prässi vs kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blasta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
blasta sanoi:
Eli ajaako prässi saman asian kuin kyykky (en kehdannu salilla kysyä :nolo: ) kun ei vaan toi kyykky ota onnistuakseen mulla, tuntuu että turvalleni/niskalleni kaadun :D

Ei se mielestäni ihan samaa aja, mutta, ainakin minä, joskus muinoin, kun kovaa treenasin, tein ensin kyykyllä semmottis 70-80% painoilla ja sen jälkeen prässillä 110 lasissa loput mehut jaloista pois. Toimii kun häkä, siis ainkin mulle. :D

Edit: eli toisinsanoen, liikkeet täydentävät toisiaan.

MJ45 sanoi:
Entäs kyykky smithillä??
Sali jossa käyn ei oo normaalia kyykkäyspaikkaa :itku:
Smithillä pystyy tekee tietty paljon isommilla painoilla mutta vastaakos se sit kuitenkin vähän samaa kuin mitä prässi? Eli ei vahvista yhtä monipuolisesti kuin mitä norm. kyykky?
onko muuten tosiaan näin??..omalta saliltakaan ei löydy kun toi smith ja sillä mennään..

Jos salilla ei voi tehdä kyykkyä, niin on kyllä :david: -sali. Se on kuulkaas salin vaihto.

Ja ei minun mielestä smithissä isompia painoja saa liikuteltua. Tai itsellä ainakin ne on n. 80% oikeasta kyykystä. Saatan kyllä tehdä smithissä puhtaammin.

Joo no voi olla ettei yleisesti saa liikutettua suurempia painoja smithis. mutta mä saan ainakin ja aika reilusti suurempia pystynkin nostamaan.
Voipi kyllä olla että normaali kyykyn tekniikka on mennyt niin huonoks ettei sen takia nouse enää...

no mutta mitenkäs kyykky.. voithan tehdä sitä myös vaikka matalalla "penkillä" ja kasta ns takamuksen siihen nopeasti.. et varmasti kaadu!

veijari sanoi:
Koska kyykkyssä rupeaa tekniikka pettämään ja mieluumin sitä jää siihen kelkan kuin tangon alle siinä vaiheessa kun romahtaa täydellisesti ja en nyt tarkoittanut jatkamisella pudotusta vaan avittamista käsillä... eikä kyykyssä niillä pudotuksilla kannata jatkaa jos tekniikka on ollut jo viimeiset 5 toistoa perseellään... siis näin mulla.

Ei herranjestas! Ei tekniikan pettäminen ole mikään syy vaihtaa jalkaliikkeiden ehdotonta kuningasta johonkin prässiin. Harjoittele se tekniikka niin, että pystyt tekemään sarjat loppuun. Mä sanoisin luovuttamiseksi sitä, että jätetään joku liike tekemättä kun ei viitsitä harjoitella tekniikkaa tai pelätään tehdä sitä.

<provo>Lisäksi kyykyssä pystyy aivan hyvin avustamaan se viimeisen vajaaksi jääneen toiston ylös, joten tekosyy sekin on kyykyn tekemättä jättämiselle.</provo>

Asennetta hiukan siihen treenaamiseen ja harjoittelemaan se kyykyn tekniikka niin, että voit ottaa niitä kovia sarjoja. :whip:

Henk. koht. en saa jalkojani kipeytymään ollenkaan pelkällä prässillä. Ja kyykky (tosin teen vain smithissä) tuntuu monipuolisemmin koko jaloissa. Vaikka välillä joutuukin pudottamaan painoja, kun tekniikka alkaa raskaammilla pettämään, kyykky tuntuu jokaikisen jalkatreenin jälkeen, prässi ei.

Joten kyykky on minun valintani. Ehdottomasti.

Larzan sanoi:
Ei herranjestas! Ei tekniikan pettäminen ole mikään syy vaihtaa jalkaliikkeiden ehdotonta kuningasta johonkin prässiin. Harjoittele se tekniikka niin, että pystyt tekemään sarjat loppuun. Mä sanoisin luovuttamiseksi sitä, että jätetään joku liike tekemättä kun ei viitsitä harjoitella tekniikkaa tai pelätään tehdä sitä.

<provo>Lisäksi kyykyssä pystyy aivan hyvin avustamaan se viimeisen vajaaksi jääneen toiston ylös, joten tekosyy sekin on kyykyn tekemättä jättämiselle.</provo>

Asennetta hiukan siihen treenaamiseen ja harjoittelemaan se kyykyn tekniikka niin, että voit ottaa niitä kovia sarjoja. :whip:

Joo siis en ees oikeestaan tee prässiä nykyään vaan pelkkää kyykkyä ja nyt on etu- ja zercherkyykky menossa kokeiluun. Sanoin vaan et prässi on mun mielestä kehoilussa parempi koska en edes keksi miten kyykyssä voit uskaltaa tehdä enää kauaa sen jälkeen ku et saa happea ja pyörryttää? Prässissä taas uskaltaa jatkaa vielä kauan sen jälkeenkin :whip:

PS: Siis ainakaan itse en tykkää tehdä kyykkyä hamaan loppuun koska se ei ole hirveän turvallista, koska jos sattuukin kaatumaan eteen se viimeinen niin ei oo hauska asento kyykkiä maassa tanko niskassa pää edessä...

