eldd sanoi:
Hatunnosto taicaviitalle ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta. Tästä opin ainakin sen, etten tilaa taksia sulkemisaikaan turhaan puhelimella...
tack. joo, erittäin harvoissa tapauksissa kannattaa - ja isommissa kaupungeissa toi ei oikein toimi. pienemmissä kaupungeissa, jossa on vähemmän tunkua takseihin, voi soitto toimiakin. tai sitten pitää tuntea joku pirssikuski, joka tulee sit hakemaan - kunhan löytää sopivan välin.
eldd sanoi:
2. Monella tämän ketjun kommentoijalla päinvastoin tuntuu olevan ajatus, että pappi, kansanedustaja tai opettaja eivät saa nauttia alkoholia, ei ainakaan julkisella paikalla. Jos he sen tekevät ja vielä tekevät jonkun kömmähdyksen ohessa, heitä pitää haukkua ja nimitellä julkisesti. Hyvä, ettei sentään tervassa ja höyhenissä pyöritetä.
ei ollut ainakaan minun ajatukseni. jokainen nauttikoon juomansa ihan miten tykkää - niin minäkin teen. kunhan muistaa vaan sen kultaisen säännön, eli käyttäytymiskoodin; jota ei pitäisi olla suinkaan ylivoimaisen vaikeaa omaksua.
eldd sanoi:
3. Sen sijaan ravintolan näkökulmasta voisin kuvitella, että Halmeella nimenomaan pitäisi olla jonkunlainen erityisasema esim. minuun verrattuna - ei yhteiskunnallisen asemansa tai kuuluisuutensa takia, vaan rahankäyttönsä.
puhuinkin portsarin puolesta. baarimikot saattaa saada tippiä juomatilausten yhteydessä, mutta portsari ei saa niistä rahoista jeniäkään. ja taas baarimikko ei saa portsarin rahoista mitään. näin se vaan menee. ei se paljoa lämmitä ovimiestä, vaikka asiakas tuhlaisi 1000 euroa illan aikana juomiin, eikä jättäisi portsarille mitään. rahan ei pitäisi vaikuttaa työntekoon, mutta me emme eläkään täydellisessä maailmassa. rahan takia sitä töitä tehdään - ja se tippi ovimiehelle takuulla kirvoittaa halun tehdä enemmän asiakkaan puolesta. yleensä julkimoilla tuo tipin antaminen ovimiehille unohtuu, syystä tai toisesta. siksi heitä ei monesti kohdellakaan kummoisempina, kuin normaaleina asiakkaina. mutta ei tietenkään myös soiteta suutakaan heille. turha perseennuoleminen on juuri sieltä - perseestä. käyttäydy normaalisti asiakkaalle kuin asiakkaalle, niin kenelläkään ei voi olla mitään huomauttamista. toki, jos joku haluaa jonkun asettaa erityisasemaan statuksensa takia, niin siitä vaan. ei sekään mitään haittaa. niin ei vaan ole pakko tehdä.
eldd sanoi:
4. Mielenkiintoista olisi tosiaan kuulla, miten portsari on tilanteessa toiminut. Jos hän on sanonut "Me emme soita takseja, soita itse tai kävele tolpalle", väsäisin ravintoloitsijana kiireen vilkkaa kahta dokumenttia: anteeksipyyntöä Halmeelle ja irtisanomisilmoitusta portsarille. Jos hän on sanonut "Tony, voin toki taksin sinulle soittaakin, mutta tähän aikaan sen saaminen on niin kiven alla, että pääset nopeammin ihan tuossa kulman takana olevalta taksitolpalta",
on hän toiminut suorastaan esimerkillisesti eikä ole ainakaan omalla käytöksellään provosoinut ketään.
riippuu paikan tavasta toimia. jos kellekään muullekaan asiakkaalle ei soiteta taksia hänen lähtiessään pilkun aikaan, niin ei tarvitse soittaa halmeellekaan/muullekaan julkimolle. mutta senkinhän voi esittää ihan asiallisesti. se on sitten eri asia, ottaako palautteen saanut henkilö palautteen asiallisesti. hyvin usein ei. tarkoitan tällä sitä, että esim. siinä narikassa pilkun aikaan voipi olla vähän helvetillinen kiire, eikä siinä oikein olisi aikaa jäädä odottelemaan ulan vastausta taksinsoitteluun. siksi siis se, ettei niitä takseja varmaankaan tuollaisessa paikassa tavata soittaa pilkun aikoihin muutenkaan.
Ville1Suuri sanoi:
Oon ite ollut joskus pokena paikassa,missä oli portaat heti narikan jälkeen alaspäin.Kyllä mä ainakin,niinkuin mun työkaveritkin,pidettiin huolta,ettei humalaiset tipu niistä,kun seisovat selin rappuihin ja horjuvat.Aika monesti sai varoittaa ja ottaa "koppejakin".Ei tullut kyllä mieleen antaa tahallaan jonkun pudota ja ajatella,et se olis sen kännikalan oma vika.
ville käsitti asian ilmeisesti tahallaan väärin. ei kai sitä tahallaan kukaan anna kenenkään pudota portaita alas? pointti oli se, että sitä muutakin huomioitavaa riittää ihan tarpeeksi, kuin vahdata niitä portaita ja känniläisten etenemistä siellä.
ja siitä kännikalan omasta viasta. taisin sanoa :
"minun on kyllä myönnettävä, että kusipäisesti käyttäytynyt asiakas ei ole saanut minulta ikinä myötätuntoa, vaikka olisikin kadulla kompuroinut itsensä veriseen kuntoon."
, enkä siis niin, että antaisin kenenkään tahallaan pudota. vielä rautalangasta :
en siis vietä töissä aikaa vahdaten rappuja, mutta en toki anna kenenkään pudotakaan sieltä - jos sellaisen tilanteen huomaisin. ja en anna omatuntoni soimata itseäni, jos kusipäisesti käyttäytynyt kännikala joka on painin esimerkiksi sisällä saanut aikaan, kompuroisi itsensä ulkona kadulla verille.
t. itse 7 vuotta aikoinaan sellaisella ovella olleena, jossa oli jyrkät raput narikan edestä alaspäin ulko-ovelle.