neutraali sanoi:
kertokaapa niitä poken ammatin hyviäkin puolia kun ei aina tuota samaa itku virttä jaksas kuunnella
. aika monesti on itsekin kaverin kanssa tullut narikassa istuttua(juttelemassa) ja kovin lepposan oloista hommaa. toki aseella uhkailuja ja puukolla uhkailuja on ollut mutta niitähän kokee lääkärit,taksarit, poliisit ym:kin ainakin joskus. kyllähän tuota homma voi tehdä vaikka eläke ikään asti jos pysyy suht uskottavassa kunnossa
edit: ja ainahan se entinen työpaikka on se maailman paskin homma suurinpiirtein. ala kuin ala, niin ei siitä entisestä työpaikasta hyvää juuri jälkeenpäin puhuta kun uuttaa hommaa ollaan saatu
Mä voin kommentoida sivustaseuraajana tätä asiaa:
Poken ammatissa hyviä puolia esim meidän perheessä on:
Se että töitä on minimissään 3 maximissaan 5 iltaa viikossa haluaminasi päivinä, eli huomattavasti helpompi sopia siitä milloin i t s e haluat tehdä töitä kuin normi 8-16, ma-pe töissä. Työaika on yleensä n. 5-6h eli mitään 8h raatamista ei tarvita juuri koskaan missään. Lyhyehkö päivä siis.
Työaika on oivallinen ihmiselle joka urheilee vakavissaan ja tosissaan. Ma-pe/8-16 oravanpyörässä pyörien ilta-aika tuppaa jäämään lyhyelle ja usein normaalitöiden [ajatellaan vaikka perinteisiä tuotantotöitä, tehdashommia, raksaduunari pla pla perusjobeja] jälkeen sitä on niin sippi ja lopen uupunut ettei treenaamisesta saa täyttä 200% irti, hyvä jos puolilla tehoilla iltaisin jaksaa vääntää. Toisin sanoen ilta/yötyön edut ovat paljon vapaa-aikaa ja kaikki aktiviteetit saa suoritettua aina e n n e n töitä eikä väsyneenä töiden jälkeen. Koskee kaupungilla/kaupoissa asiointia, ystävillä vierailua, urheilua jne.
Itse työssä mielestäni hyvä ellei jopa loistava palkka. Riippuu toki kaupungista/ravintolasta, mutta perussääntönä palkkausta seurattaessa v ä h e m m ä l l ä työllä saa enemmän kuin normiduunari. Esimerkiksi vaikka joku tuotantotyöläinen tekee sen 40h/vko aina aamuisin 06-07 heräillen niitä ikkunoita raappaamaan ja sitten 8h ajaksi painamaan hommia, pokena sitä tehdään ehkä maksimissaan 25h/vko ja tehdään vähintään sama määrä peruspalkkaa mitä se tavisduunari tekee omista hommistaan, ja tähänhän ei lasketa tippejä mukaan.
Lisätienestiä saa hyvistä paikoista, tai keskitasonkin lafkoista, jopa hieman huonommista jos vain ravintolan asiakaskunnalle on muodostunut 'tippikulttuuri'. Tippiä voi saada aika paljonkin, jopa saman verran kuin oikeaa palkkaa tai kaksinkertaisestikin sen määrän. Kiva lisä taskurahoihin sanon minä
Poken työssä kivaa on rento työilmapiiri eli muut työntekijät, ravintola-alalla puhalletaan aika paljon yhteen hiileen. Työ on myöskin rentoa sinänsä jos mitään kummallista ei tapahdu. Paljon hengailua ja rauhassa olemista, juttelua asiakkaiden kanssa, kukaan ei huohota niskassa ja käske kokoajan lisäämään tahtia/raatamaan kovempaa eikä siinä varsinaisesti tarvi tehdä kokoajan jotain [no esim narikassa täytyy mutta kaikki tajuaa ettei se ole sama kuin vaikka hitsata tai rakentaa jtn 8h putkeen hiki valuen silmille].
Toisin sanoen työajat, työn rento tahti sekä palkkaus olisivat omasta näkökulmastani työn parhaita puolia. Toki sitten kun tulee vittuilua, jatkuvaa painia, ei tippiä jne niin varmasti ottaa päähän. Jokaisessa hommassa on plussansa ja miinuksensa. Sen verran olen itsekin huomioinut että todella moni itse sitä työtä tekevä/tehnyt aika paljon on valitellut työstään [ainakin netissä] mutta livenä tunnen paljon pokeja jotka ovat tehneet sitä päätyökseen jopa useita kymmeniä vuosia. Uskon että ks. jobi niinkuin monet muutkin ovat jossakin määrin kutsumusammatteja, ja jos mieli halajaa muualle niin eihän mitään työtä ole kiva tehdä ellei muuten kuin pakon=rahan takia. Jos tuntuu että tuollainen sopii omalle luonteelle, hyvä ja helppo tienesti kiinnostaa ja esim itsellään ei ole hinkua kittaamaan viinaa vkoloppuisin baareihin niin ei se ainakaan ole omasta ajasta pois siellä ovella olla hommissa
Mitä olen tässä kohta 10v seuraillut muutamia ammattilaisia niin hyvin ovat esim rahallisesti pärjänneet ja suurinosa heistä onkin jonkinlaisia urheilijoita tms keille tavisduunit eivät työaikojen puolesta oikein passaa. Tässä ainakin ne kolahtavat hyvin.