Larzan sanoi:
Ei herranjestas! Ei tekniikan pettäminen ole mikään syy vaihtaa jalkaliikkeiden ehdotonta kuningasta johonkin prässiin.
Taas tätä "kyykky on ehdoton kuningasliike ja sopii jokaiselle" -paskaa. :rolleyes: Jos kyykky tehdään oikein, on se hyvä liike. Tuo "jos" on kuitenkin todella iso ja karvainen, sillä harvat aloittelijat tekevät kyykkyä sellaisella tekniikalla, että se rasittaa etureisiä enemmän kuin alaselkää. Jalkaprässissä ei ole mitään väheksymistä minkään suhteen, eikä varsinkaan silloin, jos kyykkytekniikka muistuttaa jotain kick-backin, hyvää huomenta -liikkeen ja tanhun välimuotoa.

Jos osaat(te) tehdä vapaata kyykkyä hyvällä tekniikalla ja tuntumalla, antakaa mennä. On olemassa kuitenkin huomattavasti eristävämpiä ja selkäystävällisempiä liikkeitä kuin vapaa kyykky. Vapaa kyykky ei siis todellakaan ole automaattisesti kuningasliike, varsinkaan aloittelijalle! :rolleyes:

Tomi sanoi:
Jalkaprässissä ei ole mitään väheksymistä minkään suhteen, eikä varsinkaan silloin, jos kyykkytekniikka muistuttaa jotain kick-backin, hyvää huomenta -liikkeen ja tanhun välimuotoa.

Hahhaa!! :lol2:

On totta, että kaikenlaisia kyykkytekniikoita näkee ja varmasti rasitus menee näissä tapauksissa kaikkialle muualle kuin etureisille. Sitten taas on toisia ääripäitä, jotka eivät ole ikinä edes treenanneet kyykkyä, koska liike on kuitenkin kokonaisvaltainen ja raskas ja ovat valinneet helpomman liikkeen eli tässä tapauksessa jalkaprässin. Mielestäni ainakin kyykky ja penkki ovat sellaisia liikkeitä, että ne tulisi saliharjoittelijan osata, vaikkakaan ne eivät olisi treenoohjelmassa.

Summa summarum: kannattaa harjoitella kyykyn teknikka ja pitää se ainakin joissain systeemeissä mukana. Mikäli liike ei sovi itselle, vaikka sitä on harjoiteltu niin otetaan tilalle vaihtoehtoinen liike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Maastanosto on liikkeiden kuningas, mutta kyykky - ja nimenomaan vapailla painoilla tehtynä - on hyvä kakkonen. Valmennustiede tietää, että useampien lihasryhmien toimiessa samanaikaisesti yksittäiset lihasryhmät työskentelevät kovemmin. Vapaalla tangolla joutuu tasapainottelemaan, mikä rekrytoi ja uuvuttaa eri malliin kuin selällään köllöttely. Kokokehoefekti ryöpyttää hormoneja vereen. Oikea tyyli on opeteltava ja mitään puolikyykkyniiauksia ei sitten tehdä.

Tomi sanoi:
Taas tätä "kyykky on ehdoton kuningasliike ja sopii jokaiselle" -paskaa. :rolleyes: Jos kyykky tehdään oikein, on se hyvä liike. Tuo "jos" on kuitenkin todella iso ja karvainen, sillä harvat aloittelijat tekevät kyykkyä sellaisella tekniikalla, että se rasittaa etureisiä enemmän kuin alaselkää. Jalkaprässissä ei ole mitään väheksymistä minkään suhteen, eikä varsinkaan silloin, jos kyykkytekniikka muistuttaa jotain kick-backin, hyvää huomenta -liikkeen ja tanhun välimuotoa.

Jos osaat(te) tehdä vapaata kyykkyä hyvällä tekniikalla ja tuntumalla, antakaa mennä. On olemassa kuitenkin huomattavasti eristävämpiä ja selkäystävällisempiä liikkeitä kuin vapaa kyykky. Vapaa kyykky ei siis todellakaan ole automaattisesti kuningasliike, varsinkaan aloittelijalle! :rolleyes:

Ehdeitpä kommentoimaan ensin. Mulla on nimittäin tilanne se, että voisin hinkata kyykkyä lastenpainoilla ilman tuloksia, tai koittaa tehdä sitä ns. voimien mukaan ja taas ilman tuloksia kun selkä olisi paskana vähän väliä. Ja tähän syynä yliliikkuvuus, ei paska tekniikka.

Eli mulla on reisien kasvatuksessa toiminut jo pitkään prässi ja ojennukset. Etukyykkyä yritän tehdä aina kun selkä ei tykkää huonoa. Sitten taas SJMV sun muut toimii erittäin hyvin.

Eli eipä ole mikään ehdoton pakko minunkaan mielestäni takakyykkyä väksin tehdä, jos bodailee. Kaikkien välitykselle ei vain kaikki liikkeet sovi. Ihan sama juttu kun väittäisi, että rinnan kasvatukseen ehdoton kuningasliike on tasapenkkipunnerrus tangolla ja ilman sitä ei voi vaan kasvaa. :anssi: sekin.

Tomi sanoi:
Taas tätä "kyykky on ehdoton kuningasliike ja sopii jokaiselle" -paskaa. :rolleyes:

Aina niin "asiallinen" Tomi. :hyper:

En mä väittänyt kyykyn sopivan kaikille, mutta useimmille se sopii kun viitsii vaan nähdä alkuun vaivaa ja opetella tekniikan. IMO tuo ainainen itkeminen alaselän väsymisestä on taas laiskojen valistusta. Alaselkä kyllä kestää niitä pidempiäkin kovia kyykkysarjoja kun vaan pitää alaselän ja vatsalihakset kunnossa.

On tietenkin toinen juttu, jos kyykky ei ehdottomasti pysty tekemään vammojen tai jonkin muun todellisen syyn takia. Valitettavan usein syy vain on, että ei viitsitä opetella tekniikkaa ja ei haluta tehdä kyykkyä kovaa kun se tuntuu niin helvetin pahalta. Ehkä joskus kannattaa muistaa, että treenaaminen saa tuntuakin jossain jos aikoo kehittyä.

Menipä provoiluksi... :jahas:

Samaa mieltä Tomin kanssa. Oma kyykky ainakin ottaa takareisiin, pakaroihin ja alaselkään, sillä etureidet eivät ole heikoin lenkki ja kyykkään leveällä asennolla (edit: ja varmasti tekniikassakin on parantamista). Etureisiin saan treenin menemään perille huomattavasti paremmin prässillä.
Kysyjä ei kuitenkaan missään vaiheessa sanonut mikä on tavoite ja haluaako hän eristää ne etureidet liikkeellä. Hänhän saattoi haluta lisää ponnistusvoimaa tanhuamiseen. Ainoa mitä voimme todeta on, etteivät kyykky ja prässi ole sama liike.

MJ45 sanoi:
Joo no voi olla ettei yleisesti saa liikutettua suurempia painoja smithis. mutta mä saan ainakin ja aika reilusti suurempia pystynkin nostamaan.
Voipi kyllä olla että normaali kyykyn tekniikka on mennyt niin huonoks ettei sen takia nouse enää...

Moni tekee kyykyn smithissä s.e. ikään kuin nojaa taaksepäin tankoa vasten, jolloin liike kohdistuu tehokkaasti etureisille ja muistuttaa etäisesti etu-/hack-kyykkyä. Mitä enemmän smith-kyykkyyn tuodaan mukaan pakaroita ja takareisiä, sitä suurempia painoja voidaan liikutella. Mutta tällöin taas voisi yhtä hyvin tehdä tavallistakin kyykkyä.

Prässissä nikamalukko niskaan, kun ajattelin vaihteeksi ottaa prässiä jalkatreenissä kyykyn sijasta. Sen jälkeen en prässiin ole koskenut enään. Alkuaikoina tuli prässillä tehtyä mutta nykyään vain ja ainoastaan kyykkyä, siinä sitä voimaa tulee!

Antakkee mullekin vähän vinkkiä kyykystä... eli olen 60kg ja nostan 50kg. Tuntuu melko helpolta, mutta en uskalla laittaa enempää. Teen 4x10.

Siis tämä liikerata hämää, vedän itseni alas niin, että jalat ovat melkein 90 asteen kulmassa. Käytän tukivyötä, ja tunnen, että se paino kohdistuu mun perseeseen ja reisiin, ei todellakaan selkään. Oikein?

Kertokaas vähän te jotka teette kyykkyjä, niin millä painoilla?

Lisäkysymys? Millä saan avatarin lisättyä? Omissa asetuksissa voin vain poistaa sen, mutta mistään addistä ei ole näkyäkään :|

Optimus sanoi:
Prässissä nikamalukko niskaan, kun ajattelin vaihteeksi ottaa prässiä jalkatreenissä kyykyn sijasta. Sen jälkeen en prässiin ole koskenut enään. Alkuaikoina tuli prässillä tehtyä mutta nykyään vain ja ainoastaan kyykkyä, siinä sitä voimaa tulee!

Täytyy kyllä kysyä, että miten prässissä voi saada niskavammoja?

Yannara, vain vipit voi laittaa avatarin.

cuscus sanoi:
Täytyy kyllä kysyä, että miten prässissä voi saada niskavammoja?

Veikkaisin, että nostamalla pään alustasta ja jännittämällä niskaa kovasti. Itsekin syyllistyn tähän luvattoman usein prässiä tehdessäni :nolo: Vaikea sanoa, miksi tuota teen, kun eihän se tietenkään auta nostossa mitenkään...

Yannara: Mahdollisuus avatariin on vain VIPeillä.

EDIT: Hidas, cuscus prkl editoit sillä aikaa, kun kirjoitin omaa viestiäni :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom