Portsareista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Jii82 sanoi:
Mviime lauantai-illan tapaus onnelan jonossa ..

Tampereen Onnelan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en tajuu, et mikä siin portsarikyltisstä pitäis viehättää:) Mun mielest poket, varsinkin paikoissa, mis on nuorta jengiä on usein aika kyrpiä..nuoret ei heitä tippiä niin poketkin kohtelee heitä ku paskaa, muistan niintä päiviltä ku ite oli nuori..:) Eiks suurin osa portsareista oo pumpattu täyteen rehuja ja ainoa päämäärä on nostaa rautaa.. mitäs tosta yhtälöstä voi sanoa:) Varmaan jossain junttilassa poket onkin kova sana naisten keskuudessa. Asiallisia kavereitakin löytyy tietenkin:thumbs:

Tulipa mieleen tapaus muutama vuosi sitten. Olin aika tuiskeessa, eli aivan kännissä, tämä on osittain itselleni kerrottua ja pieniä muistikuvia sieltä täältä. Kaveria ei päästetty sisään baariin, koska silmät seisoivat kuulemma niin pahasti päässä, toki kaveri halusi hieman vääntää ja poke oli heittänyt kaverin nurin ja selän taakse lukkoon. No ei siinä mitään, ihan kohtuullista ja reilua.
Itse olin sen jälkeen hermostunut ja koittanut vetäistä pokea turpaan, no tietysti mennyt lyönti aivan harakoille, eli ei mitään vaaraa. Mutta, mutta tässä vaiheessa poke ylireagoi ja heitti pippurisuihkut silmille, jonka jälkeen päästi harhailemaan öiseen ja talviseen Helsinkiin. Eli eikö ole mitään vastuuntuntoa pokeilla, ymmärrän toki pippurisuihkun (paitsi, että en ole mikään iso kaveri, joten ehkä litsari olisi riittänyt, jos olisi harkintakykyä) jos oikeaa vaaraa havaittavissa.
No, henki olisi saattanut lähteä 3 promillen humalassa ja pippurisuihku naamalla harhailtaessa(ei muuten henki paljon kulje), jos ei olisi sattunut tyttöystävä paikalle. Kertoi muuten, että poltti niin pirusti jopa kädessä joka hipaisi naamaani.

Tuli muuten mieleen, pitäisikö haastaa poke oikeuteen? Eikös tuo ole itsepuolustamisen liioittelua nykyisen lakisäädännön mukaan. Itselläni pelkät kädet, ja pokella pippurisuihke. No, ei viitsi koska lainsäädäntö oikeasti älytön, kärsit jos esim. puolustaudut haulikolla puukolla varustautunutta ryöstäjää vastaan.

jantunen7 sanoi:
Tuli muuten mieleen, pitäisikö haastaa poke oikeuteen? Eikös tuo ole itsepuolustamisen liioittelua nykyisen lakisäädännön mukaan. Itselläni pelkät kädet, ja pokella pippurisuihke. No, ei viitsi koska lainsäädäntö oikeasti älytön, kärsit jos esim. puolustaudut haulikolla puukolla varustautunutta ryöstäjää vastaan.

Ihan oikeassa olet, ei pidä haastaa mihinkään pippurin takia. Kannattaa nyt muidenkin muistaa ettei kaikilla järjestysalan kavereilla voi olla rautaista ammattitaitoa ja kokemusta sekä pettämätöntä harkintakykyä joka näiden mukana tulee. Typerää oli se että heitti kadulle tuhanne jurrissa olevan kaverin, se mua on aina ihmetyttänyt että laittavat yksin olevan tuskin tolpillaan pysyvän ulos pakkaseen oman onnensa nojaan.

Itse kun aloitin securitaksella aikanaan olin aivan satavarma että pätkäisen ensimmäistä päällekäyvä hörhöä sillä esineellä joka käteen osuu kun ei ole mitään ihmeellistä kokemusta painimisesta ja otteista. Ja vielä osuvasti sain ensimmäisessä työvuorossa tappouhkauksen 190/110 kokoiselta vankilakundilta, lupasi puukottaa vuoron päätteeksi. Kyllä semmonen hiukan hermoja kiristää... :rolleyes:

Eipä tarvinnut kuitenkaan koskaan tuommoista miettiä, harvat tilanteet laukesivat puhumalla ja muutaman kerran jouduin kaveriin tarttumaan ulos saamiseksi. :)

jantunen7 sanoi:
ymmärrän toki pippurisuihkun (paitsi, että en ole mikään iso kaveri, joten ehkä litsari olisi riittänyt, jos olisi harkintakykyä) jos oikeaa vaaraa havaittavissa.

Voisi olla aika heikko keissi teidän puoleltanne, koska teitä oli kuitenkin kaksi kappaletta miehenköriläitä joista kumpikin toiminut oma-aloitteisesti oikeudettoman hyökkäyksen aloittajina:

kaveri halusi hieman vääntää

Mistä poke tiesi että halusi vain hieman vääntää, kun ehkä edellinen tarjokas uhkasi tappaa?

Itse ... koittanut vetäistä pokea turpaan

Ja poken pitäisi rauhoittua tästäkin?

Vaikka poke olisikin ollut super-ninja Pohjanmaalta, niin kaksi tuntematonta ja silmät päässä seisovaa (poke saattaa pohtia onko otettu jotain kamaa?) tyyppiä käy normaalitilanteen takia suoraan väkivaltaisesti päälle... Kaasu on yleisesti melko lievä voimakeino, esim. pampun käyttöön verrattuna (otatko mieluumin teleskooppipatukan iskuja, vai poispestävää kaasua naamaan?). Poken olisi toki tarjottava apua puhdistukseen jos siltä vaikuttaa että tarvetta on, mutta mikäli itse lähdet paikalta pois niin turha odottaa että poke perään juoksee silmiäsi huuhtomaan. Jos ajattelet asian toisinpäin, joku tuikituntematon ihminen käy kaverinsa kanssa sinun päälle työpaikallasi ja onnistut pakenemaan esim. kaasun avulla, niin onko ensimmäinen reaktiosi alkaa kaveeraamaan tyyppien kanssa? Olisitko jotenkin ajatuksenlukija ja tietäisit että "se toinen halusi vääntää vain hieman ja se toinen yritti vetäistä turpaan mutta silti olla kiltisti?

Ihan vain näin toisen puolen silmin ajateltuna asiaa tarkastelin.

Hieman tätä lakiasiaa haluaisin selventää. Monella ihmisellä on aivan väärä käsitys siitä mitä laki sanoo näistä jutuista. Esim. laki sallii vartijalle tai jv:lle voimakeinojen käytön vastarinnan murtamiseksi esim. poisto- tai kiinniottotilanteessa. Ja kaikkihan meistä tietää toistaa ettei voimakeinoja saa liioitella, eikös niin? Tästähän on kyse? Ongelma on siinä etteivät ihmiset tunnu tajuavan mitä tarkoitetaan vastarinnalla! Vastarinta on sitä että vastustetaan toimenpidettä, joko passiivisesti (istun tässä enkä liiku), tai aktiivisesti (tartun kaiteeseen kuin takiainen ja huudan etten lähde mihinkään). Nämä ovat niitä vastarintatilanteita joita varten vartija/jv saa käyttää voimakeinoja. Tästä on ehdottomasti eriytettävä tilanne jossa vartija/jv joutuu oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi. Esim. se että joku "lyö pokea turpiin" ei ole vastarintaa, vaan se on oikeudeton hyökkäys. Oikeudettomaan hyökkäykseen saa käyttää voimakeinoja, mutta tarvittaessa saa turvautua myös hätävarjeluun. Tuo teidän tapauksenne ei siis menisi oikeuteen siten että jv suoritti teitä kohtaan toimenpidettä ja te vastustitte ja hän käytti voimakeinoja - VAAN se menisi siten että te kaksi syyllistyitte oikeudettomaan hyökkäykseen (pahoinpitelyn yritys olisi syytenimike) ja jv käytti hätävarjeluoikeuttaan. Siitä tulisi toki kiistaa syyllistyikö hän hätävarjelun liioitteluun, mutta koska hyökkääjiä oli kaksi ja toinen heistä hyökkäsi lyömällä, ja "silmät seisoivat" on luultavaa että oikeus uskoisi jv:n tunteneen terveytensä oikeutetusti uhatuksi ja hätävarjelu oli sallittua. Näin siis luulen, en tiedä tietenkään varmaksi.

On se ihme että kaikki avautuu portsareille!! tulkaa itse kokeilemaan hommaa.. joo nyt sitten tulee niitä kommentteja että mitäs ootte, kyllä siellä äijät aika kauan kestää sitä vittuilua ja muuta paskaa mitä saa niskaan joltain prinsessalta jonka isä on joku-vitun-iso-pomo joka ostaa paikan ja heittää poken ulos. Siinä vaiheessa kun joku lähtee haastamaan pokea, niin olisi syytä tiputtaa poke yhdellä iskulla. muuten yleensä tulee noutaja poliisi auton mallissa.
Portsari on kuitenkin se ketä vastaa muiden asiakkaiden turvallisuudesta ja viihtyvyydestä ja valitsee yleensä ne henkilöt ketkä sinne sisään pääse. et tule koskaan voittamaan mitään jos alat portsarin kanssa vänkäämään että en ole liian kännissä. muistaa vaan naaman ensi kerralla ja voi olla ettei päästä sinua sisään silloinkaan.
Ja varmaankin löytyy sitä pokemallia joka lyö eka ja kysyy sitten. mutta se alkaa olemaan kuollutta jo. kyllä suurin osa on asiallisesti puhuvia, asiakaspalvelu taitoisia ja hermonsa hallitsevia henkilöitä.

P.S. Kännisen poken kirjoittelua vapaa-aikana... miettikää mitä kirjoitatte, kirjoittakaa sitten. tätä ei ole mietitty.

Jii82 sanoi:
...siihen loppui mun näkeminen mut pointti on se etten voi uskoa etteikö 6 isoa kaveria saa yhtä rauhottumaan ilman hapetusta .. ?

Hapettamisessa on kyse kaulavaltimoiden tukkimisessa, mikä aiheuttaa tajuttomuuden kolmessa-neljässä sekunnissa. Näyttää pahalta, mutta tuntuu hyvältä.

Edittiä sen verran, että tähän käytetään kolmio-otetta. Henkitorven tukkiminen perinteisellä otteella on hidas ja tehoton tapa ja näyttää pahalta, koska kohdehenkilö voi rimpuilla minuuttikaupalla ja tuntuu pahalta.

:offtopic:

Kuinkas pitkään tuollainen kaulavaltimoiden tukkimisen aiheuttama tajuttomuus kestää keskimäärin? Yleensä häkkimatseissa pinteeseen joutunut ottelija kerkeää taputtamaan ja hoipertelee sitten hetken verran. Kuinka pitkään saa valtimoita tukkia ennen kuin syntyy aivovaurioita?

Tomppa85 sanoi:
:offtopic:

Kuinkas pitkään tuollainen kaulavaltimoiden tukkimisen aiheuttama tajuttomuus kestää keskimäärin? Yleensä häkkimatseissa pinteeseen joutunut ottelija kerkeää taputtamaan ja hoipertelee sitten hetken verran. Kuinka pitkään saa valtimoita tukkia ennen kuin syntyy aivovaurioita?

Valtimot tukitaan muutamaksi sekunniksi ja tajuttomuus kestää muutaman kymmenen sekuntia. Huomattavasti turvallisempaa, kuin henkitorven rutistaminen, joka saattaa tappaa.

Hapettaminen on kiellettyä ainakin poliiseilla, joten en suosittele portsarienkaan sitä käyttävän. Siinä on hengenlähtö lähellä, kun painaa liikaa.

Pippurisuihke on vaarattomampi vaihtoehto kuin litsari, se ei satuta ketään.
Ensin pippuria ja sen jälkeen muut vaihtoehdot, jos ei kehoitukset ja käskyt ole menneet perille.

