prässi vs kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blasta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon saanu kyykkyyn ihan uusia ulottuvuuksia, kun hain urheilukaupan sedän neuvomana Etolasta putkisuojusta. Sitä tankoon niin ei enää käy niskaan, vaan jalkoihin mihin sen kuuluukin. Tanko tietysti "alaniskassa" mutta ei siellä vielä lihaa ole riittävästi.. Samointein nousi painot 60->80kg. ;) Nykyään uskaltaa laskea persettä jo alemmas, kun vanhat polvivaivat alkaa olla voiton puolella!

Prässi myös hyvä "apu"liike, molempia tulee tehtyä. Tehtiinhän SJMV muuten polvet lukossa? Ainakin itsellä käy niin paremmin takareisiin..

Kuukkeli sanoi:
Kyykky sopii kaikille hyvällä tekniikalla tehtynä, ja jokainen (paitsi jalaton, hehe) pystyy kehittämään tekniikan tarpeeksi hyväksi.

Selvä homma, voin lainata sulle alaselkääni muutamaksi viikoksi, voit sitten testailla eri tekniikat kyykyssä ja kerta sopiko vai ei. Jollakin lastenpainoilla pysyisin kyykkämään, mutta isommat romut jumittaa selän heti. Ja tässä ne isommat on jo sellaiset, joilla tulee vaikkapa 8-10 toistoa.

Mutta kyykkyä en halua dissata, kyykkäisin taatusti jos siitä ei ongelmia tulisi. Eli ehdottomasti opettelemaan sitä kyykkäämistä kaikki aloittelijat. :whip:

Sori pistän nyt tuplapostin ko meni näköjään edellinen kymysys vähän ohi, elikkäs, pistin prässiin reilusti lisää painoa ja rupes tuntuu että lentäis reisilihat sivuista ulos, toistoja meni kuitenkin ihan mukavasti, onko tuo kuitenkaan niin turvallista? ennen kun tein ni oli sellanen mukava polte vaan päällä, elikkä saako oikeella tekniikalla tehä "turvallisesti" niin paljon kun vaan saa ylös, tietty pientä riskii aina noissa mut näin yleisesti... jos joku viittis kertoo kun on taas huomenna prässi edes ja tulee kammo kun tekee :)

blasta sanoi:
Sori pistän nyt tuplapostin ko meni näköjään edellinen kymysys vähän ohi, elikkäs, pistin prässiin reilusti lisää painoa ja rupes tuntuu että lentäis reisilihat sivuista ulos, toistoja meni kuitenkin ihan mukavasti, onko tuo kuitenkaan niin turvallista? ennen kun tein ni oli sellanen mukava polte vaan päällä, elikkä saako oikeella tekniikalla tehä "turvallisesti" niin paljon kun vaan saa ylös, tietty pientä riskii aina noissa mut näin yleisesti... jos joku viittis kertoo kun on taas huomenna prässi edes ja tulee kammo kun tekee :)

Paha sanoa, harjoiteltaessa on olemassa sekä hyvää kipua että huonoa kipua. Millaisilla painoilla teit prässiä (olkoonkin että prässit ovat kaikki erilaisia) ja kuinka pitkiä sarjoja? Kuten sanoitkin, täysin turvallista painoharjoittelusta ei saada koskaan, mutta oikealla tekniikalla ja inhimillisillä painoilla riski on verrattain pieni. Jossain vaiheessa tietenkin lihasten ja luiden kestokyky tulee vastaan terveelläkin ihmisellä, mutta tuota rajaa lähellä olevat eivät taida kirjoitella meidän tapaamme tänne aloittelijoiden osiolle :)

Juu elikkä turvalliseen poltteen sain aikaan 120kg+30kg kelkka ja nyt pistelin menemään 150kg+30kg kelkka, ei se niin tuskaa ollut että kyllä varmaan tuskalla saisin tohon vielä +20kg

EDIT: nii ja 2x12 ja 1x8 sarjat tol vedin

Eipä tässä ketjussa kukaan vielä maininut mitään tukivyöstä. Nimittäin tukivyö KANNATTAA AINA laittaa päälle ja melko tiukalle. Ainakin minulla juuri se estää selän rikkoutumisen ja väärän liikeradan. Kyykyn aloittelijalle: ÄLÄ KYYKKÄÄ ILMAN TUKIVYÖTÄ

yannara sanoi:
Eipä tässä ketjussa kukaan vielä maininut mitään tukivyöstä. Nimittäin tukivyö KANNATTAA AINA laittaa päälle ja melko tiukalle. Ainakin minulla juuri se estää selän rikkoutumisen ja väärän liikeradan. Kyykyn aloittelijalle: ÄLÄ KYYKKÄÄ ILMAN TUKIVYÖTÄ

Onko muuta perustetta ku että et ite osaa/pysty kyykkään ilman vyötä? Ite kyykkäsin ennen vyön kanssa mutta nykysin kyykkään ilman kaikki kyykyt, paitsi maksimien kokeilut ja seki iha psykologonen juttu vaan mulla.

yannara sanoi:
Oon itse erimieltä. Olen aina kyykännyt ilman vyötä. Tarpeeksi pienillä painoilla opettelee tekniikan niin ei tule ongelmia vaikka ei vyötä käytä. Tietenkin jos selän kanssa on ongelmia niin vyön kanssa sitten.

Se vyön käyttö on kaksipiippuinen juttu. Vyö ehkäisee toki loukkaantumisia ja sitä kannattaa käyttääerityisesti raskaissa nostoissa, mutta toisaalta keskikehon lihaskorsetti ei vahvistu sitä käytettäessä yhtälailla. Tukilihaksiston hyvä kunto taas ehkäisisi yhtälailla loukkaantumisia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
blasta sanoi:
Juu elikkä turvalliseen poltteen sain aikaan 120kg+30kg kelkka ja nyt pistelin menemään 150kg+30kg kelkka, ei se niin tuskaa ollut että kyllä varmaan tuskalla saisin tohon vielä +20kg

EDIT: nii ja 2x12 ja 1x8 sarjat tol vedin

Jos tuntuu lihaksissa, eikä nivelissä, ei mitään ongelmaa.

Noin pitkillä sarjoilla tuskin mitään paikkaa saat rikki kovin helpolla, joten jatka vaan samaan malliin. Turvallinen polte ei ole se mitä usein jalkatreeneissä haetaan :)

Unohdinpa vastata blastalle: Mikäli jalkasi vain ovat terveet, ei noilla painoilla treenatessa pitäisi olla käytännössä mitään riskiä. Prosentuaalisestihan olet heittänyt aika lailla rautaa lisää prässiin (20%), joten tunne sarjaa tehdessä on varmasti erilainen. Tee korotukset jatkossa vaikka 10 kilon välein, niin jalatkin ehtivät tottua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom