Portsarit Huomio

Toivon etta saisin lukea kirjasi.HE jotka eivat halua tuota kirjaa julkaistavan, toivon etta ette pilaisi toisten iloa :(

Kun kirjan on tarkoitus olla viihdetta, eiko riita etta se on viihdyttavaa?Tuskin tuo nyt mitaan portsarivihapropagandaa on :D Ja menkaapa kirjastoon,loydatte varmasti omaan makuunne sopivaa tekstia(oli se sitten filosofiaa tai Aku Ankkaa :D )

Ei ole tarkoitus vittuilla kenellekkaan, mutta kun ihmisia kiinnostaa eri asiat.Itse en 18 vuotiaana juurikaan ole kiinnostunut Vauva-lehdesta, mutta en silti hauku sita paskaksi, silla ei se minulle ole tarkoitettukaan,ainakaan moneen vuoteen ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ertsa sanoi:
Mäkään en mun laulutaidoillani ikinä unelmois levytyssopimuksesta. Sun kohdalla samanlainen asia taitaa olla toi kirjoittaminen.

p.s. Keskittyisit säkin vaan siihen sun mielestä olennaisimpaan, eli treenaamiseen ja jätä kirjan kirjoittamiset sellaisille jotka sen hallitsee.
Tähän ei ole enää paljoa lisättävää, ja vertaus laulutaitoon on suorastaan mainio. American Idols -kilpailujen alkukarsinnoissa näkee todellisia lahjakkuuksia sekä myös itseään sellaiseksi luulevia. Viimeiseksi mainituilta puuttuu kyky itsekritiikkiin ja -analysointiin, mikä tarkoittaa sitä, että ei uskota olevansa väärällä alalla, vaikka 100 ihmistä sanoisi sen yksimielisesti.

Kun kirjoittaja kirjoittaa "kieli-oppikirja", on se sama asia kuin Pelle Hermanni -housuihin pukeutunut laulaja laulaisi Ukko-Nooan ilman rytmiä ja säveltä.

Hihii!!

Tultiin just baarikierrokselta. Oon nyt varmaan noin 3 promillen humalassa... Onneksi ei tullut yhdelläkään ovella yhtään tämmöistä vastaan...

Ja veretään täs muuten just kaverin kans 12-päkki eli semmonen pitkulahaukku nassuun aika hyvään tahtiin.

Jos jotain vielä kirjotan tähän niin se on sit puhtaasti känniavautumista...

savonsonni sanoi:
Eipä aikaakaan, ovelle pyrki viherpiipertäjä, jolla oli vihreä army-mallin takki, neulottu olkalaukku, johon oli kuvioitu kannabiksenlehti...

...Juoksin kaverin perään ovelle, huusin SIVARI ja menin lukemaan Hesaria...

Hienosti toimittu. Etenkin tuo sivarihuuto teki todella vaikutuksen :thumbs:

savonsonni sanoi:
...Ajattelin, naureskelin itsekseni. Hei ei portsarit ajattele. Mehän ollaan niitä tyhmiä, jotka eivät osaa sanoa kuin vittuiletko, täh ja painu vittuun...

Oikeasti hienoa, että osut edes yhdessä asiassa kohdalleen (omalta kohdaltasi). :thumbs:

savonsonni sanoi:
...Otin sitten muutaman muistokuvan ja aloin läiskimään kaveria hereille...

...Seuraavaksi, esittelin paskamahan kuvaa Masalle ja Masa nauroi vedet silmissä. Oli muuten aika hyvin onnistunut kuva vaikka itse sanonkin...

(Tässä oli aluksi provosoiva teksti. Päätin kuitenkin korvata sen :eek: -hymiöllä.)

savonsonni sanoi:
...Mies nimittäin, sammua pätkähti vessaan. Pojat ajatteli maksaa miehelle potut pottuina. Liimaletin annettiin nukkua valomerkkiin asti, sitten se kannettiin housut nilkoissa ulko-ovelle. Siinä sitten vedettiin kalsarit kainaloihin ja kultakortti suuhun. Oli ihmisillä hauskaa. Minä nauroin huutonaurua ja yritin palvella samalla asiakkaita...

Joopa joo. Pelkästään tuosta kiinni jäätyäsi tuskin enää koskaan joutuisit palelemaan ovella talvipakkasilla. :thumbs:

savonsonni sanoi:
...Pikkuhiljaa alkoi jalat tottua kävelyyn, vaikka välillä tuntui jalkojen tippuvan alta. Treeni oli siis mennyt perille. Sanoin Masalle, että hoitaa hetken putiikkia, kävin itse paskalla ja join proteiini-juoman...

Jepu jee... Megamassa (tai mikä se jippiin tyyppi olikin?) & kuNppanit lives!!! :thumbs:

savonsonni sanoi:
...Minulta pääsee helpotuksen huokaus, kun näen Jarkon tulevan kohti narikkaa. Hyppään Jarkon kaulaan ja sanon, lasketko minut kotiin. Jarkko katsoo minua epäilevästi, sanoo minun ottaneen päivän lääkityksen väärin. Onneksi pääsen paskalle, juomaan proteiini-pirtelön ja syömään risottoa...

Usko pois.. Todennäköisesti Jarkko oli oikeassa :)

savonsonni sanoi:
...Jos vaikka näkisin mun tulevien lasteni äidin, taas...

...On paljon helpompaa raahata tajutonta kaveria ulos, kun taas riehuva poistettava voisi satuttaa muita asiakkaita...

...Vaarana on kuitenkin se, että kuristaa liian kovaa ja asiakkaalta turahtaa paskat housuun. No omat on housunsa ja paskansa. Sitä hajua vaan ei kauaa jaksa haistella. On siinä ovimiehellä ihmettelemistä, kun raahaan puoliksi tajuttoman asiakkaan ovelle ja kerron toisen tajuttoman olevan vielä alhaalla...

...Siellä se toinen hyväkäs sylkee verta ja nyppii lasinsiruja käsistään. Kysyin mieheltä illan tapahtumista. Mies kertoi tulleensa tänne hotellille taksilla. Joo sanoin ja ajattelin, eihän tämä mikään hotelli ole. Kysyin kohteliaasti, että miten te tuohon kuntoon olette itsenne laskenut. Mies katsoo itseään peilistä, irvistää ja kuinka ollakaan, etuhampaat ovat poikki. Mulla meinasi päästä huutonauru, mutta pidin pokan ja pyysin herraa narikkaan...

Joopa joo.. Meinasin noita edellisiäkin kommentteja kommentoida erikseen. Ajattelin aluksi, että kirjoittaja olisi edes jossain määrin huumorimielellä liikkeellä. Luin sitten savonsonnin kirjoittamia aikaisempia posteja ja olen oikeasti peloissani, että saatat olla jopa tosissasi.

Jos vain suinkin omistaisin vallan moiseen toimintaan niin eväisin lupasi järjestyksenvalvojana toimimiseen lopullisesti jo näiden juttujen perusteella.

...Tony Halme -tyylistä kirjoitusta maailman huonoimmalla ulosannilla ja kieliopilla varustettuna. Äidinkielisellä ilmaisulla ei liene kovinkaan suurta merkitystä kirjaa kirjoitettaessa... (Kyllä asian osaavat tyypit sitten korjailevat virheet joita on muutama jokaisessa lauseessa), mutta tässä tapauksessa kirjoitustyyli häiritsee jo asioiden ymmärtämistä.

savonsonni: Vilpittömästi toivon ettet jatka työskentelyäsi järjestyksenvalvojan tehtävissä koska se ei selvästikään ole oikea ala sinulle.

Kirjan kirjoittamisesta ei kenenkään tarvinne onneksi huolehtia. Kysynnän ja tarjonnan lait onneksi pitävät huolen siitä, että sinun ei ole mahdollista tehdä kirjaa joka tultaisiin julkaisemaan :)

Valitan :D

On joka tapauksessa hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että tulet asenteesi puolesta menestymään jollain alalla. Mitä ilmeisemmin kyseinen ala ei tule olemaan kirjallisuuden parissa eikä (toivottavasti) myöskään turvallisuusalalla...

:)

Kirjaakaan ei yleensä taideta kirjoittaa suoralta istumalta. Jos mä haluaisin kirjoittaa kirjan, aloittaisin kirjoittamisen ensin etsimällä onko joku muu tehnyt jo vastaavaa kirjaa. Jos ei ole, niin sitten vasta eteenpäin. Ja jos on, niin hommaisin sen vastaavan kirjan ja katsoisin pystynkö tekemään omastani jotenkin paremmin. Tai no, kaikkihan on vaan markkinoinnista kiinni, mutta kuitenkin.

Sitten siirtyisin selvittämään miten kirja kirjoitetaan. Kukaan, joka ei ole kirjoittanut novelleja jne., ei varmaan osaa rustata kirjaa ilman jonkun muun apua. Joku voi osatakin, mutta tän thredin kirjailija ei osaa... Eli kannattaisi selvittää ennen kirjoittamista miten kirja kirjoitetaan!!! Miten kerronta etenee, miten ei kannata kirjoittaa ja mitä on oikeinkirjoitus. Joku muuhan tarkistaa noi kirjoitusvirheet ennen kuin toi menis painoon, mutta jos siinä on noin paljon kirjoitusvirheitä, niin toi ei kyllä pääse painoon asti. Eli ei muuta kuin jollekulle kirjoittamisen kurssille ensin ja sitten vasta kirjoittamaan kirjaa Tai sitten soitto Tervolle, että tuus kynis vähän helppaamaan mua... Ai niin, mä en tiedä tästä asiasta yhtään mitään. Ei noi kirjoittamiset oo koskaan jaksaneet kiinnostaa...

Edit: Nyt mä sen keksin. Pokena voit kysellä kaikilta baariin tulevilta naisilta, että opiskeletko kirjallisuutta tai teetkö työtä sen parissa. Sitten kun joku vastaa, että joo. Niin ei muuta kuin sanoo sille, että no sitten mä päästän sut ilmaseksi sisään, jos annat mulle pusun lähtiessäsi. Siitä sitten vaan eukko itelleen ja sitten voikin sanella sille stooria ja se hoitaa kirjoittamisen... :kuola: Näin mä tekisin...

Rönkinpä sitten minäkin lusikkani tähän soppaan.
+ Idea on hyvä
+ Jutut ovat hyviä ja aika rankkoja

- kielioppi
- kirjoitustyylin pitäisi olla lennokkaampi ja kuvailevampi
- jaksotus (???), mentiin aika lailla paskajuttu-A - paskajuttu-B jne, väliin kaipaisin tavallista meininkiä, ehkä jotain päähenkilön taustoista kertovaakin

Mikäli kirja (noi aiemmat jutut) on (toivottavasti!!) fiktiota tai hieman liioiteltua, niin ok. Jos taas ei, niin HUHHUH. Onneksi meidän baarin poket ei o tollaisia, hemmetti eihän siinä uskaltas salillakaan käydä (ovat vallanneet MINUN salin, körmyt kerpele)

Tsemppiä Savonsonnille. Yritä ottaa toi kritiikki rakentavasti. Kiinnitä huomiota niihin asioihin, mistä olet saanut palautetta, ja yritä kehittyä niiden suhteen.

Mun mielestä Sonni vois ihan hyvin saada myytyä tuhansia ja tuhansia kirjoja. Tämä vaatisi vain ja ainoastaan kunnon markkinointia. Aihehan sulla on tälle kirjalle loistava. Varmasti tosi monia kiinnostaisi lukea. Onhan lähes jokainen portsareiden kans tekemisissä, ja jokaisella on heistä mielipide, joskus hyvin vahvakin. Ekana tämä tietysti vaatisi kustannussopimusta, mutta ole sinnikäs. Voithan lähestyä kustantamoja niin, että tarjoat heille lähinnä "hullun hyvää ideaa". En mä usko, että Stallonenkaan Rocky-käsikirjoitus oli kieliopillisesti tai muutenkaan mikään kauhean loistava. Perusidea vaan oli hyvä. Ok, tietysti leffaa kirjoitettaessa kyseessä on eri asia, mutta kuitenkin.

Sama miten paska se kirja on, jos se vaan markkinoidaan hyvin. Esim. pahat pojat"-leffahan on täysin hanurista, mutta sitä katottiin valtavasti.

Mulla kans itellä on yksi tosi hyvä kirjan idea, mutta en ole vielä saanut aloitettua. En kyllä tosin osaa kirjoittaakaan. Lähinnä harrastusmielessä voisin alkaa yhtä juttua takomaan.

Noh, olihan siinä Taluksen kirjassakin muistaakseni "juoma-pullo" päässyt livahtamaan tekstiin. Se on pahin yhdys sana virhe ikinä. Se kai on sentään "asiakirja". Savonsonnin sepustukset ovat sitten jotain muuta... Kyllä tuo savonsonnin teksti vaikuttaa yksisoluisen kirjoittamalta.

Mun mielestä toi teksti provosoi jengiä niin perkeleen hyvin että se yksinään on jo tarpeeksi hyvä syy kirjoittaa kirja loppuun.

Äh, ei tarvitse osata laulaa oikein että voi tehdä levyn. Kirjoita vain jos siltä tuntuu, mitä se muille kuuluu. Ei aikuinen (?) ihminen tarvitse muita neuvomaan mitä saa harrastaa. Punk ja kapina! On kait sitä paljon huonompiakin ajanviettotapoja kuin kirjallinen itseilmaisu.

Edit : Ja voihan sitä aloittaa vaikka nettikirjailijana, katsoo sitten löytyykö lukijoita. Ei tarvitse heti olla romaania julkaisemassa.

Elchubagabra sanoi:
...vois ihan hyvin saada myytyä tuhansia ja tuhansia kirjoja. Tämä vaatisi vain ja ainoastaan kunnon markkinointia...

...En mä usko, että Stallonenkaan Rocky-käsikirjoitus oli kieliopillisesti tai muutenkaan mikään kauhean loistava. Perusidea vaan oli hyvä. Ok, tietysti leffaa kirjoitettaessa kyseessä on eri asia, mutta kuitenkin...

...Sama miten paska se kirja on, jos se vaan markkinoidaan hyvin. Esim. pahat pojat"-leffahan on täysin hanurista, mutta sitä katottiin valtavasti...

Mulla kans itellä on yksi tosi hyvä kirjan idea, mutta en ole vielä saanut aloitettua. En kyllä tosin osaa kirjoittaakaan. Lähinnä harrastusmielessä voisin alkaa yhtä juttua takomaan.

[kännikommentti] Heiih. Ihan vähän realiasmia nyt..! Onhan toimiva markkinointi toki välttämätön edellytys, mutta ei silläkään paskaa muuksi muuteta. Jättäkää ny saatana kirjojen kirjoittelut tervoille ja taapermaneille ja muille jotka homman osaa jos lähtökohdatkin ovat noin avuttomat. Se Halme-setä oli sentään ennestään julkisuuden henkilö ja sillä oli edes jotain kirjan aihettakin vaikka kuinka lahjaton kirjailija muuten olisi ollutkin! Ja ehkä joku oli myös kuullut Stallonesta ja Daltonin veljeksistä ennen elokuvien julkaisemista.

Aihe kirjalle saattaisi kunnon toteutuksella olla juuri ja juuri julkaisukelpoinen, mutta jos heti alussa ollaan täysin pihalla eikä osata kirjoittaa edes pakkikselle muutamaa riviä tekstiä jota kukaan jaksaisi lukea nukahtamatta tai muuten hajoamatta niin eiköhän sekin jo kerro jotain. [/kännikommentti]

Kirjoittajan kannattaisi aloittaa lukemalla vaikkapa Geoff Thompsonin Watch my back, vähän kiinnostavampi kirja portsarin hommista ja muustakin. Jos tavoitteena on kepeä nettihuumorityylinen kirja, jota jaksaa lukea juuri sivun kerrallaan, tähän asti pitänyt linja voi olla hyväkin.

Ei jumalauta! Kaikenmaailman kusipäät on heti haukkumassa kun kaveri pistää omia juttuja ylös: liian Halmemaista, pilkkujen käyttö, , ym, , , . Jatka vaan ja pistä koko juttu putsiksi kun saat sen valmiiksi, niin ne monet "oikeatkin" kirjailijat tekevät, siis teettävät homman muilla asiansa osaavilla hemmoilla. Tuotahan se portsarin duuni monesti on, ne jotka eivät ole ovihommia tehneet eivät tätä ymmärrä (joo poikkeuksiakin löytyy ja paljon). Viherpiiperohomofeministien haukuista ja arvosteluista ei kannata (kuten et varmaan teekkään) sormeansa liikauttaa, ne tuskin eivät edes tällaista tekstiä lue. Mutta kun saat kirjan valmiiksi niin mun äly on sitten kaiketi niin alhainen että ilomielin luen tuollaista kirjaa ja verestän vanhoja muistoja stadin kapakoista joissa olen ollut töissä (olen ollut myös maakunnissa). Ei muuta kuin jaksamista näpyttelylle!

Ertsa sanoi:
Mäkään en mun laulutaidoillani ikinä unelmois levytyssopimuksesta. Sun kohdalla samanlainen asia taitaa olla toi kirjoittaminen. Tää on vaan mun mielipide joten ethän tietenkään pahastu, ja olihan täällä niitäkin joita kiinnostaisi lukea useampikin sivu vessaharjoista perseessä, paskalla käymisistä ja protskupirtelöistä. :thumbs:

p.s. Keskittyisit säkin vaan siihen sun mielestä olennaisimpaan, eli treenaamiseen ja jätä kirjan kirjoittamiset sellaisille jotka sen hallitsee.

"Mutku Halmekin.." :lol2:

No mutta onhan täällä tajuton määrä wannabe bodareita, jotka kuvittelevat saavansa lihaksia. Vaikka omille lahjoille laulaminen sopisi paremmin :thumbs:

"Mutku Arskakin..."

Janne sanoi:
Mun mielestä toi teksti provosoi jengiä niin perkeleen hyvin että se yksinään on jo tarpeeksi hyvä syy kirjoittaa kirja loppuun.

Samaa mieltä. Onhan siinä toki parannettavaa, mutta eipä alkuperäinen kirjoittaja väittänytkään tämän olevan vielä mitään valmista tekstiä. Jokainen vähänkin kirjoittamista harrastanut tietää, että suurin osa kirjoitetusta tekstistä on aluksi sontaa ja lopulliseen versioon karsitaan sitten ne helmet sieltä sonnan seasta ja sitä lopullista versiota saatetaan hakea hyvinkin kauan, ennen kuin se on "valmis". Jos kirjoittaa tekstiä ja vaatii itseltään, että jokainen kirjoitettu sana ja lause on täydellinen ja jokainen henkilöhahmo juuri sellainen kuin valmiissa versiossa pitääkin olla, ei saa koskaan mitään valmiiksi. Se mitä Savonsonnin pitääkin nyt tehdä on kirjoittaa se tarina läpi ja varmistaa, että tarinalla on hyvä ja selkeä draaman kaari. Henkilöhahmoilla pitää olla vähän lihaa luiden ympärillä (siis kuvainnollisesti), ettei ne ole turhan paperisia ja muutenkin henkilöhahmoille pitää keksiä jotain roolitusta, ettei ole vain päähenkilö ja sen lisäksi joukko sivuhenkilöitä. Jotain dramaturgian tai kirjoittamisen kurssia suosittelen myös. Niistä saa helvetisti hyviä neuvoja kirjoittamiseen ja näkee tuon homman aivan uudesta näkökulmasta ja oppii kirjoittamisen lainalaisuudet. Ja saa myös muilta kirjoittajilta palautetta omista kirjoituksistaan, mikä on aina hyvä, koska itse on aina sokea omalle tekstilleen.

Jumi-Julle sanoi:
Tuotahan se portsarin duuni monesti on, ne jotka eivät ole ovihommia tehneet eivät tätä ymmärrä (joo poikkeuksiakin löytyy ja paljon).

Mutta kun saat kirjan valmiiksi niin mun äly on sitten kaiketi niin alhainen että ilomielin luen tuollaista kirjaa ja verestän vanhoja muistoja stadin kapakoista joissa olen ollut töissä (olen ollut myös maakunnissa).

Asiaa sen paremmin tuntematta voisi hyvinkin kuvitella tekstin olevan ihan realistinen kuvaus kyseisestä ammattikunnasta. Että siis jos olisi portsarin pään sisällä yhden illan ajan niin siellä näyttäisi juuri tuollaiselta. Tukkoista, sekavaa, hivenen ahdistavaa ja täynnä käsittämättömiä sanahirviöitä sekä suoranaisia Mikael Agricolan henkisen perinnön raiskausyrityksiä. Sinne pään sisälle on rakennettu ihan oma pikku maailma, jonka kuninkaasta ei epäilyksiä ole. Siinä maailmassa kultakortilla saa samanlaisen kohtelun kun punakantisella viholla vuonna -18 ja sivari on yhtä kuin homo. Eli varmasti ihan viihdyttävää kyseistä kontekstia paremmin tunteville ja siellä viihtyville.

Sen sijaan kovasti ihmetyttää kenenkään motiivit viettää aikaansa tuollaisessa ympäristössä sen enempää fyysisesti kuin henkisestikään. Jos joku joutuisikin leipänsä ovelta hakemaan tai vielä pahemmassa tapauksessa sattuisi syyntakeettomassa kunnossa altistamaan itsensä kahva-apinoiden väkivallalle, niin kyllä pitää olla jo mieleltään pahasti kiero jos siellä haluaa vielä päivänvalossa ja vapaa-aikanaan rypeä painetun sanan kautta. Samointein voi pistää Alibin kestotilaukseen ja ilmoittaa osoitteensa Seppo Lehdon mainospostilistalle. Sieltä sitä tulee täytettä väkivaltafetisseille ihan niin paljon kun postiluukku kestää ja usein vieläpä valmiiksi oikeinkirjoitettuna.

Eli tiivistetysti sanottuna genressään varsin onnistunut teos. Ihmetyttää vaan kovasti, että tuollainen genre yleensä edes on olemassa.

Ideana helvetin hyvä ja kun jätät turhan kukkoilun ja paskanjauhannan pois niin hyvä tulee. Kukaan ei jaksa lukea kahtasataa sivua pullistelua. Pokena toimiessa näkee niin paljon hauskoja tilanteita ettei niitä tarvitse keksiä tai edes ylenmäärin värittää. Kannattaa todella vielä paneutua kerrontaan jotta kirja antaisi jotakin myös niille jotka ovat jo lukeneet Raudon ja muiden seikkaliut, Juoppohullun päiväkirjan, American psykon jne. Nyt lukiessa tuntuu että tämä kaikki on jo nähty ja luettu aikaisemmin. DEJAVUU kato.

Kirjoittajan kannattaisi aloittaa lukemalla vaikkapa Geoff Thompsonin Watch my back, vähän kiinnostavampi kirja portsarin hommista ja muustakin.

Tästä tulee heti mieleen Aittomäen Kari, joka aikoinaan kirjoitteli eri keskustelupalstoille juttuja portsarin hommista omalla tyylillään, joka oli hulvattoman hauskaa luettavaa jopa silloin kun Kari ei edes yrittänyt olla hauska.

Kari myöskin uhosi jossain vaiheessa, että suomennos Thompsonin kirjasta (tai useammastakin) on työn alla, mutta ei tainnut ikinä tulla mitään valmista ulos. (?)

Savonsonnille: se on nykyään ihan OK julkaista kirja omakustanteena. Sä saat helposti sen 500 kappaletta myytyä jo pelkästään Pakkiksen kautta. Sitten on hauska katsella kun yksi ja toinen tuulennussima vinkuheinä kulkee kaupungilla pakkispipo päässä ja porkkana perseessä. ;)

savonsonni sanoi:
Retostellaan kaupungilla "pakkiksen" pipo päässä. Ravintolajonossa "pakkis" äijät herättävät suurta hilpeyttä. Miehet on kuin arotuulen nussimia vinkuheiniä ja turvaudutaan logon taakse. Ohhoh sanon minä.
Ihmiset ovat nykyään niin vietävissä. Esim. jos Mike kertoisi: "8*8" Treeni toimii aivan vitun hyvin". Ensi viikolla olisi salin äijät vääntämässä Miken ohjeiden mukaan.

Tää on kyllä täyttä totta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom