heti. :D
 
Kyllä se nukkuvien puolue on mulle ihan riittävä osoitus tyytymättömyyteen. Tai voihan se olla osoitus tyytyväisyydestäkin...mutta joo, protestiehdokkaat toimii hyvänä mittarina jo nykyisyydellään. Toi äänestyspakko kasvattais niiden osuutta vaan turhaa, ja sitten niitä pitäis vielä kattella siellä joku 4 vuotta säheltämässä...

Ja Akussahan ei oo mitään vikaa...mä ottaisin sen kans aika monen hörhön tilalle eduskuntaan...:D
 
Halosen kannatus lähteny oikeeseen suuntaan, tullu 6% -yksikköö alaspäin viime mittauksista:thumbs: On se perkele vieläkin yli 50%, mutta onhan tota aikaa..."Kai tiedätte ketä äänestetään?" -> http://www.niinisto.net/:joulu8:
 
kodari76 sanoi:
Justiinsa eilen pähkäilin tätä vaalihommaa. Nythän taitaa olla niin, että käytännössä nämä eduskunta-/pressan-/jokuvaalit ovat enemmänkin tyhmienvaaleja. Aivoton kansa saa äänestää miten sattuu. 10% suomalaisista on älykästä sakkia, osaavat itse miettiä ja kritisoida asioita. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun 90% muista pilaa demokratian. Katsotaan Hannu Karpoa ja äänestetään sen mukaan mitä tuttu taksikuski sanoo.

Miten olisi tämmöinen ehdotus: äänestysoikeus pitäisi lunastaa joka vaaleissa kokeilla. Ennen äänestyslipukkeen saantia olisi tentti missä käytäisiin läpi ehdokkaat, heidän ajatuksensa sekä muutamin yhteiskunnallisia kysymyksiä. Voisi toimia kuten intin pällitestit. Ei tarvi olla mitään pahoja kysymyksiä. Jotain tyyliin "montako kansanedustajaa on" ja "luettele 5 viimeisintä pressaa". Hommahan toimisi kuin junan vessa. Nykyisellään on ihan sama kuinka paljon otan asioista selvää, kun naapurin Raipe voi käydä kuittaamassa minun ääneni mitättömäksi. Sitten se hekottelee rappukäytävässä että "mää äänestin niinistöä kun se on työväen asialla, se sano niin".

Huom! Pääsköön pressaksi kuka vaan. Kunhan äänestäjillä olisi ollut hyvä syy ääneensä eikä vain niin että kun 1milj. on äänestänyt Halosta ennenkin niin sitten äänestävät vastekin.

Ihan hyvä idea tuo pällitesti, mutta ei ehkä tuollaisilla kysymyksillä. Miksi pitäisi tietää 5 viimeistä pressaa. Tarkoitushan on äänestää tulevaisuutta varten.
Niin, ja kaikille sitten ohjeena noihin vaalikoneisiin, ettei kannata sokeasti luottaa siihen yleiseen vastaavuuteen minkä kone antaa sulle parhaaksi ehdokkaaksi, vaan käydä vertailemassa itsellesi tärkeitä kysymyksiä sinun ja ehdokkaan välillä.
 
Oma tulos www.vaalikone.fi

Sija Ehdokasnumero ja nimi Puolue Pisteet

1 0 Soini Timo Perussuomalaiset 433
2 0 Halonen Tarja SDP 281
3 0 Niinistö Sauli Kokoomus 259
4 0 Lax Henrik RKP 196
5 0 Vanhanen Matti Keskusta 181
6 0 Kallis Bjarne Kristillisdemokraatit 100
7 0 Hautala Heidi Vihreät -59


Vaikka Tarja tulikin toiseksi kyselyssä, niin kyllä jää toisella kierroksella äänestämättä muutamien itselleni tärkeiden kysymysten takia.

Eli ekalla kierroksella Soini, ja (toivottavasti) toisella Niinistö.
En kuitenkaan aio äänestää sillä perusteella, että jollakin ehdokkaalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä 2.kierrokselle.
 
Puolustusvoimain ylipäällikkö ei näköjään tuntenut alikersantin eikä yliluutnantin arvomerkkejä. Hyvissä käsissä on Suomi :rolleyes:

Timo Soinilla on kyllä retoriikka hallussa. Jotenkin se vaan vetoaa minuun, vaikka joistain asioista olenkin hänen kanssaan eri mieltä.

Arto Lahti oli todella pettymys; ei hallinnut TV-esiintymistä...
 
Varmasti olet myös perillä siitä että Soini on vanhoillinen katolilainen?Vastustaa suurinpiirtein kaikkea naispappeudesta ja aborteista alkaen,Timo jos olisi pressa se aina soittaisi ekaks vatikaaniin ja kysyisi mitä mieltä Jumala on.
 
Tarja Halonen oli selvästi epävarma monissa asiakysymyksissä ja kaiken huippu oli tuo arvomerkkien kanssa hapuileminen. Hän yritti korjata epävarman otsanrypistelyn ja ympärilleen pälyilemisen antaman vaikutelman väkinäisellä naurunvirneellä mutta kamera oli lahjomaton. En äänestä enää Tarjaa. Hänelle tästä vaalikeskustelusta :2:.

Työväen presidenttiehdokas Sauli Niinistö esiintyi omaksi edukseen kuin ketterä ja nopealiikkeinen pantteri. Hän on loistava puhuja. Yksikään Halosen ja Vanhasen hapuilu ei jäänyt Saulilta huomaamatta vaan hän iski heti. Vakuuttava kokonaisuus :5:.

Matti Vanhanen on kuin Esko Aho Senior, tylsä, väritön ja täsmälleen samat maneerit kädenliikkeitä ja unettavaa ääntä myöten. Kun otettiin ihan aiheellisesti esiin Vanhasen kaartin sekoilut perustuslakia koskevissa asioissa niin istuva pääministeri yritti vain kierrellä vastuuta. Erittäin huono :1:.

Arto Lahti ei tosiaankaan hallinnut TV-esiintymistä. :1:

Timo Soini on pätevä jätkä mutta presidentinvaaleihin hänellä ei riitä paukkuja. Hän puhui liian yleisistä asioista ja liian ympäripyöreästi. "Pariisi palaa" oli kyllä erittäin hyvä heitto maahanmuuttajia koskevaan kysymykseen. Hyvästä retoriikasta kuitenkin :3:.

Kristilliset, Ruotsinkieliset ja Vihreät jättivät täysin mitäänsanomattoman vaikutelman. :1:

Jos tämän TV-keskustelun perusteella pitäisi mennä vaaliuurnille niin kyllähän rullaluisteleva työväen presidentti korjaisi potin. :)
 
PunttiOskari sanoi:
Puolustusvoimain ylipäällikkö ei näköjään tuntenut alikersantin eikä yliluutnantin arvomerkkejä. Hyvissä käsissä on Suomi:rolleyes:

Lol, hyvä Halonen...:thumbs: Olikos tossa vaalipaneelissa mitään muuta mainittavaa? Ei taida netistä löytyä koostetta missään muodossa?

Edit: jahas, prostku siihen vetikin jo analyysia, kiitokset!
 
protsku sanoi:
Jos tämän TV-keskustelun perusteella pitäisi mennä vaaliuurnille niin kyllähän rullaluisteleva työväen presidentti korjaisi potin. :)

Mun mielestä kuitenkin Vanhanen antoi (Soinin ohella) kaikkein parhaan vaikutelman itsestään. Hallitus tekee, ja on tehnyt, parhaansa tämän valmiusjoukkokysymyksen kanssa, ja siitä siitä syntynyt keskustelu on lähinnä opposition ääntenkalastelua.

Vanhanen on ehkä väritön, mutta silti aina kylmän rauhallinen mies ja sen takia sopiva presidentiksi.
 
Niinistö ainoa mahdollinen vaihtoehto.

Mutta kyllä muutkin ihan hyvin jotain sanoi, paitsi Halonen. Se oli pihalla kun muumimamma joka asiassa. "Ylipäällikkö".
 
jantunen7 sanoi:

No niin, nyt kävin minäkin katsomassa tuon paljon puhutun vaalikoneen ja tässä koneen antamat pisteet:

Sija Ehdokasnumero ja nimi Puolue Pisteet

1 0 Kallis Bjarne Kristillisdemokraatit 265
2 0 Niinistö Sauli Kokoomus 190
3 0 Soini Timo Perussuomalaiset 145
4 0 Vanhanen Matti Keskusta 144
5 0 Lax Henrik RKP 86
6 0 Hautala Heidi Vihreät 79
7 0 Halonen Tarja SDP 71

Painotin vastauksissa perheen ja parisuhteen merkitystä, luultavasti sen takia tuo Kristillisdemokraatti kiilasi kärkeen. Sauli Niinistö on kolmesta varteenotettavasta ehdokkaasta selvä ykkönen yli 50 pisteen erolla Matti Vanhaseen. Tarja Halonen jää joukon viimeiseksi.

Kyllä maailma on muuttunut tämän 6 vuoden aikana jotka Tarja on ollut presidenttinä. Eipä silloin vuonna 2000 ollut uutisotsikoissa mitään Tsunameita ja WTC:n terrori-iskuja. Maailma ei ole enää Muumilaakso kuten silloin.

Saulissa minuun vetoaa jämäkkyys, idearikkaus ja suoruus. Hän on selkeästi 2000-luvun presidenttiehdokas. Matti ja Tarja pelaavat enemmän Neuvostoliiton aikaisilla, henkisesti paikalleen jähmettyneillä pelimerkeillä. Olen kohtuullisen varma siitä että tulevat vaalikeskustelut eivät muuta kantaani.

PunttiOskari sanoi:
Vanhanen on ehkä väritön, mutta silti aina kylmän rauhallinen mies ja sen takia sopiva presidentiksi.

Matti Vanhanen tuo mieleeni joka suhteessa Esko Ahon. Esko Aho on taas se kaveri jota on hyvin pitkälle kiittäminen 1990-luvun alkuvuosien suurtyöttömyydestä ja pankkikriisistä. Olen itse elänyt henkilökohtaisesti läpi nuo synkät vuodet, olin silloin vastavalmistunut kaksikymppäri enkä muistele noita aikoja hyvällä. Uskon että monelle minun ikäluokan ihmiselle ja tämän päivän kolmekymppärille Esko Aho on yksi kaikista vastenmielisimpiä poliitikkoja mitä tässä maassa on koskaan ollut. :arvi:
 
protsku sanoi:
Matti Vanhanen tuo mieleeni joka suhteessa Esko Ahon. Esko Aho on taas se kaveri jota on hyvin pitkälle kiittäminen 1990-luvun alkuvuosien suurtyöttömyydestä ja pankkikriisistä.
Millä perusteella vastuu suurtyöttömyydestä ja pankkikriisistä on nimenomaan Ahon?
 
Vähän :offtopic: mutta mitä se Halonen sekoilee niitten vanhojen Irak-lausuntojen kanssa? Muumimammalla tuntuu olevan vähän vaikeuksia päättää, mitä mieltä sitten loppupeleissä oli 3 vuotta sitten...Siinä on meille mallikas johtaja. Toi arvomerkkien sekottaminen nyt on pikku juttu, vaikka se aika paljon sinällään kertookin, mutta yrittäs nyt edes tietää omat mielipiteensä...:wall:

Vaikka voi olla tietysti vaikeaa, kun koittaa mielistellä vähän joka suuntaan ja olla ottamatta kantaa juuri mihinkään...:hyper:

Halonen = :david:
 
:wanha: kun taivas ja löytyy tuolta nettilinkeistä, mutta laitetaan nyt tähänkin...Jos presidentin pitäis toimia valtion keulakuvana, niin tää kertoo mun mielestä kaiken olennaisen Halosen kyvystä siihen hommaan...EI JUMALAUTA!:wall: Luo taas NIIN hyvää Suomi-kuvaa. :curs:

http://www.finlandforthought.net/?p=1072

Helvetin hauskaahan toi on, mutta kysymys on kuitenkin tän lilliputtivaltion presidentistä. Mielipiteiden painoarvo on muutenkin nollassa, niin olis hyvä jos presidentti olis edes vakuuttavan näkönen...

--> http://www.niinisto.net/ :thumbs:
 
Back
Ylös Bottom