prässi vs kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blasta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
yannara sanoi:
Antakkee mullekin vähän vinkkiä kyykystä... eli olen 60kg ja nostan 50kg. Tuntuu melko helpolta, mutta en uskalla laittaa enempää. Teen 4x10.

Siis tämä liikerata hämää, vedän itseni alas niin, että jalat ovat melkein 90 asteen kulmassa. Käytän tukivyötä, ja tunnen, että se paino kohdistuu mun perseeseen ja reisiin, ei todellakaan selkään. Oikein?

Kertokaas vähän te jotka teette kyykkyjä, niin millä painoilla?

Lisäkysymys? Millä saan avatarin lisättyä? Omissa asetuksissa voin vain poistaa sen, mutta mistään addistä ei ole näkyäkään :|

Muiden painoista ei kannata välittää tuon taivaallista. Jos 4x10 on helppo tehdä 50 kilolla, niin lisää vain painoa tankoon seuraavalle kerralle (2,5-5kg on hyvä korotus) ja pyri tekemään uudestaan 4x10, hyvällä tekniikalla tietenkin. 10 toiston sarjoissa painot eivät ole vielä niin suuria, että loukkaantumisriski olisi korkea kunhan muistat vain tehdä keskittyneesti ja huolella.
Jos rasitus kohdistuu reisiin ja pakaroihin niin kaikki on aivan mallillaan (edit: ainakin rasituksen kohdistumisen kannalta :D). Painot ovat toistaiseksi sen verran kevyitä, ettet joudu käyttämään vielä selkää kovasti. Mitä pystymmässä kykenet selän pitämään ja mitä vähemmän joudut sitä käyttämään, sen parempi. Selkä tulee siinä vaiheessa mukaan kun painot kasvavat ja kyykkääjä joutuu kumartumaan hieman eteenpäin pitääkseen painopisteen varpaiden ja kantapään rajaaman tukipinnan yläpuolella. Raskailla painoilla kyykättäessä painopiste nimittäin helposti siirtyisi muuten tuon tukipinnan taakse, ja seuraisi kaatuminen.

yannara sanoi:
Antakkee mullekin vähän vinkkiä kyykystä... eli olen 60kg ja nostan 50kg. Tuntuu melko helpolta, mutta en uskalla laittaa enempää. Teen 4x10.

Siis tämä liikerata hämää, vedän itseni alas niin, että jalat ovat melkein 90 asteen kulmassa. Käytän tukivyötä, ja tunnen, että se paino kohdistuu mun perseeseen ja reisiin, ei todellakaan selkään. Oikein?

Kertokaas vähän te jotka teette kyykkyjä, niin millä painoilla?

Lisäkysymys? Millä saan avatarin lisättyä? Omissa asetuksissa voin vain poistaa sen, mutta mistään addistä ei ole näkyäkään :|

Lisäile vaan rohkeasti niitä painoja rauhalliseen tahtiin, eli tuollaisia noin 2,5-5 lisäyksiä. Tee vaikka seuraavalla kerralla 55kg:lla ja kokeile saatko tuon 4 x 10. Jos et saa pidä painot samoissa kunnes saat. Sen jälkeen taas 5 kg lisää ja sama kuvio. Kyllä se siitä lähtee nousuun. Jos välillä meinaa olla tukkoista, ota kevyt treeni väliin.

Ihan hyvinhän tuo kyykky sinulta sujuu jos se ottaa reisiin ja perseeseen, eikä kovasti alaselkään. Toisaalta painot ovat vielä niin pienet, että ei sen selkään pitäisi ottaakaan. Painojen kasvaessa on tietenkin tärkeää saada voimaa myös vatsan ja alaselän lihaksiin, että kyykky pysyy paremmmin kasassa.

Sama neuvo kuin willieltä eli älä tuijota toisten painoja ja varsinkaan pakkiksella kerrottuja kyykkypainoja ei kannata tuijottaa, koska et tiedä kuinka huonolla tekniikalla ja kuinka vajaalla liikeradalla ne hurjat kyykkytulokset on tehty.

Et kertonut yhtään kauanko olet treenannut, mutta uskoisin, että kun ryhdyt vain lisäilemään painoa tasaiseen tahtiin saat kyykkyysi helposti kymmeniä kiloja lisää seuraavan vuoden aikana, olettaen tietenkin, että syöt kunnolla ja lepäät riittävästi.

Mä teen jalkapäivän kummatkin sekä kyykyn että prässin. Kummissakin teen melko raskaan sarjan, eli usein neljä sarjaa kumpaakin... ja lähellä maksimia vieläpä. Itkuhan siinä meinaa aina tulla...eli onko liian raskasta vai sopiva? Voimaa treenaan..

Larzan sanoi:
Lisäile vaan rohkeasti .....
Et kertonut yhtään kauanko olet treenannut, mutta uskoisin, että kun ryhdyt vain lisäilemään painoa tasaiseen tahtiin saat kyykkyysi helposti kymmeniä kiloja lisää seuraavan vuoden aikana, olettaen tietenkin, että syöt kunnolla ja lepäät riittävästi.

Oukki doukki, thanx ;)

Ekaa kertaa astuin salille -01, mutta en koskaan treenannut putkeen kunnolla. Joskus tein jotain muuta kun salia. Nyt aloin käymään putkeen, oon ollut joku 2kk mennyt jo.

Gillyanne sanoi:
Yannara: Mahdollisuus avatariin on vain VIPeillä.

Miten Vipiksi pääsee? En jaksa lukea ohjeita :offtopic:

Joo, enpä muuten tiedä, kumpi olisi sitten se tehokkaampi. Nimittän prässissä mä voin viedä jalat aivan loppuun asti, jonka ansiosta reidet venyy tosi hyvin. Kun taas kyykyssä saan juuri se 90 astetta jalat koukkuun jonka jälkeen ei se oikeastaan tunnu missään kun lähtee kävelemään.

Meillä salilla on sellainen prässi, jossa kroppa on alhaalla ja ponnistaa painoja ylös. Laitoin tänään sinne 70kg ja pystyin tekemään kevyeesti se 10 toistoa per 4 sarjaa. Kyykyssä teen vain 55kg:lla. Ottaen huomioon, että prässissä se teline painaa jonkun verran lisää vielä... kuinka paljon muuten?

Tiedä sitten, kannattaako noita painoja tuijottaa...

yannara sanoi:
Miten Vipiksi pääsee? En jaksa lukea ohjeita :offtopic:

Joo, enpä muuten tiedä, kumpi olisi sitten se tehokkaampi. Nimittän prässissä mä voin viedä jalat aivan loppuun asti, jonka ansiosta reidet venyy tosi hyvin. Kun taas kyykyssä saan juuri se 90 astetta jalat koukkuun jonka jälkeen ei se oikeastaan tunnu missään kun lähtee kävelemään.

Meillä salilla on sellainen prässi, jossa kroppa on alhaalla ja ponnistaa painoja ylös. Laitoin tänään sinne 70kg ja pystyin tekemään kevyeesti se 10 toistoa per 4 sarjaa. Kyykyssä teen vain 55kg:lla. Ottaen huomioon, että prässissä se teline painaa jonkun verran lisää vielä... kuinka paljon muuten?

Tiedä sitten, kannattaako noita painoja tuijottaa...

Vip-ohjeet löytyvät tämän sivun vasemmassa ylälaidassa olevan linkin takaa: Vip-jäsenyys. Jos sieltä et jaksa lukea, niin tuskin tästäkään. :)
Prässi ja kyykky ovat eri liikkeitä, eli niiden tehoja ja painoja ei voi vertailla keskenään, ei ainakaan suoraan. Liikkeiden keskinäinen paremmuus riippuu aivan siitä mitä lihasta ja millaista voimaa halutaan kehittää, sekä tietenkin tekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista. Prässissä käytettävät painot ovat kuitenkin poikkeuksetta suurempia kuin kyykätessä ja prässin telineen eli kelkan paino riippuu täysin prässin merkistä ja tyypistä. Älä tuijota painoja vielä vuosikausiin, ne ovat oleellisia vasta mikäli aiot kilpailla voimanostossa, painonnostossa tai voimamieskisoissa. Tuijota omaa kehitystäsi, se on tärkein mittari kisojen ulkopuolella.

yannara sanoi:

Jos sä teet tolla painolla 4x10 helposti, niin kannattaa lisätä painoja.. jos tarvetta..

Willie sanoi:
Älä tuijota painoja vielä vuosikausiin, ne ovat oleellisia vasta mikäli aiot kilpailla voimanostossa, painonnostossa tai voimamieskisoissa. Tuijota omaa kehitystäsi, se on tärkein mittari kisojen ulkopuolella.

Spånk juu, yritän noudattaa tätä ajattelutapaa :D

MJ45 sanoi:
Entäs kyykky smithillä??
Sali jossa käyn ei oo normaalia kyykkäyspaikkaa :itku:
Smithillä pystyy tekee tietty paljon isommilla painoilla mutta vastaakos se sit kuitenkin vähän samaa kuin mitä prässi? Eli ei vahvista yhtä monipuolisesti kuin mitä norm. kyykky?

Älä hyvä ihminen tee smithillä kyykkyä. Itse olen tehnyt tasan 2 kertaa smithillä kovaa sarjaa kyykkyä ja molemmilla kerroilla ristiselkä aivan paskana seuraavan viikon.

Olen myös lukenut Pakkikselta, että muilla olisi ollut vastaavia ongelmia. Myöskään normi kyykyn tekniikkaa ajatellen tuollainen "taakse nojaaminen" ei varmaankaan auta.

Tomppa85 sanoi:
Älä hyvä ihminen tee smithillä kyykkyä. Itse olen tehnyt tasan 2 kertaa smithillä kovaa sarjaa kyykkyä ja molemmilla kerroilla ristiselkä aivan paskana seuraavan viikon.

Olen myös lukenut Pakkikselta, että muilla olisi ollut vastaavia ongelmia. Myöskään normi kyykyn tekniikkaa ajatellen tuollainen "taakse nojaaminen" ei varmaankaan auta.
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää. itsellä ei tosin mitään kovia sarjoja ole tullutkaan vielä mutta tuskin tuo selkä ainakaan vähemmän kipeäksi tulisi normaalissa kyykyssä jossa painot rassaavat oikeastaan selkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
huumor sanoi:
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää.

Itse en kyllä tekisi kyykkyä smithissä, koska vapaalla tangolla kyykättäessä liikerata on luonnollinen, mutta smithissä laitteen määräämä. Ja tämä voi ymmärtääkseni olla pahaksi muunmuassa selälle.

Totta on toki se, että kyykky ei ole mikään maailman helpoin liike, joten painojen käytön suhteen kannattaa tosiaankin olla alkuun hyvinkin maltillinen ja panostaa tekniikan opetteluun.

Gillyanne sanoi:
Totta on toki se, että kyykky ei ole mikään maailman helpoin liike, joten painojen käytön suhteen kannattaa tosiaankin olla alkuun hyvinkin maltillinen ja panostaa tekniikan opetteluun.

Tämä on kyllä tosi. Itellä meni suhteessa kaikkein eniten aikaa juuri kyykyn opetteluun. Itelle sopii parhaiten kapea asento riippumatta tekeekö tavallista, smith tai etukyykkyä.

Noniin, nyt tuli sitte lisättyä tonne prässiin painoja ja toistoja meni kuitenkin sellasta 10-12, kysymys on vaan nyt että onko turvallista vääntää kun tuntuu että reisilihakset purskahtaisivat sivuilta ulos, ennen "turvallisilla painoilla" oli vaan sellanen mukava polte, melkoisesti nostin kerralla, mukavasta 120 kipeään 150? tullu vaa kauheskenaarioita kun kattonu noita "näinkin voi käydä" videoita :O

EDIT: siis lyhemmin sanottuna voiko tehdä niin paljon kuin vaan ylös tulee vai kannattaako säästellä

MKM sanoi:
Maastanosto on liikkeiden kuningas, mutta kyykky - ja nimenomaan vapailla painoilla tehtynä - on hyvä kakkonen. Valmennustiede tietää, että useampien lihasryhmien toimiessa samanaikaisesti yksittäiset lihasryhmät työskentelevät kovemmin.
Riippuu.
Kokokehoefekti ryöpyttää hormoneja vereen.
Entä sitten?

That being said, shut the f**k up and squat! Eli siis kyykky myös munkin mielestä kuitenkin paras jalkojen perusvalmentaja.

Willie sanoi:
Prässi ja kyykky ovat eri liikkeitä, eli niiden tehoja ja painoja ei voi vertailla keskenään, ei ainakaan suoraan. Liikkeiden keskinäinen paremmuus riippuu aivan siitä mitä lihasta ja millaista voimaa halutaan kehittää, sekä tietenkin tekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista. Prässissä käytettävät painot ovat kuitenkin poikkeuksetta suurempia kuin kyykätessä ja prässin telineen eli kelkan paino riippuu täysin prässin merkistä ja tyypistä. Älä tuijota painoja vielä vuosikausiin, ne ovat oleellisia vasta mikäli aiot kilpailla voimanostossa, painonnostossa tai voimamieskisoissa. Tuijota omaa kehitystäsi, se on tärkein mittari kisojen ulkopuolella.
Hyvin sanottu.

Kyykkyssä kehittyy useampi apu/tukilihas kuin prässissä. Liike on aina monipuolisempi jos sitä ei tarvitse työntää kiskoja pitkin. Mutta toisille sopii prässi ja toisille kyykky...

Kyykky sopii kaikille hyvällä tekniikalla tehtynä, ja jokainen (paitsi jalaton, hehe) pystyy kehittämään tekniikan tarpeeksi hyväksi.

Kuukkeli sanoi:
Kyykky sopii kaikille hyvällä tekniikalla tehtynä, ja jokainen (paitsi jalaton, hehe) pystyy kehittämään tekniikan tarpeeksi hyväksi.

No eikös se oo aika monesti nähny että kyykky ei sovi kovin hyvin pitkille tyypeille. Voiha sitä tehä mutta hyvin monellä välitykset sopii paremmin esim prässiin kuin kyykkyyn

huumor sanoi:
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää. itsellä ei tosin mitään kovia sarjoja ole tullutkaan vielä mutta tuskin tuo selkä ainakaan vähemmän kipeäksi tulisi normaalissa kyykyssä jossa painot rassaavat oikeastaan selkään.

Jaa-a. Itse en ainakaan millään saa oikeaa asentoa smithiin. Vapaa tanko tuntuu todella paljon luonnollisemmalta. Sen lisäksi smithin kiinteä liikerata ei myötäile kehon luonnollisia liikkeitä. No, sen voi selvittää kukin itse, mikä on sopivin tapa kyykätä. Toisaalta on todella todella ikävä huomata 5 vuoden päästä, ettei koskaan enää voi tehdä yhtään mitään, mikä vähänkään rasittaisi alaselkää.

Smith on s**tanasta.

kyykky on iha "kiva" liike mut mulla se alkaa pistään vasemman jalan polveen jote aika paljo tehen prässiä, kyykkään kyl mut pienil painoil joudun tekeen =/ prässi sopii mulle paremmin ja saa siinäki tuskan hien virtaamaan kuha tarpeeks vääntää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom