Prässissä syvällä käyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nepheg
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ekaa kertaa tänään testasin prässissä käydä syvällä ja huomasin, että aina kun käyn syvällä tuntuu että päähän menisi enenmän verta. En oikein osaa kuvailla tota tuntoa, mutta ei se kovin terveelliselle tunnu (samaa ei tapahdu kyykyssä/hackissa). Vähän niinku punastus todella pahasti siis sairaan pahasti. Tein kyllä treenit loppuun, koska ei se nyt oikeastaan haitannu. Kellään samanlaista? Toi prässi syvälle voitti kyllä pahimmatkin kyykky sarjat :evil:.

Varo ainakin ettei selkäsi pääse pyöristymään syvälle prässätessä. On nimittäin varmin keino hajotta selkä. :itku:

En tiedä, puhutko nyt lainkaan samasta asiasta, mutta eilen tein prässiä pysty- ja vaakahackin jälkeen (pystyhackia lukuunottamatta kaikki niin pohjaan kuin vaan menee), ja joka kerta kun prässiä aivan pohjasta lähti puskemaan, jyskytti otsalohkoissa peltisepät kuin pahimmassa kankkusessa ikään. Lisäksi vatsassa alkoi kiertämään niin että värilliset haukotukset eivät voineet olla käymättä mielessä; ensimmäistä kertaa prässiä tehdessä kävi näin, kyykyissä on tätä tapahtunut aiemminkin.

Voisin kuvitella, että syynä on juuri asento, onhan pää prässissä selkeästi alempana suhteessa kuin hackeissa, ja kun vielä jalkoihin tulee tiukat taitokset kahteen kohtaan, veri päässee paremmin pakkautumaan pään tietämille. Kun siihen lisätään vielä 300kg painoa jalkojen päälle, niin ei tuota tuskaisaa oloa edes ihmetellyt.

Mä olen kans sitä mieltä ettei turhan alas kannata laskea. Olen itse hajottanut selkäni (en onneksi pahasti), kun laskin prässin liian alas. Siinä selkä pyöristyy ja perse tahtoo nousta irti penkistä.

Kyllähän prässissä aika kovat paineet päähän ja muuallekin yläkroppaan tulee kun kunnolla vääntää. Ja jos syvään ottaa ni kyllä se asentokin oman osuutensa tässä aiheuttaa. Itellä kovan prässin jälkeen on aika usein naama, olkapäät ja joskus jopa rintalihaksissa asti sellasii pieniä punasia pisteitä kun pintaverisuonet poksuu (tai niin ainakin luulisin että siitä ne johtuu).

ehikot polvet estävät laskemaan kelkkaa alas asti mutta kyllä prässillä saa aivan törkeen hyvän fiiliksen kyykyn jälkeen. :thumbs:

Jos prässin tekee pääasiassa etureisiliikkeenä, on se turhan alas laskeminen mielestäni aika turhaa.

Yhdyn timbaan. ;) Ite siis en laske muutakun siihen pisteeseen että alkaa perseelle siirtymään ja uudestaan ylös. Takareiskoille sit muita liikkeitä.

Joskus on tosi tiukan prässisarjan jälkeen tullu semmone fiilis et ois takaraivosta katkennu verisuoni, sii jo hiukan ehti pelästyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen usein treenannut prässissä liikkeet syvälle. Viime jalkatreenissä tein huvikseni ei-ihan-niin-syvälle liikkeitä normaalia isommilla sarjapainoilla ja kas kummaa, sarjat pystyi vetää kyllä paljon paremmin loppuun asti kun ei tullut sitä lopettamaan pakottavaa painetta päähän. Eli jaloista sai enemmän irti ja sen huomasi kyllä seuraavana päivänä kun etureidet oli niin perkeleen kipeet, mutta selässä ei tuntunut yhtään.

Elikkä etureisien kannalta ilmeisesti kannattavaa jättää liike hieman "vajaaksi"?

Tässä vaiheessa täytyy muistuttaa, että kokeilkaa ihmeessä myös yhdellä jalalla tätä prässiä. Tietysti se pohjaan laskeminen täytyy entistä tarkemmin unohtaa, koska tulee vähän kiertoa mukaan.
Itse teen tätä nopeusvoima-liikkeenä korostetun hitaalla laskulla merkkiin asti ja siitä täysillä ylös. Tässä voi käyttää reippaasti painoa kunhan muistaa hyvän lämmittelyn ja huolellisuuden toistossa. Liian alas päästäminen saattaa kostautua pahasti..

Pidemmän tauon jälkeen tein prässiä antaumuksella. Viimeinen toisto viimeisessä sarjassa lipsahti aivan pohjaan saakka ja kyljessä/ vatsassa revähti jotain. Tuntui, kuin ilmat ois karanneet puhjenneesta pallosta. Vaivasi toista kuukautta, jona aikana ei kyennyt prässiä tekemään ollenkaan ja kaikissa pääliikkeissä teki niinsanotusti nannaa.

