Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Onkos periytyvyys kuinka yleistä polvivammojen suhteen? Suvussani on jotenkin aika yleistä ollut monella ns. huonot polvet/ jonkinlaista vaivaa polvissa. Itsellänikin todella herkästi polvet naksuu ja kolottaa vaikka mitään raskasta rasitusta olisi kohdistunutkaan polviin ainakaan suoranaisesti, enkä salilla saati juoksu lenkilläkään ole käynyt pitkään aikaan. Kävelyä tulee kyllä päivässä paljonkin, että niinsanottua hyötyliikuntaa tulee "harrastettua"

Mutta onko suoranaisesti mitään tehtävissä, millä helpottaa vaivoja tai ehkäistä polvivaivoja? Juoksu ja raskaat jalkaliikkeet varmaan enemmänkin rasittaa niveliä, että pitäisikö harrastus olla ennemminkin sellaista mikä rasittaisi vähiten niveliä mm. uinti/pyöräily/kevyt kävely?
Onko niissä oikeasti joku fyysinen vika? Se että monella on polvissa kipuja, ne naksuu ja kolottaa, ei ole perinnöllisestä. Ne on oire jostain. Usein mahdollisesti kireyksistä tms. Kun tällaiset vahvistaa polven toimintaan osallistuvia lihaksia, kyykyillä ym. niin kivutkin häviää. Usein ne kivut häviää jo sillä kun venyttää etureidet auki.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko niissä oikeasti joku fyysinen vika? Se että monella on polvissa kipuja, ne naksuu ja kolottaa, ei ole perinnöllisestä. Ne on oire jostain. Usein mahdollisesti kireyksistä tms. Kun tällaiset vahvistaa polven toimintaan osallistuvia lihaksia, kyykyillä ym. niin kivutkin häviää. Usein ne kivut häviää jo sillä kun venyttää etureidet auki.

Itselläni ei ole mitään fyysistä vikaa todettu ainakaan, toisaalta en ole kyllä tutkituttanutkaan. Kolottaa vaan toisinaan ihan vietävästi ja naksuu.

Itseasiassa tuosta lihasten kireydestä kun puhuit niin pohkeet minulla on usein jumissa, johtuuko se sitten lihasten heikkoudesta kun en ole mitenkään kovin aktiivinen salilla kävijä tässä ollut. Vai mikä voisi selittää lihasten kireyden? Ja heijastuuko se lihasten kireys niveliin luomalla painetta tms? Lähinnä vaan pohkeet jumiutuu/on jumissa todella herkästi.

Onkos periytyvyys kuinka yleistä polvivammojen suhteen? Suvussani on jotenkin aika yleistä ollut monella ns. huonot polvet/ jonkinlaista vaivaa polvissa. Itsellänikin todella herkästi polvet naksuu ja kolottaa vaikka mitään raskasta rasitusta olisi kohdistunutkaan polviin ainakaan suoranaisesti, enkä salilla saati juoksu lenkilläkään ole käynyt pitkään aikaan. Kävelyä tulee kyllä päivässä paljonkin, että niinsanottua hyötyliikuntaa tulee "harrastettua"

Mutta onko suoranaisesti mitään tehtävissä, millä helpottaa vaivoja tai ehkäistä polvivaivoja? Juoksu ja raskaat jalkaliikkeet varmaan enemmänkin rasittaa niveliä, että pitäisikö harrastus olla ennemminkin sellaista mikä rasittaisi vähiten niveliä mm. uinti/pyöräily/kevyt kävely?

View: https://www.instagram.com/p/B0kIwJVlLfK/

Itselläni ei ole mitään fyysistä vikaa todettu ainakaan, toisaalta en ole kyllä tutkituttanutkaan. Kolottaa vaan toisinaan ihan vietävästi ja naksuu.

Itseasiassa tuosta lihasten kireydestä kun puhuit niin pohkeet minulla on usein jumissa, johtuuko se sitten lihasten heikkoudesta kun en ole mitenkään kovin aktiivinen salilla kävijä tässä ollut. Vai mikä voisi selittää lihasten kireyden? Ja heijastuuko se lihasten kireys niveliin luomalla painetta tms? Lähinnä vaan pohkeet jumiutuu/on jumissa todella herkästi.
En nyt ole asiantuntija, mutta lihaskireydet voi tulla jos joudut tekemään huonolla ergonomialla tai yksipuolista työtä. Esimerkiksi jos istuu koko päivän tietokoneen edessä huonossa ryhdissä pää edessä, hartiat lysyssä, silloin rintalihas on supistuneena sen 8 h eli lyhyenä, kun taas selkäpuolella (epäkäs?)lihas on venyneenä. Tai istuessa lonkankoukistajat on lyhyenä/supistuneena koko sen ajan. Sitten kun nouset ylös ja suoristat itsesi, nuo lyhyet lihakset joutuvat normaalitilaan eli venyvät. Nämä aiheuttaa sitten epätasapainoa lihaksistoon.
Mulla esimerkiksi tuo lonkankoukistajien ja varsinkin etureisien kireys aiheuttaa sen että lihas haluaa olla lyhyenä jossa se on tottunut 5 päivää viikossa 8 h kerrallaan olemaan, joten seistessä jostain pitää antaa periksi että se reisi on lyhyt, mulla se tekee kipua polveen, (muistaakseni joku puhui joskus että vetää lumpiota ylöspäin, mutta en tiedä siitä sitten). Eli joku kireys jossain kohtaa joko etu- tai takaketjussa (lihakset, jänteet ym. jalkapohjasta päähän asti) vaikuttaa mahdollisesti koko ketjun toimintaan ja kiputiloihin jossain ketjun kohdassa.
Mulla on myös pohkeet välillä jumissa ja se tuntuu mulla polvien takaosassa mutta myös nilkoissa akillesjänteen alla olevassa kudoksessa ja jopa sen tulehduttaen.
En tiedä sitten onko tämä sitten oikea selitys, tämä on vain maalaisjärjellä mietitty.

Moi, mulla kipeytyi polvet viime maaliskuussa, niin että jalkojen treenaaminen on ollut käytännössä mahdotonta. Magneettikuvauksissa käyty, eikä mitään poikkeavaa löytynyt. Välillä kipu hellittää, mutta seuraavana päivänä kipu saattaa olla jo todella häiritsevä. Alkaa vähän huolestuttaa kun ei tunnu vaa paranevan. Kipua tuntuu pahiten kyykistyessä, juostessa ja ponnahduksissa.Välillä pitkään istuessa jalan koukussa pitäminen alkaa särkeen polvissa. Kivun olen paikallistanut tohon polviluompion yläosan ympäristöön. Ikää on 17 ja innokuutta riittäs, mutte ei vain pysty. Osaisiko joku mahdollisesti sanoa mistä kyse? Ja jos ois ehdottaa jotain polviystävällisiä liikkeitä jalkatreeniin.

Moi, mulla kipeytyi polvet viime maaliskuussa, niin että jalkojen treenaaminen on ollut käytännössä mahdotonta. Magneettikuvauksissa käyty, eikä mitään poikkeavaa löytynyt. Välillä kipu hellittää, mutta seuraavana päivänä kipu saattaa olla jo todella häiritsevä. Alkaa vähän huolestuttaa kun ei tunnu vaa paranevan. Kipua tuntuu pahiten kyykistyessä, juostessa ja ponnahduksissa.Välillä pitkään istuessa jalan koukussa pitäminen alkaa särkeen polvissa. Kivun olen paikallistanut tohon polviluompion yläosan ympäristöön. Ikää on 17 ja innokuutta riittäs, mutte ei vain pysty. Osaisiko joku mahdollisesti sanoa mistä kyse? Ja jos ois ehdottaa jotain polviystävällisiä liikkeitä jalkatreeniin.
Mulla juuri sama homma, ottaa myös tuohon polvilumpion yläosaan kyykyssä käydessä ja kauan istuessa jalat koukussa. Tullut noin kuukausi sitten. Itselläni saattoi tulla siitä, kun levensin jalkakyykyssä kuntosalilla jalkojen leveyttä aika paljon, niin polvi ei välttämättä tykännyt siitä. Ois varmaan pitänyt pikkuhiljaa alkaa leventämään eikä heti suoraan kunnolla :D. Voi myös johtua etureiden lihasten kireydestä, jolloin ne vetää polvilumpiota ylöspäin, joten hieronta voisi auttaa. Itse hommasin reseptillä burana kuurin ja olen pitänyt kylmää jääpussia polven päällä aamuisin ja iltaisin. Jos polvi on tulehtunut ne voisi auttaa siihen. Saapa nähdä lähteekö näillä niksein parantumaan. Oletko itse saanut selville mikä polvessa on vai joko se on parantunut?

Tänään käyty ottamassa Synvisc Onea polveen. Saas nähä jeesaako yhtään. Tuntuu kyllä varsin jännältä kävely kun tuo geeli hakee paikkaansa tuolla.

Kuinkas pitkään tuossa pitäis mennä että oireet helpottaa, jos siitä apua on?

Tää oli mun eka setti tätä tavaraa polveen ja lekuri sano että voi mennä parikin viikkoa et oireet helpottuu.
Synviscin omilla sivuilla tosin lukee että suurin osa potilaista huomaa hyödyn vasta 4-6vko kohdilla. Eli odotellaan ja tarkastellaan tilannetta :D
Ajattelin kuitenkin tänne päivitellä välillä omia fiiliksiä tästä jos siitä ois jollekkin hyötyä :)

Noin viikko sitten hack kyykyssä ylösnousussa vihlaisi todella ikävästi vasemman polven alaosaa. Siitä asti kipuillut, kyykkyyn mennessä ei tunnu mitään, mutta noustessa tuntuu suht kovaa kipua siinä alaosassa. Ei toivoakaan että pystyisi kyykätä, kävely ja normaali liikkuminen ei aiheuta mitään. Mikähän tuolta on nyt menny rikki?

Noin viikko sitten hack kyykyssä ylösnousussa vihlaisi todella ikävästi vasemman polven alaosaa. Siitä asti kipuillut, kyykkyyn mennessä ei tunnu mitään, mutta noustessa tuntuu suht kovaa kipua siinä alaosassa. Ei toivoakaan että pystyisi kyykätä, kävely ja normaali liikkuminen ei aiheuta mitään. Mikähän tuolta on nyt menny rikki?

Jos painelet sormella siitä polvilumpion alapuolelta, niin onko mitään selkeetä kipeetä kohtaa? Siinä menee ainakin patellajänne joka voi just tommosissa ojennusliikkeissä tuntua kipeeltä jos se on ottanut osumaa.

Jos painelet sormella siitä polvilumpion alapuolelta, niin onko mitään selkeetä kipeetä kohtaa? Siinä menee ainakin patellajänne joka voi just tommosissa ojennusliikkeissä tuntua kipeeltä jos se on ottanut osumaa.

Ei löydy kipupistettä vaikka kuinka painelen.
Voi varmaan silti olettaa kivun tulevan tuosta mainitsemastasi patellajänteestä? Kipu on aivan lumpion alapuolella ja tuntuu viiltävänä kipuna.

Ei löydy kipupistettä vaikka kuinka painelen.
Voi varmaan silti olettaa kivun tulevan tuosta mainitsemastasi patellajänteestä? Kipu on aivan lumpion alapuolella ja tuntuu viiltävänä kipuna.

Nojoo, voihan se kyllä olla patella vaikkei välttämättä painellessa tunnukkaan. Voi olla joku snadi tulehdustila päällä tai pieni repeämä tms.
Kylmää ja lepoa siis ois mun suositukseni :D

8pv Synvisc pistoksesta. Ei vaikutusta. On ollu polvi turvoksissa ja eilen niin vitulliset säryt että alko puolen yön aikaan miettii jo köyden rasvaamista.
Eli ei tämä nyt kauheen hyvältä vaikuta.

8pv Synvisc pistoksesta. Ei vaikutusta. On ollu polvi turvoksissa ja eilen niin vitulliset säryt että alko puolen yön aikaan miettii jo köyden rasvaamista.
Eli ei tämä nyt kauheen hyvältä vaikuta.
Eikös noissa ole riskinä kanssa että pääseepi pöpö niveleen ja tulee tulehdus? Toki varmaan aika harvinaista.

Tuota tuota! Sellaisella asialla, että oikean polven kanssa tullut tässä pientä sanomista. Joskus vuosia sitten oli samaa vasemman polven kanssa. Meni itsekseen ohi? Tuossa nyt ollut sen jälkeen pidempiä taukoja ja näin pois päin.

Nyt tämä vaiva on alkanut oikeassa polvessa. Kun polvikulma rupeaa lähentelee ysikymppiä, alkaa pistäminen ja paikantuu enemmän tuonne polven taakse. Vähän kuin tuonne polvitaipeeseen. Ja sama tunne tulee myös jos menen ihan kyykkyyn, veemäinen pistäminen alkaa. Välillä oireilee enemmän ja välillä vähemmän. Istuma-asennosta kun nousee, niin voi tuntua välillä hiukan jäykältä. Treenattu on kuitenkin normaalisti, mutta onhan tuo hiukan vittumainen tunne.

Silloin kun kävin vasemman polven magneetissa kuvauttaa omaan piikkiin, nii tuomio oli terve polvi. Enään en samankaltaisen vaivan takia raaski maksaa.

Onko kellään kokemuksia ja mikä voisi olla avuksi?

Latest posts

Back
Ylös Bottom