Willie sanoi:
Itse en näe ulkopoliittisella johdolla olevan mitään mahdollisuutta olla tuomitsematta laitonta sotaa. Vaikenenen ei mielestäni ole vaihtoehto. Tässäkin threadissa on taidettu arvostella Halosta siitä, ettei Tsetsenian tilanteeseen ole puututtu riittävästi keskusteluissa Venäjän johdon kanssa. Myönnän tämän arvostelun uppoavan.
Niinistön talouspolitiikan tuntemusta en lähde kiistämään. Sen sijaan epäilen presidentin mahdollisuuksia vaikuttaa työllisyyteen ja talouden kehitykseen merkittävissä määrin. Mielestäni Niinistön suurimpiin vahvuuksiin kuuluva ominaisuus valuisi siis lähinnä hukkaan presidenttinä, enkä siksi anna sille samaa painoarvoa valintaani tehdessä kuin Saulin kannattajat. Seuraavan kahden viikon aikana käytävissä vaalipaneeleissa Niinistöllä on kuitenkin varmasti paljon kuuntelemisen arvoista sanottavaa, ainakin toivon näin.
Tosta Halosen Yhdysvaltojen arvostelemisesta
Mun mielestä Halosen olis tullut / tulis käyttää tässä asiassa juurikin sitä mielipidevaikuttamista.
Kaikkien mielestä hyvät suhteet Yhdysvaltoihin on tärkeät. Niinistö ja Vanhanen olivat molemmat sitä mieltä, että eivät olisi
painottaneet Yhdysvaltojen tekemisien tuomitsemista niin voimakkaasti kuin Halonen teki. Tästä on enemminkin kysymys.
Se on kaikille kohtuullisen selvää, että Irakissa soditaan ehkä vääristä syistä ja ihmisoikeusloukkauksiakin tapahtuu. Kansalaiset kuitenkin tietää tän jo valmiiksi ja asenteet on sitä myötä amerikkavastaisia. Ketä se voimakas arvostelu YK:ssa oikein palvelee?
Mun mielestä presidentin tehtävänä tässä asiassa olis enemmänkin teroittaa meille kansalaisille, että vaikka Yhdysvallat toimii väärin, ja jopa vastoin omia periaatteitaan, niin suhteet Yhdysvaltoihin on silti meille tärkeät. Korostaa tätä kunnolla. Ei mainita vain jossain juhlapuheen sivulauseessa.
Se, että me tuomitaan Yhdysvaltain toimet
kovinkin julistavasti ei paranna maailmanoloja sen enempää. Ennemminkin huonontaa meidän omaa asemaamme. Tää ei mun mielestä tarkota, että meidän pitää Yhdysvaltojen säätämiset hyväksyäkään, mutta pitäis ottaa tää "kokoero" tässäkin asiassa huomioon ja toimia enemmin siltä pohjalta.
Jokaisen yksilön tasolle sitten jää, miten esim. oma ostokäyttäytyminen muuttuu. Suomessahan tää on vaikutuskeinona melko suosittu. Mun mielestä se, että presidentti ottaa asiakseen toimia erityisenä "hyväntahdon" lähettiläänä ei aja meidän suomalaisten etuja.
Vaikka tässä maailmassa tapahtuu kaikenlaista, mistä on helppo jeesustella ja tuomita, niin mun mielestä se ei sovi tällaisen pienen maan presidentille. Toisaalta joo sopii, mutta ei välttämättä ole niinkään maan etu, kun vaikka Halosen henkilökohtanen etu, hänen tulevaisuuden uraansa ajatellen.
Vaikka niitä ihmisoikeuksia maailmalla on hyvä puolustaa, niin kyllä nää asiat pitäis olla ainakin mun mielestä selvässä tärkeysjärjestyksessä. Ensin Suomen etu. Selkeästi. Sitten muut. Jos joku on eri mieltä niin sitten ollaan eri mieltä.
Presidentin tulis olla valtion keulakuva, joten mun mielestä sen tulis edustaa suomea mm. hyvänä investointikohteena ja innovaatisena kehityksen kärkimaana. Niinistön imago olis just passeli tältä kantilta. Vaikka kilpailukykymittarit kehuu meitä, niin todellisuus ei silti vastaa teoriaa.
Syitä siihen on tietysti monia, mutta ei Halonen presidenttinä tätä asiaa ainakaan auta. Ei toimillaan eikä Tarjasta tule mieleen noi edellämainitut asiat, vaan jotain ihan muuta. Punaisuus(henkilökohtainen tausta, AY-liikkeiden vankkumaton tuki, ei oo hyviä juttuja, mun mielestä) ja kehitysmaiden etujen ajaminen. Nää on vähän ristiriidassa sen kanssa mitä nyt tarvittais.
feikedit: Niin ja kuten todettua tässäkin puhutaan kohtuu pienistä eroista. Kuitenkin selkeistä, ainakin mun mielestä. Ymmärrän kyllä, että esim. maailman rauha on loppupeleissä myös meidän etu, mutta pointtina on tärkeysjärjestys ja tyyli millä asiat hoidetaan(keinot/vaikutusmahdolisuudet mm.)
Ja todettakoon vielä se, että ei ne suhteet Yhdysvaltoihin missään ihan paskassa kunnossa ole ton takia. Kuten sanottua, kyse on enemmänkin painotuksista.
Niin ja joo. Yhdyn kanssa siihen pätevään argumenttiin, mikä tääläkin on useesti esitetty Saulia vastaan, että kaverille varmaan löytyis kyllä "oikeitakin hommia", joten ei tää ihan katastrofi ole, vaikkei pressaks valitakaan.
Löylyttäis nyt ainakin kunnolla niissä tulevissa tenteissä. On silläkin vaikutuksensa. Halonenhan jo lupas ottaa enemmän asiakseen mm. tän Niinistön peräänkuuluttaman Itämeren alueen yhteistyön lisäämisen.