Tossa kuristusotteessa on vaan se v-mäinen puoli että jos huonosti käy(terveydelliset tekijät, huono ote tms) niin valtimoihin voi tulla hyytymiä ja ne voivat lähteä eteenpäin kohti aivoja, keuhkoja tai sydäntä. Tai näin ainakin minulle eräs lääkäri puhui kun oli jokin aika sitten puhetta työpaikalla asiasta.

Pakko vielä kerto tämä kun tuli mieleeni. Olin pubissa baarimikkona Tampereella. En ole siis poke, mutta kokoni ansiosta käytännössä siitäkin hommasta pubissa siis vastasin. Oli taas lauantaiyö ja ihmiset veti onnessaan karaokea. Katselin että yhdessä loosissa oli tuntemattomia n. 25v ihmisiä, tyypiltään ylioistossa koko elämä. Pöydässä oleva pariskunta riiteli jonkin aika ja mies veti litsarilla naistansa. Ei lujaa, mutta kuitenkin. Menin heti paikalle ja aioin heittää hänet ulos, mutta molemmat pyysivät anteeksi ja annoin varoituksen. Totesin ettei tässä baarissa kauaa kantikset katsele tuollaista. Ei ritarillisuuttaan vaan saadakseen syyn isompaan rähinään. Meni jonkin aikaa. Taas litsari. Menin pöytään ja sanoin kundille että ulos. Luuli olevansa ilmeisesti jossain Amnestyn mielenosoituksessa ja sanoi ettei lähde minnekkään,vaan jää istumaan. Hetken puhuttuani nostin sen ylös, ja kannoin ulos. Samantien kun pääsin sisään niin hänen naisensa "uhri" rupesi huutamaan minulle ja yritti kaivaa silmät päästä... Kädet lukkoon ja nainen ulos. Kävin hakemassa myyntiständin sisään niin taas nainen yritti käydä kiinni miehensä kanssa. Mies vain käveli päin ja jauhoi jotain käsittämätöntä(ei siis käynyt varsinasesti kiinni) mutta nainen huutaa poliisia ja yrittää käydä silmiin kiinni. Mies rauhoittui mutta nainen jatkoi ja jatkoi ja jatkoi... JNE. Homma loppui kun alkoi oikeasti käämit palamaan ja sanoin naisen miehelle että jos se ei häntä välittömästi rauhoita ja vie helvettiin, laitetaan se nippusiteissä maahan odottamaan poliiseja. Vasta siinä vaiheessa rupes jotain tolkkua tulemaan mieheen ja se vei naisen pois. Matkalla kuului miten nainen huusi ja kysyi ihmisiltä mikä on poliisin numero... Olisi pitänyt sanoa et soita 118.iin ja kysy sieltä :) Vituttaa oikeasti ettei siinä tullut mieleen...

Ei hirveästi kyllä järki päätä pakottanut. Ja oikeasti, jos joku tietyistä kantiksista olisi nähnyt edes leikkimielisen litsarin naiselle, olisi mies syönyt pillillä pitkään. Tuntuu käsittämättömältä että aikuiset "sivistyneet" ihmiset eivät ymmärrä käyttäytyä baarissa tai muilla yleisillä paikoilla...

No tulipahan taas purkauduttua...

PikkuEero sanoi:
Tossa kuristusotteessa on vaan se v-mäinen puoli että jos huonosti käy(terveydelliset tekijät, huono ote tms) niin valtimoihin voi tulla hyytymiä ja ne voivat lähteä eteenpäin kohti aivoja, keuhkoja tai sydäntä. Tai näin ainakin minulle eräs lääkäri puhui kun oli jokin aika sitten puhetta työpaikalla asiasta.

Onko totta vai legendaa että kolmio-otteella saattaa tuon lisäksi runnoa jotain kaulan hermostoa joka voi sekin olla vaarallista? Ainakin IP-treeneissä otettiin kuristusotteiden treenit aika varovasti tuon takia (silti tuli kaula/niskalihat sairaan kipeiksi, jeejee).

Jissen sanoi:
Voisi olla aika heikko keissi teidän puoleltanne, koska teitä oli kuitenkin kaksi kappaletta miehenköriläitä joista kumpikin toiminut oma-aloitteisesti oikeudettoman hyökkäyksen aloittajina:

No, oli niitä portsareitakin kaksi kappaletta, toinen oli pidellyt toista kaveria maassa ja sillä aikaa toinen veti suihkut silmille.
Jokatapauksessa oma vikahan tuo oli, ja sai ansionsa mukaan, mutta ehkä kumminkin olisi normaali vääntö riittänyt.
On se kyllä aika myrkkyä, itselläni ainakin oli koko seuraavan päivän silmät turvoksissa ja naama tulipunaisena.

Tape80 sanoi:
Ei hirveästi kyllä järki päätä pakottanut. Ja oikeasti, jos joku tietyistä kantiksista olisi nähnyt edes leikkimielisen litsarin naiselle, olisi mies syönyt pillillä pitkään.
Kertomuksesi perusteella mies kuitenkin toimi aivan oikein.

Portsareissa viehättää

a) ne on yleensä isoja
b) ne on yleensä vuorosta lähtiessä selvinpäin
c) se auktoriteetti (myönnetään iso ongelma :nolo: )
d) syttyy hitaammin kuin baarimikko, mutta lämmittää pidempään
e) pääsee töistä aikasemmin, kuin baarimikko

Ja itse kyllä pyrin tippaamaan aina tilanteen mukaan. Sellaselle murisijalle, joka ei edes illanjatkoja ja olkaahyvä osaa sanoa, en yleesä hirveästi anna.
Sellaiselle "vanhan kansan portsarille", joka osaa heittää läppää ja pitää pitkänkin jonon hyväntuulisena, yleensä jätän tietty enemmänkin. (max 5e)

Ja se voimankäyttö. En tietenkään hyväksy yletöntä räkänokan retuutusta, mutta joissain tilanteissa se on ikävä kyllä melkein ainut vaihtoehto. Joissakin ravintoloissa näyttää olevan ikävä kyllä sellanen omituinen alimiehitys. Eli yksi ovella ja yksi narikassa.. kiertämään ei pääse ja "asiakaspalvelua" nämä herrat ei kyllä enää lauantai yönä jaksa antaa. Kolmannen tappelun kohdalla en usko heitä enää kiinnostavan kuka sanoi mitä.

Toisaalta taas isot onnelat yms., joissa on oikeasti jo mahdollista hieman pitää yllä jonkinlaista kiertoa ja tarkkailua... merkit henkilökemioiden kitkasta on kyllä yleensä ilmassa. Tiskillä ja blokatessa yleensä huomaa mahdolliset ongelmahenkilöt. Onhan se perseestä sitoa portsaria parin tyypin tarkkailuun, mutta eihän siellä baarissa kuitenkaan kaikki tappele, vaan ne muutamat ääliöt.

Mutta mitäpä minä pikkutyttönen tiedän..

Kiitän ja kumarran hyvästä palvelusta :worship:

D.Yates sanoi:
Kertomuksesi perusteella mies kuitenkin toimi aivan oikein.

Vasta kun olin jo ärähtänyt...

Vaikka hän ei minuun kiinni käynytkään, Hän roikkui seinässä kiinni, ei poistunut ja ulkona tosiaan käveli koko ajan päin(vaikkei mitään tehnytkään) Mutta kyllä tässä tapauksessa se nainen tosiaan suurempi paha oli. Ja kuten sanoin, sitä läpsimistä eivät tietyt ihmiset olisi kauaa katsoneet, hyvä tekosyy käydää johonkin kiinni...

Se tässä myös ihmetyttää että mies jatkaa vaikka sai toisen mahdollisuuden. En kyllä itse jatkaisi vastaavan jälkeen, tosin en kyllä alunperinkään naista vetelisi litsareilla...

Suositut

Back
Ylös Bottom