Itse tein prässiä aika syvään, pitkiä sarjoja ja hyperpuhtaasti ekan selkävamman jalkeen. Lantion rakenne on mulla sellainen että pystyin pitämään perseen penkissä vaikka otin painot pohjaan asti ja ruodon pidin suorassa. Tämäkään EI estä selkävammoja prässissä! Kolmannen kerran meni alaselkä ... oisko ollut -96 ja sen jälkeen en ole tehnyt prässiä yhtään sarjaa. Selkä parani nilkkakoukuissa riippumalla ja maastavedolla (!).

Jos lasken prässin liian alas, nousee heti perse penkistä ja selkä menee kaarelle. Sitten toisaalta, jos en tee sitä aivan alas, näyttää jalkaprässi nylkyttämiseltä. Se sopiva matka pitää vain löytää. :D

Ja huono asiahan se on, että verta tulee päähän. Jalkatreenin tunnusmerkki on juuri se, että verta ei ole päässä ja sitä vain roboottimaisesti mennään laitteesta toiseen.

Silloin harvoin kun olen prässiä tehnyt, olen laskenut aivan alas: puolittaiset liikkeet, puolittaiset lihakset. Olen kuitenkin varmistanut, että selkä ei pyöristy ja polvet eivät mene varvaslinjan etupuolelle. Tässäkin liikkeessä näkee aivan käsittämättömiä suoritustyylejä: yleisimmin egoillaan polvilyhytnykytystä tolkuttomilla romuilla.

Tämä näyttää aika hyvältä, tosin selän pyöristymisen rajoilla liikutaan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SL45LegPress.html

Tämä on vielä parempi, temmoltaankin:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLSingleLeg45LegPress.html

Mutta oikein tehdyt jalkakyykyt variaatioineen ovat tietysti aivan eri luokan liikkeitä.

Mä en tee koskaan jalkaprässiä kovin syvälle. Mä vedän aina silleen että säären ja reiden välinen kulma on n. 90 astetta. Joskus kokeilin erittäin syvälle niin mulla pääsi selkä pyöristymään ja siihen alko sattumaan pikkusen (onneks ei ollu enää seuraavana päivänä enää kipee). Siitä lähtien oon tehny tolla jalat 90 asteen kulmaan ja aina on seuraavana päivänä eureidet ja perse ihan paskana :D (takareisille sitten omat liikkeet).

Kontulan kuntokellarissa on sellainen fitnessprässi, jossa selkänoja on ikäänkuin kuppipenkin mallinen, tai siis se myötäilee selän muotoa. Siinä pystyy laskemaan painot niin alas kuin vatsamakkara sallii, eikä persus nouse penkistä. Muutenkin se on todella turvallisen oloinen. Ongelma on siinä, ettei siinä ei painot riitä, kun siinä on 100 kilon painopakka eikä levyjä voi lisätä. Ihmettelen vain miksei tälläistä ratkaisua käytetä myös kunnon isoissa prässeissä? Onko jalkaprässien kehitystyö unohdettu kokonaan?

Tein syvää jalkaprässiä monta vuotta (yhtä kauan oikeastaan kuin syvää takakyykkyäkin) ja hyvin harvoin tuntui ottavan mihinkään muualle kuin alaselkään, pakaroihin ja takareisiin.

Vajaat puoli vuotta olen nyt tehnyt (syvää) etukyykkyä takakyykyn tilalla ja jalkaprässissä vain osittaista liikettä (menen ainoastaan niin syvälle, että perse ei ihan ehdi nousta ylös penkistä) ja joka kerta treeni on ottanut todella hyvin etureisiin ja ne ovat monen vuoden paikallaanolon jälkeen jopa lähteneet kehittymään.

MKM sanoi:
Silloin harvoin kun olen prässiä tehnyt, olen laskenut aivan alas: puolittaiset liikkeet, puolittaiset lihakset. Olen kuitenkin varmistanut, että selkä ei pyöristy ja polvet eivät mene varvaslinjan etupuolelle. Tässäkin liikkeessä näkee aivan käsittämättömiä suoritustyylejä: yleisimmin egoillaan polvilyhytnykytystä tolkuttomilla romuilla

Prässiä tosiaan näkee tehtävän max. 10-15 cm liikeradalla ja polvet lopussa täysin suoristaen silleen että sääret taipuvat ylöspäin, eräskin jälkeenpäin vielä valitteli kipeitä polviaan... Tietysti siihen lastataan vielä paljon painoja.

Kyllä prässissä mielestäni voi ja pitääkin tehdä kunnollisia toistoja, mutta rajana tietysti tuo että selkä ei pääse pyöristymään kuten MKM ja Hulkki sanoivat. Kukapa itseään särkeä haluaa.

MKM sanoi:
Mutta oikein tehdyt jalkakyykyt variaatioineen ovat tietysti aivan eri luokan liikkeitä.

Kyllä, aivan eri fiilis :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom